Høyttalere med Air Motion Transformer diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det er såpass likt ja. Jeg tror tanken din med en gradvis kardiode kanskje kan være på sin plass for å få jevnest spredning i overgangen til mellomtonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nytt forsøk. Her er frekvensgangen av en eq'et bipol og kardioide med 48 dB/oktav lineær fase, men nå med 250 Hz lavpass og 1,6 ms tidsforsinkelse. Det skulle gjøre den litt mindre kardioide-aktig oppover i frekvens. Høyttalerne er også trukket ca 5 cm lenger ut fra frontvegg. Bipol i lilla, kardioide i grønn. Det er nokså tydelig at noe skjer med kanselleringen rundt 100 Hz når spredningsmønsteret endres. Den erstattes av en liten peak og to kanselleringer lengre fra hverandre.

    bipole vs cardioid w eq 2.jpg


    Subjektivt har den litt "kunstige" fargingen på vokaler forsvunnet når kardioiden lavpasses litt lavere (250 Hz istf 350 Hz). Denne profilen låter mest presist og detaljert. Lydbildet er fortsatt litt lengre bak enn med bipol. Kanskje det trengs enda litt mer fintuning av eq, men dette låter etterhvert såpass bra at jeg ble sittende til altfor sent i natt og høre på musikk.

    Hvis subwooferen fasevendes i tillegg skjer det også interessante ting. Her er lilla strek bipol med sub i fase (som på grafen over), rød strek bipol med sub fasevendt, og grønn strek kardioiden med sub'en fasevendt. Samme eq-pådrag som tidligere.

    bipole vs cardioid w eq 3.jpg


    ...og en til før jeg må ut og klippe hekk: Kardioidene med hhv 48 dB/oktav (grønn) og 6 dB/oktav (orange) med invertert sub og litt eq-justeringer på begge. Begge lavpasset ved 250 Hz. Kurvene glattet til 1/48 oktav. Forskjellen ligger stort sett i området 2-400 Hz. Subjektivt låter de ganske likt, kanskje den med 48 dB/oktav har litt bedre definisjon i lydbildet.

    cardioid 6 vs 48 db inv sub w eq.jpg


    Jeg tror omsider at jeg har fått et balletak på problemområdet ved 90-100 Hz. :)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    20 dB på y aksen? Store gutta viser oppløsning med 5 dB. ;)
    Virker som du har problemer i overgangene oppover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det fylte seg opp med kurver i listen under grafene i REW, så skalaen ble visst litt komprimert etterhvert.

    Det stemmer nok at ting ikke er helt i boks lengre oppe. Legg merke til at dette er målt i en enkelt posisjon i rommet, så det er litt vanskelig å se av bildet hvor mye som er eventuell lobing fra høyttalerne og hva som er romakustikken i den posisjonen. Nå forsøker jeg å finne ut av basskonfigurasjonen med tolvtommerne og sub'en, stående bølger i rommet, og kanselleringen fra frontvegg.

    Alt over det er bare en kaskade av midlertidige førsteordens delefiltre uten noen spesielle forsøk på optimering, annet enn litt eq her og der til slutt. Neste trinn blir å temme den delen også med en forsterkerkanal pr element. Da blir det også delefiltre med lineær fase og tilstrekkelig bratte flanker til å unngå utilsiktet lobing. Det står en DEQX til i racket og venter på å slippe til. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En annen observasjon: For å rette ut frekvensgangen behøves det en liten eq boost rundt 2 kHz og en cut oppe ved 8 kHz eller så. Her er psykoakustisk glattet frekvensgang av de to kardioidevariantene:

    cardioid 6 vs 48 dB inv sub psy.jpg


    Men det er ikke slik romakustikken oppfører seg, så det ender gjerne med at jeg tar vekk de to eq-båndene igjen ganske raskt. Fossefalldiagrammene forteller resten av historien:

    cardioid 6 vs 48 dB inv sub waterfall.jpg


    Her har jeg lagt "gulvet" i diagrammet ved 25 dB for tydelighetens skyld. Helt øverst i frekvens absorberes lydenergien ganske raskt av gardiner, tepper og møbler i rommet. Ved 100 Hz og oppover til ca 400 Hz fungerer gulv og vegger som plateabsorbenter og tar ned energien ganske raskt også der.

    Men ved 0,6-3 kHz er det et bånd hvor det fortsetter å ringe ganske lenge. Det er harde og glatte flater i rommet som ikke absorberer noe særlig ved disse frekvensene. Gipsplater, pusset mur, parkett, trepanel, vindusflater. Hvis man skrur opp volumet såpass at nivået i det båndet fortsatt er over støygulvet etter at øret har gjort seg ferdig med å integrere direktelyd og etterklang til en tonalitet, kan det oppfattes som en "gjalling" hvor diskant blir "hengende i luften" etter at den skulle ha stoppet. Før denne målingen har jeg faktisk hengt opp fem Rockfon-plater for å ta ned litt av det, men rommet låter fortsatt som seg selv. Det er nok ikke aktuelt å legge langraggede vegg-til-vegg-tepper med skumgummi under heller, så dette er kanskje en rammebetingelse for prosjektet.

    Moden ved 16 Hz kan derimot bare få lov til å ringe. Omtrent det eneste som skjer der nede er pedaltoner på kirkeorgel. De holder gjerne på en stund. Jeg kan legge et eq-bånd på den for å få det til å se penere ut i fossefalldiagrammene, men har ikke sett behovet. Heller kunne vise grafer for frekvensgang med -3 dB-punktet ved 14,9 Hz. ;)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Plasserer du tiltak med presisjon og som er bredbåndet, så kreves det ikke nødvendigvis så mye over schrøder frekvensen til en sitteposisjon. Vannfallet er IMO ikke det mest interessante å bruke her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.385
    Antall liker
    16.608
    Sted
    Østfold
    Hvis du har orden på romakustikken så er min erfaring at du godt kan heve nivået helt opp til 320Hz, og la det gå flatt nedover i bassen derfra. Jeg har inntrykk av at folk modererer denne oktaven (160-320) fordi de har uløste romproblemer.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Og slik er det med litt eq på kardioiden i tillegg, her i grønt.

    Vis vedlegget 370451
    Appropos EQ filter som vi skrev litt rundt i REW tråden så er mitt inntrykk at romressonansen du drar ned rundt 50-60 hz er ganske representativ for den type korrigering. Etterklangen forblir nærmest uforandret, men man senker den kun ned proporsjonalt med nivået man drar ned.

    Takk for at du deler fremdriften så detaljert.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.567
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Appropos EQ filter som vi skrev litt rundt i REW tråden så er mitt inntrykk at romressonansen du drar ned rundt 50-60 hz er ganske representativ for den type korrigering. Etterklangen forblir nærmest uforandret, men man senker den kun ned proporsjonalt med nivået man drar ned.
    Det er vel med dette som med mye annet av mekaniske og akustiske resonanser. Eq gjør ikke noe med selve resonansen, men med signalet som resonerer.

    Om resonansen anslås av en harmonisk av et signal lengre ned i frekvens, kan du equalisere til du blir blå i trynet, uten at se hjelper.

    Jeg synes det "lukter fuggel," av dette...

    Johan-Kr
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Appropos EQ filter som vi skrev litt rundt i REW tråden så er mitt inntrykk at romressonansen du drar ned rundt 50-60 hz er ganske representativ for den type korrigering. Etterklangen forblir nærmest uforandret, men man senker den kun ned proporsjonalt med nivået man drar ned.
    Det er vel med dette som med mye annet av mekaniske og akustiske resonanser. Eq gjør ikke noe med selve resonansen, men med signalet som resonerer.

    Om resonansen anslås av en harmonisk av et signal lengre ned i frekvens, kan du equalisere til du blir blå i trynet, uten at se hjelper.

    Jeg synes det "lukter fuggel," av dette...

    Johan-Kr
    Ja, hvis man ser på rommet som en gitarkasse og høyttaleren er gitarstrengen vil EQen gjøre "plukket" på strengen svakere, men ikke gjøre noe med ressonansen i gitarkassen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok flere ting som skjer, og ikke alle er minimum fase. Eq-pådraget tar ned resonansen fra begynnelsen av tonen og "over åsen". Hvis det var helt proporsjonalt og man eq'et til flat fra start ville det også være flatt senere. Men her skjer det en energioverføring til resonansfrekvensene fra frekvensene omkring som gjør at de reiser seg igjen. Jeg er ikke helt sikker på hvilke fysiske mekanismer som gjør at det blir slik. Kanskje litt elastisitet i vegger, gulv og tak som gjør at de eksiteres ved en frekvens og stråler ut igjen ved mange andre frekvenser. Uansett, modene suger til seg energi som ikke var i det opprinnelige signalet. Den energioverføringen er ikke minimum fase. Kurvene for gruppeforsinkelse viser også at disse modene har en komponent av "excess phase".

    Det kan sammenlignes med sympatisk resonans på en gitar. Man slår an en streng, og kort etter ringer alle strenger med. Hardingfele og diverse andre folkeinstrumenter har egne resonansstrenger som bare fungerer på den måten. Energien overføres gjennom konstruksjonen som holder strengene. I dette tilfellet er "strengene" forskjellige resonansmoder i luften mellom vegger, gulv og tak.

    Kanskje jeg demper dem litt hvis jeg også kverker resonansen ved 16 Hz? Det kan hende at det er den som forsyner de andre med energi. Frekvensene er nær ved å være overtoner av den.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis du har orden på romakustikken så er min erfaring at du godt kan heve nivået helt opp til 320Hz, og la det gå flatt nedover i bassen derfra. Jeg har inntrykk av at folk modererer denne oktaven (160-320) fordi de har uløste romproblemer.
    Fra hvilken rom er det du erfarer dette? for dette står i ganske stor kontrast for rom som f.eks tange, thohaug og mitt. Vi mener vi har ganske god kontroll på rommene og stiller vi flatt ut i bassen fra 320 blir det ufattelig kjedelig. Tror ikke jeg har en eneste plate som vil høres naturlig ut med denne responsen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.535
    Antall liker
    23.244
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har orden på romakustikken så er min erfaring at du godt kan heve nivået helt opp til 320Hz, og la det gå flatt nedover i bassen derfra. Jeg har inntrykk av at folk modererer denne oktaven (160-320) fordi de har uløste romproblemer.
    Der er jo da det låter hifi. Eller anemisk i min ører. Ingen kropp på tonen, for å si det som Rolf Lislevand.

    For tre sider tilbake omtrent nevnte du maxlydtrykk, Asbjørn. Du sitter dobbelt så langt unna som jeg og der kan du spille dobbelt så høyt. Oj.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er nok flere ting som skjer, og ikke alle er minimum fase. Eq-pådraget tar ned resonansen fra begynnelsen av tonen og "over åsen". Hvis det var helt proporsjonalt og man eq'et til flat fra start ville det også være flatt senere. Men her skjer det en energioverføring til resonansfrekvensene fra frekvensene omkring som gjør at de reiser seg igjen. Jeg er ikke helt sikker på hvilke fysiske mekanismer som gjør at det blir slik. Kanskje litt elastisitet i vegger, gulv og tak som gjør at de eksiteres ved en frekvens og stråler ut igjen ved mange andre frekvenser. Uansett, modene suger til seg energi som ikke var i det opprinnelige signalet. Den energioverføringen er ikke minimum fase. Kurvene for gruppeforsinkelse viser også at disse modene har en komponent av "excess phase".

    Det kan sammenlignes med sympatisk resonans på en gitar. Man slår an en streng, og kort etter ringer alle strenger med. Hardingfele og diverse andre folkeinstrumenter har egne resonansstrenger som bare fungerer på den måten. Energien overføres gjennom konstruksjonen som holder strengene. I dette tilfellet er "strengene" forskjellige resonansmoder i luften mellom vegger, gulv og tak.

    Kanskje jeg demper dem litt hvis jeg også kverker resonansen ved 16 Hz? Det kan hende at det er den som forsyner de andre med energi. Frekvensene er nær ved å være overtoner av den.
    Symphatetic ressonance er et morsomt fenomen som er en viktig faktor i rom for akustisk musikk. Jeg vet ikke sikkert, men vanligvis tror jeg det handler om at fasen på sinus og lydbølgen ikke er "ren" nok i rommet pga mange faktorer, men på den annen side er det jo bare å prøve å dra ned 16hz å se om det har noen innvirkning.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.385
    Antall liker
    16.608
    Sted
    Østfold
    Hvis du har orden på romakustikken så er min erfaring at du godt kan heve nivået helt opp til 320Hz, og la det gå flatt nedover i bassen derfra. Jeg har inntrykk av at folk modererer denne oktaven (160-320) fordi de har uløste romproblemer.
    Fra hvilken rom er det du erfarer dette? for dette står i ganske stor kontrast for rom som f.eks tange, thohaug og mitt. Vi mener vi har ganske god kontroll på rommene og stiller vi flatt ut i bassen fra 320 blir det ufattelig kjedelig. Tror ikke jeg har en eneste plate som vil høres naturlig ut med denne responsen.
    Det har jeg erfart i alle rom jeg har kalibrert lyd i. Kan du ha benyttet en annen målemetode enn det jeg gikk gjennom på foredraget?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hvis du har orden på romakustikken så er min erfaring at du godt kan heve nivået helt opp til 320Hz, og la det gå flatt nedover i bassen derfra. Jeg har inntrykk av at folk modererer denne oktaven (160-320) fordi de har uløste romproblemer.
    Fra hvilken rom er det du erfarer dette? for dette står i ganske stor kontrast for rom som f.eks tange, thohaug og mitt. Vi mener vi har ganske god kontroll på rommene og stiller vi flatt ut i bassen fra 320 blir det ufattelig kjedelig. Tror ikke jeg har en eneste plate som vil høres naturlig ut med denne responsen.
    Det har jeg erfart i alle rom jeg har kalibrert lyd i. Kan du ha benyttet en annen målemetode enn det jeg gikk gjennom på foredraget?

    Hvor mye pleier du å la responsen falle fra 320 og ned? Selv begynner ikke jeg hevingen før rundt 200hz og lar den gradvis øke med frekvens.
    Generelt bruker jeg bare å kjøre et sakte sinussveip fra 20-400 og lytter/føler på kroppen hva som kjennes mest naturlig ut og setter grovjusteringen derfra. Finpuss havner på plass etter masse musikklytting over tid.
    Skal teste det du bruker her, men for meg tror jeg det vil låte litt unaturlig. Hvem vet, kanskje jeg oppnår forbedringer! skader ikke å teste igjen, lenge siden sist. Romproblemer er det heldigvis ikke så veldig mye av her, annet enn litt grums helt i bunn som er svært vanskelig å få gjort noe med uten å gå helt bananas.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis du har orden på romakustikken så er min erfaring at du godt kan heve nivået helt opp til 320Hz, og la det gå flatt nedover i bassen derfra. Jeg har inntrykk av at folk modererer denne oktaven (160-320) fordi de har uløste romproblemer.
    Fra hvilken rom er det du erfarer dette? for dette står i ganske stor kontrast for rom som f.eks tange, thohaug og mitt. Vi mener vi har ganske god kontroll på rommene og stiller vi flatt ut i bassen fra 320 blir det ufattelig kjedelig. Tror ikke jeg har en eneste plate som vil høres naturlig ut med denne responsen.
    Det har jeg erfart i alle rom jeg har kalibrert lyd i. Kan du ha benyttet en annen målemetode enn det jeg gikk gjennom på foredraget?
    Jeg bruker REW og du bruker ARTA, jeg bruker mine ører og du dine. Her blir det mange mange variabler som kan være årsaken til litt misforståelser i hva som er "riktig" frekvensrespons. Likte forresten den muligheten med flytting av gating i real time, veldig godt.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.256
    Antall liker
    105.650
    Torget vurderinger
    23
    Og jeg har en REW bak øret, dvs. måler ingen ting! Men så låter det deretter og.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.148
    Antall liker
    13.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sluket har REW innebygd i øret, derfor han ikke trenger målemic.:cool:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    14.756
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for invitasjon og et par gode timer med utsøkt DIY.
    Stabelen med elektronikk og stabelen med forsterkere så ganske så lik ut som tidligere.
    (Det er så mange år siden sist at jeg klarte å kjøre feil, igjen :))




    01-IMG_5158.jpg






    02-IMG_5157.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for trivelig besøk, RoDa!

    Det var forresten djevelsk vanskelig å få alle de vinklene til å "gå opp" helt, og det synes nok på bildene at enkelte ikke ble 100 % treff i alle tre dimensjoner.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine bilder Roda. Godt gjennomført så langt Asbjørn. Hvordan låt det ? :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    14.756
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var fortsatt noe 'Euforisk' over høyttalerne, altså de minnet på et vis om Euforia som sto der før.
    Selv om de nok er mer voluminøse så virker de likevel ikke så ruvende som de mer firkantede fra Dynabel.

    Et særegent design som ble som de var tegnet på PCen, tøffe og kompakte.


    08-IMG_5154.jpg





    09-IMG_5152.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    14.756
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Med rulleskøytehjul flyttes de enkelt ut fra bakvegg ved behov 8) :)

    07-IMG_5162.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.990
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Kanon! :cool:

    Håper du har noen bilder av rommet også.....ser det beskrives at de står i stort rom, men jeg kan ikke huske å ha sett andre bilder enn denne veggen med høyttalerne!

    Mvh
    OMF
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    14.756
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noen usammenhengende tanker på halvveis husk fra kvelden.

    - Til å begynne med er det nesten litt "u-imponerende" og låter helt greit. Understatement-lyd
    - Så begynner det å komme tanker om hva anlegget gjør, og dette blir ikke en teknisk beskrivelse!
    - Lett å glemme at dette er i en stue og ikke et akustisk behandlet og optimert rom, for bassen sitter som en kule og har både trøkk og detaljer
    - Stemmegjengivelsen er til tider helt rått realistisk! Enkle 2-veis er vanligvis rå på dette, synes jeg, men her går flerveis forbi. Lekkert!
    - Det låter "raffinert" og oppløst, men det kan også rocke og være røfft. Det forteller meg noe om at anlegget trer til side og lar musikken komme i fokus
    - Jeg tar meg selv i å høre mer på tekstene i låtene, og budskapet får mer mening, vet ikke om jeg vet om et bedre kompliment til et stereoanlegg
    - Anlegget har en så høy grad av detaljer og kan "dekode" lyden i låtene, men likevel er det ikke forstyrrende. Oppleves bare som krydder å høre nye ting i gamle låter, uten at det stjeler fokus
    - Spennende å høre hva forskjellige profiler i DEQXen gjør med lyden og hvor mye det betyr for inntrykket av musikken
    - Lyle Lovett sitt album, Joshua judges Ruth, er kanonbra!!
    - Digg med kompleksiteten i høyttalerne og sammenhengen i lyden fra dem
    - Noen "rør-og-horn" anlegg spiller ganske så annerledes og trekker frem vokalister og instrumenter i større grad, type spotlight på. Spent på om slikt er mulig å EQe frem på anlegg som dette.
    - "Noe" stakk av i toppen av og til, dette har også Asbjørn skrevet om tidligere i tråden
    - Rent, men rocka. Sammenhengende, men stå-på når det skal.
    - Tror jeg hadde slitt med å skulle fortsette å utvikle når det låter som det gjør allerede
    - Kapasiteten og kreftene ligger under og ulmer hele tiden, Overfloden.com
    - Hatten av for Asbjørn som har hatt en plan, har et hode som jobber etter "hvordan henger dette sammen" og med fingre som kan gjøre ideene virkelige

    Gleder meg veldig til å følge dette prosjektet videre. Stå på, Asbjørn!



    10-IMG_5155.jpg





    11-IMG_5166.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    14.756
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei!

    Kanon! :cool:

    Håper du har noen bilder av rommet også.....ser det beskrives at de står i stort rom, men jeg kan ikke huske å ha sett andre bilder enn denne veggen med høyttalerne!

    Mvh
    OMF
    Takk
    Rommet er svært, men sorry, ingen bilder
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    14.756
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fant et bilde fra forrige besøk, i 2009 :)

    1-IMG_4338.JPG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håper du har noen bilder av rommet også.....ser det beskrives at de står i stort rom, men jeg kan ikke huske å ha sett andre bilder enn denne veggen med høyttalerne!
    Satte meg på subwooferen og fyrte av et skudd den andre veien:

    DSC03132 (Small).JPG


    De to rommene er 5-6 m i hver retning og 2,9 m under taket. Avstanden fra subwooferen til stolen er litt over 3 meter. Kanten på gulvteppet er rett nedenfor billedkanten her. Den enkle døren som står åpen går ut til kjøkkenet, også det omtrent samme størrelse som hver av stuene. I tillegg er det et par doble dører til en TV-stue/medierom på sideveggen, like ved høyre høyttaler. De er som regel lukket når det lyttes. De to stuene har tilsammen et volum på rundt 170 m3 med dørene til siderommene lukket.

    Den dypeste resonansen i rommet er en stående bølge på langs av begge rom ved 16 Hz. Det tilsvarer en akustisk lengde på 10,6 meter. Det er denne resonansen som får -3 dB-punktet for systemet til å bli så lavt som 15 Hz. Bassrefleks med naborommet som resonanskasse og dobbeltdørene som port.

    Det "noe" som har en tendens til å stikke av i toppen er nok lang etterklangstid rundt 3 kHz sammenlignet med frekvensene over og under. Det skyldes formodentlig harde flater (f eks parkett, gipsplater og pusset mur) som ikke absorberer noe særlig ved de frekvensene. Resultatet kan bli at toner henger så lenge i luften med såpass mye nivå at de kommer utenfor ørets integrasjonsvindu og oppleves som forstyrrende. Det har nok ikke så mye med den bakre diskanten å gjøre som jeg først trodde. En annen gjenstående utfordring er at scenen i lydbildet ligger litt lavt. Artistene opptrer på en scenekant i høyde med toppen av subwooferen heller enn vinduskarmen. Det skyldes nok at mesteparten av energien kommer fra de to bassene, heller enn diskant og mellomtoneelementene. Jeg har noen idéer om hvordan begge deler kan fikses etterhvert.

    Takk for tipset om The Delines og albumet "Colfax", forresten. Det er bestilt!
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Makan til edruelig,ærlig og tekno-logisk tilnærming skal man lete lenge etter. Wonderful!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.535
    Antall liker
    23.244
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk, _RoDa_!


    Og det parkettgulvet ditt, Asbjørn. Mmmm...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og det parkettgulvet ditt, Asbjørn. Mmmm...
    Takk! Selvlagt i bjørk. Det la nok også listen for høyttalerne som skulle inn der. Tapeten har derimot fått henge fra forrige eier. Det er et stort bed med røde og rosa peoner langs hele vestsiden av huset, og idéen var tydeligvis å ta det bedet inn i stua for helårsbruk. Men den kan komme litt brått på gjester.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En impulsrespons (ETC) for 48 dB/oct kardioideprofil. Begge høyttalere + invertert sub.

    cardioid 48 dB ETC.jpg


    Lydens hastighet er 34 cm/ms. Alt før ca 1 ms er formodentlig energilagring i elementene, diffraksjon fra baffelen og ting som skjer i delefilteret. Reflektert lyd fra frontelementene via frontvegg burde være forsinket med ca 5,5 ms, og direktelyd fra det bakre elementet burde være forsinket med ca 1,5 ms + den innlagte forsinkelsen på 1,6 ms fra DEQX. Her er det ganske mye å fundere på, så jeg avstår fra å forsøke å tolke de enkelte peakene i grafen foreløpig.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn