Han har baller, det skal han ha, men nå tipper det over helt. Kanksje vi etterhvert begynner å se langtidsvirkingnene etter en opplevelse han hadde i 12-årsalderen....HåkonN skrev:Har aldri hatt noe respekt for han før heller jeg....
Javel?!- Mange som har kommet til Norge har andre tradisjoner, holdninger, moral og opplevelser av sine plikter og rettigheter. Dette velger norske domstoler ikke å ta hensyn til, fortsetter Staff.
Huff da...realist skrev:Han har baller, det skal han ha, men nå tipper det over helt. Kanksje vi etterhvert begynner å se langtidsvirkingnene etter en opplevelse han hadde i 12-årsalderen....HåkonN skrev:Har aldri hatt noe respekt for han før heller jeg....
Som sagt, han har baller!BT skrev:Da får jeg ta jobben med å være kjetteren her.
Staff gjør det han alltid gjør - taler saken for folk som ingen andre taler saken for, som den gode advokaten han er. Det står det fortsatt respekt av, synes jeg.
Støtter dette innlegget 100% og har lite å tilføye.Komponenten skrev:Dette er noe av det mest horrible jeg har lest på lang, lang tid. Skal man på samme måte gi strafferabatt om en overbevist rasist dreper en han ser på som lite verdt? Skal vi kanskje innføre steining og pisking som straff for de som er vant med dette fra sitt hjemland?
Fyren burde kanskje snart skifte klientell, og ta noen saker for personer som er utsatt for drapsforsøk grunnet ære, eller for noen som har drept i selvforsvar , så ville han kanskje få sett saken litt fra den andre siden også.
At en person med et i utgangspunktet horribelt menneskesyn på toppen av det hele skal få lavere straff for å ha drept er bare sykt, det burde tvert i mot være grunnlag for å gi lengre straff når man dreper fordi man ikke kan godta at en person har rett til å bestemme over eget liv.
Staff krenker mange med slike uttalelser, lurer på om han mener at en som føler seg så krenket at de går til det skritt å drepe en som han også burde få mildere straff.
Håper ingen kjøper boken hans, det er den beste måten å vise hva man mener om slikt.
Du ser disse sakene kun fra den ene siden, Kompis. Staff har tatt på seg jobben med å se dem fra den andre, og å være talerør for de som befinner seg der.Komponenten skrev:Her er et brev skrevet at en av de kvinnene som er blitt æresdrept i Norge, hvor hun beskriver hvilket helvete hun har levd under. Som 13-åring ble hun tvangsgiftet mot sin egen og sin families vilje til en mann som knapt kan kalles et menneske. Hun levde under endeløs tortur i årevis, med daglig mishandling. Disse kvinnene klarer ikke Norge å hjelpe, det er voldsutøverne som har alle rettighetene, og som kan ture frem uten motstand. Først når de dreper tar man saken på alvor, men da er det jo for sent.
Denne type menn er det Staff vil gi lavere straff.
http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=47&tekstid=1186
Det Staff egentlig sier er at om det føles rett for deg å gjøre en forbrytelse så bør du straffes mildere.
Sånn sett kan man jo bare halvere alle straffer.
Jeg har ingen respekt for denne mannen, han må være nesten like syk i hodet som mange av de han forsvarer. Hadde han brukt energien sin på å prøve å endre synet til disse som han forsvarer så hadde det vært greit, nå bagatelliserer han jo faktisk bare grusomhetene deres, og sier til dem at han forstår tankegangen. Hva lærer de av det?
Han er også motstander av krisesenterne:
«Jeg tror det vi kaller mottak og sentre, for eksempel krisesentrene, er sentre som er ganske menneskelig ødeleggende fordi de fanger opp kun den ene parten i et tosidig forhold. Og de er konstruert slik at det oppstår et slags forventningspress. Det er dit de kan rømme uansett, og det innebærer alltid en fristelse,» skriver Staff i sin nye bok ifølge Dagbladet.no."
Ja tenk at de har et sted å søke tilflukt når volden blir for ille... Jeg finner ikke ord for hva jeg mener om denne mannen lengre, men at han hater kvinner er jo tydelig.
Man kan selvfølgelig si at overgripere har ansvar for å oppsøke hjelp, men de gjør det jo ikke, og det er liten tvil om at de trenger det, spesielt de notoriske.SilverSurfer skrev:Makan til tullball! Staff må ha røyka sokkene sine
Bt:
Har ikke overgriper selv ett ansvar for å oppsøke hjelp?
Velger man å komme til Norge får man akseptere de regler og lover vi har.
Er det andres plikt å hjelpe overgripere som nekter for alt de har voldet når de til slutt ender i en rettsal (og fremdeles nekter)?BT skrev:Man kan selvfølgelig si at overgripere har ansvar for å oppsøke hjelp, men de gjør det jo ikke, og det er liten tvil om at de trenger det, spesielt de notoriske.SilverSurfer skrev:Makan til tullball! Staff må ha røyka sokkene sine
Bt:
Har ikke overgriper selv ett ansvar for å oppsøke hjelp?
Velger man å komme til Norge får man akseptere de regler og lover vi har.
BT skrev:Du ser disse sakene kun fra den ene siden, Kompis. Staff har tatt på seg jobben med å se dem fra den andre, og å være talerør for de som befinner seg der.
Jeg forsvarer ikke æresdrap eller vold mot kvinner, tvert i mot. Men det er viktig å se på årsakene til at slikt skjer, og å ta tak i problemet og ikke bare straffe de det gjelder.
En mann som er voldelig mot sin kvinne ønsker mer enn alt i verden å ikke være voldelig. Men han kommer ikke ut av det uten behandling. Men han får ikke behandling, bare st(r)aff. Dermed blir han aldri kvitt sin dragning mot vold. Voldelige menn får ingen hjelp, og det er jo hos dem problemene må løses. Krisesentra løser ingen problem, de bare utsetter dem midlertidig.
Det samme gjelder æresdrapsmennene - disse mennene er strengt oppdratt i en kultur hvor det forventes av ham at han forsvarer familiens ære, uansett hva det måtte innebære. Det er ikke bare å tro at han konverterer til vestlige verdier og levesett straks han krysser grensen til Norge. Det skal mye mer til, og dette mye mer som skal til finnes ingen steder. Det er en stor svaket i vårt samfunn.
Kanskje kan Staff få folk til å forstå at det også må annen lut til enn straff for å få bukt med disse problemene, det gjelde seg vold, ære, seksuell legning, og annet som straff ikke hjelper mot.
Staff unnskylder dem ikke, han forsvarer dem. Det er hans rolle i samfunnet. Han iværetar deres rettigheter. Morderer og voldsutøvere har også rettigheter. Det er viktig at de har det i et rettssamfunn.Komponenten skrev:BT skrev:Du ser disse sakene kun fra den ene siden, Kompis. Staff har tatt på seg jobben med å se dem fra den andre, og å være talerør for de som befinner seg der.
Jeg forsvarer ikke æresdrap eller vold mot kvinner, tvert i mot. Men det er viktig å se på årsakene til at slikt skjer, og å ta tak i problemet og ikke bare straffe de det gjelder.
En mann som er voldelig mot sin kvinne ønsker mer enn alt i verden å ikke være voldelig. Men han kommer ikke ut av det uten behandling. Men han får ikke behandling, bare st(r)aff. Dermed blir han aldri kvitt sin dragning mot vold. Voldelige menn får ingen hjelp, og det er jo hos dem problemene må løses. Krisesentra løser ingen problem, de bare utsetter dem midlertidig.
Det samme gjelder æresdrapsmennene - disse mennene er strengt oppdratt i en kultur hvor det forventes av ham at han forsvarer familiens ære, uansett hva det måtte innebære. Det er ikke bare å tro at han konverterer til vestlige verdier og levesett straks han krysser grensen til Norge. Det skal mye mer til, og dette mye mer som skal til finnes ingen steder. Det er en stor svaket i vårt samfunn.
Kanskje kan Staff få folk til å forstå at det også må annen lut til enn straff for å få bukt med disse problemene, det gjelde seg vold, ære, seksuell legning, og annet som straff ikke hjelper mot.
Da må de pålegges å få hjelp da. Kommer en forslått kvinne springende til et krisesenter, eller må hun få voldsalarm pga. en voldelig partner, eller må hun bo på hemmelig adresse fordi hun lever i fare, så må den som utgjør faren pålegges behandling. I dag går han rundt som en fri mann, med full mulighet til å terrorisere, mens offeret er den som tar belastningen. Som sagt, voldsutøveren har alle rettighetene, og mulighetene, også den å oppsøke hjelp.
Krisesentrene hjelper til med å holde personene borte fra hverandre og beskytte den som får bank. Bruker han vold så får han heller leve alene, hvorfor i alle dager skal man på død og liv kobles sammen igjen om den ene ikke kan behandle den andre bra? Da er det da mye bedre å kutte helt.
At vi skal ta hensyn til at en person mangler respekt for andres menneskerettigheter, er like absurd som at vi skal unnskylde nazister om de dreper jøder eller mørkhudete. Begge deler kan være akseptabelt i følge deres leveregler, men helt uakseptabelt i følge våre. Den dagen vi skal tillate forskjellig straff ut i fra en persons kulturelle bakgrunn er det på tide å forlate landet.
Benjamindrapet ble sett på som ekstra ille fordi det var en ny-nazist som utførte det, skulle man brukt samme argumentasjon som her burde det derimot vært formildende.
Greit nok at alle har rett på en forsvarer, og at han skal finne formildende argumenter. Men dette er ikke og kan aldri bli et formildende argument, det er helt utrolig bare det å tenke tanken.
Og hva blir det neste, skal voldtekter av utildekkede kvinner straffes mildere fordi disse sees på som mindre verdifulle i overgriperens hjemland? Da er vi inne på ville veier, og vil tvinge norske kvinner til å dekke seg til, og reversere likestillingen. Vi er allerede inne på disse veiene, og ikke honen om jeg har tenkt å sitte med hendene i fanget og se på at dette brer om seg.
Jeg ser det fra en side ja, fra de undertryktes side. Det er både kvinner og menn som utsettes for æresdrap, selv om det er mest kvinner. Og overgriperen vet så utmerket godt hva de gjør og at dette er totalt uakseptabelt i vårt land. For ikke lenge siden ble en likestillingsforsker tatt i å ha holdt sin svært unge kone fanget og for å ha torturert henne og nesten drept henne. Han visste godt hva han gjorde, og han fikk den utrolig lage straffen: 3,5 år. Snart er han ute igjen, og han finner seg nok et nytt offer å torturere. Mens den forrige sannsynligvis vil slite resten av livet med ettervirkningene.
Og om noen prøver å forslå at han burde tatt seg et kurs i menneskerettigheter eller fått seg litt oppdragelse mens han sitter der, hva skjer da, jo vi får et helgolands bråk med snakk om stigmatisering og rasisme. Så det nytter ikke. Kanskje Staff heller burde grepet det an fra den siden. Sånn som han nå går ut fremstår han jo bare som en som unnskylder noe av det verste vi har av voldsmenn i dag.
Desverre Zomby.... jeg gjør ikke det, syns at utspilla til denne karen bare blir værre og værre :-\Zomby_Woof skrev:Nå tøyser du fælt Destiny. Staff er suveren. Det er forresten ikke ironisk ment.
Det er få som bekjemper våre forutinntatte selvfølgeligheter med sånn tyngde og kraft. Jeg mener for all del ikke at han har rett i alt, men samfunnsdebatten ville blitt mye fattigere uten Staff.
Destiny skrev:Desverre Zomby.... jeg gjør ikke det, syns at utspilla til denne karen bare blir værre og værre :-\Zomby_Woof skrev:Nå tøyser du fælt Destiny. Staff er suveren. Det er forresten ikke ironisk ment.
Det er få som bekjemper våre forutinntatte selvfølgeligheter med sånn tyngde og kraft. Jeg mener for all del ikke at han har rett i alt, men samfunnsdebatten ville blitt mye fattigere uten Staff.
Destiny..
Mener du at nordmenn begår æresdrap siden du hevder at alt er tøys?Zomby_Woof skrev:Komponenten: Dette er tøys. Fra ende til annen.
Staff påstår på ingen måte at noen skal gå straffefri for æresdrap. Han er milevis fra å mene at æresdrap er akseptable handlinger. Han hevder derimot at vektingen av skyld hos samfunnet kontra skyld hos den enkelte lovbryter må revurderes i disse sakene. (Mer spesifikt snakker han om kulturen og f.eks. religionen i enkelte av landene de dømte kommer fra, samt det store spranget til den norske. At dette gir opphav til sterke konflikter er neppe til å betvile). Slike avveininger foretas i straffeutmålingen i de fleste saker allerede. Norske voldsdømte kan få fredusert straff hvis det for eksempel kan hevdes at de har vokst opp hos voldelige foreldre, blitt forsømt av barnevernet eller lignende. Grunnlaget for dette er nettopp at dømte med ekstreme forhistorier ikke lastes i like sterk grad som i tilsvarende saker hvor dømte har hatt en 'normal' forhistorie. Det er strengt tatt ingen revolusjonerende tanker i dette utspillet. Det er alminnelig rettspraksis fra andre saker, som Staff mener bør komme til anvendelse også i forhold til æresdrap.
At ikke du kjenner igjen resonnementet til Staff, er mildt sagt forbausende. Er det islam eller den enkelte muslim som skal bære ansvaret? Skal begge? I så fall hvor mye skyld til hvem?
For ordens skyld, en gang til, jeg er ikke enig med Staff.