Høyttalere Høyttalere til metal type voldsom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Og det kommer fra en med små apekister !!
    Jeg kan ikke ha større høyttalere med mer bass her. Den låta kan jeg ikke spille lenge av gangen høyt da bassen blir for mektig for naboer. Ingen stor stue. De små apekistene har veldig god bass (passe mengde) når den ligger på plata, men det er klart større høyttalere vil klare seg bedre med lav dynamikk.

Hadde jeg vært rik og ikke hatt naboer så hadde jeg hatt større høyttalere. De store høyttalerne i samme serien koser godt over en halv mill.

Ps. Du hører hvordan dynamikken er med mindre høyttalere også.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Om du vil sammenligne Django XL med Canton blir det k3 som veier 56kg og koster 130k. Så på akurat denne Marten modellen for man nok ikke noe mindre for pengene.
    Når det er sakt synes jeg Canton K3, K2 og K1 er virkelig noen spennende høyttalere.

M

MarkusH

Gjest
    Det er linket til en del brukbar musikk i denne tråden. ;)
    Har ikke noe annet å si enn at det hjelper på med bass i linjer til all type musikk. :)

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sjangeren trenger mer dynamikk? Sjangeren låter akkurat sånn den skal den FYI :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ekstremmetall har ikke det du leter etter vil jeg si, men Heavy metal og thrash metal kan ha litt mer av det. Black metal og death metal er litt mer "øspøs" i uttrykket. Doom metal kan være litt annerledes, men vi trenger ikke komplisere det unødvendig mye.
    Kva er sjangerkjenneteikna på doom metal? Må innrømme at det går litt i ball for meg med dei ulike metallundersjangrane. Hadde vore interessant med ein tråd der dette vart diskutert.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et litt på siden-spørsmål her - men som kan ha litt å si for høyttalervalg og effektivitet - nemlig bølgeformen på denne typen musikk.

Når jeg ser på bølgeformen for metal, så ser bølgeformen i diagrammet ut som en tømmerstokk nesten helt uten bølgedaler. Finnes metal med dynamikk eller er det loudness for alle penga hos alle som produserer denne typen musikk?
    Gjelder ikke det all kontemporær musikk? Du har rett i at mye dessverre er temmelig komprimert.

Det finnes heldigvis unntak. Opeth har en del plater med OK dynamikk, og Earache Records har en serie med "FDR" (Full Dynamic Range) utgivelser, f.eks.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sjangeren trenger mer dynamikk? Sjangeren låter akkurat sånn den skal den FYI :)
    Enig med Lyngen. Tungrocken trenger også mye mer dynamiske innspillinger. Alt startet da Lars Ulrich ble imponert over hva Bob Rock hadde gjort med Mötley Crue's "Dr Feelgood", og bestemte at de skulle ha "Everything louder than everything else", og så ble brått ALT sånn. (Utrolig nok låter originalversjonen av The Black Album på vinyl temmelig bra.)

Det verste jeg har hørt er den siste plata til Ozzy. Men heldigvis er den plata så forferdelig dårlig likevel, at det ikke gjør noe. ;)

Sist redigert:

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Lyngen. Tungrocken trenger også mye mer dynamiske innspillinger. Alt startet da Lars Ulrich ble imponert over hva Bob Rock hadde gjort med Mötley Crue's "Dr Feelgood", og bestemte at de skulle ha "Everything louder than everything else", og så ble brått ALT sånn. (Utrolig nok låter originalversjonen av The Black Album på vinyl temmelig bra.)

Det verste jeg har hørt er den site plata til Ozzy. Men heldigvis er den plata så forferdelig dårlig likevel, at det ikke gjør noe. ;)
    Ja, jeg er enig med deg der, men husk at tråden i all hovedsak handler om den mer ekstreme scenen, nå vet jeg ikke helt hvordan dynamikken er på death metal, men jeg tror den er bedre over fjøla. Black metal låter som det skal imo

borglein

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22

Det verste jeg har hørt er den siste plata til Ozzy. Men heldigvis er den plata så forferdelig dårlig likevel, at det ikke gjør noe. ;)
    Nå er vi rimelig off topic, men Black Album på original CD låter jo veldig bra? Den er ikke komprimert i det hele tatt med DR11.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vi rimelig off topic, men Black Album på original CD låter jo veldig bra? Den er ikke komprimert i det hele tatt med DR11.
    Det er vel delte meninger om hvor ukomprimert DR11 er ;) ...men ja. La oss si "originalversjonen" uavhengig av format da. :)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.402
    Torget vurderinger
    1
    Det meste av instrumenter, og vokal for den saks skyld kjøres igjennom en eller annen form for kompressor (det meste digitalt idag, men ofte brukes også rør pga. hvordan rør oppfører seg by design). Loudness war det er snakk om blir jo komprimert komprimering, og blir heller forvrengning. En kompressor gjør at man slipper stygge spikes ved picking på gitar som skiller seg ut, samt så økes sustain (når man picker hardere på strengene så varer lyden lengre, uten at det høres høyere ut pga. kompressor og brukes gjerne når det spilles lange toner også). På innspilling så vil man gjerne holde seg under rød-linjen ettersom det gir mye forvrengning, og igjen høres jævlig ut.
    Det er finnes endel melodiøs death metal som har mye dynamikk, men nå er dynamikk som mange henger seg opp i her inne er ofte oppskrytt IMO. Metal skal gjerne være aggressivt og fullt trykk hele veien!! Skal man høre plingplong musikk så kan man alltids sette på noe annet istedet. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet hva dynamisk kompresjon er. :)

Nei, selv ikke i metal trenger alt å ha samme nivå/amplitude.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg skrev ikke mer dynamikk, men at sjangeren trenger dynamikk (for å låte så tøft som mulig). De er kjedelig når basselementer knapt beveger seg utover selv om man spiller høyt. Men det gjelder vel særlig mindre høyttalere? Jeg vil tro basstårn og stor/mye membranflate bøter endel på høy kompresjon? Har ikke så mye erfaring med det.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev ikke mer dynamikk, men at sjangeren trenger dynamikk (for å låte så tøft som mulig). De er kjedelig når basselementer knapt beveger seg utover selv om man spiller høyt. Men det gjelder vel særlig mindre høyttalere? Jeg vil tro basstårn og stor/mye membranflate bøter endel på høy kompresjon? Har ikke så mye erfaring med det.
    Det er jo stor forskjell på metal, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen eller hvem sjanger du mener, men vi som hører på ekstrem metal er vel enig om at den låter som den skal.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo stor forskjell på metal, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen eller hvem sjanger du mener, men vi som hører på ekstrem metal er vel enig om at den låter som den skal.
    Ekstremmetall er også mye rart, og nei. Vi er ikke enige i det. Plater med DR5-6-7 kommer alltid til å irritere meg. Du kan ikke mene at det er riktig at f.eks. ALLE lyder på Archspire - The Lucid Collective skal være minimum 4dB under det sterkeste partiet på albumet? :)

Sånn apropos har de første 3-4 darkthrone-albumene brukbar DR på 12-13, og det samme gjelder Mayhem og Burzum fra tidlig nittitall. ;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Tung, seig og røff musikk er nettopp det. Metall med festlige triangler og englestøv strider vel strengt tatt mot konseptet Black metall

dessuten er det svært avslappende musikk og man skulle ikke sett bort fra tidligere storhetene klassiske komponister ville vært å finne i genren om de hadde vokset opp i dag.

funker fett på toveis oppsettet mitt iallefall.

Alek264

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ekstremmetall er også mye rart, og nei. Vi er ikke enige i det. Plater med DR5-6-7 kommer alltid til å irritere meg. Du kan ikke mene at det er riktig at f.eks. ALLE lyder på Archspire - The Lucid Collective skal være minimum 4dB under det sterkeste partiet på albumet? :)

Sånn apropos har de første 3-4 darkthrone-albumene brukbar DR på 12-13, og det samme gjelder Mayhem og Burzum fra tidlig nittitall. ;)
    Mulig jeg bare ikke har hørt samme musikk som dere, eller at jeg har forkastet dem pga dårlig lyd som kan være mangel på dynamikk 🤔

Den kategorien er den jeg hører mest på, gammal burzum, darkthrone og Mayhem(mest mysteriis egentlig)

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg tenkte vel metal sånn generelt. Jeg kan ikke så mye om ulike undersjangre.

2

2xJ

Gjest

Flott album og sove middag til !!!
    Det er noe deilig og beroligende med slik musikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn