Høyttalerkorreksjon fra SS er skumle greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.297
    Antall liker
    7.065
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    I min verden kan 2db ved 2khz være forskjellen på vinn eller forsvinn😃 så godt hørbart ja. Hva som foretrekkes av de vil nok komme an på resten av systemet.
    Nå var egentlig ikke poenget "bare" dette med hørbarheten av low/high Q heller, jeg synes jo et interessant og positivt tilleggspoeng er at man kan få ganske lik respons med relativt få og brede punkter (i mitt eksempel kunne jeg nok fint fått det aktuelle området ved 2khz likere hvis jeg ønsket det, så la oss ikke henge oss opp i akkurat disse grafene). Så haugevis med EQ-punkter med smal Q kan potensielt forringe lyden, men det er også ofte rett og slett unødvendig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det er mange som viser frekvensrespons for høyttalere og komplett oppsett. Jeg mener en avgjørende verdi å hente fra denne diskusjonen er at frekvensrespons er én ting, men hvordan man kom dit er en annen. Selv om folk kommer og klasker "beviset" i bordet og krever å få rett så er det ikke alt som på papiret ser bra ut som er så perfekt. Forklaringen ligger selvsagt i hvor komplett "papiret" er og hvordan det man leser tolkes. Jeg var litt pådriver for at denne tråden skulle bli til, og fra min side handlet det først og fremst om å utvikle denne tolkningen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nysgjerrig som jeg er har jeg selvsagt startet forsøk på dette med nærfeltskorreksjon av kompresjonsdriver. Hva anser man som lav Q? Og hvordan ser man best eventuell ringing som følge av høy Q?
    Det er vanskelig å matche frekvensresponsen mellom filtre med bare Q under 1 og når man har fritt spillerom på Q-faktor, så foreløpig har jeg ikke konkludert med noe særlig.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Jeg vil si det går en grense rundt 0,7, klarer du å klemme deg ned på 0,5 burde du være veldig trygg.

    Noen ting MÅ man gjøre noe med, i hvertfall i noen konstruksjoner. I noen tilfeller vet vi hva som forårsaker et avvik, for eksempel der vi har et filter som ikke summerer perfekt, da vet vi med sikkerhet at det vi ser på er ren minimum fase. En annen ting er der vi har en gitt statisk transferfunksjon som følge av T/S-dataene til driveren. Dette kan vi si med sikkerhet, fordi vi vet at vi kan fjerne en andel av Re og få en driver som det er vanskelig å få til å fungere i en "fornuftig" kasse. Allikevel kan vi sette den delen av Re vi har fjernet i serie med driveren, til og med i selve forsterkeren, og den blir i prinsippet en EQ som følger impedanskurven til driveren. Vi kan gjøre nøyaktig den samme EQ-forandringen digitalt uten at det er en forskjell mellom det og å gjøre det med en seriemotstand. Det samme gjelder spredningen til et horn og måten det påvirker frekvensresponsen som følge av at energiresponsen er konstant, eller innvirkningen av baffelstep.

    Jeg vet ikke om noen god måte å kartlegge dette med stor nøyaktighet, men jeg ser for meg at transientrespons og ETC for en driver EQ-et med to ulike tilnærminger kunne være meget interessant. Allikevel er jeg redd at dette kan ha større utslag ved enkeltfrekvenser. For å måle dette tror jeg det ville vært effektivt å sette opp korte pulser ved en bestemt frekvens ved hjelp av en arbitrary function generator, måle dem med en mikrofon, og plotte det på et trigger-scope. I teorien kunne man gjøre det siste i REW, men jeg er usikker på om det har god nok funksjonsgenerator.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Jomen sa jeg smør!

    1672925857939.png


    Men jeg sliter med å få triggeren i scopet til å fungere som den skal. Jeg har flere andre scope, så jeg gidder ikke lete, men REW sitt scope skal altså ha det som trengs.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.803
    Antall liker
    19.174
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis en ratter med Q på 3 eller 4 så ratter en for hardt? I så fall må jeg en tur ned i caven🤪
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    2.731
    Torget vurderinger
    1
    Å bruke 1-4 for å trekke ned er nesten alltid bedre enn å la være og prøve å løfte er noe helt annet
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.803
    Antall liker
    19.174
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting er dirac. Hva finner den på og hvor hardt ratter den? Har jo ingen kontroll der?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    Ja, 1-4 er et skummelt område, spesielt over Schrøder. Til noen ting er det riktig, men ofte er det skivebom.
    Kommer det litt på hvor mye gain man bruker på filteret også?
    Hvis det er f.eks en litt spesifikk frekvens mann ønsker å roe ned (kan være en resonans f.eks). Og mann bruker høy Q men litt forsiktig gain for å ikke ta for mye som kan skape ringing eventuelt. Da har mann totalt EQ bort "mindre" av responsen totalt vs lav Q tilsvarende gain?

    En annen ting er dirac. Hva finner den på og hvor hardt ratter den? Har jo ingen kontroll der?
    Det hadde vært interessant å vite. For den tillater mange filtre spesielt på å dra ned frekvenser. Mer begrenset tror jeg når det kommer til å booste frekvenser. Har Dirac i min DSP selv, men etter denne erfaringen, ønsker jeg å ha kontroll på dette selv. Eventuelt la Dirac kun ta FIR korreksjon til slutt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    En begresning av Q i FIR, blir ikke det logisk sett det samme som å kjøre smoothing på målingen?

    Jeg tenker også det er viktig å ikke forveksle høy Q med FIR og høy Q med IIR. Greit nok at høy Q filter i FIR ved 1kHz for noe som skjer i rommet er en kanondårlig ide, men for høyttalerkorreksjon er det for det meste ganske trygt.

    Jeg synes det er interessant å se hvordan man for minimum fase FIR-korreksjon ofte blir stående igjen med at mange av dipene i frekvensresponsen ikke forsterkes selv om man ikke har satt en regel mot dette, og at til og med noen av dem dempes. Om jeg skal gjette litt her så vil jeg tro at dette er moder som er svært aktive i rommet, men som faser ut direktelyden, og selv om man har korrigert for dem så er envelopen for korreksjonen i sum en demping, og at det som ser ut som en demping på frekvensresponsen i praksis oppleves som en veldig aktiv frekvens på veldig mange typer signaler.

    Anbefaler å se denne:

    PS: Det er ikke alt han gjør der som er like fornuftig, men det gir et interessant innblikk i flere ting.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.224
    Antall liker
    13.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Høyttalerkorreksjon fra SS er skumle greier..

    ...det vet jeg ikke, men godt mulig. Kommer nok an på hver enkelt setup og rom...og type DSP.
    Jeg har begrenset erfaring om korreksjon og DSP generelt, og har brukt kun to forskjellige typer.
    Audiolense i 10 år, og i minimal grad miniDSP (uten Dirac, kun PEQ standard SW)

    I mine DIY sprell har jeg kun brukt ett-punkts måling fra lytteposisjon (også med miniDSP)
    Siden Audiolense ikke har noen funksjon/støtte for nærfelt målinger, har jeg naturlig nok heller ingen erfaring med denslags.
    MEN, jeg mener da absolutt at lytteposisjon korrigering ikke trenger å være skummelt i det hele tatt
    Iallefall ikke i mitt rom, med mine DIY kreasjoner... og iallefall i minst 20 % av dem..ca 100 forskjellige setups på 5 år. Slå den du.

    Det er trange kår og kort lytteavstand hos meg, men jeg har vært heldig med de akustiske forholdene, så kanskje det er hovedgrunnen til at lytteposisjon korrigering fungerer tilfredsstillende... iallefall på de kreasjonene hvor jeg har brukt gode drivere og har vært heldig med høyttaler konstruksjon.

    Kanskje jeg en dag hanker inn Flex Eight og tester ut nærfelt målinger.
    Men da må Oks. eller Snickers tilkalles for hjelp.
    Håper det finnes en standard PEQ software for fleks åtte også.
    Jeg er motstander av Dirac, og vil ikke ha noe med denslags å gjøre...av forskjellige grunner.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.224
    Antall liker
    13.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Som erfaringsbegrenset dsp bruker, skjønner jeg fortsatt ikke forskjellen på høyttaler korreksjon og rom korreksjon.
    Hvor er ytterpunktene?
    Møtes de på "midten" ett eller annet sted?
    ..og hvor? Over skrøder? Under skrøder?
    Eller kommer det også an på hvordan rommet er akustisk behandlet?

    ...har ikke tid mer til dette.
    Nå skal jeg se/høre litt youtube live musikk på horn riggen.
    (med korte FIR filtre fra Audiolense)


    Flink jente fra Polen..komponist, pianist, og vocal av og til.
     
    Sist redigert:

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    En begresning av Q i FIR, blir ikke det logisk sett det samme som å kjøre smoothing på målingen?

    Jeg tenker også det er viktig å ikke forveksle høy Q med FIR og høy Q med IIR. Greit nok at høy Q filter i FIR ved 1kHz for noe som skjer i rommet er en kanondårlig ide, men for høyttalerkorreksjon er det for det meste ganske trygt.

    Jeg synes det er interessant å se hvordan man for minimum fase FIR-korreksjon ofte blir stående igjen med at mange av dipene i frekvensresponsen ikke forsterkes selv om man ikke har satt en regel mot dette, og at til og med noen av dem dempes. Om jeg skal gjette litt her så vil jeg tro at dette er moder som er svært aktive i rommet, men som faser ut direktelyden, og selv om man har korrigert for dem så er envelopen for korreksjonen i sum en demping, og at det som ser ut som en demping på frekvensresponsen i praksis oppleves som en veldig aktiv frekvens på veldig mange typer signaler.

    Anbefaler å se denne:

    PS: Det er ikke alt han gjør der som er like fornuftig, men det gir et interessant innblikk i flere ting.
    Testet dette så vidt i dag kun på coax målingene. Nå ser det verre ut enn virkeligheten da den tar utenfor måler området også, men fikk da dette før:
    Coax uten FIR.png


    Korreksjons fil:
    Coax med FIR.png


    Respons etterpå (kalkulert, ikke målt):
    Coax med FIR summert.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Som erfaringsbegrenset dsp bruker, skjønner jeg fortsatt ikke forskjellen på høyttaler korreksjon og rom korreksjon.
    Hvor er ytterpunktene?
    Møtes de på "midten" ett eller annet sted?
    ..og hvor? Over skrøder? Under skrøder?
    Eller kommer det også an på hvordan rommet er akustisk behandlet?
    Forskjellen på høyttalerkorreksjon og romkorreksjon handler om hvor de feilene man korrigerer for stammer fra. Enkelte spredningsfeil måler vi ikke ekkofritt før vi begynner å kartlegge spredningen, men generelt kan vi si at alle feil som er i høyttaleren bør måles ekkofritt, mens alle feil som stammer fra rommet er mer eller mindre alt som skjer i tillegg til det som er identisk med den ekkofrie målingen.

    Selv om de fleste høyttalerprodusenter fortsatt har ekkofrie rom debatteres det hyppig hva verdien av dette egentlig er. Altså, oppsiden er jo helt opplagt, man får et "slå i bordet"-dokument, men samtidig har vi en del naturlige repetitive effekter av lokale flater og flater på større avstand i rommet. For eksempel må man spørre seg hva verdien av en måling uten gulv er for en gulvstående høyttaler (bare som et eksempel). Her er vi inne på utfordringen med ekkofrihet og skillet mellom høyttaler og romkorreksjon. Det ligger i sakens natur at overgangen er glidende. Vi bruker i dag som regel gating for å løse dette, og en "mer enn nok"-tilnærming er ofte en trygg vei når man skal gate. Legger man i tillegg IR-kurven til grunn og setter gatingen etter de tidligste refleksjonsflatene vil man få en ekkofri måling fra en viss frekvens. Samtidig vil man for de frekvensene der denne refleksjonen ligger innenfor ca en bølgelengde egentlig ikke ha noen data av verdi. Årsaken til dette er at vi som lyttere ikke kan skille høyttalerens direktelyd fra disse flatene med ørene, og da gir det heller ikke mening å korrigere dem separat. Men om vi forlenger korreksjonsvinduet vil vi få disse flatene med også oppover i frekvens der ørene våre vurderer de samme flatene som refleksjoner.

    Når vi kommer langt nok ned i frekvens vil ikke ørene på noen som helst måte skille lyd fra rommet og lyd fra høyttalerne. Når vi kommer langt opp i frekvens vil vi lett skille rom og høyttaler ved at vi oppfatter rommet som refleksjoner vi kan lokalisere. Mellom disse to ekstremitetene har vi bassområdet der en og en flate gradvis blir en del av selve direktelyden. Over dette har vi området der flatene i større og større grad medfører kamfiltereffekter. Uten at jeg har Schrøder sin definisjon klart for meg ser jeg for meg at overgangen ligger mellom disse to. Jeg har alltid betraktet denne overgangen som gradvis, og mener derfor også at det gir mening å korrigere overgangen gradvis.

    Rent prinsipielt vil en korreksjon av av høyttaleren med FIR-filter trygt kunne gjøres som en 100% korreksjon så lenge man har en fornuftig target og man er trygg på at måingen er helt ekkofri. Allikevel er man da ganske langt i fra å ha et ferdig korrigert system, men man kan ha en rimelig god høyttaler som utgangspunkt. Når man korrigerer for rom over Schrøder støter man på flere ulike problemer. For eksempel vil det å korrigere for en refleksjon innebære at man legger et repeterende ekko til signalet, og avhengig av hvor høyt i frekvens man gjør dette vil gyldigheten krype ned på kubikkcentimeternivå for de høyeste frekvensene. Det er derfor vanskelig å få dette til i praksis, spesielt om akustikken er dårlig.

    Så ja, akustikk spiller en betydelig rolle, og kanskje enda større rolle dersom romkorreksjon og høyttalerkorreksjon baserer seg på samme måling.

    Det vi generelt er ute etter er tre ting.

    Den ene er at et rom med en viss signatur gir en endring i lyden. Men om vi kvantifiserer det som gir signatur i rommet får vi en relativt sett langt større verdi enn om vi kvantifiserer det som gir direktelyden signatur. Det jeg mener er at om rommets signatur gis et tall, for eksempel 10, og høyttalerens signatur gis et tall, også 10, så vil den opplevde signaturen fra rommet allikevel være mye mindre enn den opplevde signaturen av høyttaleren. Det kan høres ut som en epler og tomater-sammenlikning, men om vi inverterer hele romsignaturen og legger den til høyttalerens direktelyd vil vi ikke oppleve at "rommet har forsvunnet", men at høyttaleren plutselig låter veldig rart. Vi er med andre ord ute etter å minimere rommets signatur med en myk tilnærming da en hard tilnærming ikke oppleves å frigjøre oss fra signaturen. For å få til dette må vi skille mellom den ekkofrie og den totale responsen. Men de største avvikene skyldes refleksjoner, og det der de man må angripe med størst forsiktighet.

    Det andre er at vi ønsker å identifisere decay i rommet og kompensere for den. I et rom med mye liv vil man typisk ønske å moderere frekvenser som har mye decay. Selv om dette ligger etter både den ekkofrie responsen og de tidlige refleksjonene vil vi oppleve dem som en relativt betydelig del av direktelyden. På transienter vil vi skille ganske klart, men på vedvarende toner vil vi ikke skille direktelyd og decay i det heletatt.

    Det tredje er at vi ønsker å gi høyttalerne en mest mulig ørevennlig signatur ekkofritt, og ikke rote for mye med responsen etter at denne er satt. Drar vi til en hvilken som helst hifibutikk og flytter med oss det samme høyttalerparet fra rom til rom vil vi i de aller fleste tilfellene lett kjenne igjen signaturen til høyttaleren.


    (med korte FIR filtre fra Audiolense)
    Jo kortere filtre man bruker jo mer vil de korrigere ekkofritt (altså ren høyttalerkorreksjon). Siden gatingen som brukes i AL er periodevektet kan man få med seg bassen og legge overgangen fra ekkofritt til ikke ekkofritt rundt Schrøder.

    Jo dårligere akustikk man har, jo vanskeligere blir overgangsområdet rundt Schrøder.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    Forskjellen på høyttalerkorreksjon og romkorreksjon handler om hvor de feilene man korrigerer for stammer fra. Enkelte spredningsfeil måler vi ikke ekkofritt før vi begynner å kartlegge spredningen, men generelt kan vi si at alle feil som er i høyttaleren bør måles ekkofritt, mens alle feil som stammer fra rommet er mer eller mindre alt som skjer i tillegg til det som er identisk med den ekkofrie målingen.


    Når vi kommer langt nok ned i frekvens vil ikke ørene på noen som helst måte skille lyd fra rommet og lyd fra høyttalerne. Når vi kommer langt opp i frekvens vil vi lett skille rom og høyttaler ved at vi oppfatter rommet som refleksjoner vi kan lokalisere. Mellom disse to ekstremitetene har vi bassområdet der en og en flate gradvis blir en del av selve direktelyden. Over dette har vi området der flatene i større og større grad medfører kamfiltereffekter. Uten at jeg har Schrøder sin definisjon klart for meg ser jeg for meg at overgangen ligger mellom disse to. Jeg har alltid betraktet denne overgangen som gradvis, og mener derfor også at det gir mening å korrigere overgangen gradvis.



    Jo dårligere akustikk man har, jo vanskeligere blir overgangsområdet rundt Schrøder.
    Det betyr kanskje at målinger med f.eks gjennomsnitts RTA og mange punktmålinger rundt lytterposisjon (etter man eventuelt av korrigert for avvik direkte fra driver) er en god start å korrigere etter for bass/nedre mellomtone mens høyere opp i frekvens der vi er mer sensitive for direktelyden er det mer fornuftig å ta utgangspunkt i målinger 1m i lytteaksen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Det betyr kanskje at målinger med f.eks gjennomsnitts RTA og mange punktmålinger rundt lytterposisjon (etter man eventuelt av korrigert for avvik direkte fra driver) er en god start å korrigere etter for bass/nedre mellomtone mens høyere opp i frekvens der vi er mer sensitive for direktelyden er det mer fornuftig å ta utgangspunkt i målinger 1m i lytteaksen?
    Ja, man kan for eksempel bruke denne metoden for å få brukbar oversikt over trendene i SS:

     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    Frekvens respons. Uten glatting, tatt utgangspunkt i Harman targetkurve.

    Blå: Target Curve

    Grønn: utgangspunkt uten FIR med lav Q på EQ

    Lilla: med FIR

    Sammenlignet med target.png


    Ingen tvil om at det er enkelt å få det fint på papiret med FIR. Så vil det jo vise seg om det låter mye bedre, eller om jeg har passert grensa for hvor mye mann kan la FIR få korrigere før det skaper nye artefakter.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    Hva viser denne Clarity? Er det noen ideelt nivå på de målingene?
    Jo høyere jo bedre så vidt jeg har forstått. Hvor grensa er for det er godt nok, og om det er en grense før at nivået blir for høyt er jeg usikker på. Men har alltid betraktet høyere nivå som et positivt tegn på at mann har gjort noe i positiv retning.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.109
    Antall liker
    16.109
    Sted
    Langesund
    Sånn jeg forstod det er at D50 viser hvor mye lydenergi det er fra 0 og 50 ms i forhold til den samlede lydenergien, anvist i prosent.

    Da sier vel denne at det er lite som kommer etter i mitt rom. Denne bør vel være flat så langt ned som mulig da eller?
    D50.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.169
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforstår, men det kan virke ut i fra innleggene de siste par dager at du har prøvd å bruke Dirac for å sette opp aktiv deling og høyttalerkorreksjon?

    Det er isåfall en dårlig ide, og da forstår jeg hvorfor du blir misfornøyd. Høyttalerene må sette opp først, deretter kan du romkorrigere med Dirac.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Da tror jeg du har misforstått, han satte opp coax-diskanten med en rad EQ-punkter manuelt, medium Q. Så satte han opp et alternativt oppsett med en shelf og ett EQ-punkt med lav Q. Frekvensresponsen er nesten identisk, men siste alternativ låter i følge TS mye bedre.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    894
    Sted
    Sandnessjøen
    Mulig jeg misforstår, men det kan virke ut i fra innleggene de siste par dager at du har prøvd å bruke Dirac for å sette opp aktiv deling og høyttalerkorreksjon?

    Det er isåfall en dårlig ide, og da forstår jeg hvorfor du blir misfornøyd. Høyttalerene må sette opp først, deretter kan du romkorrigere med Dirac.
    Det Snickers-is sa :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det Rephase du bruker til generere FIR? Har lastet det ned, men det er ikke akkurat brukervennlig uten en bruksanvisning. EDIT; Never mind, så den videoen linket til over, du genererer convolution filter til Roon eller lignende fra REW.

    Én ting som kan være verdt å vite for de som sitter med Minidsp Flex og dirac er at dersom man har Dirac-plugin aktivert (selv om dirac i seg selv er uaktivert) så må man krysse av haken for "minidsp 48 khz" i REW hvis man skal bruke REW som basis for EQ.

    Bruker man derimot Flex bare som Flex-plugin (da har man 10 peq pr kanal både på input og output) må man bruke haken "minidsp 96 khz " eller "minidsp 2x4 HD" i REW.

    Ellers blir det faktiske resultatet av EQ helt annerledes enn man fikk simulert i REW.

    1673090322338.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn