høyttalere til rør

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.

hva er bra på rør? kan godt ha litt klangmessige likheter med Focal. ::)

maks 15000kr

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Klangmessige likheter med Focal? Og rørvennlige....gutt, du trenger Triangle

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Necroth skrev:
Klangmessige likheter med Focal? Og rørvennlige....gutt, du trenger Triangle
okey. kunne kanskje tenke meg at det dukka opp. har bare hatt på følelsen av at de var lydmessig litt like.. ;D

finnes det noe av triangle på bruktmarkedet mon tro? eller noen som vil bytte mot mine focal hadde jo vært aller best..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
den Celiusen sikler jeg litt på.. ;) den var også skikkelig fin!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Ikke glem at det er noe som heter Klipsch da.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
tjæh. er ikke så veldig glad i klipsch egentlig. synes det er litt skarpt.

kanskje jeg kan få lånt meg et par Triangle Altea fra Norsk HiFi Center for å høre hvordan det er..

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Klipsch? Hva er det for noe? Det har han sikkert aldri hørt om ;).

Er dette fortsatt rommet du bruker? Trangt om plassen. Det blir ikke for mye bass og harde refleksjoner fra vegger? Tenkt på stativhøyttalere i så fall?

Hva har du tenkt å bruke av rørutstyr og hvorfor? Kilde og musikk smak?

http://avforum.no/minhifi/show.php/Pengvim

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Pengvim skrev:
tjæh. er ikke så veldig glad i klipsch egentlig. synes det er litt skarpt.

kanskje jeg kan få lånt meg et par Triangle Altea fra Norsk HiFi Center for å høre hvordan det er..
Jaha ?
Er det du har hørt monn tro ?

/jan

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Klipsch? Hva er det for noe? Det har han sikkert aldri hørt om ;).

Er dette fortsatt rommet du bruker? Trangt om plassen. Det blir ikke for mye bass og harde refleksjoner fra vegger? Tenkt på stativhøyttalere i så fall?

Hva har du tenkt å bruke av rørutstyr og hvorfor? Kilde og musikk smak?
dette er rommet jeg bruker akkurat nå. kommer ikke til å ha det for alltid akkurat.

det blir IKKE for mye bass her. det er et litt bassfattig rom, med litt hard diskant med forsterker som er for lys i klangen.

hva jeg har tenkt til å bruke? det har jeg jo ike kommet fram til ennå. les den andre tråden. www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14903.0.html :p
kilde er EMT 938 platespiller med SME IIIs arm. også skal jeg kjøpe meg en okey cd-spiller seinere. prioriterer HT og forsterker.

JanR skrev:
Jaha ?
Er det du har hørt monn tro ?

/jan
har hørt den største i RF-serien, og syntes ikke den var helt "meg" kan man si.. de Forte og Heresy og slikt har jeg heller ikke plass til. de er sikkert bra..

jeg oppfatter Focal som litt mer "groovy" og det appellerer til meg. Triangle er visst noe av det samme. også kan jeg jo oppgradere til f.eks. Living Voice seinere.. :p

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Heresy kunne passet,de er ikke store ;)
Uinspilte Klipsch låter ikke vakkert,som oftest.
RF-5 er kanskje noe å vurdere ?

Som det ble nevnt lengre opp her kan stativ HT's være noe å vurdere.
Triangle kjenner jeg ikke til,vet at Necroth bruker sine på rør (EL34) med stort hell iflg han.

/jan

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.182
Sted
'
Siden jeg har et par Diva monitorer til salgs kan jo det være noe å tenke på. De er veldig snille med rørforsterkere, snille i toppen og har rimelig flat impedans, følsomhet 97dB/W/m. For å få skikkelig bunndrag kan du komplementere monitorene med en sub.

Jan E Veiset

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Uinspilte Klipsch låter ikke vakkert,som oftest.
RF-5 er kanskje noe å vurdere ?
jeg har hørt innspilte. ;) passet ikke meg helt. bra dynamikk, men klangen.. ::)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Finnes det noe annet enn klipsch som er brukbart på rør,i den spiselige enden av prisscalaen(tenker nå på nytt) en kompis har macintosh 275 på altea,og snakket om at det ikke var mye bass i denne komboen...forsterkern står det all respekt av...altea derimot,hvordan blir det iflg dine preferanser da :)

Espen......tilbudet står ved lag,for en lytt på klipsch/copland i Rælingen.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Det er riktig som Jan sier, de er ikke så store.

Bra låter de også, har en annen lydsignatur enn RF serien - mellomtonen er mye mer tilstede her. Slik som de er nå (noen mnd. gamle) så ville nok en sub ha gjort susen for å få skikkelig sug i bunnen, men det tror jeg at jeg venter med da rommet de står i skal byttes ut - og så kan de få noen timer til for å se om det endrer seg i bånn.

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Skal vi se, du får de til US listepris fra tyskland, dvs 1150 EUR. Ca 75 EUR i frakt + fortolling. da ser regnestykket ut som dette:

(1150 * 1,25 + 75) * 8 + 1000 = ca 13.000,-

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
mteinum skrev:
Skal vi se, du får de til US listepris fra tyskland, dvs 1150 EUR. Ca 75 EUR i frakt + fortolling. da ser regnestykket ut som dette:

(1150 * 1,25 + 75) * 8 + 1000 = ca 13.000,-
får man ikke kjøpt de i norge?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.002
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Joda, men da snakker vi om listepris på 20.000

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Ny ligger vel Heresy III på rundt 20k-22k mener jeg å huske.
Brukt,ikke mange om noen.

edit: mteinum var raskere.

/jan

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sonus faber åff kårse!
Carlsson OA 50.3 og 52.3! (uortodokst valg kanskje, men ikke desto mindre et undervurdert og fantastisk høytalermerke)
Opera!?

mvh
Proffen

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Pengvim skrev:
hmm, hva med Living Voice?
Living Voice Auditorium krever sinnsykt med effekt.!
Med sine 94db så skulle man tro at det var mat for rør, men 6ohm nominell tilsvarer vel noe slikt som under 4ohm der det kreves mest av forsterkeren.?
Med KT-88 så var det slettes ikke det drivet og atakket jeg hadde forventet meg, det spilte mer pent og pyntelig..
Samme amp på et par høyttalere med 2x8" og diskant med 8ohm og 92db var så slagkraftig at du ville ikke trodd meg, noe du sikkert ikke gjør likevel, for dette var som natt og dag.!

At du ikke liker Klipsch respekterer jeg, men å komme her å si at de er skarpe i toppen, så sitter du med Focal selv.? :eek:
Om det er noe som er skarpt i toppen på transistor, så er jaggu Focal en av de aller verste jeg har hørt i klassen.!
Er nesten fristet til å si at Klipsch er den rake motsettingen til Focal, men det finnes mange andre som heller mye mer i den rettningen..

Om du skal ha så mange baller i luften, at du vurderer amp og høyttalere på en gang, så BØR du prøve dette sammen i egen stue, om du velger høyttalere eller amp først spiller ingen rolle, du binder deg uansett til et eller annet, om det er slik at samspill og de musikalske egenskapene er viktig for deg.?

Er du en av de som lytter på musikk, eller er du en av de som hører på musikk.?
Det er veldig store forskjeller der, noe kan sitte å høre på musikken, da spiller holografi, innsyn i musikken, detaljer osv mye mindre rolle, de bare koser seg med musikken..
Om du er en som lytter, så vet du hva du holder på med og du vet hva poenget mitt er ;)

B

bendis

Gjest
ikke rørvennlige?
utfra det jeg har lest er focal veldig lette i lasten.
en god el34 eller kt88 burde rocke som bare det.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jeg både lytter og hører jeg.. det viktigste er jo musikken. sitter ikke å dissekerer den hele tiden slik jeg mistenker at noen gjør.. :p

ja, er klar over at Focal er litt harde i diskanten.

men Living Voice krever mye effekt? det kan da ikke stemme. jeg fikk vite at de var så godt som laget for å drives av litt mindre rørforsterkere jeg.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
så streng du er, Rotekroken! ;D
men ja, det er ikke alltid like lurt med for mange baller i luften samtidig...................

mvh
Proffen

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kanskje jeg da burde satse på å skaffe noen gode rørvennlige høyttalere først da..

du nevnte Sonus Faber, Proffen? det er høyttalere jeg har utrolig sansen for egentlig. men de er jo 90dB. kan de drives noe bra av rør de da? ??? fant et par nye Grand Piano (ikke Domus) til 16000kr.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.164
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.

hva er bra på rør? kan godt ha litt klangmessige likheter med Focal. ::)

maks 15000kr
Tja, Impulse Lali eller Impulse H6.
Om du får tak i dem er en annen sak, ble laget fra begynnelsen av 90 tallet. Focal kevlardiskant og seas papirmembran. Lali har vel samme elementer som H6 mener jeg, men et noe mer påkostet og penere utseende.
Audioaktøren solgte i venter et brukt par Lali for en 6-8 tusen kroner mener jeg.

Håvard

U

utgatt60135

Gjest
Rotekroken skrev:
Er du en av de som lytter på musikk, eller er du en av de som hører på musikk.?
Det er veldig store forskjeller der, noe kan sitte å høre på musikken, da spiller holografi, innsyn i musikken, detaljer osv mye mindre rolle, de bare koser seg med musikken..
Det er noe som jeg tror mange glemmer å ta hensyn til.

Vel, når jeg ser halve rommet ditt og hører litt om dine ønsker ville jeg ha anbefalt å prøve Dynaudio Focus 140 på en transistorforsterker. Vil du absolutt ha en rørforsterker, hvorfor ikke prøve Ming forsterkeren på Focalene dine som Brekke anbefalte? Han har plenty med erfaring.

Syntes det var rart rommet ditt skulle være bassvakt. Det virker som et lite retangulært rom. Men er det anderledes i den andre enden? Du skriber du vil ha bredre lydbildet men tror det blir vanskelig med noen stor forbedring grunnet 1 m mellom høyttalerne. Du trenger helt sikkert ikke to basselenter.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.648
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror ikke H2 er noe enklere å få tak i. "impulse" her på sentralen har et par og han lovpriser dem.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.164
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Tror ikke H2 er noe enklere å få tak i. "impulse" her på sentralen har et par og han lovpriser dem.
Lovpriser er vel litt feil vel, forguder passer bedre ;)
H2 er en større høyttaler og du får ikke plass på rommet ditt. Det er nok en vesentlig bedre høyttaler.
Har sjøl bygd en H6 clone, eller rettere sagt driver og bygger. Jobber med finishen, men jeg har lytta til den ;D ;D ;D ;D ;D

Håvard

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
mener du at den blir for stor fysisk at jeg ikke får plassert den eller for stor lydmessig?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
De kommer jeg nok aldri til å kvitte meg med, nei. (og joda, jeg vet man aldri skal si aldri, men likevel...) Impulse H2 er den klart beste av alle Impulsemodellene,og uhyre vanskelige å få tak i både her og i England. Jeg har aldri eid en høyttaler som har kommet i nærheten engang. Dynamikk, tilstedeværelse, musikalitet, bass, skala.. De har alt.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
impulse skrev:
De kommer jeg nok aldri til å kvitte meg med, nei. (og joda, jeg vet man aldri skal si aldri, men likevel...)
Skulle ønske du var mer genetisk lik Joaquin, impulse :D
Lf

R

Rojoh

Gjest
Hvis plass og størrelse er et problem, så er kanskje denne noe for deg?

Mvh. Johan

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.164
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
mener du at den blir for stor fysisk at jeg ikke får plassert den eller for stor lydmessig?
Av det jeg kunne se på bildet, vil vel det bli liten plass fysisk.
Impulse kan vel alltids si noe om hvor stort rom de trenger for å spille.

Håvard

PS Impulse, hva tenker du om røre jeg har kjøpt?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
størrelse er ikke noe problem nei. så lenge de ikke er så mye bredere enn 30cm.

Edit: ikke noe problem å få plass til et par H2 hos meg. de er faktisk litt smalere enn focalene..

Topp Bunn