Dyr, jakt, våpen og fiske Hø ! Ingen fisketråd ?!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lakki_luke

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    1.071
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    KW skrev:
    Det er bekkørret da, fiske etter denne i små vanskelig tilgjengelig bekker er litt av en sport det.
    Ser jo ikke ut som det har vært vanskelig for deg antallet tatt i betraktning og det må vel noen til for et måltid.
    Størrelse? 15-20 cm?

    Godt måltid ;)

    Mvh.KW
    Det er fin sport å snike seg innpå bekken for å så få et perfekt kast der fisken står.
    Størrelsen er nok mer 30-35 cm enn 15-20.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Holder en knapp på aftm 0# her...
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Morsomt med en UL-stang, 0,9-sene, et blyhagl og liten markkrok også.
    Uansett alt fiske er i min bok gøy, bare ikke garnfiske.........
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Ul er ul...flue/sluk/mark/whatever =)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    lakki_luke skrev:
    KW skrev:
    Det er bekkørret da, fiske etter denne i små vanskelig tilgjengelig bekker er litt av en sport det.
    Ser jo ikke ut som det har vært vanskelig for deg antallet tatt i betraktning og det må vel noen til for et måltid.
    Størrelse? 15-20 cm?

    Godt måltid ;)

    Mvh.KW
    Det er fin sport å snike seg innpå bekken for å så få et perfekt kast der fisken står.
    Størrelsen er nok mer 30-35 cm enn 15-20.
    Stor bekk med andre ord ;D

    Mvh.KW
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Eller liten bekk, stor fisk. Utrolig hva som lurer rundt i selv den unseligste vannåre.....
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Endelig mer normale strl på fisken her på forumet. Var på Hardangervidda i et par dager. Fikk ikke så mye, men første fisken som satt på sluken mistet jeg sef. Og det var selsagt den største jeg har sett ytterst på snøret på en god stund...... Snøret røyk i knuten. Men eg. synes jeg mest synd på fisken som har sluken i kjeften. Nå lurer jeg på hvilket snøre jeg burde skifte til et som er bra men ikke altfor dyrt heller, og hvor jeg får kjøpt det. 0,20/0,25. Noen som har forslag?

    Et lite bilde fra turen, de veier ca 400 og 500g
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Ikke snu på kronene når det kommer til snøre og kjøp fireline.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Fireline er fine saker, tynt smidig og uten elastisitet. Kjenner tilslaget med en gang. Men intet tre vokser inn i Himmelen, det er råttent vanskelig å knyte en god sikker knute på Fireline fordi snøret er så "glatt". Dere med erfaring må gjerne dele knuter med oss andre. ;)
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Alle seilere har erfaring med et utall knuter. Har du forsøkt dobbelt pålestikk? ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo et fortøynings stikk, hvem ønsker å ligge til kai?

    Til og med en gammel traver som dobbel halvstikk sliter på Fireline, nei det beste er nok en "dobbel whisky", - tror jeg!? ;D
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Jeg har aldri blitt helt fortolig med Fireline, jeg har alltid ment den er kjedelig å knyte samt tendens til at den fliser seg opp, så jeg bruker Rappalas multifilament. Denne synes jeg er mye lettere å leve med. Husker ikke i farten hva den heter, men skal sjekke i fiskeveska i løpet av kort tid.

    Bruker dere forskjellige knuter etter hva dere fisker med ? Jeg har alltid brukt den knuta som er skissert på bakpå plastkonvolutten til Mustadkroken. Kan ikke huske at jeg har hatt problem med at den har røket.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Noen som har forsøkt seg på noe Havabbor fiske i Lysakerfjord traktene i det siste?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    65finger skrev:
    Grattis! pen fisk
    Fin og sterk, 7,0 kg. Den går til røyking.
    Fikk en sjøørret på 1,6 også. Det lukter stekt fisk her nå.
    Så kan hifi-sesongen bare begynne igjen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    oyvjorge skrev:
    Pen fisk og mye vann i elva. Vanskelige forhold?
    Tung augustflom i Rogaland fører til at mye laks samles akkurat i 'Bru-hølen' vår. Jeg er heldig som har fiske på riktig strekning, resten av elva er nesten ikke fiskbar på denne vannstanden. Da blir det så enkelt som det kan bli, men ikke noe elegant finfiske. Fluesnørene har tørket inn de siste ukene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Har en fiskestang med beregnet vekt fra 20-55 gram og en Ambassadeur snelle med 0.45. De tyngste slukene jeg har er Jensen Pirken 60g men hvis jeg skal ha noe grovere, hva og hvor tungt?

    Er på jakt etter å tastørre fisk fra land og dete r både dypt og sterk strøm, 60g slukene forsvinner med strømmen så jeg sliter med å komme ned til bunn.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jøgga skrev:
    oyvjorge skrev:
    Pen fisk og mye vann i elva. Vanskelige forhold?
    Tung augustflom i Rogaland fører til at mye laks samles akkurat i 'Bru-hølen' vår. Jeg er heldig som har fiske på riktig strekning, resten av elva er nesten ikke fiskbar på denne vannstanden. Da blir det så enkelt som det kan bli, men ikke noe elegant finfiske. Fluesnørene har tørket inn de siste ukene.
    NÅ spruter jeg flybensin på et gloheitt bål, det veit jeg - men med stooor risiko for å bli oppfattet både som flåsete og useriøs, spør jeg likevel: Hvorfor i all verden fisker dere på gytefisk ( for det må det jo være på denne tida av året?? ) med så dårlig kvalitet at den knapt er etanes, når det finnes tonnevis av superior opdrettslaks å få kjøpt for en rimelig penge?
    :eek:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    VilhelmW skrev:
    Jøgga skrev:
    oyvjorge skrev:
    Pen fisk og mye vann i elva. Vanskelige forhold?
    Tung augustflom i Rogaland fører til at mye laks samles akkurat i 'Bru-hølen' vår. Jeg er heldig som har fiske på riktig strekning, resten av elva er nesten ikke fiskbar på denne vannstanden. Da blir det så enkelt som det kan bli, men ikke noe elegant finfiske. Fluesnørene har tørket inn de siste ukene.
    NÅ spruter jeg flybensin på et gloheitt bål, det veit jeg - men med stooor risiko for å bli oppfattet både som flåsete og useriøs, spør jeg likevel: Hvorfor i all verden fisker dere på gytefisk ( for det må det jo være på denne tida av året?? ) med så dårlig kvalitet at den knapt er etanes, når det finnes tonnevis av superior opdrettslaks å få kjøpt for en rimelig penge?
    :eek:
    Innleggene er fra hhv 31 august og 1 sept.
    Ikke noe iveien med fisken da (som regel) ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    En liten bagatell av en solskinshistorie med vennlig hilsen ABU ... her forleden bestemte jeg meg for å beholde min gamle og nesten pensjonerte Ambassadeur MAG II. Den er snart 25 år gammel og har levd et ganske hardt «liv» på «kysten», men snurrer fortsatt som ei «klokke». Framover skal den få en rolig pensjonisttilværelse som «tursnelle». Den ble kjøp sommeren 1986 for den hærskapelige sum av 715 kr, og jeg fikk den som bursdagsgave av min bestefar. Snella har med andre ord en ikke ubetydelig affeksjonsverdi for meg. Problemet var at seneføreren på den gamle traveren var kaputt, så jeg sendte en e-post til ABU i norge om de mot formodning hadde deler til gamle sneller (skjema og delenummer er tilgjengelig på nett!). Etter kort tid kom det til svar at ny senefører var bestilt fra Svängstad med forventet levering uken etter, og glinsende ny senefører ble levert som forespeilet! Jeg er kort sagt mektig imponert over ABU som er leveringsdyktig på deler til slike gamle travere! Hvem andre er det som holder seg med deler til produkter som gikk ut av produksjon for over 20 år siden?

    mvh
    KJ
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Anonym skrev:
    Har en fiskestang med beregnet vekt fra 20-55 gram og en Ambassadeur snelle med 0.45. De tyngste slukene jeg har er Jensen Pirken 60g men hvis jeg skal ha noe grovere, hva og hvor tungt?

    Er på jakt etter å tastørre fisk fra land og dete r både dypt og sterk strøm, 60g slukene forsvinner med strømmen så jeg sliter med å komme ned til bunn.
    Regner med at det er saltvann du snakker om her. Vekten på sluken skal vanligvis tilpasses strømforhold og dybde i sjøen der man fisker. Ikke forhold til størrelse på fisken man fisker etter. Men ingen regel uten unntakt. MEn tilbake til spørsmålet ditt. TRor du fint kan bruke sluker opp til 120 på det utsyret du nevner der.
    SKal du fiske dypt og eller i strøm kan sluker med smal flate være bra da de holder bedre dybden en brede sluker. F.eks stingsilda.. LAngtkastende Wobblere kan også være bra. Også utrolig effektivt hvis du kan la en flytende wobbler drive medstrømmen utover...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Og selv dagens Ambassadeurer er produsert i Sverige.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Attila74 skrev:
    Anonym skrev:
    Har en fiskestang med beregnet vekt fra 20-55 gram og en Ambassadeur snelle med 0.45. De tyngste slukene jeg har er Jensen Pirken 60g men hvis jeg skal ha noe grovere, hva og hvor tungt?

    Er på jakt etter å tastørre fisk fra land og det er både dypt og sterk strøm, 60g slukene forsvinner med strømmen så jeg sliter med å komme ned til bunn.
    Regner med at det er saltvann du snakker om her. Vekten på sluken skal vanligvis tilpasses strømforhold og dybde i sjøen der man fisker. Ikke forhold til størrelse på fisken man fisker etter. Men ingen regel uten unntakt. MEn tilbake til spørsmålet ditt. TRor du fint kan bruke sluker opp til 120 på det utsyret du nevner der.
    SKal du fiske dypt og eller i strøm kan sluker med smal flate være bra da de holder bedre dybden en brede sluker. F.eks stingsilda.. LAngtkastende Wobblere kan også være bra. Også utrolig effektivt hvis du kan la en flytende wobbler drive medstrømmen utover...
    Takk for svar.
    Er for å komme til bunns at jeg må opp i vekt, 60g blir for smått. Wobbler er notert men nå er jeg i hovedsak ute etter å utforske bunnen på jakt etter torsk.

    Hva med denne? Den ser ganske spennende ut: http://www.solvkroken.no/produkter/pilk/kulejig.aspx
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    FallenA skrev:
    VilhelmW skrev:
    Jøgga skrev:
    oyvjorge skrev:
    Pen fisk og mye vann i elva. Vanskelige forhold?
    Tung augustflom i Rogaland fører til at mye laks samles akkurat i 'Bru-hølen' vår. Jeg er heldig som har fiske på riktig strekning, resten av elva er nesten ikke fiskbar på denne vannstanden. Da blir det så enkelt som det kan bli, men ikke noe elegant finfiske. Fluesnørene har tørket inn de siste ukene.
    NÅ spruter jeg flybensin på et gloheitt bål, det veit jeg - men med stooor risiko for å bli oppfattet både som flåsete og useriøs, spør jeg likevel: Hvorfor i all verden fisker dere på gytefisk ( for det må det jo være på denne tida av året?? ) med så dårlig kvalitet at den knapt er etanes, når det finnes tonnevis av superior opdrettslaks å få kjøpt for en rimelig penge?
    :eek:
    Innleggene er fra hhv 31 august og 1 sept.
    Ikke noe iveien med fisken da (som regel) ;)
    Moralen er: Sjekk dato! Noe som forøvrig glatt kan overføres til melkepakkene....takk for påminner'n! Jeg fikk det liksom ikke til å rime at elvefisket etter laks fortsatt var åpent, men jeg kjenner ikke alle lokale reguleringer. Eller ei "privat" elv..Som han sa, Finnmarkingen som ville ha nytt fjøs på forsikringa og "hjelpsomme" naboer strømma til for å slokke: "Hut dåkker tell hælvetes! Det herran e førr satan en heilt privat brann!"
    ;D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Har en fiskestang med beregnet vekt fra 20-55 gram og en Ambassadeur snelle med 0.45. De tyngste slukene jeg har er Jensen Pirken 60g men hvis jeg skal ha noe grovere, hva og hvor tungt?

    Er på jakt etter å tastørre fisk fra land og dete r både dypt og sterk strøm, 60g slukene forsvinner med strømmen så jeg sliter med å komme ned til bunn.
    Er du avhengig av å kaste langt?

    Dersom ikke, så vil jeg ha eksperimentert med tynn «supersene», det er mye mer drag i 0,45 enn i 0,2-0,3. De «gamle» supersenene var noe dritt å kaste med på mine Ambassadeursneller. Med det minste antydning til senereising så økte risikoen for at senen kuttet ganske dramatisk, kasteteknikken min med vanlig sene ligger ofte veldig tett på back-clash. De nye supersnene mener jeg er rundere i formen og har mindre «gnissing», som er årasken til at de kutter ved senereising, så jeg tror de er lettere å kaste med.

    mvh
    KJ
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    Anonym skrev:
    Har en fiskestang med beregnet vekt fra 20-55 gram og en Ambassadeur snelle med 0.45. De tyngste slukene jeg har er Jensen Pirken 60g men hvis jeg skal ha noe grovere, hva og hvor tungt?

    Er på jakt etter å tastørre fisk fra land og dete r både dypt og sterk strøm, 60g slukene forsvinner med strømmen så jeg sliter med å komme ned til bunn.
    Er du avhengig av å kaste langt?

    Dersom ikke, så vil jeg ha eksperimentert med tynn «supersene», det er mye mer drag i 0,45 enn i 0,2-0,3. De «gamle» supersenene var noe dritt å kaste med på mine Ambassadeursneller. Med det minste antydning til senereising så økte risikoen for at senen kuttet ganske dramatisk, kasteteknikken min med vanlig sene ligger ofte veldig tett på back-clash. De nye supersnene mener jeg er rundere i formen og har mindre «gnissing», som er årasken til at de kutter ved senereising, så jeg tror de er lettere å kaste med.

    mvh
    KJ
    Jeg bruker "supersene" også, riktignok på haspelsnelle. Har jo tilstrekkelig fiskeutstyr til å dekke minst en familie. Har aldri prøvd sånt snøre på min Ambassadeur for jeg har rikelig med snørekapasitet til mitt fiske og så tåler det tradisjonelle snøret påkjenninger som f. eks det å bli dratt over steiner bedre enn supersenene. Det er iallfall mitt inntrykk.

    Men det å fiske med lett utstyr og supersene etter sei og makrell fra land er kjempemorsomt :)

    Problemet mitt er ikke det at jeg sliter med å kaste eller at jeg ikke får kastet langt nok, er det at jeg innbiller meg at det er stortorsk på bunn som jeg ikke får fisket. Derfor ønsker jeg å bruke grovere sluker enn det stanga er dimensjonert for.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    ...
    Problemet mitt er ikke det at jeg sliter med å kaste eller at jeg ikke får kastet langt nok, er det at jeg innbiller meg at det er stortorsk på bunn som jeg ikke får fisket. Derfor ønsker jeg å bruke grovere sluker enn det stanga er dimensjonert for.
    Poenget mitt med supersene er at sluken faller raskere igjennom vannet og blir dratt mindre av strømen når dimensjonen på sena er nær halvparten av 0,45.

    mvh
    KJ
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Anonym skrev:
    Attila74 skrev:
    Anonym skrev:
    Har en fiskestang med beregnet vekt fra 20-55 gram og en Ambassadeur snelle med 0.45. De tyngste slukene jeg har er Jensen Pirken 60g men hvis jeg skal ha noe grovere, hva og hvor tungt?

    Er på jakt etter å tastørre fisk fra land og det er både dypt og sterk strøm, 60g slukene forsvinner med strømmen så jeg sliter med å komme ned til bunn.
    Regner med at det er saltvann du snakker om her. Vekten på sluken skal vanligvis tilpasses strømforhold og dybde i sjøen der man fisker. Ikke forhold til størrelse på fisken man fisker etter. Men ingen regel uten unntakt. MEn tilbake til spørsmålet ditt. TRor du fint kan bruke sluker opp til 120 på det utsyret du nevner der.
    SKal du fiske dypt og eller i strøm kan sluker med smal flate være bra da de holder bedre dybden en brede sluker. F.eks stingsilda.. LAngtkastende Wobblere kan også være bra. Også utrolig effektivt hvis du kan la en flytende wobbler drive medstrømmen utover...
    Takk for svar.
    Er for å komme til bunns at jeg må opp i vekt, 60g blir for smått. Wobbler er notert men nå er jeg i hovedsak ute etter å utforske bunnen på jakt etter torsk.

    Hva med denne? Den ser ganske spennende ut: http://www.solvkroken.no/produkter/pilk/kulejig.aspx
    Til torsk er jigg absolutt ett bra alternativ. Kan sikkert funke den du nevnnte men vil heller ha prøvd noe annet:)

    http://www.elbe.no/Produkter/Havfiske_og_Sjofiske/Storm_Soft_Plastics/7009 er ett veldig bra alternativ.


    http://www.outfishing.no/storefront.php?c1=942&c2=3792&c3=2755
    http://www.outfishing.no/storefront.php?c1=942&c2=2681
    En jigg med ett stort blyhode kan også være tingen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    KJ skrev:
    Anonym skrev:
    ...
    Problemet mitt er ikke det at jeg sliter med å kaste eller at jeg ikke får kastet langt nok, er det at jeg innbiller meg at det er stortorsk på bunn som jeg ikke får fisket. Derfor ønsker jeg å bruke grovere sluker enn det stanga er dimensjonert for.
    Poenget mitt med supersene er at sluken faller raskere igjennom vannet og blir dratt mindre av strømen når dimensjonen på sena er nær halvparten av 0,45.

    mvh
    KJ
    Det tenkte jeg ikke på.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Anonym skrev:
    ...
    Problemet mitt er ikke det at jeg sliter med å kaste eller at jeg ikke får kastet langt nok, er det at jeg innbiller meg at det er stortorsk på bunn som jeg ikke får fisket. Derfor ønsker jeg å bruke grovere sluker enn det stanga er dimensjonert for.
    Poenget mitt med supersene er at sluken faller raskere igjennom vannet og blir dratt mindre av strømen når dimensjonen på sena er nær halvparten av 0,45.

    mvh
    KJ
    Det tenkte jeg ikke på.
    Som antydet så kan det være en prøvelse å kaste med supersene på Amassadeursneller - sett på det du har av kastebremser og start med litt forsiktige kast.

    mvh
    KJ
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Problemet med multifilament sene er at det lett fliser seg opp ved kontakt mot stein, fjell og tare. SKla du pilke på store dyp er dette utvilsomt det beste alternativet. MEn skal du kaste fra svaber ol. bør man kjenne bunnen godt:*) Vil også anbefale power pro kontra fireline. Fireline er mer oval og derfor også litt mer utsatt for slitasje enn power pro. Synes også kvaliteten på power pro er bedre...MEn smak og behag:)
    SKal man absolutt bruke multisene bør man ha en fortom på 3-4m
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    KJ skrev:
    Anonym skrev:
    KJ skrev:
    Anonym skrev:
    ...
    Problemet mitt er ikke det at jeg sliter med å kaste eller at jeg ikke får kastet langt nok, er det at jeg innbiller meg at det er stortorsk på bunn som jeg ikke får fisket. Derfor ønsker jeg å bruke grovere sluker enn det stanga er dimensjonert for.
    Poenget mitt med supersene er at sluken faller raskere igjennom vannet og blir dratt mindre av strømen når dimensjonen på sena er nær halvparten av 0,45.

    mvh
    KJ
    Det tenkte jeg ikke på.
    Som antydet så kan det være en prøvelse å kaste med supersene på Amassadeursneller - sett på det du har av kastebremser og start med litt forsiktige kast.

    mvh
    KJ
    Skal du bruke multisene(supersene som nevnnt ovenfor. Kalles multifilament. Vanlig sene, monofilament. Bare til opplysning hvis ikke alle visste det) på multisnelle(multiplikatorsnelle, som f.eks Ambassadeursnelle) så bruk den stiveste. Power pro Moss greene
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Attila74 skrev:
    ...
    Skal du multisene så bruk den stiveste. Power pro Moss greene
    Det skal innrømmes at jeg kun har testet Fireline og en annen variant som jeg ikke husker navnet på i forbifarten. Ingen av dem var spesielt stive mht bøy. De passet ikke kasteteknikken min i det hele tatt (det forsvant en slukboks på det eksperimentet ... 8)). Får se om jeg får testet Power Pro neste sesong.

    mvh
    KJ
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er det på haspel så tror jeg forskjellen blir mindre. Men som sagt på multisnell ville jeg uten tvil hvis du først skal ha multisene valgt power pro moss greene:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Attila74 skrev:
    Er det på haspel så tror jeg forskjellen blir mindre. Men som sagt på multisnell ville jeg uten tvil hvis du først skal ha multisene valgt power pro moss greene:)
    Det som frister med «supersener» er som kjent tynnere dimensjoner og at de er stumme, og dermed gir en bedre kontakt når det napper. Ulempene er at de er alt for dyre og at de «fyller» for lite på spolen ... jeg bør kanskje lege 100-150m 0,3-0,35 som backing under supersena på spolen? Foruten at de jeg har testet som sagt var noe dritt å kaste med på min Ambassadeur 6500CS Sports Mag.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn