Høyttaler kabler

A

ANM

Gjest
Hadde du forstått hvordan det hele hang sammen hadde du kanskje vært en mer kritisk lytter X3? Du snur jo problemstillingen på hodet. Vi som har investert litt i utstyret bør forvente at konstruktøren har lagt litt vekt på stabilitet i grensesnittene og at behovet for dyr ekstern eq i form av noen kabler er unødig.

Vil vel hevde at de som er har trua på magiske kabler faktisk er ukritiske lyttere.
Personlig vil jeg kategorisere meg selv som en kritisk lytter.
Jeg er utdannet musiker og har drevet med musikk og studio i over 20 år.
Kanskje og høre forskjell på kabler kan sammenlignes med absolutt gehør,
noen har det og andre ikke:)
Ja, musikere er kjent for å være svært rasjonelle, ufølsomme individer. :)

Problemet gjenstår: Hiend-kabelprodusentene benytter seg av beviselig kvasivitenskapelige argumenter og har fortsatt til gode å presentere en eneste etterprøvbar måling av de mest spektakulære påstandene de presenterer. Kombiner dette med at de fleste av de tydeligvis aldri har åpnet en bok om emnet signaloverføring, men kun er kreative drømmere med dollartegn i øynene. Det finnes seriøse kabelprodusenter, disse lager fantastiske kabler basert på vitenskap, kabler og vitenskap som gjør det mulig, mot alle odds, for oss å kommunisere slik vi gjør nå.

Du må gjerne som musiker tillegge deg selv egenskaper menigmann ikke har. Kanskje du feks kan høre musikk i hodet bare ved å se på et noteark, det klarer ikke jeg. Men på lik linje klarer de som er lidenskapelig opptatt av vitenskap se mønster og visualisere komplekse systemer og forutse utfall på en måte du ikke kan.

Om du forventer respekt for ditt virke, gi også andre det.
 
L

larkus!

Gjest
Selvfølgelig er jeg det. men forbedring er forbedring, placebo eller ei. :)
Jeg mener dessuten at det skjer andre ting en bare nivåendring på noen hundredels dB ved tversnittsøkning. F.eks. at forsterkerens evne til å kontrollere høyttaleren forbedre. Slik høres det i allefall ut. Placebo det også kanskje, men la gå!
Vanskelig å argumentere mot en slik innstilling.:) Vi har alle nevroser som må pleies for at anlegget skal låte riktig, jeg er intet unntak. En kabeldiskusjon er nå en gang bare en diskusjon og det er selvfølgelig opp til den enkelte å avgjøre hvilken tilnærming som føles riktig.
De som tar en tverrsnittøkning fra f.eks, 4mm2 til 16mm2 i et sprang får som oftest hakeslepp og ser seg aldri mer tilbake. Prøv sjøl. Med 16mm2 batterikabel fra Biltema er prisen overkommelig.
 
A

ANM

Gjest
Og dette er molekyler som er evig tapt. :( Det er nettopp derfor jeg er opptatt av god terminering. Om man bare bruke en naken ende risikere man fort at en av lederne brytes av eller blir hengende på utsiden. Med tid vil denne lekkasjen bli godt hørbar, helt til hele kabelen er ubrukelig.
 
L

larkus!

Gjest
Det er nok ikke tilfeldig at det er mer støv bak anlegget enn andre steder i huset:)
Lydmolekylene på bildet stammer forresten fra avspillingen av "Brown Sugar" med Rolling Stones.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Later til at trådstarter allerede har luktet lunta og videre diskusjon er unødig.:)

Om du ønsker gode no nonsense kabler med solid terminering besøk, https://www.bluejeanscable.com/ . De kjøper kabler fra Belden, kapper dem i ønsket lengde og påfører ønsket terminering. De har blant annet de beste skrustrammende bananpluggene jeg har prøvd
Disse kablene, Canare 4S11, har jeg med nevnte bananer. Kjøpte de for å bi-ampe i kinoen. Prøvde de opp mot ett par chord til 4500,- i stereo oppsettet for morroskyld og hørte ikke forskjell. Chord ble byttet med taralabs, 40,- fordi der hørte jeg forskjell i favør chord så jeg syns oppdateringen var verdt 4500. Monster har slått nordost. MIT slo ett par jeg husker navnet på i farten Og noen jeg har lånt med hjem har jeg ikke hørt forskjell på så min konklusjon er: jeg hører forskjell på kabler men pris bør ikke ha noen betydning. Forskjellene er heller ikke så store så er man ute etter en forandring bytt forsterker eller høyttalere. Kabler prøver jeg ut når jeg vil opptimalisere det anlegget jeg er fornøyd med.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.407
Antall liker
4.073
Torget vurderinger
0
HVA ER EN KABEL?

Mye er sagt om kabler, men hva er en kabel?

Teller kontaktene (connectors)?

Hva med støpsler som kontakten går inn i ?

Hva kan skje i overgangen mellom ledning, kontakt og støpsel?

Når begynner og slutter en kabel?

Beklager hvis innlegget roter til kabeldebatten, men jeg har ofte lurt på hva som skjer hvis ledningen består av sølvhår fra enhjørninger (dvs. noe veldig dyrt og magisk), mens kontakt og støpsel er fra jordnære ingeniører i Liechtenstein? Vil magi fra sølvhår overleve kontakten med ingeniørene fra Liechtenstein?
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
558
Antall liker
262
Torget vurderinger
2
Hadde du forstått hvordan det hele hang sammen hadde du kanskje vært en mer kritisk lytter X3? Du snur jo problemstillingen på hodet. Vi som har investert litt i utstyret bør forvente at konstruktøren har lagt litt vekt på stabilitet i grensesnittene og at behovet for dyr ekstern eq i form av noen kabler er unødig.

Vil vel hevde at de som er har trua på magiske kabler faktisk er ukritiske lyttere.
Personlig vil jeg kategorisere meg selv som en kritisk lytter.
Jeg er utdannet musiker og har drevet med musikk og studio i over 20 år.
Kanskje og høre forskjell på kabler kan sammenlignes med absolutt gehør,
noen har det og andre ikke:)
Ja, musikere er kjent for å være svært rasjonelle, ufølsomme individer. :)

Problemet gjenstår: Hiend-kabelprodusentene benytter seg av beviselig kvasivitenskapelige argumenter og har fortsatt til gode å presentere en eneste etterprøvbar måling av de mest spektakulære påstandene de presenterer. Kombiner dette med at de fleste av de tydeligvis aldri har åpnet en bok om emnet signaloverføring, men kun er kreative drømmere med dollartegn i øynene. Det finnes seriøse kabelprodusenter, disse lager fantastiske kabler basert på vitenskap, kabler og vitenskap som gjør det mulig, mot alle odds, for oss å kommunisere slik vi gjør nå.

Du må gjerne som musiker tillegge deg selv egenskaper menigmann ikke har. Kanskje du feks kan høre musikk i hodet bare ved å se på et noteark, det klarer ikke jeg. Men på lik linje klarer de som er lidenskapelig opptatt av vitenskap se mønster og visualisere komplekse systemer og forutse utfall på en måte du ikke kan.

Om du forventer respekt for ditt virke, gi også andre det.

Hum...nå er det nok like stor individuell forskjell på musikere som andre mennesker, men nok om det. Etter og ha spillt inn og mikset flere hundre låter vil jeg ialefall påstå og ha litt lytteerfaring. Jeg er helt enig med deg om att det er mange kabelprodusenter som nærmest driver med vodoo og har lite troverdighet.For min del så synes jeg forskjellen på signal,strøm og ht kabler utgjør en såpass stor forskjell lydmessig att jeg er villig til og bruke en del av budsjettet på det. Det jeg ville trekke
frem i denne tråden var om eve mangel på godt nok utstyr til mange av de som mener de absolutt ikke hører noen forskjell på kabler er årsaken.
 
A

ANM

Gjest
Hum...nå er det nok like stor individuell forskjell på musikere som andre mennesker, men nok om det. Etter og ha spillt inn og mikset flere hundre låter vil jeg ialefall påstå og ha litt lytteerfaring. Jeg er helt enig med deg om att det er mange kabelprodusenter som nærmest driver med vodoo og har lite troverdighet.For min del så synes jeg forskjellen på signal,strøm og ht kabler utgjør en såpass stor forskjell lydmessig att jeg er villig til og bruke en del av budsjettet på det. Det jeg ville trekke
frem i denne tråden var om eve mangel på godt nok utstyr til mange av de som mener de absolutt ikke hører noen forskjell på kabler er årsaken.
Jeg klarer å akseptere at dine opplevelser er reelle for deg. Klarer du akseptere at andre har et helt andre erfaringer og at det nødvendigvis hverken kommer av dårlig hørsel eller dårlig utstyr? Jeg minner deg på at de objektive bevisene faktisk ikke taler din sak. Om du mener noe annet er jeg mottagelig for saklige argumenter.

Siden du, akkurat som produsenten Gryphon nevner at det er mye lureri innen bransjen, hadde det vært morsomt om du og andre "troende" hadde sendt meg en liste over hvilke disse luringene er. Gryphon påpeker også at de fysiske betingelsene gitt av LCR ligger til grunn for egenskapene i en kabel, altså velkjente faktorer som verdens ledende kabelprodusenter, innen det jeg vil kalle det profesjonelle og "normale" markedet, vet å manipulere for ønskede egenskaper i sine produkter.

Forstår at på et intuitivt nivå, så kan salgsargumentene til hiend bransjen virke overbevisende, men hadde du hatt en viss innsikt i bølgeteori, så hadde du raskt forstått at de faktisk lurer oss med irrelevante data. Kablene vi bruker til høyttalerne vi bruker må nærme seg 15km for at faktorer som propagation og refleksjoner gjør seg gjeldende. LC og R er alt, noe målinger gang på gang på gang på gang har fortalt oss.
 
L

larkus!

Gjest
Det fryktede fenomenet "skin effekt" er mye brukt av hifibransjen i kabelpropaganda. Også i markedsføringen av strømkabler.................
Og på en eller annen merkelig måte betyr synlige ledninger mye mer for lydkvaliteten enn de som ikke synes.
 
A

ANM

Gjest
Er det virkelig noen som dveler ved skineffekt ennå altså? :)

Effekten av dette fenomenet er jo lett synlig om man måler båndbredden og så vidt meg bekjent er ikke båndbredden på en 3 meters kabelstump flaskehalsen. Du har nærmest uendelig mye større attenuasjon av et 10kHz signal på de 3 meterne med luft mellom deg som lytter og høyttalerne.
 

extrema

Medlem
Ble medlem
05.12.2013
Innlegg
43
Antall liker
21
Regner med at mange her inne har prøvd seg frem med mange ulike typer kabler, være seg ulikheter i lengde,omkrets,farge, matrialvalg,pris osv. osv. osv.
Har dere hørt noen forskjell på de ulike kablene dere har prøvd??
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.530
Antall liker
3.539
Regner med at mange her inne har prøvd seg frem med mange ulike typer kabler, være seg ulikheter i lengde,omkrets,farge, matrialvalg,pris osv. osv. osv.
Har dere hørt noen forskjell på de ulike kablene dere har prøvd??
Love my NLE for treble and midrange and my Acoustic Zen Hologram for bass. : ) : )
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.776
Antall liker
4.283
Torget vurderinger
1
Når jeg ser de som selger høyttaler kabler selger nettverkskabler for 10-talls av tusenlapper pr. meter, så mister de veldig mye troverdighet fra min side.
Greit nok at de ser penere ut, men en kina-kabel som ser finere ut på ebay gjør nok samme nytten for noen hundrelapper også. Så lenge de holder CAT 5(e) eller 6(a) standarder, så er det ingen problemer å trekke en slik kabel 100 meter uten problem, da dette er spesifisert for disse standardene. https://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
CAT6(a) holder også noen meter for 10Gb, ikke så veldig mye hjemme-elektronikk som støtter dette enda akkurat så CAT5 holder for de fleste. Hifi-standarden er stort sett 100Mbit, og noen har faktisk klart å komme med 1Gbit i det siste. Å selge "hifi nettverkskabler", som er CAT 7 standard og er 2-3 meter lange er kvakksalveri i mine øyne. Så da mister jeg også troverdigheten til de høyttaler-kablene og de prisene de opererer med.

En liten avsporing i forhold til høyttaler kabler, men det er forhåpentligvis allikevel kanskje litt relevant. :)
 
Topp Bunn