Høyttalere Høyttalervalgets kvaler

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Hei du! Jeg tror jeg skrev over at jeg har kjøpt høyttalere nå (dvs i dag). Det betyr at jeg ikke trenger tips om høyttalere for mere testing neste uke!
Du er svært arrogant. Og du bruker altfor mange ord i dine inlegg. Derav slutter jeg at du ikke er akademisk utdannet. Muligens tar jeg feil.


mvh
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
For en uke siden kunngjorde jeg mitt høyttalervalg. Avtale om kjøp og henting ble gjort med en hifi-butikk. Snart satt jeg der med kalde føtter. Jeg avbestilte høyttalerne jeg hadde bestemt meg for.

I to timer nå har jeg hatt et par hvite, fullt betalte faktisk - KEF Blade i stua. Nedpakket til i morgen kl 13:00. En av gutta til butikkeieren kommer for å pakke opp, plassere og tune oppsettet mitt.

Så nå gir helgen spennende timer her i Asker. Hvordan mine komponenter vil fungere sammen er jo et åpent spørsmål. Ny rapport følger i morgen!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilke høytalere hadde du bestemt deg for først og hva fikk deg til å bestemme deg for KEF ?

Gratulerer så masse, , vakre de høytalerne du har kjøpt! ;)
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Jeg var på vei mot EgglestonWorks Andra III. Flere forhold spilte inn: Noen holder jeg unna tråden... Blade er en ny og avansert konstruksjon. Mindre tungsolgt. Bedre design. Og selvsagt salgsprestasjoner i særklasse fra en taleglad sjef i en påkostet butikk.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Jeg beklaget forøvrig mitt sleivete innlegg sist helg til selvsamme fyr.

mvh
 
Sist redigert av en moderator:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Jeg var på vei mot EgglestonWorks Andra III. Flere forhold spilte inn: Noen holder jeg unna tråden... Blade er en ny og avansert konstruksjon. Mindre tungsolgt. Bedre design. Og selvsagt salgsprestasjoner i særklasse fra en taleglad sjef i en påkostet butikk.
OHFS, v .Tømmervik. Det vet jo alle her inne. Har handlet kabler der selv. Kjenner forøvrig de opprinnelige grunnleggerene, Solheim brødrene.

mvh
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Hittil har det i hovedsak dreid seg om høyttalere i denne tråden min. Men runden har gitt meg kjennskap til mange bransjemennesker. De burde kanskje evalueres de også?

o Hyggeligst-prisen går til Jens, Stereofil - delt med Øystein, OHC og Christian, Lyric
o Minst nedsnakking av konkurrentenes produkter-prisen går til Jens, Stereofil

Priser er utdelt, men navn kunngjøres ikke i følgende priskategorier:
o Mest nedsnakking av konkurrentenes produkter-prisen
o Fullstendig desperat-prisen
o Aller mest hyperaktiv-prisen
o Best på avanse-prisen
o Snakke kunde trill rundt-prisen
o Alvorligste psykose-prisen
o Best i løgn-prisen
o Bransjeaktør med minst peiling på musikk-prisen

Hilsen juryen
 
Sist redigert:

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Juryens arbeid fortsetter. Årets tildeling dekker mange priskategorier. En vinner til er kåret:

o Estetikkprisen, også kalt hadde jeg bare vært ung, kjekk og muskuløsprisen - tildeles for året 2012 for aller vakreste innslag i alle besøkte butikker; til Ida, OHC resepsjonsavdelingen...

Hmmm...
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Hittil har det i hovedsak dreid seg om høyttalere i denne tråden min. Men runden har gitt meg kjennskap til mange bransjemennesker. De burde kanskje evalueres de også?

o Hyggeligst-prisen går til Jens, Stereofil - delt med Øystein, OHC og Christian, Lyric
o Minst nedsnakking av konkurrentenes produkter-prisen går til Jens, Stereofil

Priser er utdelt, men navn kunngjøres ikke i følgende priskategorier:
o Mest nedsnakking av konkurrentenes produkter-prisen
o Fullstendig desperat-prisen
o Aller mest hyperaktiv-prisen
o Best på avanse-prisen
o Snakke kunde trill rundt-prisen
o Alvorligste psykose-prisen
o Best i løgn-prisen
o Sterkest markert i bransjen på tross av null musikkforståelse-prisen

Hilsen juryen
Nu skal jeg være svært forsiktig, siden denne tråden har gitt meg tre rapp over fingrene. Men nok om det. Efter 40 års erfaring er mine preferanser: 1: Lyric, v. Tor Aamodt.
2:OHFS, v. Geir Tømmervik.
3:Stereofil, ukjent innehaver.
4:Soundgarden. Kjede, m. mange forskj. butikk-sjefer & egne prferanser.
5:Hi-fi stasjonen,skal ikke forsøke å plassere den geografisk, men tror den ligger i Hedmark. Har kun hatt kontakt via mail.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Re: G-nøkkel H.T. tråd:

Da jeg brukte "hurtig-svar", fikk jeg ikke fullført..

6: Planet Snapa. Kommer så lavt , pga. at forretningen ligger vanskelig tilgjengelig.

7:Hi-fi klubben. Egentlig ingen kommentar. De selger kun dyr B&W, og Classee.( beklager manglende tøddel over e). Ellers ikke noe av interesse. Muligens Lyngdorf??

Bare et knippe av besøkte/ikke besøkte "hi-fi sjapper". Det finnes fler, men har ikke noe kunde-forhold til dem. Noen selgere er frekke, andre lite seriøse, og de to første på listen er dedikerte "high -end" aktører.

mvh
 
Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Grattis til trådstarter med et meget spennende valg :)
Når det gjelder OCT. to første plasser på forhandler lista må jeg si at jeg ikke er high end kar, men har fått meget god behandling/service på begge plassene, intet salg for stort eller lite... Spesielt Lyric har vært meget imøtekommende de gangene jeg har vært i kontakt noe som definitivt trekker opp mulighetene for at man tar kontakt neste gang man skal ha noe.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Tusen takk, Milenko! Nesten som bursdag dette her... :)
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Til Skink_123 - prisvinner: Ingen årsak! Fortjent utmerkelse... Det var juryen enstemmig om. Og prispengene skal til kontonr?

Til Gismo: Tusen takk for gratulasjonene! Blade-ene gjør seg svært godt i stua her. Snow White mot mine kritthvite vegger... Og intet å utsette på formfaktoren. Perfekt.

Til Cybervision: Samme takk som til Gismo! Ja, her er du inne på noe! Gratulasjoner gir bursdagfølelsen. Saldoutviklingen på bankkontoen ligner mer et boligkjøp...

Og hei igjen Arve! Sendemannen i dag mente min 032 fungerte overraskende bra. Han synes nok at Blade-ene bør bo sammen med en Adyton forsterker på sikt. Men sier at jeg må bytte ut min 44,1khz/16b DAC med en highresutgave med upsampling. Og akkurat denne prioriteringen passer jo den nye saldoen bra.


Mandag skal jeg til tempelet i Vika og kjøpe noen småting: Ny powerbar/rens. Nye strømkabler. En eller annen kort greie som gir biwiring uten biwiring eller noe sånt. Husker ikke hva Øystein kalte disse.

Og elektrikeren som er bestilt bør komme. Flyttet anlegget fra vegg med jording til vegg uten. I øyeblikket går all strøm midlertidig gjennom en skjøteledning med antatt verdi på to kroner.

Når alt dette er på plass, skal jeg begynne å mene noe om det har kjøpt.

Fortsatt god kveld - alle trådlesere!

G
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ G-nøkkel: Vet at jeg ikke har noe "cred" i denne tråden. Men benytt anledningen til å få noen gode H.T. kabler Du kan prute på Nordost "Vallhalla". Siden du har investert i H.T. til pris av en ganske god bil:). Strøm-kabler gir også uttelling, men de har ikke "bi-wiring":).

mvh
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Hei oct... Du er jo i ferd med å hente deg inn igjen, du. Det kom nye ht-kabler i dag. Burmester Blu tror jeg de heter. De jeg hadde kunne fungere hvis jeg kjøpte lettdrevent alternativ, sa butikkeieren. Men med Blade måtte jeg få nye. Så dette rådet fulgte jeg...

Og den noen centimeter lange forbindelsen for en slags bi-wiring skulle bare koste meg tresifret. Derfor tenkte jeg å skaffe noen slike. Nye strømkabler - det vil jeg gjerne ha. De Nordost jeg har er mange meter for lange. Og med bedre kvalitet skal det være helt greit å redusere lengdene til en meter. Kabelrot kan forstyrre nattesøvnen...
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Samme "kabel-rot" her:

Power cable 003.JPG
Den spray-flasken fra N. O. virker faktisk. Kun anti-statisk, men hør m. Tømmervik. Funker jo seff. på N.O. teflon-belagte kabler.Høres ut som "snake-oil", men tror jeg hører litt bedre lyd efter å ha brukt den:).

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.708
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hittil har det i hovedsak dreid seg om høyttalere i denne tråden min. Men runden har gitt meg kjennskap til mange bransjemennesker. De burde kanskje evalueres de også?

o Hyggeligst-prisen går til Jens, Stereofil - delt med Øystein, OHC og Christian, Lyric
o Minst nedsnakking av konkurrentenes produkter-prisen går til Jens, Stereofil

Priser er utdelt, men navn kunngjøres ikke i følgende priskategorier:
o Mest nedsnakking av konkurrentenes produkter-prisen
o Fullstendig desperat-prisen
o Aller mest hyperaktiv-prisen
o Best på avanse-prisen
o Snakke kunde trill rundt-prisen
o Alvorligste psykose-prisen
o Best i løgn-prisen
o Bransjeaktør med minst peiling på musikk-prisen

Hilsen juryen
Litt av ei kriterieliste juryen har.....
Eg er glad i alle saman, eg........utan eit såpass mangfoldig hifimiljø (men likevel ikkje større enn at det går an for ein stakkars vestlending å ha ei viss oversikt), hadde livet vore ein god del kjedelegare.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei G-nøkkel
Gratulerer med et spennende valg av høyttaler.
Har ikke hatt mulighet til å høre disse selv enda, men med tanke på alt utviklingsarbeidet bak disse og kunnskapen innenfor veggene til KEF, så bør dette være noe av det mest spennende på markedet i dag. De er jo litt av noen designperler også, i mine øyne.
Regner med at eiergleden er på topp og forventer noen tilbakemeldinger om lyden da alt er på plass. Noen bilder hadde ikke vært dumt heller...
Kos deg med musikk G.

Mvh
RBN
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Litt av ei kriterieliste juryen har.....
Eg er glad i alle saman, eg........utan eit såpass mangfoldig hifimiljø (men likevel ikkje større enn at det går an for ein stakkars vestlending å ha ei viss oversikt), hadde livet vore ein god del kjedelegare.
Ja, kriterielista er nådeløs. ;) Jeg tror ikke juryen mener at det gjennomgående står dårlig til i bransjen. Men vi har alle vårt - heter det vel. Og det burde nok vært færre priskategorier a-la "kaktus går til...".

Vi er jo generelt grinete og krevende her på østlandet, Arve. Det vet vel du og alle andre i din landsdel fra før?
 
Sist redigert:

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Hei G-nøkkel
Gratulerer med et spennende valg av høyttaler.
Har ikke hatt mulighet til å høre disse selv enda, men med tanke på alt utviklingsarbeidet bak disse og kunnskapen innenfor veggene til KEF, så bør dette være noe av det mest spennende på markedet i dag. De er jo litt av noen designperler også, i mine øyne.
Regner med at eiergleden er på topp og forventer noen tilbakemeldinger om lyden da alt er på plass. Noen bilder hadde ikke vært dumt heller...
Kos deg med musikk G.

Mvh
RBN
Tusen takk, RBN! Fortsatt hyggelig å bli gratulert med innkjøpet. Eiergleden er stor allerede. Men som nevnt tidligere i tråden må det kables på nytt både her og der. Kommer tilbake med bilder i løpet av noen dager...

Hilsen Gunnar
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.708
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, kriterielista er nådeløs. ;) Jeg tror ikke juryen mener at det gjennomgående står dårlig til i bransjen. Men vi har alle vårt - heter det vel. Og det burde nok vært færre priskategorier al-la "kaktus går til...".

Vi er jo generelt grinete og krevende her på østlandet, Arve. Det vet vel du og alle andre i din landsdel fra før?
Ja, det er ikkje tilfeldig at vi bur her vi er.....:cool: Elles, når det er tre timar til næraste hifi-pushar som ikkje også sel kvitevarer, er det slett ikkje farleg om seljar er pratsam. Vi må ta oss den tid som skal til. Desse kaktus-mottakarane har gjennomgåande peiling på iallfall noko av det dei held på med, og det er alltid interessant å snakke med slike som lever av det eg har som hobby.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har du lyst å prøve en dCs Debussy Dac i anlegget ditt? Bor i Asker og kan ta den under armen en liten tur.
Du bør kjøre digitalt ut fra cd spiller hvis det er det du bruker.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Hei! Bruker bare filer fra server. Har TORX-plugg (heter det kanskje) inn i DAC og balansert xlr ut av DAC...

Svaret er JA. Vil gjerne teste! Har tid hele helgen...
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Må bli senere da jeg er opptatt hele helgen.

Her er input mulighetene for Debussyen, xlr er ok ut.

USB interface on a B-type connector will accept up to​
24 bit PCM at 44.1, 88.2, 96, 176.4 & 192 kS/s.​
Operates in asynchronous mode.2x AES/EBU on 3-pin female XLR connectors. Each will​
accept up to 24 bit PCM at 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4and 192 kS/s. OR as a Dual AES pair at 88.2, 96,176.4 & 192kS/s.​
2x SPDIF on 1x RCA Phono and 1x BNC connectors.​
Each will accept PCM at 44.1, 48, 88.2 or 96kS/s up​
to 24 bits.

 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Noen spurte etter lytteinntrykk

Lørdag for seks dager siden bosatte mine nye snøhvite KEF Blade seg her i huset i Asker. Profeten fra hifitempelet i Vika kom som bestilt - med en stor samling kofferter, fulle av tweaks. Vi fikk tømt innholdet ut av eskene og koblet, spilte og tweaket. Etter endt arbeidsdag, forlot profeten huset og jeg var klar for å finne ut hvordan mitt reviderte oppsett spilte.

De første par dagene var ikke oppløftende. Jeg savnet viktige styrker i mitt gamle høyttaleroppsett til mange færre penger. Det låt lyst, matt, tynt og med rumling nede. Dette er ikke Blade, tenkte jeg. Retter: Håpet jeg.

Elektriker var bestilt og ny jordet kurs var påkrevet. En skjøtekabel fra kolonialbutikken befordret strøm til forsterker, dac, pc og skjerm. Ikke rart dette spiller som det gjør, tenkte jeg. Eller - har det betydning i det hele tatt? Neste dag svettet elektrikeren i fire timer og han kunne bekrefte at kursen bød på 16 ampere. "Fire-kvadrat er innen rekkevidde her. Men det må vi fikse en annen gang", sa elektrikeren.

Anlegget ble koblet som det skulle. Jo, det hjelper vel dette her! Eller? Signalet fra dac-en reiste gjennom Nordost Heimdall - anbefalt fordi jeg rapporterte diskantmangel. "Prøv Red Dawn du", sier profeten dagen etterpå. "Her er den!" Tenkte jo på det noen har sagt en gang, eller skrevet en gang - at Nordost er lyst. Generelt altså. Men i tempelet er det Heimdall som er lys. I en helt annen butikk fikk jeg låne to helt andre kabler. Som jeg antok ville gi helt annen signatur. Jeg har erfart i det siste at helt er et viktig ord i bransjen. Den ene xlr-en kostet det dobbelte av Heimdall og den andre det firedobbelte.

Så stilte jeg volumet på 40. Spilte Fourplay med Chaka Khan-vokal om og om igjen. Mens jeg brukte powerknapper som aldri før. Og koblet ledninger inn og ut som om jeg fikk betalt for det. Etter en testsyklys. Og enda en til - avsa juryen dom: "Heimdall er virkelig lys i mitt oppsett. De tre andre spiller ganske likt." Red Dawn til samme pris fikk bli.

Ny digitallink for synkrone data fra pc til dac ble byttet. Og støpselet i veggen ble snudd. Ikke fordi Blade-eieren kunne finne på slikt, men fordi profeten mente at dette kunne bety mye.

Hva er det jeg hører nå? Jeg trodde nesten ikke mine egne ører... Kulda var borte - diskanten var perfekt dosert. Kraft, trøkk og body som sjarmerte og pirret...

Det var en lettelse å få de engelske skjønnhetene i gang. Dette synes jeg nå lover bra. Et par sommerkvelder med sollys, jobbmas i forkant og ikke en eneste svelg champagne underveis, gir ikke grunnlag for en eneste endelig konklusjon. Nye eksperimenter og kanskje til og med noen mindre investeringer vil/kan følge. Men nå er jeg helt sikker på at Blade er en super høyttaler for meg.

Det var alt i denne omgang om min første uke med nye samboere. Bilder kommer, men ikke i dag. Spennende med kommentarer fra deg som måtte føle for det!
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Intressant..
jag köpte på vinst eller förlust också red dawn av samma profeter :)samma helg som du köpte blade.
mitt intryck är att :de är inte mycket ljusa dom inte! De låter faktiskt oväntat bra i hela registret:)
gissar att du blir nöjd som bara den...
Var faktiskt där 2 veckor tidigare också när nån kom in och tyckte att det var tur att bladarna stod kvar.... De är fina de där:)
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Jeg skal flytte noen gamle aku-plater og skaffe noen nye. Håper det roer lydbildet litt. Min tidligere aku-rådgiver mente at midt bak ikke er kritisk - altså at mindre demping er påkrevet her. Men om jeg har testet effekten av skjermen? Nei...
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Ser fint ut:)
du upplever ingen obalans i ljudbilden på grund av osymmetrisk placering?i rummet...
förbaskat fina högtalare detta...grattis!
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Ser fint ut:)
du upplever ingen obalans i ljudbilden på grund av osymmetrisk placering?i rummet...
förbaskat fina högtalare detta...grattis!
Vanskelig å si hvordan asymmetrien slår ut. Men slik må det stå... Og takk også!
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Jeg var på vei mot EgglestonWorks Andra III. Flere forhold spilte inn: Noen holder jeg unna tråden... Blade er en ny og avansert konstruksjon. Mindre tungsolgt. Bedre design. Og selvsagt salgsprestasjoner i særklasse fra en taleglad sjef i en påkostet butikk.
Bedre design, ja! Lyden er sikkert vel og bra, men WAF-faktoren er uovertruffen.

d810d4b46e0d1dd7b662e6371ef2fb79.jpg


De er jo en kunst-skulptur og en perfekt match for stua.
Du valgte dem for å beholde kona!

"Eggstokkene" er jo så stygge som et helvete!

P5310016.jpg


Blææ...
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Kone nr 2 flyttet ut i 2004. Jeg er god på korte - men skikkelig dårlig på lange ekteskap! Så det er eneboerens designønsker dette handlet om... :)
 
Topp Bunn