awe
Hi-Fi freak
Tankeeksperimentet med Joar og Roar illustrerer på en fin måte det meningsløse i vanntette skott mellom viten og sansning, synes jeg. Det absurde oppstår hvis isolerte tilnærmingsmåter opptrer utenfor en meningsgivende kontekst.
Nå må du slutte å stille så mange kritiske spørsmål her ANM, for hvis ikke kommer Roar, Joar, jeg og et kobbel med orkestermusikere som både er såra og vonbrotne og spiller på sekkepipe og 80talls-rockegitar utenfor soveromsvinduet ditt en uke i strekk. Minst!
Og så må du gå til sengs uten kveldsmat!Nå må du slutte å stille så mange kritiske spørsmål her ANM, for hvis ikke kommer Roar, Joar, jeg og et kobbel med orkestermusikere som både er såra og vonbrotne og spiller på sekkepipe og 80talls-rockegitar utenfor soveromsvinduet ditt en uke i strekk. Minst!
Men hva hvis resultatet de kom frem til var identisk ned til minste detalj?Tankeeksperimentet med Joar og Roar illustrerer på en fin måte det meningsløse i vanntette skott mellom viten og sansning, synes jeg. Det absurde oppstår hvis isolerte tilnærmingsmåter opptrer utenfor en meningsgivende kontekst.
Det er ikke utenkelig, men som prinsipp ikke mer attraktivt av den grunn.Men hva hvis resultatet de kom frem til var identisk ned til minste detalj?Tankeeksperimentet med Joar og Roar illustrerer på en fin måte det meningsløse i vanntette skott mellom viten og sansning, synes jeg. Det absurde oppstår hvis isolerte tilnærmingsmåter opptrer utenfor en meningsgivende kontekst.
Mye enklere å forstå hvis Nurburgring Nordschleife er "preferansen"......Kan man ikke bare se det slik......
Om man sier at 300 km/t er "preferansen":
Hehe du forstod det jo , og nei, 300km/t er 300km/t, ryddig enkelt å forholde seg til , Nurburgring har for mange variabler, værforhold, antall hjul, type hjul, øvrig trafikk, ESP, TRC etc etc ....Mye enklere å forstå hvis Nurburgring Nordschleife er "preferansen"......Kan man ikke bare se det slik......
Om man sier at 300 km/t er "preferansen":
Kablene har lite og si for bass syns jeg.Hei! Har et par Xindak høyttalerkabler som er veldig gode nettopp på det området. Men ønsker å teste ut andre ting også. Har testet ut mye forskjellig opp gjennom årene men ikke alt. Noen som har noen gode tips? Van den Hul er også en god kabel på det området, men passer ikke så godt.
Og, vil veldig gjerne ha seriøse svar.
Jeg tror nok at en slik hendelse ville fått oppmerksomhet langt utenfor de audiofiles rekker...dersom en nyfødt baby reiser seg opp og sier "Jeg hører forskjell" skal jeg trekke min kommentar her,
Jeg tok til meg dette rådet, om simpelthen å øke tverrsnittet, anything kopper would do. Kjøpte 6mm kobber på Clas Ohlsson, kosta jo ingenting å prøve.Velskrevet, men tullprat. Jeg vet hva mine ører forteller meg, og jeg begriper egentlig ikke hvorfor det ikke skal tillegges noen vekt bare fordi jeg tilfeldigvis også har lært litt om hvordan dingsene fungerer.Jeg har regnet meg frem til at vi er nær en endelig løsning her nå.
[...]
Hm, hva om vi tok billedkunsten og ryddet bort...
Hvis du bak ironien fortsatt tror på de menneskelige sansenes ufeilbarlighet kan du se litt på denne:
Hørselen er ikke noe mer pålitelig, men er gjenstand for diverse illusjoner. Hele stereoperspektivet fra to høyttalere er en slik kognitiv illusjon. Det er ingen senterhøyttaler som gjengir vokalen, bare en hjerne som forsøker å tolke mønsteret av lydbølger som når frem til ørene. Det mest interessante i denne hobbyen er hvordan de forskjellige illusjonene oppstår og formidles, ikke etterplapring av historiefortellingen fra kabelsjarlataner med egne økonomiske interesser i saken.
Og til trådstarters spørsmål mener jeg fortsatt at han bør forsøke noe med litt tverrsnitt, f eks 4 mm2, og kanskje ikke altfor høy kapasitans, men det er nå meg. +/- 0,1-0,2 dB i diskanten kan ha en subjektivt hørbar virkning i motsatt ende av spektrumet selv om det er bagatellmessige utslag sammenlignet med nesten alt annet i anlegget. RKUB eller vanlig høyttalerkabel på snelle bør treffe kriteriene fra åpningsinnlegget ganske bra.
Helt klart. Hos meg blir forskjellen stor mellom div. kabler. Særlig da høyttalerkabler, der merker jeg størst forskjell i mitt anlegg. Med en dypere og mer detaljert bass får en også større lydbilde.Går det an å få dyp og detaljert bass bare ved å bytte høyttalerkabler ?
Den dype og detaljerte bassen ligger vel latent i anlegget. Kablene hjelper bare til å få det fram.
Ikke bare ‘umiddelbart’. Dette er også et problem med måling vs lytting.Visste du forresten at hørselen "bryter" ørlite granne med kausalitet Lyder ETTER en lyd du har hørt påvirker din umiddelbare oppfatning av den første lyden... bevisstheten henger med andre ord ikke med i signalbehandlingen.
Jeg uttrykket meg tydeligvis ikke klart, men la oss se på ditt eksempel først.Ikke bare ‘umiddelbart’. Dette er også et problem med måling vs lytting.Visste du forresten at hørselen "bryter" ørlite granne med kausalitet Lyder ETTER en lyd du har hørt påvirker din umiddelbare oppfatning av den første lyden... bevisstheten henger med andre ord ikke med i signalbehandlingen.
I en AB test vil et måleinstrument ikke ha noen kobling til A når man måler på B, mens inntrykkene fra A vil farge inntrykket av B under en lyttetest. Altså vil B alene skape et annet inntrykk enn hvis A spilles før B.
slettet....Helt klart. Hos meg blir forskjellen stor mellom div. kabler. Særlig da høyttalerkabler, der merker jeg størst forskjell i mitt anlegg. Med en dypere og mer detaljert bass får en også større lydbilde.Går det an å få dyp og detaljert bass bare ved å bytte høyttalerkabler ?
Den dype og detaljerte bassen ligger vel latent i anlegget. Kablene hjelper bare til å få det fram.
Jeg burde vite bedre, men hvordan i himmelens navn kan du få "dypere og mer detaljert bass" ved å bytte kabler?Helt klart. Hos meg blir forskjellen stor mellom div. kabler. Særlig da høyttalerkabler, der merker jeg størst forskjell i mitt anlegg. Med en dypere og mer detaljert bass får en også større lydbilde.Går det an å få dyp og detaljert bass bare ved å bytte høyttalerkabler ?
Det må da bety at de første kablene filtrerte bort lave frekvenser?
I så fall er det ikke dårlige ledninger, men ledninger med svært spesielle elektriske egenskaper. Nærmest som et delefilter å regne.
Nei, det er ren psykologi, spesifikt en form for forventningsbias. Psykoakustikken er faget om hvordan fysisk lyd oppleves, eksempelvis at øret er mer følsomt rundt 2-4 kHz enn i dypbassen, at høyereordens forvrengning låter verre enn lavereordens, eller hvordan vi skaper en illusjon av en vokalist som står midt mellom de to høyttalerne som produserer lyden.JA, ved hjelp av psykoakustikk.
Du hører med andre ord det du TROR du hører...
Nope, business.Betleri på gong?
Det er vel å trekke det altfor langt å si at Transparent Reference er ubrukelige audio kabler.Jeg opplevde betydelig forskjell ved skifte til disse kablene.Det blei en adskillig bedre balanse og dette er nok med på å gjøre bass dypere og mer detaljert.Den barmhjertige samaritan er nok en rolle som du ikke etter min mening besitter, men jeg skal ikke gå dypere inn på dette.Det kan bli oppfattet som om jeg på en ufin måte kupper en ellers fin Tråd.Transparent cable!, åe ja foresten:
Vis der er Andre av dere indeher, som av vanvare ligger inde med disse i audio øyemed ubrukelige kabler, skal jeg gjerne påtage mig rollen som den barmhjertelige Samurietan, og hjelpe dere av med problemet.
Det er bare at sende disse til undertegnede, porto og frakt omkostningene dekker jeg
Skal beklage at her var rom for misforståelser.Det er vel å trekke det altfor langt å si at Transparent Reference er ubrukelige audio kabler.Jeg opplevde betydelig forskjell ved skifte til disse kablene.Det blei en adskillig bedre balanse og dette er nok med på å gjøre bass dypere og mer detaljert.Den barmhjertige samaritan er nok en rolle som du ikke etter min mening besitter, men jeg skal ikke gå dypere inn på dette.Det kan bli oppfattet som om jeg på en ufin måte kupper en ellers fin Tråd.Transparent cable!, åe ja foresten:
Vis der er Andre av dere indeher, som av vanvare ligger inde med disse i audio øyemed ubrukelige kabler, skal jeg gjerne påtage mig rollen som den barmhjertelige Samurietan, og hjelpe dere av med problemet.
Det er bare at sende disse til undertegnede, porto og frakt omkostningene dekker jeg
Mvh Kenneth
Jaja, det får nå være ditt problem. Jeg mener fortsatt det var en nokså riktig pris. Jeg hadde sprettet opp den magiske boksen og tittet inni, og da forsvant all magien også for min del. Kladaser med smeltelim koster ikke stort. Har heldigvis ikke mer av sorten, så du får spørre noen andre.Inleget mit var en respons på at nogen indeher, var lykkelige over endelig at ha kommet av med et set Transparent Strøm kabler til ret pris, Modtageren betalte frakten. Hvilke efter selgers oppfatning var ret Pris.
Personlig er jeg en stor fan av disse kabler, har Transparent kabler hele veien fra sikrings skab til Høytaler.
Ok.Jeg begynte nesten å lure.Har Transparent fra Pre. til monoblokker.Men jeg syns jeg fikk aller størst utbytte av høyttalerkablene.Det blei mer av alt.Men dette er nok ikke de aller beste.Jeg er klar over at det finns ennå grommere saker der ute men de har jeg ikke prøvd.Skal beklage at her var rom for misforståelser.Det er vel å trekke det altfor langt å si at Transparent Reference er ubrukelige audio kabler.Jeg opplevde betydelig forskjell ved skifte til disse kablene.Det blei en adskillig bedre balanse og dette er nok med på å gjøre bass dypere og mer detaljert.Den barmhjertige samaritan er nok en rolle som du ikke etter min mening besitter, men jeg skal ikke gå dypere inn på dette.Det kan bli oppfattet som om jeg på en ufin måte kupper en ellers fin Tråd.Transparent cable!, åe ja foresten:
Mvh Kenneth
Inleget mit var en respons på at nogen indeher, var lykkelige over endelig at ha kommet av med et set Transparent Strøm kabler til ret pris, Modtageren betalte frakten. Hvilke efter selgers oppfatning var ret Pris.
Personlig er jeg en stor fan av disse kabler, har Transparent kabler hele veien fra sikrings skab til Høytaler.
Hei, ja jeg ved du ikke helt har sansen for Transparent kablerne, og når ret, skal være ret, ved jeg ikke om, a selv er så stor fan av deres strøm kabler.Jaja, det får nå være ditt problem. Jeg mener fortsatt det var en nokså riktig pris. Jeg hadde sprettet opp den magiske boksen og tittet inni, og da forsvant all magien også for min del. Kladaser med smeltelim koster ikke stort. Har heldigvis ikke mer av sorten, så du får spørre noen andre.Inleget mit var en respons på at nogen indeher, var lykkelige over endelig at ha kommet av med et set Transparent Strøm kabler til ret pris, Modtageren betalte frakten. Hvilke efter selgers oppfatning var ret Pris.
Det er nok det du har før siste komponenten/høyttalerne som bestemmer det meste i et stereoanlegg.Rommet er nok også en svært undervurdert faktor men for å få lyden til å blomstre er det nok stereoanlegget og tilhørende kabler som er avgjørende.13% til forsterker og 2% til kilden?Hvilken kalkulator eller kuleramme bruker man for å få det regnestykket?Stakkars den HiFi butikk som har dette å stri med.Det går utmerket å gå seg vill i denne diskusjonen men dette med disse prosenter har jeg ikke hørt maken til.Det er vel det som står etter kabelen som bestemmer mest av sluttresultatet. Bassen og rommet former 85 % av sluttresultatet og så gir jeg 13% til forsterker og 2% til kilden....... og da ble det dessverre ingen utdeling til kablene.
Ihvertfall hvis apparatet er transparentSHIT IN = SHIT UT
Anlegget er Bilen.Rommet er veien.;DDet er nok det du har før siste komponenten/høyttalerne som bestemmer det meste i et stereoanlegg.Rommet er nok også en svært undervurdert faktor men for å få lyden til å blomstre er det nok stereoanlegget og tilhørende kabler som er avgjørende.13% til forsterker og 2% til kilden?Hvilken kalkulator eller kuleramme bruker man for å få det regnestykket?Stakkars den HiFi butikk som har dette å stri med.Det går utmerket å gå seg vill i denne diskusjonen men dette med disse prosenter har jeg ikke hørt maken til.Det er vel det som står etter kabelen som bestemmer mest av sluttresultatet. Bassen og rommet former 85 % av sluttresultatet og så gir jeg 13% til forsterker og 2% til kilden....... og da ble det dessverre ingen utdeling til kablene.
Mvh Kenneth
Går ut fra du har prøvetIhvertfall hvis apparatet er transparentSHIT IN = SHIT UT
Det må da være grusomt med en trasig bil som kjører på trasig vei.Anlegget er Bilen.Rommet er veien.;DDet er nok det du har før siste komponenten/høyttalerne som bestemmer det meste i et stereoanlegg.Rommet er nok også en svært undervurdert faktor men for å få lyden til å blomstre er det nok stereoanlegget og tilhørende kabler som er avgjørende.13% til forsterker og 2% til kilden?Hvilken kalkulator eller kuleramme bruker man for å få det regnestykket?Stakkars den HiFi butikk som har dette å stri med.Det går utmerket å gå seg vill i denne diskusjonen men dette med disse prosenter har jeg ikke hørt maken til.Det er vel det som står etter kabelen som bestemmer mest av sluttresultatet. Bassen og rommet former 85 % av sluttresultatet og så gir jeg 13% til forsterker og 2% til kilden....... og da ble det dessverre ingen utdeling til kablene.
Mvh Kenneth