høyttalere til rør

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Tviler på at du får fatt i H2. Siste gangen jeg så dem brukt var det Joaquin som skulle selge. Jeg kunne kjøpt dem, men ble advart om at dette kunne føre til singel tilværelse. Jeg valgte samboeren, impulse valgte H2 og samboer :eek: :)

Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
ELEL6200 skrev:
impulse skrev:
De kommer jeg nok aldri til å kvitte meg med, nei. (og joda, jeg vet man aldri skal si aldri, men likevel...)
Skulle ønske du var mer genetisk lik Joaquin, impulse :D
Lf
Hehe.. Du kan så si. You had your chance, my friend. ;)

Er det rart jeg er glad i samboeren min, Lf? Hun ble sjokkert da hun så H2 midt på stuegulvet første gang, men da jeg kom hjem sent samme kveld spilte hun Massive Attack så jeg kunne høre det i garasjen, og smilte fra øre til øre. Jeg hadde aldri fått lov til å selge dem! ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
;D

Tydelig at du har god smak på flere arenaer, Impulse ;)

Lf

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Pengvim skrev:
kanskje jeg da burde satse på å skaffe noen gode rørvennlige høyttalere først da..

du nevnte Sonus Faber, Proffen? det er høyttalere jeg har utrolig sansen for egentlig. men de er jo 90dB. kan de drives noe bra av rør de da? ??? fant et par nye Grand Piano (ikke Domus) til 16000kr.

Jadajada! ;D
Har ikke SF lenger, men savner til tider mellomtonen de gav. Himmelsk!
Klart de kan matche rørforsterkere, har kjørt mine tidligere Concertoer på både Golden Tube og min nåværende effektforsterker, Copland.
Og avhengig av modell, vil de bare spille bedre og bedre jo bedre forsterker du matcher dem med...........

mvh
Proffen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Sonus Faber og Copland er en helt fantastisk match, dessuten er det ikke mange som lager vakrere utstyr enn SF og Copland heller. I England har disse to merkene samme importør, og det er slett ikke uten grunn.... ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Engelske MONOPULSE er en utrolig god match til rørforsterker. Jeg har hatt mine (Model 42A) i over et år og nyter musikken hver dag :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det er et veldig godt forslag, Audiomix. Ikke er de så vanskelige å få til landet heller, så vidt jeg husker....

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Monopulse ja.. hmm, er det mulighet for å høre\låne de her til lands?

Ellers så ser jeg på nettet at de Impulse H6 og Lali går for å være bra saker, men burde de ikke være mer lettdrevne for rør? samme spørsmål gjelder monopulse..

ellers så ser jo Zu interessant ut, om det finnes noe brukt av dem.. :p

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Proffen skrev:
så streng du er, Rotekroken! ;D
men ja, det er ikke alltid like lurt med for mange baller i luften samtidig...................

mvh
Proffen
Streng.?
Nei, jeg prøver bare å fortelle i en helt normal tone, om ting jeg har erfart og kommer med innspill og prøver å hjelpe vedkommende så godt jeg kan..
Om jeg oppfattes som noe annet, så er det slettes ikke meningen min..

Du har jo fått en god del trening på dette med jonglering i det siste, skjønner at du liker å ha mange baller i luften på en gang ;)
Men håper at du kommer i mål med dine krumspring 8)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Streng.?
Nei, jeg prøver bare å fortelle i en helt normal tone, om ting jeg har erfart og kommer med innspill og prøver å hjelpe vedkommende så godt jeg kan..

Du har jo fått en god del trening på dette med jonglering i det siste, skjønner at du liker å ha mange baller i luften på en gang ;)
jeg oppfattet det ikke som strengt. er klar over at det er litt dårlig taktikk. er litt artig da men.. :p

jeg håper jeg kommer i mål jeg også. ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
bambadoo skrev:
Tror ikke H2 er noe enklere å få tak i. "impulse" her på sentralen har et par og han lovpriser dem.
Og får å få dem, så nytter det ikke med all verdens penger.!! :-[
I såfall så tror jeg nesten du må skyte han ;D ;D

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
520
Torget vurderinger
23
Hvorfor ikke snakke med Sonesen/Audio Art, han har jo tatt inn Israel Blume sine, i mine ører, svært gode Coincident høyttalere. Perfekt for rør, grei følsomhet og last.
Mine Super Eclipse går ikke under 10 ohm.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bevisfrond skrev:
Hvorfor ikke snakke med Sonesen/Audio Art, han har jo tatt inn Israel Blume sine, i mine ører, svært gode Coincident høyttalere. Perfekt for rør, grei følsomhet og last.
Mine Super Eclipse går ikke under 10 ohm.
vel, de koster dobbelt så mye som max for meg. jeg går ikke over 15000kr i utgangspunktet.

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
520
Torget vurderinger
23
Sorry, glemte den lille, men vesentlige, detaljen.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bevisfrond skrev:
Sorry, glemte den lille, men vesentlige, detaljen.
hehe. da blir det ikke noe igjen til forsterker så.. :p

ellers så kunne Hørning Zeus vært interessant om jeg gikk litt rimeligere på forsterkersiden. eller går det an å få tak i slike brukt? hvordan låter de klangmessig egentlig? sånn i forhold til f.eks. Dynaudio, Klipsch, Focal, Tannoy, System Audio. (bare ramser opp noen merker jeg har hørt en del)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:
Streng.?

jeg oppfattet det ikke som strengt. er klar over at det er litt dårlig taktikk. er litt artig da men.. :p

Godt å høre ;)
Mulig det bare var han Proffen som måtte erte meg litt her 8)

Din fordel er jo at du nå kan finne en god match som passer sammen, Copland og Sonus Faber er nevnt her, tviler ikke på at det er en meget god kombo, mange andre forslag som har kommet også, så det er egentlig bare å sette i gang å lytte deg frem til hva som kan spille bra i dine ører..

Kubikk med luft i et rom tilsier at noen høyttalere blir litt for smått, mens andre igjen blir for stort og dominerende..
Etter fri hukommelse så var det ikke så stort rom du hadde.?
Om du da setter Klipsch RF-82 der inne med en litt heftig forsterker, hva tror du kommer til å skje da.?
Mest sannsynlig så vil de spille med romlebass ala Cerwin Vega og kvele de musikalske egenskapene :p
Derfor anbefalte jeg deg å ikke gå høyere enn RF-62 serru ;)

Om du har 15k + 15k tilgjengelig å du finner deg høyttalere som ikke koster så mye, har du da tenkt å legge resten i forsterker.?
I mange tilfeller så vil du oppnå bedre resultat med "billige" høyttalere og dyr elektronikk..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Om du har 15k + 15k tilgjengelig å du finner deg høyttalere som ikke koster så mye, har du da tenkt å legge resten i forsterker.?
I mange tilfeller så vil du oppnå bedre resultat med "billige" høyttalere og dyr elektronikk..
det var noe slikt jeg tenkte ja.. :p

men så kan det jo godt tenkes at jeg kjøper brukt..

jeg har forresten ca 10kvm rom akkurat nå. rett under 4m*litt over 2,5

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hva om jeg hadde parret et par Hørning Zeus med en brukt Consonance J500 rørforsterker med 300b, eller en Antique Sound Lab AQ1005 med 300b? de sistnevnte kan fåes for 12000kr på demo/bruktbørsen til audioart.no..

kan jo hende at jeg klarer å skrape sammen 32 lapper (eller en pakkepris).. :p

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Pengvim skrev:
Monopulse ja.. hmm, er det mulighet for å høre\låne de her til lands?

Ellers så ser jeg på nettet at de Impulse H6 og Lali går for å være bra saker, men burde de ikke være mer lettdrevne for rør? samme spørsmål gjelder monopulse..

ellers så ser jo Zu interessant ut, om det finnes noe brukt av dem.. :p
Jeg solgte for en stund siden et par med Zu Druid og de kan jeg varmt anbefale. Men du må nok ut med noe mer enn 15000kr da.....
Lf

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.913
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:
Streng.?

Godt å høre ;)
Mulig det bare var han Proffen som måtte erte meg litt her 8)

Din fordel er jo at du nå kan finne en god match som passer sammen, Copland og Sonus Faber er nevnt her, tviler ikke på at det er en meget god kombo, mange andre forslag som har kommet også, så det er egentlig bare å sette i gang å lytte deg frem til hva som kan spille bra i dine ører..

Kubikk med luft i et rom tilsier at noen høyttalere blir litt for smått, mens andre igjen blir for stort og dominerende..
Etter fri hukommelse så var det ikke så stort rom du hadde.?
Om du da setter Klipsch RF-82 der inne med en litt heftig forsterker, hva tror du kommer til å skje da.?
Mest sannsynlig så vil de spille med romlebass ala Cerwin Vega og kvele de musikalske egenskapene :p
Derfor anbefalte jeg deg å ikke gå høyere enn RF-62 serru ;)

;D ;D ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
ELEL6200 skrev:
Jeg solgte for en stund siden et par med Zu Druid og de kan jeg varmt anbefale. Men du må nok ut med noe mer enn 15000kr da.....
Lf
Hvorfor solgte du dem da Ellef.? 8) ;D
Men Zu Druid i et rom på 10 kvadrat, blir ikke det litt i meste laget.?
Det er vel litt futt å fart i den 10" der.?

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
3
Zu kan annbefales ja, Du har jo Zu Tone eller Credenza om du er redd Druid blir for "stor"
De trives helst bare med rør har jeg hørt ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Heisan Rotekroken :)
Fikk et tilbud som jeg ikke kunne si nei til.
Nå skal jeg først teste Avantgardehorn og Orion, men det kan jo være at jeg likevel går tilbake til Zu Druid med Method sub ;)

Rommet er litt i minste laget, ja. Men det kan faktisk fungere......

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Vurderte ikke å selge dem, men ut fra intet fikk jeg såpss mye penger for dem at jeg ikke kunne la være. I tillegg er jeg langt fra frisk ;)

Lf

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
men det er ikke noen som har prøvd Hørning? er det noen som fører det her på østlandet? eller noen som har lyst til å låne meg sine?:p

kanskje jeg burde bygge mine egne horn.. hehehe :p

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Pengvim skrev:
kanskje jeg burde bygge mine egne horn.. hehehe :p
Slett ikke så vanskelig :)
Her er et par jeg bygde på terrassen en fredag ettermiddag i sommer (jeg gikk rioktignok litt tidlig fra jobben den dagen)

Type: BIB - Bigger is Better TQWT med Fostex FF165K

Forklares evt. nærmere i DIY hjørnet.

SveinB.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
låter det noe bra da Svein? og hva vil noe slikt koste?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Audio Note lager høytalere som passer til rørforsterkere ;)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Pengvim skrev:
Rune S skrev:
Audio Note lager høytalere som passer til rørforsterkere ;)
og hvor kan man få tak i slikt?
Tja,det dukker vel ikke så ofte opp brukt,men kanskje byggesett kan vere innenfor rekkevidde,eller høre med Audiocompaniet eller Fryd Hifi ( ? ) hva de billigste modellene ligger på.Upgrade Audio selger byggesett og tror også Audiocompaniet hadde inne noen kits som de sannsynligvis selger rimelig.
Høytalerene er laget for å stå nerme hjørner og jeg mener det er ganske essensielt for at de skal låte komplett.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hmm, får begynne med å låne et par klipsch på mandag. og en rørforsterker om jeg får det til.. :p

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
ELEL6200 skrev:
Heisan Rotekroken :)
Fikk et tilbud som jeg ikke kunne si nei til.
Nå skal jeg først teste Avantgardehorn og Orion, men det kan jo være at jeg likevel går tilbake til Zu Druid med Method sub ;)

Rommet er litt i minste laget, ja. Men det kan faktisk fungere......

Lf
Nå skal jo Joaquin selge sine hønn da, dere er meg noen merkelige skruer ;D kanskje de kunne passet hos deg.?
Få han nissen til å levere de på dør hos deg, men husk at dere må ha hver deres kasse med brunt nå da.! 8)
Kunne jo blitt en aldeles hyggelig aften det der ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Nå skal jo Joaquin selge sine hønn da, dere er meg noen merkelige skruer ;D kanskje de kunne passet hos deg.?
Få han nissen til å levere de på dør hos deg, men husk at dere må ha hver deres kasse med brunt nå da.! 8)
hva er det han selger?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:
hva er det han selger?
hønn

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Upgrade Audio skal jo ha demo med Audio Note AN/E på Horten messa, enda en god grunn til å ta en tur på lørdag eller søndag ;)
Det var vel Fryd Hi-Fi som skulle ha med seg AN OTO, eller var det UA.?
Spennende å høre hva Audio Note kan få ut av noen EL-84 rør, dette er pentoder som klinger meget godt i mine ører.!
Til små rom så kan det faktisk funke veldig bra på selv "litt" tungdrevne høyttalere, uansett så bør du få med deg hva som bor i en skikkelig EL-84 amp en gang..
Det er en i lauget som har en Almarro A205A på Avantgarde Uno, har ikke hørt dette oppsettet, men jeg kan tenke meg det spiller J**LIG bra, Almarro er det mange som skryter av, tror faktisk det er en grunn til det.? ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
rolfozzy skrev:
Pengvim skrev:
Rotekroken skrev:
hva er det han selger?
hønn
HØNN

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Eller som de sier innafor, ::) , horn høytalere.

/jan

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
117
Rotekroken skrev:
;D
Avantgarde Unoene til Joaquin blir litt store, hadde jo helst lyst på de 30-40% mindre Nanoene da ;)
Merkelige skruer har en tendens til å kose seg i hverandres selskap ;D

Lf

Topp Bunn