hårsåre forumsynsere

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Generelt: Så lenge Jeg liker ikke lyden på plata er legitimt å mene skulle alt være i orden.

Raising Sand spesielt: De har brukt autotune på Plants stemme. Er det noe kult da?

R

RoDa

Gjest
Jeg hører ikke etter autotune (ikke heeeelt Cher på denne da), jeg funderer ikke på om båndsus er ekte eller lagt på i etterkant, jeg irriterer meg ikke over at T-Bone har skrudd lyden slik han vil at den skal fremstå på plata.
Det er tydelig at vi hører på forskjellig måte på musikk.
Rart å tenke på at jeg ble hugget hodet av da jeg snakket om kvalitet kontra kvantitet en gang i verden.... Dette er spot-on det jeg mente den gangen.

Det er en tid for å nyte og en tid for å nilytte. ;)
Pass på at du ikke nilytter når du velger hifianlegg du senere skal nyte. 8)

R

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Poenget mitt er at lyden på en plate er del av produktet. Noen plater har irriterende lyd, og noen helt deilig, som for eksempel den innspillingen av 1. akt av Die Walküre gjort i Dresden i 1944 og bla bla bla...

Disse like/ikke like-greiene er aldeles individuelle, og det synes jeg de skal få lov til å være. Jeg husker at jeg avviste Los Lobos' The Neigborhood da den kom fordi jeg syntes den var for skrudd. Jeg har endret mening, gitt.

R

RoDa

Gjest
Forsåvidt enig, Val.
Det som blir vanskelig er når analysen kommer i veien for nytelsen.
Med litt respekt å melde så virker det som noen sliter med å slå av den analyserende lyttingen.

Ref VidarPs utmerkede tråd som ikke fikk den oppmerksomheten den fortjente.

R

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, vi bruker stereoanleggene våre på de mest forunderlige vis, og hårsåre om det er vi og.

Og Naimgutta koketterer. ;D

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.444
Torget vurderinger
1
Raising Sand fikk vel litt pepper her på HFS fordi den dukket opp på en eller annen liste over "Anbefalte utgivelser med god lydkvalitet". Var det HiFi+ mon tro?

Noen anbefalelsesverdig lydkvalitet har den jo ikke. Ikke på CD i hvertfall. (Den finnes som hirez download fra www.hdtracks.com Kanskje den er mikset litt annerledes? Noen som kan kjøpe og teste den for meg, he-he? Vi vet jo at Steely Dan/Donald Fagen seneste utgivelser er fælt komprimert på CD, mens DVD-A/SACD utgivelsene er råbra.)

Men Raising Sand er jo ellers ei bra plate, bevares.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
535
Torget vurderinger
1
Raising Sand har nøyaktig samme waveform i 24/96 hirez.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Vi er alle forskjellige. Personlig synes jeg innspillingen med "Raising Sand" er god. Ikke nødvendigvis objektivt, men subjektivt. Med det mener jeg at de effekter som er valgt, passer meget godt til denne musikken og disse to stemmer. Innspillingsteknikken har dermed, for meg, understreket det kunstneriske budskap i musikken. Det kan vel ikke være så galt?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Vi er alle forskjellige. Personlig synes jeg innspillingen med "Raising Sand" er god. Ikke nødvendigvis objektivt, men subjektivt. Med det mener jeg at de effekter som er valgt, passer meget godt til denne musikken og disse to stemmer. Innspillingsteknikken har dermed, for meg, understreket det kunstneriske budskap i musikken. Det kan vel ikke være så galt?
Det er akkurat slik jeg oppfatter denne plata også.

Produksjonen passer musikken. Nå har jeg ikke hørt cdversjonen, bare vinylutgaven.

R

RoDa

Gjest
rolfozzy skrev:
Karma skrev:

Produksjonen passer musikken. Nå har jeg ikke hørt cdversjonen, bare vinylutgaven.
Enig med begge, har dog bare hørt cd utgaven.

R

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
616
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
rolfozzy skrev:
Karma skrev:

Helt enig i dette, kan det også være sånn at folk leser om plata's tekniske rariteter og forhånsdømmer(som regel negativt)? Hva om ingen hadde lest noe om innspillingen før de lyttet, hadde de lagt merke til hvordan feks stemmen var fordreid? Jeg tror det kan være mye psykologisk, folk lar seg påvirke av andres meninger.

Også et retorisk spm.:Hvordan vil en aktionfilm uten filmtriks være? sannsynligvis ganske kjedelig.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Jammen er jeg glad jeg ikke har hørt den Raising Sand plata,
så slipper jeg å mene noe om den.

Ja, ja, tilbake til tema ...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.966
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Neida, ikke tilbake til tema ennå, dette er mye morsommere. :)

Karma skrev:
Helt enig. Det er ikke nødvendig å lytte spesielt oppmerksomt for å høre at det er ganske mye prosessering og effekter (stereoperspektivet jumper plutselig utenfor høyttalerne på ett av sporene), men det passer riktig godt til innholdet som en helhetlig sak.

Derimot irriterer jeg meg litt over plata til Narum, som fikk en meget god anmeldelse i siste Fidelity. Stort sett er den nøyaktig så bra som det sies, men ett av sporene går i hørbar digital klipping, og for meg funker det ikke spesielt godt som effekt. Jeg skjønner at produsenten ville at det sporet skulle være hardere, høyere og mer aggressivt enn resten av plata, men da ville jeg tatt ned nivået noen knepp på alle de andre sporene og kjørt vokalen på dette ene sporet enten gjennom en rør-preamp eller en digital effektboks for å gi et rør-aktig snev av forvrengning. Det ville passet bedre til resten av uttrykket. På "Willie & The Wheel" med Willie Nelson & Asleep at the Wheel gjøres akkurat det - rør-vreng på toppene i vokalen. Kan like det eller ikke, men det passer inn i helheten. Enig?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Ja, vi bruker stereoanleggene våre på de mest forunderlige vis, og hårsåre om det er vi og.
Det var det der med kvinner og barn: barnet som forlengelse av kvinnens kropp...

- er av den oppfatning at mange legger litt for mye av seg selv (altså sin selvidentitet) i sine ting. Jeg pleier å si: du er ikke disse tingene. Tingene er bare noe du har samlet.

Men et godt stereoanlegg er uansett kjekt å ha.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Kan dere ikke snart la oss hårsåre forumsynsere få forumsynse i fred?

N

nb

Gjest
rolfozzy skrev:
Tja, den er fortsatt ihelkomprimert - i alle fall på CD. Det synest jeg ikke passer musikken særlig bra. Det er top notch musikere som spiller. Jeg tror ingen produsent hadde laget noe dynamikmessig så platt for 30-40 år siden som vel er den sounden de prøver å etterligne. Kompresjon, loudness war og lignende blir fremtstil som verdens lydmessige undergang i andre tilfeller, så jeg synest det er smått pussig at det er helt ok på akkurat denne plata.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.966
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nb skrev:
rolfozzy skrev:
Tja, den er fortsatt ihelkomprimert - i alle fall på CD. Det synest jeg ikke passer musikken særlig bra. Det er top notch musikere som spiller. Jeg tror ingen produsent hadde laget noe dynamikmessig så platt for 30-40 år siden som vel er den sounden de prøver å etterligne. Kompresjon, loudness war og lignende blir fremtstil som verdens lydmessige undergang i andre tilfeller, så jeg synest det er smått pussig at det er helt ok på akkurat denne plata.
OK, jeg ser den, og det svingte nok mer av bandet i Spektrum, men jeg opplevde lydbildet live som ganske likt det på boks. Sånn låter nå engang det bandet, og stemmen til Plant er ikke lenger hva den var i 1973. Da blir lydbildet rundt gjort flatere i både frekvens og dynamikk for ikke å dra ned buksa på'n offentlig. Det er en grunn til at Led Zeppelin slo fra seg tanken om en gjenforeningsturné her i fjor.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Kan dere ikke snart la oss hårsåre forumsynsere få forumsynse i fred?
Hva skal du da gjøre med hårsårheten? ;)

mvh
KJ

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.684
Torget vurderinger
2
nb skrev:
rolfozzy skrev:
Ihjelkomprimering er en vederstyggelighet.

Men som sagt, jeg har ikke hørt cdversjonen. På vinyl er den bra.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg ble litt skuffet over "Raising Sand". Den ble skrytt av overalt. Og musikken er bra den, helt greit. Med audiofile øyne er CD-utgivelsen ikke noe å skryte av, men er vel representativ for utgivelser nå om dagen med en viss dynamikkkomprimering og relativt høyt innspillingsnivå. Men sånn er det med forventninger. Hadde jeg hørt plata uten å vite noe om den, så hadde jeg kanskje blitt positivt overrasket, spesielt siden min tidligere erfaring med Plants solokarriere begrenser seg til "Now and Zen"-plata, som jeg stort sett syntes var kjedelig, og musikalsk er jo "Raising Sand" vesentlig bedre i mine ører.
Men siden den var så hauset opp, så ble jeg altså litt skuffet.

Topp Bunn