Høyttalere Høyttalere til metal type voldsom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Sykt lange sanger men atmosfæriske så det holder.. sjekk ur Eldamar! Dette er atmosfærisk black metal. Noe jeg hører på mer i mellom året enn noe annet
    Sjekker det ut nå, sånn helt overfladisk, dette er absolutt i et landskap jeg liker. Melodi og raseri blir til en nærmest salig skjønnhet! :)

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Føler at dette ikke treffer meg helt, da jeg ikke har helt sansen for ekstremmetall. Strekker meg til thrash og litt death, som Megadeth, Metallica, Overkill, Testament og Arch Enemy, utover det, mest "vanlig" metal. Etter at Klipsch Mk III og to 18" kom på plass i stua, så ser jeg ikke for meg høyttalerbytte i overskuelig fremtid.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker at du som har så lang fartstid burde utfordre deg selv til å se hva vi ser i black metal 😁 DET hadde vært en tråd å følge 😁👍🏻
    Tipper at både Håkon og flere av oss andre har fått med oss en del Black Metal gjennom årene.
    Ikke minst gjennom denne dokumentarserien om et norsk metal band - eller satanistisk kølsvart dødsmetall av værste merke, som vokalisten sier selv :) :

;) :cool:

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.927
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig :) Nei opptakene er ofte veldig dårlig men nettopp den intensjonen at det skal låte der etter. Nå startet jeg ikke denne tråden for å forsvare egen musikk smak så om flere er nysgjerrige er Google deres venn og dette er ikke tråden å komme tilbake til å fortelle meg hvor grusomt det låt :)
    Ingen skal behøve å forsvare sin musikksmak her. Selvsagt ikke.
    Sjøl vokste jeg opp på 70-80 tallet med diverse pønk, tungrock og glam med leven, som f. eks Clash, Pistols, Buzzcocks, Sabbath, Zeppelin, Lou Reed, Iggy, Bowie osv.
    Mine kompiser og jeg syntes det viktigste var TRØKK da vi hørte på musikk. Var det trøkk, låt det bra. 😆
    Andre parameter var ikke viktig før vi etterhvert fikk oss Volvo, villa og vov-vov. 😎

Har hørt noe black, death, trash osv, - mer eller mindre frivillig pga ungdom som har vokst opp i huset, men kan altså ikke si jeg har greie på det det spørres om. Har likevel sett Slayer live hele to ganger. Jeg har også sett Satyricon noen ganger ettersom jeg kjenner Svein som skrur lyden for dem.
    Utvilsomt mange dyktige musikere også i disse genre.

Det var likevel ikke for å fortelle om mine begrensede erfaringer jeg skriver innlegget.
    En ting stusser jeg over:
    -Det virker som det ligger et paradoks i det at musikken er "dårlig" innspilt og skal låte "dårlig" samtidig som man vil ha høyttalere som gjør at det låter bra?

Eller har jeg misforstått? 🤪

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var likevel ikke for å fortelle om mine begrensede erfaringer jeg skriver innlegget.
    -Det virker som det ligger et paradoks i det at musikken er "dårlig" innspilt og skal låte "dårlig" samtidig som man vil ha høyttalere som gjør at det låter bra?
    Ja det er ett litt rart konsept, det er jeg enig i men man vil heller ikke her ha høyttalere som gjør det bra men som spiller av musikken med minst mulig forvrengning. Det er jo så mye vreng i denne sjangeren at tenk om man la til enda mer vreng da blir det grøt :p

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.927
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er ett litt rart konsept, det er jeg enig i men man vil heller ikke her ha høyttalere som gjør det bra men som spiller av musikken med minst mulig forvrengning. Det er jo så mye vreng i denne sjangeren at tenk om man la til enda mer vreng da blir det grøt :p
    Ser den, men sjøl har jeg Magnepan høyttalere som låter nokså transparente / klart. Det de er dårligst på er metall.
    Når jeg begynte å lese tråden tenkte jeg umiddelbart Klipsch, men ser at noen har motforestillinger. I mitt hode vil jeg tro at Avangarde, JBL Array, og store Tannoy gjorde susen. Tannoyene er en del snillere i toppen, og de kan også dempes i toppen ved å skru ned diskantnivået.
    Jeg vil jo ellers tro at lydkvalitet og opptaksmetoder varierer også innenfor de nevnte genre. Generelt kan man si at opptak og lydkvalitet på tilgjengelig musikk varierer temmelig mye. Hva som låter bra er det heller ikke enighet om. 😎😊

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er musikken innspilt "dårlig" da, eller skal låte "dårlig". Øystein Aarseth og hans "Indre Sirkel" i 1990-1991 mente nok dette, men man beveget seg heldigvis fort bort derfra. De fleste i alle fall.

2

2xJ

Gjest
    Ingen skal behøve å forsvare sin musikksmak her. Selvsagt ikke.
    Sjøl vokste jeg opp på 70-80 tallet med diverse pønk, tungrock og glam med leven, som f. eks Clash, Pistols, Buzzcocks, Sabbath, Zeppelin, Lou Reed, Iggy, Bowie osv.
    Mine kompiser og jeg syntes det viktigste var TRØKK da vi hørte på musikk. Var det trøkk, låt det bra. 😆
    Andre parameter var ikke viktig før vi etterhvert fikk oss Volvo, villa og vov-vov. 😎

Har hørt noe black, death, trash osv, - mer eller mindre frivillig pga ungdom som har vokst opp i huset, men kan altså ikke si jeg har greie på det det spørres om. Har likevel sett Slayer live hele to ganger. Jeg har også sett Satyricon noen ganger ettersom jeg kjenner Svein som skrur lyden for dem.
    Utvilsomt mange dyktige musikere også i disse genre.

Eller har jeg misforstått? 🤪

Schwein ??

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er musikken innspilt "dårlig" da, eller skal låte "dårlig". Øystein Aarseth og hans "Indre Sirkel" i 1990-1991 mente nok dette, men man beveget seg heldigvis fort bort derfra. De fleste i alle fall.
    Føler det er ganske delt enda igrunn, at noen har gått bort ifra det helt men noen liker det skikkelig rufsete enda..

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    For at slik musikk skal gjengis riktig stiller det høyere krav til forsterker og høyttalere og subber en det meste av annen musikk er min erfaring.
    Det er mye informasjon som skal gjengis å om ikke utstyret klarer og gjengi dette blir det skarp eller man går glipp av informasjon i musikken.

Skal man bare ha det til å låte tøft og ikke er ute etter å få med seg detaljene blir alt enklere og det er ikke den veien du ønsker å gå om jeg forsto deg rett @Alek264 . Så tror du kan få til det du ønsker med å få skreddersydd anlegget, men tror det også kan bli "dyrt" om det skal bli gjort skikkelig. Men respekt for ditt valg ;)

U

utgatt60135

Gjest
    Interessant spørsmål. Jeg spiller ikke så veldig mye metal (i små doser), men liker å teste høyttalere i denne sjangeren. Jeg tror ikke at jeg har noengang hatt ideelle høyttalere til metal sjangeren. For det første må de være rappe. Og mellombassen må treffe godt og ha tyngde. Transparenthet er jo også en god ting. Men opplever at metal varierer ganske godt i innspillingskvalitet. En del bra der og ofte bedre enn rock? Dermed blir det litt vanskelig. Jeg tror nok generelt at anlegg som heller litt mot det mørke er å foretrekke, særlig i og med at det er musikk hvor man får lyst til å spille høyt. Men ikke "varm lyd", eller "naturtro" (som passer best på klassisk). Magico spiller metal meget godt så fremt innspillingskvaliteten er høy. Litt for avslørende ellers. Revel Performa for tamt, Focal stativene for lite bass, Kudos for tamt, og ProAc for tregt. Pylon Jasper 25 er den jeg ville ha satset på av de jeg har hørt i det siste. På den mørke siden. Godt bassfundament og meget engaskjerende. PMC og Ø om man tåler litt mer energi i øvre mellomtone/diskant.

Sist redigert av en moderator:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Om du får noen som har ferdighetene til å få det til å bli nøyaktig og fint til å utføre det kan det jo bli riktig så bra.
    Blir spennende å følge med på hvordan dette blir og hvilke valg du tar.

Hadde du bodd nærmere hadde døren stått åpen for en lytt på mitt oppsett som enkelte mener ikke fungerer ut fra en oppgitt målekurve 🤣 :LOL:
    Men finnes så klart mye annet som gjør denne øvelsen mye bedre en hva jeg har.
    Nei oppsettet ditt er heeeelt håpløst 🤪🤪

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.283
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ser den, men sjøl har jeg Magnepan høyttalere som låter nokså transparente / klart. Det de er dårligst på er metall.
    Når jeg begynte å lese tråden tenkte jeg umiddelbart Klipsch, men ser at noen har motforestillinger. I mitt hode vil jeg tro at Avangarde, JBL Array, og store Tannoy gjorde susen. Tannoyene er en del snillere i toppen, og de kan også dempes i toppen ved å skru ned diskantnivået.
    Jeg vil jo ellers tro at lydkvalitet og opptaksmetoder varierer også innenfor de nevnte genre. Generelt kan man si at opptak og lydkvalitet på tilgjengelig musikk varierer temmelig mye. Hva som låter bra er det heller ikke enighet om. 😎😊
    Jeg hadde nok holdt meg til nyere Klipsch om jeg skulle brukt det til metal i dag.. de nye hornene med gummi belegg er litt snillere når det tar av :)

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.616
    Sted
    Under stjernene
    Hører du på metal?

Jeg mener ikke å være frekk, men ekstrem metal er definetivt ikke noe man bare setter på å syntes det låter bra, ikke på noen som helst måte. Det kan selvsagt være enkelte men de tror jeg det er langt i mellom.

Det er en tråd her på forumet som heter Black Metal der du kan titte innom for tips, men vær advart hehe, det kan være en vanskelig sjanger å like.
    Hei
    Metal er definitivt IKKE noe for meg etter å ha hørt litt her og der.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Jeg morer meg ellers med å spille Rammstein (ikke å anse som ekstremmetall, men anlegget som skal gjengi det, bør ha det samme sett av egenskaper) for folk, på 9W SET og Doxa 8.2, og det fungerer overraskende godt! Har også vært hos Peter Qvortrup (Audio Note) og hørt Tool, Slipknot og rent støy (som visstnok skal kalles musikk) med et sånt trøkk at det er ufattelig fra svært moderat effekt og 1 x 8" i hver høyttaler. Nei, det låter ikke som SLOB eller basstårn, men du kunne lurt meg om du påsto det var en potent sub i det rommet.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2
    Har fått demonstrert innihælvete swartdødstradsmetaltrashfaendkep på et meget kapabelt anlegg. Men volumet var så høyt at jeg bare rømte. Det virker som det eneste som kreves for slik musikk er volum,så CerwinVega og Klipsch bør jo passe. Øvrige Kvaliteter og mangler på høyttaler drukner jo fullstendig i lydveggen ,

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har fått demonstrert innihælvete swartdødstradsmetaltrashfaendkep på et meget kapabelt anlegg. Men volumet var så høyt at jeg bare rømte. Det virker som det eneste som kreves for slik musikk er volum,så CerwinVega og Klipsch bør jo passe. Øvrige Kvaliteter og mangler på høyttaler drukner jo fullstendig i lydveggen ,
    Du rømte jo? Så dette vet du jo ikke noe om 🤣

Nei da, men det er som sagt helt feil, det er vanskelig å lytte på musikk man ikke liker så forstår det :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.403
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som det eneste som kreves for slik musikk er volum,så CerwinVega og Klipsch bør jo passe. Øvrige Kvaliteter og mangler på høyttaler drukner jo fullstendig i lydveggen ,
    Det er på det siste punktet, en vegg med lyd som skiller gode og dårlige høyttalere. Gode høyttalere så kan man skille instrumenter fra hverandre samt toner og overtoner som kommer, på dårlige så blir alt bare en salig grøt.
    Men slik musikk krever gjerne litt lyttetrening av øret også, noe flere her inne nok sliter med og holder seg heller til enklere musikk med en tone om gangen..

Perrin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    311
    Torget vurderinger
    1
    Du rømte jo? Så dette vet du jo ikke noe om 🤣

Nei da, men det er som sagt helt feil, det er vanskelig å lytte på musikk man ikke liker så forstår det :)
    Smaken er som baken, om det hadde blitt spilt høy hardbop hadde nok jeg rømt lokalet

Perrin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    311
    Torget vurderinger
    1
    @Alek264 Det har vel ikke komt så voldsomt med anbefalinger til høyttalere, men hvilke høyttalere har du sett deg ut ?

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    @Alek264 Det har vel ikke komt så voldsomt med anbefalinger til høyttalere, men hvilke høyttalere har du sett deg ut ?
    Det var ikke en tråd beregnet for høyttaler tips så mye som hva folk bruker og hva som kanskje ikke har vært en kjempe suksess :)

Men ja, det har endevendt heler oppsettet mitt allikevel, høyttalerne mine ble hentet istad, nå står diy og store Horn for tur 😅

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå er ikke denne typen metall helt min greie. Skjønner ikke engang forskjellen mellom de ulike subsjangerne. -men ja: Ser for meg at denne typen musikk er krevende å få til lydmessig.

Har lyttet til flere typer høyttalere opp gjennom årene, men en høyttaler/høyttalermerke jeg syntes virket litt ekstra interessant på litt mer "voldsom" type musikk var Legacy Audio. Fikk ikke lyttet nok eller kvalitetsmessig (stod i butikk) til å være bastant - men syntes det låt veldig spennende. Ser at Lyric HiFi nå fører Legacy. Ikke billige, men tror det hadde vært spennende å fyre opp litt røff musikk på disse litt større modellene.

jasjas

Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Antall liker
    71
    Spennende tema.

Er ingen ekspert innen sjangeren, men som selvutnevnt altlyttende så har jeg nok noen plater som treffer innenfor kategorien. Jeg har et par anlegg som benyttes til her hjemme. Hovedanlegget består av relativt store høyttalere og er ganske potente ned til rundt 30 hz med doble 10"ere. Dette er XTZ divine alpha, og de egner seg i mine ører svært dårlig til å gjengi tyngre metall på en spesielt god måte. Jeg får bedre opplevelser når denne sjangeren spilles på stativhøyttalere her hjemme. For meg er noe av opplevelsen en vegg av mye lyd med detaljer og punch som fascinerende når hører på den type musikk. Det får jeg ikke fra mine divine alpha. De mangler verken bass eller detaljer når det spilles annen musikk. De er fantastiske når det spilles alt fra Daft Punkt til kvinnelig vokal som f.eks Josefine Cronhom, og generelt det meste av annen musikk jeg spiller.

Har for så vidt litt er faring med noe Klipsch RF82 som jeg heller ikke syntes å mestre oppgaven spesielt godt. Så her er det mindre høyttalere som har kommet best ut.

Dette er nok litt motsigende mot noen av innspillene tidligere i tråden her, og jeg har ikke svare på hvilke høyttalere som fungerer bra. Jeg følger med med spenning.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tema.

Er ingen ekspert innen sjangeren, men som selvutnevnt altlyttende så har jeg nok noen plater som treffer innenfor kategorien. Jeg har et par anlegg som benyttes til her hjemme. Hovedanlegget består av relativt store høyttalere og er ganske potente ned til rundt 30 hz med doble 10"ere. Dette er XTZ divine alpha, og de egner seg i mine ører svært dårlig til å gjengi tyngre metall på en spesielt god måte. Jeg får bedre opplevelser når denne sjangeren spilles på stativhøyttalere her hjemme. For meg er noe av opplevelsen en vegg av mye lyd med detaljer og punch som fascinerende når hører på den type musikk. Det får jeg ikke fra mine divine alpha. De mangler verken bass eller detaljer når det spilles annen musikk. De er fantastiske når det spilles alt fra Daft Punkt til kvinnelig vokal som f.eks Josefine Cronhom, og generelt det meste av annen musikk jeg spiller.

Har for så vidt litt er faring med noe Klipsch RF82 som jeg heller ikke syntes å mestre oppgaven spesielt godt. Så her er det mindre høyttalere som har kommet best ut.

Dette er nok litt motsigende mot noen av innspillene tidligere i tråden her, og jeg har ikke svare på hvilke høyttalere som fungerer bra. Jeg følger med med spenning.
    mon tro om det er lettere å få til mindre høyttalere til ekstrem metal, med tviler på at det er det optimale. Nå driver jeg med noe micro høyttalere som blir klare etterhvert så kan vi se hvordan de gjør oppgaven 🤣

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Et litt på siden-spørsmål her - men som kan ha litt å si for høyttalervalg og effektivitet - nemlig bølgeformen på denne typen musikk.

Når jeg ser på bølgeformen for metal, så ser bølgeformen i diagrammet ut som en tømmerstokk nesten helt uten bølgedaler. Finnes metal med dynamikk eller er det loudness for alle penga hos alle som produserer denne typen musikk?

borglein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Det kommer jo veldig an på hvilket uttrykk bandet legger opp til også, men dette er en sjanger som er hardt rammet av loudness war på lik linje med all annen musikk. De senere årene har det imidlertid vært en viss bedring, særlig i undergrunnen.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer jo veldig an på hvilket uttrykk bandet legger opp til også, men dette er en sjanger som er hardt rammet av loudness war på lik linje med all annen musikk. De senere årene har det imidlertid vært en viss bedring, særlig i undergrunnen.
    Jeg lette litt, skjønner du, men fant ikke eksempler på låter som «svingte» litt. Metal er jo ofte en ikke-kommersiell sjanger, hvor musikerne burde stå fritt til å velge uttrykk selv i stedet for å tilpasse seg plateselskapets diktat. De produserer jo ikke for Google og Apples minihøyttalere, og kunne kanskje tatt sjansen på at publikum har kapasitet til å spille på 60-70 dB før det hele eksploderer og tar av opp mot 90-100 dB (i korte intervaller).

borglein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Ekstremmetall har ikke det du leter etter vil jeg si, men Heavy metal og thrash metal kan ha litt mer av det. Black metal og death metal er litt mer "øspøs" i uttrykket. Doom metal kan være litt annerledes, men vi trenger ikke komplisere det unødvendig mye.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.805
    Sted
    Smurfeland
    Det har forresten blitt ut noen vinylutgaver av diverse metal de siste årene med såkalt 'FDR', full dynamic range. Ikke at jeg hørte veldig stor forskjell på de utgavene jeg hadde etter hukommelsen.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Vil ikke det meste fungere sånn nogenlunde bare det blir tunet inn til dine preferanser. Jeg selv både hører på LP og streamer litt om hverandre. Vanskelig kombo syntes jeg, må rett og slett bare si til seg selv at nå er det «bra nok»

U

utgatt60135

Gjest
    Her er det et ganske snilt klipp... dette bør låte grisefett på alle "HIGHEND" anlegg....
    Og enda bøsere med skikkelig oppsett :cool:

Dette er rett og slett vakkert

Ja, dette var gromlyd. Ingen ubehageligheter. Hadd lått enda tøffere med mer dynamikk. Et godt eksempel på at nøytral high-end er best på god innspilt lyd uansett sjanger (kanskje unntatt klassisk).

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn