|
hehehe.. Ja, det er deilig å ikke ha det problemet derPengvim skrev:ja, de er nok litt store.. "selv for meg" 8)
Hva er det som gjør at Focal ikke er rørvennlige ???Pengvim skrev:etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.
det er kanskje noe med at de er mindre rørvennlige enn diverse andre fabrikanter. .limvingen skrev:Hva er det som gjør at Focal ikke er rørvennlige ???Pengvim skrev:etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.
hva koster de herlighetene til vanlig? har sett dem på Hamburg flyplass og de var skikkelig fete. diskanthorn som faseplugg?Rotekroken skrev:hehehe.. Ja, det er deilig å ikke ha det problemet derPengvim skrev:ja, de er nok litt store.. "selv for meg" 8)
Men om du drømmer om Avantgarde så finnes det en sjelden gang Solo til salgs, aktive tatere så du slipper å tenke på forsterker
Du kan lese mer om dem på www.avantgarde-acoustic.de
Kanske de bare rett og slett ikke er så veldig vennlige - med eller uten rør :-\limvingen skrev:Hva er det som gjør at Focal ikke er rørvennlige ???
men jeg tenker nå at det hadde vært greit å ha noe lettdrevent da..Svein_B skrev:Dersom en av karakteristikkene er litt "sint" diskant, så er det slett ikke sikkert det blir dårligere med rør - kanskje tvert i mot.
Jakten på noen få dB mere effektivitet i høyttalere har ofte noen bivirkninger. For eksempel synes mange at Fostex og Lowther m.m. kan låte litt skrikende (i alle fall før de er skikkelig innspilt - eller er det ørene som å tilvennes), men låter gjerne fantastisk til gitarmusikk og gamle jassplater.Pengvim skrev:men jeg tenker nå at det hadde vært greit å ha noe lettdrevent da..![]()
joda, det kan hende at det er best. men du vet.. ;Dbendis skrev:mitt tips er å først anskaffe en god el34. så ser du hvordan det går til på dine jmlab. tror du blir overrasket, funker det ikke så kjøper du nye som du foreslår her.
Vet ikke om andre her i landet enn de jeg har. Du er velkommen til en lyttPengvim skrev:Monopulse ja.. hmm, er det mulighet for å høre\låne de her til lands?
har sett den. den ser fet ut ihvertfall.. og gode anmeldelser. så jo, kanskje. men man får jo ikke den hele rørlyden med en hybrid..?Proffen skrev:Ikke aktuelt for deg å kikke en gang til på DK Design som ligger til salgs på sentralen nå?
12500,- for en hybrid, dvs med både rør og transistor, med krefter i bøtter og spann...........
Blir jo nesten som et kinderegg, det. Og den skal jaffal drive dine høytalere uten å svette særlig, tenker jeg.
Ble nesten fristet til å sjekke den ut selv........... ;D
mvh
Proffen
Jeg tar utgangspunkt i ditt første innlegg, og tar forbehold at jeg ikke har lest alle innleggene - samt at jeg ikke vet hvilken rørforsterker du har.Pengvim skrev:etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.
hva er bra på rør? kan godt ha litt klangmessige likheter med Focal. :
maks 15000kr
vel, som det meste av high-end er dette litt vel dyrt for mitt budsjett.bendis skrev:dette helt suverene høyttalere, og krever tja 4-5watt.
http://www.bastanis.com/index.php?cPath=45&osCsid=891effdd5e82c7c7fbea0d5406977ee0
HIGH-END greier.
javist hørning får det optimale ud af lowther - idag vel at mærke...Pengvim skrev:ja, lowther greier virker interessant. Hørning sine høyttalere bruker jo modifiserte Lowther elementer f.eks..
Må gjelde kun Triangle det da.anekdoten skrev:Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
Godt ikke jeg er alene om dette.! :JanR skrev:Må gjelde kun Triangle det da.anekdoten skrev:Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
For jeg har ikke problemer med 3W (2A3) og Klipsch,verken når det gjelder trykk eller å spille høyt.
/jan
dyrt? Prometheus standard kit koster under 12.000nok med dagens kurs. og det er inkl. aktiv sub.Pengvim skrev:vel, som det meste av high-end er dette litt vel dyrt for mitt budsjett.bendis skrev:dette helt suverene høyttalere, og krever tja 4-5watt.
http://www.bastanis.com/index.php?cPath=45&osCsid=891effdd5e82c7c7fbea0d5406977ee0
HIGH-END greier.
må si de virker fristende! men jeg skulle nå like å få hørt dem først da.. følger "plankene" med i kittet?bendis skrev:neida. bare de ikke står helt inntil bak og sidevegg. som dipolhøyttaler integrerer de med rommet på en helt annen måte enn bassreflex. uling og resonans? neveh! :
12tommerene som spiller til 10khz er også helt uten delefilter og sinnsykt lettdrevne.
At jeg har god fantasi kan jeg godt gå med på.Rotekroken skrev:Godt ikke jeg er alene om dette.! :JanR skrev:Må gjelde kun Triangle det da.anekdoten skrev:Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
For jeg har ikke problemer med 3W (2A3) og Klipsch,verken når det gjelder trykk eller å spille høyt.
/jan
Startet med å skrive litt tilbake til vedkommende, men jeg fant ut at jeg slettet hele greiene..
Kjører i dag 91db høyttalere i ei stue på 56 kvadrat på en SET 300B og det rocker skikkelig, selv om de bare har en liten 6,5" bass/mellomtone..
Så hva folk tar alt fra vet ikke jeg, men enten så har de god fantasi eller så er det noe annet merkelig, for dette er langt fra hva jeg opplever..
Isbjorn her på forumet har skrevet mye om sine erfaringer med disse høyttalerene.Pengvim skrev:jeg må tilstå at jo mer jeg ser på de Bastanis Prometheus og leser anmeldelsene, jo mer frista er jeg.. :![]()
han har de? kanskje han kan være overtalelig til en demo (hos han) om han ikke befinner seg så altfor langt unna.. ;DFrode skrev:Isbjorn her på forumet har skrevet mye om sine erfaringer med disse høyttalerene.Pengvim skrev:jeg må tilstå at jo mer jeg ser på de Bastanis Prometheus og leser anmeldelsene, jo mer frista er jeg.. :![]()
Frode
første tanke jeg fikk når jeg hørte de, var at alt jeg har hjemme spiller hifi mens de bare spilte nydelig musikk :Pengvim skrev:men det jeg lurer på er: er disse high-end eller spiller de musikk? for jeg har ingen interesse av high-end som ikke spiller musikk! 8)
vel, eksprimentering med bredde kan bli litt vanskelig..bendis skrev:en vri du kan gjøre er å droppe sluttrinn og sub-trykkammeret, og heller kjøpe et par 15" "Augie" til $150 stk fra hawthorne linken. de skal slå fra seg og er ikke akkurat noe jallaelement heller. da har du et fullt dipolsystem..og jeg vedder på at du aldri går tilbake til kassehøyttaler igjen
baffel fikser du selv på en kveld, så kan du eksperimentere med bredde, vinger og slikt for mer bass.
spørs hvordan det blir seende ut på 10kvadrat? prioriteringer.. ;D