Hadde respekt for ham før, men nå...........

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.115
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ditto. Dette er helt på trynet. Om noe skulle det vært straffeskjerpelse for folk som dreper av en så dårlig grunn at de føler sin ære krenket. "Grin and bear it" er det noe som heter. Og folk som velger å bosette seg i Norge får akseptere vårt verdigrunnlag, ellers er det på hodet ut!

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvilken bedre måte å promotere en bok i disse dager enn å skape litt rabalder i VG?

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Har aldri hatt noe respekt for han før heller jeg....

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
HåkonN skrev:
Han har baller, det skal han ha, men nå tipper det over helt. Kanksje vi etterhvert begynner å se langtidsvirkingnene etter en opplevelse han hadde i 12-årsalderen....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette er noe av det mest horrible jeg har lest på lang, lang tid. Skal man på samme måte gi strafferabatt om en overbevist rasist dreper en han ser på som lite verdt? Skal vi kanskje innføre steining og pisking som straff for de som er vant med dette fra sitt hjemland?
Fyren burde kanskje snart skifte klientell, og ta noen saker for personer som er utsatt for drapsforsøk grunnet ære, eller for noen som har drept i selvforsvar , så ville han kanskje få sett saken litt fra den andre siden også.
At en person med et i utgangspunktet horribelt menneskesyn på toppen av det hele skal få lavere straff for å ha drept er bare sykt, det burde tvert i mot være grunnlag for å gi lengre straff når man dreper fordi man ikke kan godta at en person har rett til å bestemme over eget liv.
Staff krenker mange med slike uttalelser, lurer på om han mener at en som føler seg så krenket at de går til det skritt å drepe en som han også burde få mildere straff.
Håper ingen kjøper boken hans, det er den beste måten å vise hva man mener om slikt.

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Slettet grunnet usaklig og krenkende innlegg. Hold dere på matta folkens

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
- Mange som har kommet til Norge har andre tradisjoner, holdninger, moral og opplevelser av sine plikter og rettigheter. Dette velger norske domstoler ikke å ta hensyn til, fortsetter Staff.
Javel?!
Skal vi bare gi etter for dette, og tilsidesette det Norske samfunns verdigrunnlag, moral, og etikk?
Dette er noe av det dummeste jeg har lest/hørt på lenge.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
realist skrev:
HåkonN skrev:
Han har baller, det skal han ha, men nå tipper det over helt. Kanksje vi etterhvert begynner å se langtidsvirkingnene etter en opplevelse han hadde i 12-årsalderen....
Huff da...
Vi behøver da ikke ta ham så hardt her på HFS......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Da får jeg ta jobben med å være kjetteren her.

Staff gjør det han alltid gjør - taler saken for folk som ingen andre taler saken for, som den gode advokaten han er. Det står det fortsatt respekt av, synes jeg.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
BT skrev:
Da får jeg ta jobben med å være kjetteren her.

Staff gjør det han alltid gjør - taler saken for folk som ingen andre taler saken for, som den gode advokaten han er. Det står det fortsatt respekt av, synes jeg.
Som sagt, han har baller!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, jeg kan ikke huske at Staff har vært i mediene uten at han har representert eller tatt relativt ekstreme standpunkt / handlinger. Så man kan si mye om Staff, men redd for å gå mot strømmen er han ihvertfall ikke.

B

break_out

Gjest
Denne mannen hadde jeg også mer respekt for før, hans meninger blir mer ekstreme som tiden går.

Dette siste stuntet hans er kun sykt sykt sykt!

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Dette er noe av det mest horrible jeg har lest på lang, lang tid. Skal man på samme måte gi strafferabatt om en overbevist rasist dreper en han ser på som lite verdt? Skal vi kanskje innføre steining og pisking som straff for de som er vant med dette fra sitt hjemland?
Fyren burde kanskje snart skifte klientell, og ta noen saker for personer som er utsatt for drapsforsøk grunnet ære, eller for noen som har drept i selvforsvar , så ville han kanskje få sett saken litt fra den andre siden også.
At en person med et i utgangspunktet horribelt menneskesyn på toppen av det hele skal få lavere straff for å ha drept er bare sykt, det burde tvert i mot være grunnlag for å gi lengre straff når man dreper fordi man ikke kan godta at en person har rett til å bestemme over eget liv.
Staff krenker mange med slike uttalelser, lurer på om han mener at en som føler seg så krenket at de går til det skritt å drepe en som han også burde få mildere straff.
Håper ingen kjøper boken hans, det er den beste måten å vise hva man mener om slikt.
Støtter dette innlegget 100% og har lite å tilføye.

Enkelte her mener han har baller, mulig det - men når "baller" og et helt forkvaklet menneskesyn er plassert på en og samme person med så mye makt, kan det kun føre til noe negativt. Denne mannen har i det store og hele opp gjennom årene stått for forsøk på normalisering av totalt uakseptabel atferd. At han er blitt langt mindre raffinert med årene gjør dette selvfølgelig enda mer pinlig for de som eventuelt har likt ha før. Men budskapene hans har hele veien vært forkastelige om en er i stand til å se forbi "ordkunsten" og den smakløst grandiose selvtilliten den figuren besitter..

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er flott av vi har frittalende mennesker som Staff.

Jeg har ingen ting til overs for dette forslaget hans. Men mannen gir stemmer til folk og meninger som er politisk urorrekte og som ubehager det borgerlige establisement. Han vet nok utmerket godt at dette utspillet er provoserende for mange, men han våger å stå på sitt og argumentere for dette likevel.

Og staff er en fredelig mann, han representerer heller ingen organisasjon med masse sijnte mennesker i ryggen. Så at det skal være plass for meninger som en selv ikke er enige i er jo bare på sin plass i et sundt samfunn.

Så selv om min første reaskjon var at nå har det nok rablet litt for mannen, så har jeg likevel stor respekt for ham og at han til tider kommer med slike kontroversielle utspill. Dette er jo et område mannen har god ekspertise på, så det er interessant å høre hans resonementer om ikke annet.

Fikk litt lyst å lese boken hans for å finne ut hva han vil frem til med dette. Men det var vel meningen også regner jeg med.

Rent teknisk sett så burde det jo ikke skape noe mer rabaler om en privatperson tar til utrykk for redusert straff i enkelte saker enn når politikere mer eller mindre kapper om å tilby de strengeste straffene for alt mellom himmel og jord. Om en politiker hadde tatt til orde for dødsstraffer i Norge eller å ta etter amerikanerne og dømme folk til 3000 år i fengsel så hadde nok ikke reasjonene vært sterkere.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.294
Sted
Holmestrand
????
Æresdrap burde straffes strengere! Når tillitspersoner dreper eller begår overgrep for å beskytte sin egen ære så har det med deler av en fremmed kultur vi overhodet ikke er interessert i å se her på berget. Det finnes masse andre land å bo i dersom tilgang til slike reaksjonsformer er nødvendig for å beskytte seg selv.
Dette føyer seg bare inn i rekken av pussige utspill fra Staff, f eks en lite tidsmessig forståelse for pedofile. Jeg synes selv at diskusjonen om enkelte slike saker blir litt vel politisk korrekt, men Staff er litt Stutum innimellom.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
I fortsettelsen av dette, ser jeg for meg at han også går inn for redusert straff for den som skamslår, eventuelt slår ihjel homofile pga religiøs og annen overbevisning.Tenker her spesielt på de som kommer fra islamverden hvor slikt er vanlig enkelte steder, i regi av presteskap og annet faenskap riktignok, men allikevel...

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
I teorien er det mye rett i det du sier Gjestemedlem, men i praksis er mannen like farlig for samfunnet som mullah krekar.
I kraft av sin status som profilert kjendis-advokat, har han stor autoritet og tyngde i samfunnet - og bør med det opptre edruelig (les: tenke over hva han faktisk sier og hvilke konsekvenser dette kan få).
Selv om hans meninger er kontroversielle for de fleste av oss, er det ingen tvil om at de kan være det lille som skal til for at de som vipper for og imot å gjennomføre en kriminell handling faktisk gjør det. Hans uttalelser hjelper dem med å rettferdiggjøre for seg selv det de ønsker å gjøre. Ta f.eks hans uttalelser i media og underholdningsprogrammer om pedofili og misbruk. Han har kommet med mange ekstreme uttalelser der også for flere år siden (dette er ikke noe nytt). Og det synet han legger frem, kan være det avgjørende som gjør at enkelte av disse faktisk gjør det de i utgangspunktet kanskje bare har tenkt på (og aldri ville gjennomført uten "denne støtten"). Mennesker som lever i grenseland for å gjøre noe uakseptabelt / ulovlig trenger ofte gjerne bare den lille dytten...
Dette blir på nivå med dumme politikere som kommer med flåsete bemerkninger om at svart arbeid ikke er så alvorlig. Den store forskjellen er imidlertid at hans uttalelser handler om ting som er mye mer alvorlig enn svart arbeid. Der stiller han på nivå med Kreket, som i kraft av sine hentydninger i ytterste konsekvens får andre til å gjennomføre terrorvirksomhet..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her er et brev skrevet at en av de kvinnene som er blitt æresdrept i Norge, hvor hun beskriver hvilket helvete hun har levd under. Som 13-åring ble hun tvangsgiftet mot sin egen og sin families vilje til en mann som knapt kan kalles et menneske. Hun levde under endeløs tortur i årevis, med daglig mishandling. Disse kvinnene klarer ikke Norge å hjelpe, det er voldsutøverne som har alle rettighetene, og som kan ture frem uten motstand. Først når de dreper tar man saken på alvor, men da er det jo for sent.
Denne type menn er det Staff vil gi lavere straff.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=47&tekstid=1186

Det Staff egentlig sier er at om det føles rett for deg å gjøre en forbrytelse så bør du straffes mildere.

Sånn sett kan man jo bare halvere alle straffer.

Jeg har ingen respekt for denne mannen, han må være nesten like syk i hodet som mange av de han forsvarer. Hadde han brukt energien sin på å prøve å endre synet til disse som han forsvarer så hadde det vært greit, nå bagatelliserer han jo faktisk bare grusomhetene deres, og sier til dem at han forstår tankegangen. Hva lærer de av det?

Han er også motstander av krisesenterne:
«Jeg tror det vi kaller mottak og sentre, for eksempel krisesentrene, er sentre som er ganske menneskelig ødeleggende fordi de fanger opp kun den ene parten i et tosidig forhold. Og de er konstruert slik at det oppstår et slags forventningspress. Det er dit de kan rømme uansett, og det innebærer alltid en fristelse,» skriver Staff i sin nye bok ifølge Dagbladet.no."

Ja tenk at de har et sted å søke tilflukt når volden blir for ille... Jeg finner ikke ord for hva jeg mener om denne mannen lengre, men at han hater kvinner er jo tydelig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Komponenten skrev:
Her er et brev skrevet at en av de kvinnene som er blitt æresdrept i Norge, hvor hun beskriver hvilket helvete hun har levd under. Som 13-åring ble hun tvangsgiftet mot sin egen og sin families vilje til en mann som knapt kan kalles et menneske. Hun levde under endeløs tortur i årevis, med daglig mishandling. Disse kvinnene klarer ikke Norge å hjelpe, det er voldsutøverne som har alle rettighetene, og som kan ture frem uten motstand. Først når de dreper tar man saken på alvor, men da er det jo for sent.
Denne type menn er det Staff vil gi lavere straff.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=47&tekstid=1186

Det Staff egentlig sier er at om det føles rett for deg å gjøre en forbrytelse så bør du straffes mildere.

Sånn sett kan man jo bare halvere alle straffer.

Jeg har ingen respekt for denne mannen, han må være nesten like syk i hodet som mange av de han forsvarer. Hadde han brukt energien sin på å prøve å endre synet til disse som han forsvarer så hadde det vært greit, nå bagatelliserer han jo faktisk bare grusomhetene deres, og sier til dem at han forstår tankegangen. Hva lærer de av det?

Han er også motstander av krisesenterne:
«Jeg tror det vi kaller mottak og sentre, for eksempel krisesentrene, er sentre som er ganske menneskelig ødeleggende fordi de fanger opp kun den ene parten i et tosidig forhold. Og de er konstruert slik at det oppstår et slags forventningspress. Det er dit de kan rømme uansett, og det innebærer alltid en fristelse,» skriver Staff i sin nye bok ifølge Dagbladet.no."

Ja tenk at de har et sted å søke tilflukt når volden blir for ille... Jeg finner ikke ord for hva jeg mener om denne mannen lengre, men at han hater kvinner er jo tydelig.
Du ser disse sakene kun fra den ene siden, Kompis. Staff har tatt på seg jobben med å se dem fra den andre, og å være talerør for de som befinner seg der.

Jeg forsvarer ikke æresdrap eller vold mot kvinner, tvert i mot. Men det er viktig å se på årsakene til at slikt skjer, og å ta tak i problemet og ikke bare straffe de det gjelder.

En mann som er voldelig mot sin kvinne ønsker mer enn alt i verden å ikke være voldelig. Men han kommer ikke ut av det uten behandling. Men han får ikke behandling, bare st(r)aff. Dermed blir han aldri kvitt sin dragning mot vold. Voldelige menn får ingen hjelp, og det er jo hos dem problemene må løses. Krisesentra løser ingen problem, de bare utsetter dem midlertidig.

Det samme gjelder æresdrapsmennene - disse mennene er strengt oppdratt i en kultur hvor det forventes av ham at han forsvarer familiens ære, uansett hva det måtte innebære. Det er ikke bare å tro at han konverterer til vestlige verdier og levesett straks han krysser grensen til Norge. Det skal mye mer til, og dette mye mer som skal til finnes ingen steder. Det er en stor svaket i vårt samfunn.

Kanskje kan Staff få folk til å forstå at det også må annen lut til enn straff for å få bukt med disse problemene, det gjelde seg vold, ære, seksuell legning, og annet som straff ikke hjelper mot.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Makan til tullball! Staff må ha røyka sokkene sine ;)

Bt:

Har ikke overgriper selv ett ansvar for å oppsøke hjelp?

Velger man å komme til Norge får man akseptere de regler og lover vi har.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
SilverSurfer skrev:

Bt:

Man kan selvfølgelig si at overgripere har ansvar for å oppsøke hjelp, men de gjør det jo ikke, og det er liten tvil om at de trenger det, spesielt de notoriske.

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
BT skrev:
SilverSurfer skrev:

Bt:

Man kan selvfølgelig si at overgripere har ansvar for å oppsøke hjelp, men de gjør det jo ikke, og det er liten tvil om at de trenger det, spesielt de notoriske.
Er det andres plikt å hjelpe overgripere som nekter for alt de har voldet når de til slutt ender i en rettsal (og fremdeles nekter)?

Jeg har selv sett hva syke menn gjør med kvinnfolk, og tro meg, de fortjener noe langt annet en hjelp.

Nei de som ikke engang kan fortelle og se va de gjør tidsnok til å søke og få hjelp selv hører hjemme bak lås og slå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
BT skrev:
Du ser disse sakene kun fra den ene siden, Kompis. Staff har tatt på seg jobben med å se dem fra den andre, og å være talerør for de som befinner seg der.

Jeg forsvarer ikke æresdrap eller vold mot kvinner, tvert i mot. Men det er viktig å se på årsakene til at slikt skjer, og å ta tak i problemet og ikke bare straffe de det gjelder.

En mann som er voldelig mot sin kvinne ønsker mer enn alt i verden å ikke være voldelig. Men han kommer ikke ut av det uten behandling. Men han får ikke behandling, bare st(r)aff. Dermed blir han aldri kvitt sin dragning mot vold. Voldelige menn får ingen hjelp, og det er jo hos dem problemene må løses. Krisesentra løser ingen problem, de bare utsetter dem midlertidig.

Det samme gjelder æresdrapsmennene - disse mennene er strengt oppdratt i en kultur hvor det forventes av ham at han forsvarer familiens ære, uansett hva det måtte innebære. Det er ikke bare å tro at han konverterer til vestlige verdier og levesett straks han krysser grensen til Norge. Det skal mye mer til, og dette mye mer som skal til finnes ingen steder. Det er en stor svaket i vårt samfunn.

Kanskje kan Staff få folk til å forstå at det også må annen lut til enn straff for å få bukt med disse problemene, det gjelde seg vold, ære, seksuell legning, og annet som straff ikke hjelper mot.

Da må de pålegges å få hjelp da. Kommer en forslått kvinne springende til et krisesenter, eller må hun få voldsalarm pga. en voldelig partner, eller må hun bo på hemmelig adresse fordi hun lever i fare, så må den som utgjør faren pålegges behandling. I dag går han rundt som en fri mann, med full mulighet til å terrorisere, mens offeret er den som tar belastningen. Som sagt, voldsutøveren har alle rettighetene, og mulighetene, også den å oppsøke hjelp.

Krisesentrene hjelper til med å holde personene borte fra hverandre og beskytte den som får bank. Bruker han vold så får han heller leve alene, hvorfor i alle dager skal man på død og liv kobles sammen igjen om den ene ikke kan behandle den andre bra? Da er det da mye bedre å kutte helt.

At vi skal ta hensyn til at en person mangler respekt for andres menneskerettigheter, er like absurd som at vi skal unnskylde nazister om de dreper jøder eller mørkhudete. Begge deler kan være akseptabelt i følge deres leveregler, men helt uakseptabelt i følge våre. Den dagen vi skal tillate forskjellig straff ut i fra en persons kulturelle bakgrunn er det på tide å forlate landet.
Benjamindrapet ble sett på som ekstra ille fordi det var en ny-nazist som utførte det, skulle man brukt samme argumentasjon som her burde det derimot vært formildende.
Greit nok at alle har rett på en forsvarer, og at han skal finne formildende argumenter. Men dette er ikke og kan aldri bli et formildende argument, det er helt utrolig bare det å tenke tanken.
Og hva blir det neste, skal voldtekter av utildekkede kvinner straffes mildere fordi disse sees på som mindre verdifulle i overgriperens hjemland? Da er vi inne på ville veier, og vil tvinge norske kvinner til å dekke seg til, og reversere likestillingen. Vi er allerede inne på disse veiene, og ikke honen om jeg har tenkt å sitte med hendene i fanget og se på at dette brer om seg.

Jeg ser det fra en side ja, fra de undertryktes side. Det er både kvinner og menn som utsettes for æresdrap, selv om det er mest kvinner. Og overgriperen vet så utmerket godt hva de gjør og at dette er totalt uakseptabelt i vårt land. For ikke lenge siden ble en likestillingsforsker tatt i å ha holdt sin svært unge kone fanget og for å ha torturert henne og nesten drept henne. Han visste godt hva han gjorde, og han fikk den utrolig lage straffen: 3,5 år. Snart er han ute igjen, og han finner seg nok et nytt offer å torturere. Mens den forrige sannsynligvis vil slite resten av livet med ettervirkningene.
Og om noen prøver å forslå at han burde tatt seg et kurs i menneskerettigheter eller fått seg litt oppdragelse mens han sitter der, hva skjer da, jo vi får et helgolands bråk med snakk om stigmatisering og rasisme. Så det nytter ikke. Kanskje Staff heller burde grepet det an fra den siden. Sånn som han nå går ut fremstår han jo bare som en som unnskylder noe av det verste vi har av voldsmenn i dag.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hva er greia med strafferabatt? Det er jo idiotisk. "Om du blir tatt for to voldtekter så skal du få med et drapsforsøk på kjøpet"

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg så debatten på nrk1 i går, og der kunne det nesten virke som om Staff ikke helt forstod hva æresdrap faktisk er. Det han snakket om var mer blodhevn, altså at man hevner noe alvorlig kriminelt som familien var utsatt for fra andre familier. Det er jo ikke dette som er den type æresdrap vi snakker om og har problemer med i dag, her straffer man egne familiemedlemmer fordi de ikke ønsker å leve med vold og mishandling eller fordi de ikke oppfører seg sånn som familien ønsker.

Staff snakker om å ha respekt for andre kulturer. Dette er ikke å ha respekt for andre kulturer, men for ukulturer. Han kan slå seg sammen med sosialantropologene som stadig er ute og forherliger barbariske skikker, så lenge de foregår blant andre etniske grupper. Det er helt utrolig for en naivitet og mangel på kunnskap enkelte av dem fremviser, som Aud Talle som bagatelliserer omskjæring, og Jan M. Haakonsen som tydeligvis ikke kjenner til den sterke stammekulturen i Somalia, men likevel hevder å ha 30 års førstehånds erfaring.
Ayaan Hirsi Ali beskriver ganske grundig, og definitivt med førstehånds erfaring, hvordan denne stammekulturen fungerer, det stiller Mr. Haakonsen i et underlig lys.

Staff føyer seg godt inn i rekken av de som har så stor respekt for andre kulturer og så liten for vår egen. Man ser ofte ikke skogen for bare trær, man vet ikke hvor bra man har det før man får det verre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Komponenten skrev:
BT skrev:

Da må de pålegges å få hjelp da. Kommer en forslått kvinne springende til et krisesenter, eller må hun få voldsalarm pga. en voldelig partner, eller må hun bo på hemmelig adresse fordi hun lever i fare, så må den som utgjør faren pålegges behandling. I dag går han rundt som en fri mann, med full mulighet til å terrorisere, mens offeret er den som tar belastningen. Som sagt, voldsutøveren har alle rettighetene, og mulighetene, også den å oppsøke hjelp.

Krisesentrene hjelper til med å holde personene borte fra hverandre og beskytte den som får bank. Bruker han vold så får han heller leve alene, hvorfor i alle dager skal man på død og liv kobles sammen igjen om den ene ikke kan behandle den andre bra? Da er det da mye bedre å kutte helt.

At vi skal ta hensyn til at en person mangler respekt for andres menneskerettigheter, er like absurd som at vi skal unnskylde nazister om de dreper jøder eller mørkhudete. Begge deler kan være akseptabelt i følge deres leveregler, men helt uakseptabelt i følge våre. Den dagen vi skal tillate forskjellig straff ut i fra en persons kulturelle bakgrunn er det på tide å forlate landet.
Benjamindrapet ble sett på som ekstra ille fordi det var en ny-nazist som utførte det, skulle man brukt samme argumentasjon som her burde det derimot vært formildende.
Greit nok at alle har rett på en forsvarer, og at han skal finne formildende argumenter. Men dette er ikke og kan aldri bli et formildende argument, det er helt utrolig bare det å tenke tanken.
Og hva blir det neste, skal voldtekter av utildekkede kvinner straffes mildere fordi disse sees på som mindre verdifulle i overgriperens hjemland? Da er vi inne på ville veier, og vil tvinge norske kvinner til å dekke seg til, og reversere likestillingen. Vi er allerede inne på disse veiene, og ikke honen om jeg har tenkt å sitte med hendene i fanget og se på at dette brer om seg.

Jeg ser det fra en side ja, fra de undertryktes side. Det er både kvinner og menn som utsettes for æresdrap, selv om det er mest kvinner. Og overgriperen vet så utmerket godt hva de gjør og at dette er totalt uakseptabelt i vårt land. For ikke lenge siden ble en likestillingsforsker tatt i å ha holdt sin svært unge kone fanget og for å ha torturert henne og nesten drept henne. Han visste godt hva han gjorde, og han fikk den utrolig lage straffen: 3,5 år. Snart er han ute igjen, og han finner seg nok et nytt offer å torturere. Mens den forrige sannsynligvis vil slite resten av livet med ettervirkningene.
Og om noen prøver å forslå at han burde tatt seg et kurs i menneskerettigheter eller fått seg litt oppdragelse mens han sitter der, hva skjer da, jo vi får et helgolands bråk med snakk om stigmatisering og rasisme. Så det nytter ikke. Kanskje Staff heller burde grepet det an fra den siden. Sånn som han nå går ut fremstår han jo bare som en som unnskylder noe av det verste vi har av voldsmenn i dag.
Staff unnskylder dem ikke, han forsvarer dem. Det er hans rolle i samfunnet. Han iværetar deres rettigheter. Morderer og voldsutøvere har også rettigheter. Det er viktig at de har det i et rettssamfunn.

Jeg synes, som Staff, at krisesenter for kvinner burde ikke eksistert. Det er de voldelige mennene som burde kommet på krisesenter, mens kvinnene som blir utsatt for dem burde fått leve i sine vante omgivelser. På krisesenterene burde disse mennene fått psykiatrisk behandling som kunne satt dem i stand til å håndtere sine vanskelig følelser og aggresjoner, og til å løse konflikter uten å ty til vold. Det er ingen som lærer dette av å bli satt i fengsel, eller dømt til å holde seg unna damen. I dag får jo ikke voldelige menn vanligvis ikke noe slikt tibud i hele tatt. Skammelig.

Det samme gjelder æresdrap, det må forebygges dersom vi ønsker å få bukt med det, akkurat som omskjæring og tvangsgifting må det. Det er ikke noen vits i å angripe meg på dette punktet. Jeg er ikke enig med Staff i at de bør få lavere straff, men jeg synes det er legitimt av Staff å mene det, og jeg skjønner argumentene hans, men enig er jeg nok likevel ikke. Han skal forsvare disse menneskenes rettigheter, og det må han få lov til, selv om vi ikke er enig med ham.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg angriper ikke deg BT, jeg snakker om Staff.

Jeg skjønner jo at han snakker på vegne av sine klienter, men jeg tror han ser klientenes interesser og bare dem, hvilke konsekvenser dette har ut over disse overser han glatt. Som signaleffekter et slikt forslag kan få. Selv om det fra hans side ikke er ment som aksept av æresdrap er det stor fare for at det er akkurat slik kan bli oppfattet.

Krisesenter for menn, joda sikkert en god ide' men skal mennene tvinges inn der? De går jo neppe frivillig, de må jo i så fall i de fleste tilfeller tvangs-sendes, uten lov og dom, men bare på bakgrunn av at en kvinne hevder å bli utsatt for vold. Synes jeg hører hylingen til Staff den dagen dette blir vedtatt. For det blir jo påstand mot påstand, og det er et stort skritt å ta for en utpsyket og mishandlet kvinne å skulle gå til et slikt skritt, da er det tross alt lettere å bare rømme unna når det blir for ille.

Vi kan ikke forebygge slikt som omskjæring før vi våger å sette i gang skikkelige tiltak, som obligatoriske helseundersøkelser. Men ikke en gang det klarer vi å få satt i gang... Når vi ikke klarer å ta fatt i noe så enkelt ( å avsløre) og som alle er enig er grotesk og som rammer uskyldige og forsvarsløse unger, ser jeg ikke for meg at vi får gjort noe med de mer kompliserte sakene som vold og æresdrap heller.

Staff snakker om at vi må respektere deres kultur, da er han på et totalt villspor, det er ikke sånn at man kan forsvare alt innen en kultur selv om noe er bra. Man må våge å skille det gode fra det onde og stå knallhardt på og ikke vike en tomme til fordel for barbari og umenneskelige holdninger.

Alfred

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Staff er Norges dyktigste forsvarsadvokat. Hans utspill bør ses i lys av det.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.247
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det hadde jo vært på sin rett at nordmenn som sitter fengslett over hele verden burde få reduserte straffer, siden vi har så lave straffer i norge ::)

En nordmann som blir tatt i Indonesia med litt hvitt pulver, burde helt klart få slippe dødsstraff. Kan jo ikke regne med at en bortskjemt heisa turist fra nord skjønner alvoret, eller :eek:

Jeg skjønner Staff, og han har et poeng. Men det går mer ut på god integrering. Alle som kommer til norge, spesielt kanskje de fra mellom- asia, burde få grunnleggende opplysninger om norge, norske lover og norske holdninger/synspunkter, før de blir kastet ut til ulvene.

Vi nordmenn begår æresdrap vi også, men da forklares det med at skyldige var <sinnsyk i gjærnings øyeblikket>.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
345
Torget vurderinger
1
Det er absolutt ingen vits i å ha respekt for Staff, mannen er alvorlig syk i topplokket og har vært det lenge.....

Destiny.. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå tøyser du fælt Destiny. Staff er suveren. Det er forresten ikke ironisk ment.

Det er få som bekjemper våre forutinntatte selvfølgeligheter med sånn tyngde og kraft. Jeg mener for all del ikke at han har rett i alt, men samfunnsdebatten ville blitt mye fattigere uten Staff.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
345
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Nå tøyser du fælt Destiny. Staff er suveren. Det er forresten ikke ironisk ment.

Det er få som bekjemper våre forutinntatte selvfølgeligheter med sånn tyngde og kraft. Jeg mener for all del ikke at han har rett i alt, men samfunnsdebatten ville blitt mye fattigere uten Staff.
Desverre Zomby.... jeg gjør ikke det, syns at utspilla til denne karen bare blir værre og værre :-\

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Staff har egentlig altid rett... han har en krystallklar logisk hjerne som fungerer bedre enn min og din, og han kan tenke logisk og praktisk uten å ta hensyn til -følelser-.. Dette er et sårt punkt for mange av oss, men det er selvsagt RIKTIG hva han sier.. er du vokst opp i et samfunn hvor ting funker sånn, så bør det være mindre alvorlig enn om jeg eller du gjør samme ting.. DET er logisk.... og det har ingenting med offeret å gjøre.. å bli drept, vansiret, eller whatever er like rævva uansett om hun/han som gjorde det er herfra eller derfra... men man må se det fra andre siden.. for offerets del i disse sakene så er det ikke viktig om dusten får 19 eller 21 år.... right? det burde iallefall ikke være det.. om det er 19 eller 90 år blir en annen sak ! DET kan jeg være med å diskutere !!, men Staff snakker om rabatt, og jeg skjønner hva han mener, selv om jeg hater ordet "æresdrap" ...

det tragiske er at Dagbladet hadde faen meg IKKE kalt det æresdrap om JEG hadde drept dama fordi hun var utro med noen... men var jeg fra pakistan så hadde det vært æresdrap på flekken.. jeg HATER å høre dustene i media bable om æresdrap ! man trenger ikke være fra pakistan/afganistan eller dalstrøka deromkring for å utføre dette, men det er bare DA man kaller det æresdrap .. og spesielt om det er en "viss religion" som er involvert.....

(nå ble jeg litt irri, håper dere skjønner) .........

hilsen MEGET hvit indresogning.............

Destiny skrev:
Zomby_Woof skrev:

Desverre Zomby.... jeg gjør ikke det, syns at utspilla til denne karen bare blir værre og værre :-\

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nordmenn begår ikke æresdrap, for dette er ikke det samme som sjalusidrap. Æresdrap utføres for å gjenopprette familiens ære, for å vise at en familie har kustus på sine medlemmer, først og fremst kvinner. En “løsaktig” kvinne ( som kan være alt i fra en som ser på en mann på en ikke-godkjent måte, til en som selv velger sin kjæreste/ mann, eller ikke dekker seg tilstrekkelig til, eller i det hele tatt ikke følger de strenge sømmelighetsreglene til punkt og prikke) bringer skam ikke bare over seg selv men over hele sin familie. Den eneste måten å ikke tape ansikt på da er å ofre dette familiemedlemmet, rydde det av veien, og helst skal det komme frem at det skjer også, først nå nylig, når man risikerer lang straff for dette, er det begynt å kamufleres som ulykker eller selvmord.
Jeg tror ingen av de norske som dreper sine partnere i sjalui/ sinne har avtalt dette og fått det godkjent av familien først. Og i ettertid er ikke dette noe de får heltestatus for heller, tvert imot…

Staff mener at offerets verdi ikke taper seg om drapsmannen får lavere straff. Hva mener han egentlig at en drapsmann i det hele tatt skal straffes for da, offeret får man jo ikke tilbake, så hva er straffen for?
Den skal både vise morderne hvilken uakseptabel handling som er begått, samt virke avskrekkende så man ikke blir fristet til å gjøre det igjen. Dessuten skal den beskytte samfunnet mot drapsmenn. Ved å senke straffen viser man i mindre grad hvilken grusom handling som er begått, det virker mindre avskrekkende, og de som er igjen i familien får kortere pusterom før drapsmannen er ute, og eventuelt klar igjen.
Klart det vil fortone seg som mer fristende å ty til den slags når man vet at samfunnet gir en slags aksept for en slik syk tankegang.

Staff er langt ifra genial, han er ensporet og farlig. De har allerede heltestatus i enkelte av miljøene for slike grusomheter, nå skal jammen vi gi dem det også..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Komponenten: Dette er tøys. Fra ende til annen.

Staff påstår på ingen måte at noen skal gå straffefri for æresdrap. Han er milevis fra å mene at æresdrap er akseptable handlinger. Han hevder derimot at vektingen av skyld hos samfunnet kontra skyld hos den enkelte lovbryter må revurderes i disse sakene. (Mer spesifikt snakker han om kulturen og f.eks. religionen i enkelte av landene de dømte kommer fra, samt det store spranget til den norske. At dette gir opphav til sterke konflikter er neppe til å betvile). Slike avveininger foretas i straffeutmålingen i de fleste saker allerede. Norske voldsdømte kan få fredusert straff hvis det for eksempel kan hevdes at de har vokst opp hos voldelige foreldre, blitt forsømt av barnevernet eller lignende. Grunnlaget for dette er nettopp at dømte med ekstreme forhistorier ikke lastes i like sterk grad som i tilsvarende saker hvor dømte har hatt en 'normal' forhistorie. Det er strengt tatt ingen revolusjonerende tanker i dette utspillet. Det er alminnelig rettspraksis fra andre saker, som Staff mener bør komme til anvendelse også i forhold til æresdrap.

At ikke du kjenner igjen resonnementet til Staff, er mildt sagt forbausende. Er det islam eller den enkelte muslim som skal bære ansvaret? Skal begge? I så fall hvor mye skyld til hvem?

For ordens skyld, en gang til, jeg er ikke enig med Staff.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Zomby_Woof skrev:
Komponenten: Dette er tøys. Fra ende til annen.

Staff påstår på ingen måte at noen skal gå straffefri for æresdrap. Han er milevis fra å mene at æresdrap er akseptable handlinger. Han hevder derimot at vektingen av skyld hos samfunnet kontra skyld hos den enkelte lovbryter må revurderes i disse sakene. (Mer spesifikt snakker han om kulturen og f.eks. religionen i enkelte av landene de dømte kommer fra, samt det store spranget til den norske. At dette gir opphav til sterke konflikter er neppe til å betvile). Slike avveininger foretas i straffeutmålingen i de fleste saker allerede. Norske voldsdømte kan få fredusert straff hvis det for eksempel kan hevdes at de har vokst opp hos voldelige foreldre, blitt forsømt av barnevernet eller lignende. Grunnlaget for dette er nettopp at dømte med ekstreme forhistorier ikke lastes i like sterk grad som i tilsvarende saker hvor dømte har hatt en 'normal' forhistorie. Det er strengt tatt ingen revolusjonerende tanker i dette utspillet. Det er alminnelig rettspraksis fra andre saker, som Staff mener bør komme til anvendelse også i forhold til æresdrap.

At ikke du kjenner igjen resonnementet til Staff, er mildt sagt forbausende. Er det islam eller den enkelte muslim som skal bære ansvaret? Skal begge? I så fall hvor mye skyld til hvem?

For ordens skyld, en gang til, jeg er ikke enig med Staff.
Mener du at nordmenn begår æresdrap siden du hevder at alt er tøys?

Han mener selvsagt ikke at æresdrap er akseptable handlinger, men jeg tror ikke han innser hvordan forslaget hans kan oppfattes i de aktuelle miljøene. Man vil se på dette som en slags aksept av disse handlingene, at det er noe vi har forståelse for, og at denne type drap ikke er like ille som andre drap.
De som begår æresdrap her vet godt at det er en totalt uakseptabel handling sett med våre øyne. De vet hva de gjør og hva de går til. Om man så skal belønne dette med rabatt er det helt horribelt.
Den enkelte muslim er ansvarlig for egne handlinger. Om grunnen er islam er det kanskje på tide å vurdere i hvor stor grad vi ønsker at denne ideologien skal få innflytelse på vårt samfunn.

Topp Bunn