Hage spørsmål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.819
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    ;D.......... , ja du leste riktig.

Har fått 1200 kvm hage og nå er våronna her, spørsmål:

Har brukt 8 timer i dag på å kutte en ca 50 meter lang og halvannen meter høy hekk og så samlet opp alle greinene....... og det var ikke få, faktisk ble det topp på hengern min som måler 140x300cm med dobbel høyde lemmer, fyttirakker'n for en jobb ;D

Kompostbinge, har det noe for seg ? Hvor fort skjer forvandlingen fra f.eks løv til jord ?
    Slik en maskin som kutter opp grener, har det noe for seg og i så fall hva gjør man med restproduktet ?
    Hvor ofte gjødsler man plenen med fullgjødsel ?
    Er kalking ut ?

Flere spørsmål følger ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Kompostbinge har noe for seg....men billass med greiner har ingen ting i kompost å gjøre. Kompost er mer en hobby, enn det er en effektiv måte å kvitte seg med hageavfall på.

Plenen blir penest hvis du gjødsler den litt, men da gror den også mye fortere = mer klipping!

http://www.ferdiggress.no/Details.asp?mid=125

Mvh
    OMF

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Rudi skrev:
    Har brukt 8 timer i dag på å kutte en ca 50 meter lang og halvannen meter høy hekk og så samlet opp alle greinene....... og det var ikke få, faktisk ble det topp på hengern min som måler 140x300cm med dobbel høyde lemmer, fyttirakker'n for en jobb ;D
    Herregud, når jeg leser slikt blir jeg faktisk glad for at hagen min fremdeles befinner seg under en halv meter snø.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rudi skrev:
    Kompostbinge, har det noe for seg ? Hvor fort skjer forvandlingen fra f.eks løv til jord ?
    Løv komposteres ganske raskt, men kvister tar lenger tid. Er det mye ved i forhold til blader så tilsett endel nitrogen for å skynde på prosessen. Lag komposten luftig slik at det blir aerobe forhold der, ellers råtner det bare.

Slik en maskin som kutter opp grener, har det noe for seg og i så fall hva gjør man med restproduktet ?
    En fliskutter kan være greit, men de minste til småkvister krever mye forarbeid. Resultatet er flis som kan blandes i kompost eller brukes som bunndekke i buskfelt slik du ville brukt bark for å hindre ugress. Har du veldig mye er det greiere å låne en bensindrevet enn de små elektriske. Det er ellers mer arbeid enn det er verdt, og gjerne like greit å kjøre lasset til en gjenvinningssentral. Det er ikke dyrt å levere rent organisk materiale.

Lite men ofte er best. Nitrogenet vaskes fort ut. Så en gang hver 4. uke eller så gjennom vekstsesongen er bra. Fullgjødsel om våren, kalksalpeter om sommeren og høstgjødsel for avmodning før vinteren. Men du kan også bruke fullgjødel hele sesongen hvis det høres stressende ut. Pass på at det regner eller du har på en spreder npr du bruker fullgjødsel, ellers kan det lett svi merker i plenen da saltvirkningen av for sterkt konsentrat av dette suger vannet ut av plantene.

Er kalking ut ?
    Kommer an på hvilken PH jorden din har. Gress liker realtivt høy PH 7-8, og kalk hjelper gresset å få tak i gjødselet, ved for lav PH sliter gresset litt ved at næringsstoffer blir vanskelig tilgjengelig.

.Dehp (gartner)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.819
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Ja jeg gikk og kvia meg hele uka, men tok mot til meg i går og begynte med kutting av en hel stabel med cyrin busker ?????? ehhhh trær aktige monstere og woops så var gårsdagen borte, så etter frokosten i dag var det ut i hagan med krum hals...... kom inn igjen ved 19 tiden og har stort sett ligget rett ut på senga etter det, MEN jeg er ferdig....... stakkars deg...... du får håpe på permafrost ;D

Takk for linken OMF, meget nyttig for en hage nybegynner som meg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det går da helt fint å kompostere hageavfall? Det er jo akkurat det de gjør når du leverer f.eks. på Sogn. Det er bare det at luft ikke er noe særlig i komposthaugen. Det må være noenlunde kompakt for å få opp varmen. Derfor må grenene kvernes først. Din lokale Jernia har sikkert et lite utvalg av egnede maskiner.

Jeg har forresten jobbet i et anleggsgartnerfirma. For å få med oss litt kvist brukte vi som regel motorsag til å rote litt i kvisthaugen på hengeren. Da får man sikkert med seg ti ganger så mye.

Edit: Jeg skal ikke krangle med Deph her, åpenbart en mann med peil. Uansett blir det neppe noe særlig til kompost med et alt for luftig buskas som bare ligger henslengt... ;)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.819
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Gjestemedlem skrev:
    Rudi skrev:
    Løv komposteres ganske raskt, men kvister tar lenger tid. Er det mye ved i forhold til blader så tilsett endel nitrogen for å skynde på prosessen. Lag komposten luftig slik at det blir aerobe forhold der, ellers råtner det bare.

En fliskutter kan være greit, men de minste til småkvister krever mye forarbeid. Resultatet er flis som kan blandes i kompost eller brukes som bunndekke i buskfelt slik du ville brukt bark for å hindre ugress. Har du veldig mye er det greiere å låne en bensindrevet enn de små elektriske. Det er ellers mer arbeid enn det er verdt, og gjerne like greit å kjøre lasset til en gjenvinningssentral. Det er ikke dyrt å levere rent organisk materiale.

Lite men ofte er best. Nitrogenet vaskes fort ut. Så en gang hver 4. uke eller så gjennom vekstsesongen er bra. Fullgjødsel om våren, kalksalpeter om sommeren og høstgjødsel for avmodning før vinteren. Men du kan også bruke fullgjødel hele sesongen hvis det høres stressende ut. Pass på at det regner eller du har på en spreder npr du bruker fullgjødsel, ellers kan det lett svi merker i plenen da saltvirkningen av for sterkt konsentrat av dette suger vannet ut av plantene.

Er kalking ut ?
    Kommer an på hvilken PH jorden din har. Gress liker realtivt høy PH 7-8, og kalk hjelper gresset å få tak i gjødselet, ved for lav PH sliter gresset litt ved at næringsstoffer blir vanskelig tilgjengelig.

.Dehp (gartner)

Mange gode råd, takker for de.

I kommunen hos oss er det faktisk gratis og levere hageavfall.

Nitrogen....... finnes det i pulverform til og strø oppå løv og greiner ?

Vedr fullgjødsel........ regner med at det kommer i pulverform, hva er beste måten og spre det på ?

En nabo sier at jeg kun skal bruke fullgjødsel når det regner, hvis ikke "brenner" det på toppen istedet for og synke nedi, true/false ?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg pleier å stappe greiner i en kompostkvern når vi har tatt ned et tre, det er veldig greit å ha i bed (gjerne oppå duk) Men det er ikke alle greiner som er like lette å dele, tynne og seige greiner henger ganske godt sammen likevel, furu er derimot bra.

Gjødsle plenen gjør du bare første året... den vokser vel nok om du ikke skal oppfordre den. Vil anbefale bioklipper, gressklipper som kutter gresset i små biter og slenger det ned i gresset, man slipper oppsamler eller raking, og man gjødsler naturlig gjennom hele sesongen.

Greiner bruker lang tid på å komposteres, ville nok kjørt det vekk..

Fullgjødsel bør kombineres med regn ja.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Du får tak i små gjødselspredere for kunstgjødsel, men det går fint å spre for hånd også. Ei bøtte i ene hånda og så sår du med den andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rudi skrev:
    Nitrogen....... finnes det i pulverform til og strø oppå løv og greiner ?

Jepps, kalksalpeter er tilnermet ren nitrogengjødsel. Fremmer grønnvekst og nedbryting og kompostering av vedaktig materiale.

Vedr fullgjødsel........ regner med at det kommer i pulverform, hva er beste måten og spre det på ?
    Mål opp hvor mye du skal bruke, del det opp i mindre hauger fordelt på deler av plene gp hive det utover som om du skulle mate høns eller noe slikt. VBiktig at det spres godt og ikke havner i klumper.

En nabo sier at jeg kun skal bruke fullgjødsel når det regner, hvis ikke "brenner" det på toppen istedet for og synke nedi, true/false ?
    True, saltvirkning og osmose fører til sviing av gresset hvis det ikke er nok vann involvert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Gjødsle plenen gjør du bare første året... den vokser vel nok om du ikke skal oppfordre den.
    Bollocks. Du får aldri en fin plen uten regelmessig gjøsdling. ;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Komponenten skrev:
    Gjødsle plenen gjør du bare første året... den vokser vel nok om du ikke skal oppfordre den.
    Aner vi en aversjon mot plenklipping? ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som oppvokst på østlandet på gård med drøyt 2 mål plen så har jeg gjort min del plenklipping.

Ja - du skal helst bare stusse plenene når du klipper - gjerne to ganger i uken.
    Den skal både vannes, kalkes og gjødsel.
    Den skal endog luftes.
    Det skal såes i nye frø med jevne mellomrom....

Min påstand er vel at 90% av de plenene du ser rundt omkring blir:
    Gjødslet - kanskje 1 gang i året (om våren)
    Klippet når gresser er blitt så langt at du ser at det må klippes.
    Ikke kalket med mindre man har mye mose.
    Aldri sådd i nytt frø
    Aldri luftet.

Ja - plenen blir frodigere, grønner og ikke minst består hovedsaklig gress (og ikke ugress) hvis du gjør alt etter boka - men hvem gidder det....

Jeg hadde vel heller ikke bekymret meg så mye for denne brenningen av kunstgjødsel. Spre gjødsel om kvelden så vil nattduggen ta seg av den saken! Sprer du gjødsel i regnvær - så taes det opp i overflatevannet, man får avrenning med høyt nitrogeninnhold og algevekst i vannet - er ikke bra det heller! Nei gjødsle om kvelden....og ikke i regnvær!

Mvh
    OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Bollocks. Du får aldri en fin plen uten regelmessig gjøsdling. ;)
    Hvem bryr seg om fin plen... poenget er plen som ikke må klippes for ofte, det er faktisk drittkjedelig og gå i ring i hagen i en times tid.. ::)

Jeg gjødslet plenen, ganske heftig, et år, og det så ut som det kom opp underjordiske vesen i tuer hist og her hele sommeren, der det hadde landet mest gjødsel.

De siste 15 årene har vi ikke gjødslet, og ikke kalket. Mosen har jeg aldri skjønt problemet med, gresset vokser jo over uansett. Vi kuttet oppsamler ganske raskt, det er jo ekstra kjedelig å tømme den hele tiden, så det blir jo gjødslet av gress som ligger igjen, og det er i alle fall gjødsel nok. Nå har vi som nevnt bioklipper, så da drar vi ikke lenger halve plenen med oss inn i huset de første dagene etter at vi har slått..

Plenen skal være grønn, mer enn det krever ikke jeg, hva som gjør den grønn er ikke så viktig.. ;)

Søren og, i morgen må vi faktisk slå plenen for første gang i år.. :(

Nei når det gjelder plenen er ikke brenning noe stort problem OMF, selv da jeg gjødslet med en kopp og alt landet i en haug en gang ble det knapt nok svidd, men når det gjelder busker og andre planter ville jeg vært mer forsiktig. Plenen klarer seg alltids..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Klipper du ofte om med bioklipp er dette fin gjødsling til plenen, og man trenger mindre tilførsel av ekstra gjødsel.

Men det er jo viktig hvilket ambisjonsnivå man har også.

Hvis man vil ha en plen som krever mindre tilsyn kan det være lurt å velge frøblandinger som egner seg til formålet. Naturblandinger vokser senere enn vanlig plengress og tåle også mer tørke om mindre stell.

Skal plenen bare brukes til pynt er kravene mye mindre enn om vi snakker om en bruksplen til sport og aktiv lek.

Mose er ikke nødvendigvis et problem hvis den ikke skal brukes til annet enn barfottråkk, soling og pynt heller, men det er ikke særlig slitesterkt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Hvem bryr seg om fin plen... poenget er plen som ikke må klippes for ofte, det er faktisk drittkjedelig og gå i ring i hagen i en times tid.. ::)
    Det er bare å kjøpe seg en liten gressklippertraktor, så blir opplevelsen en helt annen. Jeg husker at Carl Perkins en gang sa at hans favorittsyssel etter det å reise på hytten ved vannet og fiske med stang, var å klippe plenen utenfor huset sitt i Jackson, Tennessee. Og han hadde en slik gressklippertraktor. Så mye penger som folk her inne bruker på lyd, så bør ikke en slik traktor være noe problem å få finansiert.

V

vredensgnag

Gjest
    Her har du et fantastisk redskap for hagearbeid.

Med denne jordfreseren fjernet jeg mose og gammelt gress, skar luftefurer i plenen (tidlig vår), og kjørte opp rabatter o.a. der det skulle plantes. Enkel å bruke og vedlikeholde, og gjør unna en hel plen (min var på over 4 mål) på et par dager. (Fjerne mose og gammelt gress, skjære luftefurer med ti cm mellomrom over hele plenen).
    http://www.mantis.no/site/maler/x/default.asp?case_vis=fremside

Jeg hadde totakts, men ser at den også finnes i fire-takts nå, vet ikke om det er nødvendig. Kommer med kvernblad, skjæreblad (rette), bestill mosefjerner i tillegg - lett å bytte.

Her har du mosefjerneren i arbeid, den tar også mesteparten av det gamle gresset, pluss alt som er av småkvister o.a. i plenen.

Deretter er det å legge opp et gjødslings- og kalkeprogram. Vil du ha flott grønnfarge, jevn vekst og et minimum av ugress o.a., så krever det innsats. Men fint blir det. Da jeg solgte huset var det mange som ville vite hva jeg hadde gjort.

Ellers er det monotont med bare jevnt gress på en stor flate, så det er fint å bryte opp litt -- enten med bed, eller med ulike typer gress (f.eks. eng der det passer.)

Kompostkvern kan også være nyttig å ha. Jeg kjøpte en Stiga gressklipper som jeg fjernet drivbåndet på, slik at jeg måtte dytte den. Det holdt magen i sjakk!

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Her er mitt hageredskap
    Brukte det 2 timer i går i hagen
    ( NEI JEG TULLER IKKE)

(bilde hentet fra nett og altså ikke min hage )

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg til å male om kjellaren på gråversdagar, held eg på med hagen når sola skin, som no. Eg hadde mykje plen før, men tykkjer det er kjedelege greier, iallfall no når minstejenta er 15 år og ungane ikkje sparkar fotball over alt lenger. Då gror mosen, som eg ikkje gidd fjerne lenger. Eg planlegg å leggje ein del stein rundtomkring. Inspirasjonskjeldene er tre, dei gamle muremetodane som var brukte i lokale bygningar frå tida før Svartedauden, bruk av villheller, og bruk av rullestein i ein del hageanlegg eg har sett i utlandet. Det leggjast rullesteinar i eit sandlagt, avgrensa område som har fall innover. Steinane ligg mot kvarandre og held ugraset ganske godt nede, og eg får ein sti eller eit tun som ikkje eignar seg spesielt for stilletthælar, noko eg ikkje ser på som det store problemet. Eg håpar på å få bort det meste av plenen på skuggefulle stadar utan trakk. Her dannar mosen seg. Mose er forsåvidt greitt nok som Kompe seier, men det er irriterande å verte våt når ein legg seg ned m.m. Gras er betre, men treng dette forbaska beitetrykket eller fotballtrakket for å utkonkurrere mosen. Stein er altså mi løysing. Massevis av rullesteinar og store heller er hovudelementa i ein ikkje alt for stramt strukturert plan.

Akkurat som når det gjeld hifi, er eg funksjonalist når det gjeld hage. Dreiv mykje med grønsaker, og har eksperimentert med slikt som smakar annleis. Ramslauk, egyptisk luftlauk, broccoli-avartar, kirsebærtomatar og alt med sterk smak (forsiktig med løpstikka, sjølsvagt...)
    Form follows function. Men kona mi er estetikar, og den andre arbeidsgjevaren, mi gamle mor, er det same, men med eit anna forteikn....utfordringane er altså mange.
    Så har eg ved eit par høve fått besøke Knut Vadseth sitt lysthus. Det er to ting eg er litt misunneleg på Knut over; den fine ARC Reference forforsterkaren og lysthuset. All den tid lysthus kostar mindre enn stereokomponentar, er det noko som vurderast. Men eg må ha eit spesialdesigna eitt, utan nemneverdig symmetri, og med stetting av alle tenkjelege behov...må tilpassast tomta, familiebehova, krabbekoking og diktarhytteføremål med eit usynleg, men effektivt, superoppløyst bakgrunnstøyanlegg som må vere i stand til å gje att Berlioz, Satie, Dukas og denslags på ein veldig passande måte. Overmalte, elektrostatiske innbyggjingshøgtalarar og ein Linn Sneaky med modifisert forsterkardel? Må uansett ha straum og nettverkskabling, så tenkinga rundt dette tek meir tid enn det eg har tid til no. Tips hadde vore moro å få.

Det kjekkaste er å dyrke Vestlandsdruer. Eg har eit polykarbonatplatedrivhus. Rett utanfor nordveggen har eg planta ein druestokk. Så har eg skore eit hol i næraste polykarbonatplate, ført druestokken inn, og pakka det utvendige inn i strie. Det har gått aldeles utmerka i 18 år, og no haustar eg nok druer til å produsere typisk ca 20 flasker vin kvar haust. Utfordringa er å finne rette haustetidspunkt. Ventar eg for lenge, kjem muggen, og tek eg det for tidleg, vert det behov for masse sukker (ja, eg juksar når det er beste måten. Minn meg på å ta med ei flaske neste gong eg kjem austover...).

Då er det lettare med vinlegging i Portugal. Men når ein er i Portugal heile sommaren, vert hageinnsatsen heime nedprioritert. Sånn er det berre...

Elles er min yndlingsblomst Primula Vulgaris. Kusymre. Veks i massevis her no. Skulle sendt bilde, men orkar ikkje.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.228
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Etter åtte lange somre med gressklipping for et anleggsgartnerfirma har jeg fått min del gress.

Man trenger ikke kalke overalt. Mange steder er det mye kalk i grunnen, og da blir det overflødig.

Det kommer vel oftere mose om hagen ligger i skyggen?

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Det er det jeg har sagt.
    Den ideelle plenen er asfaltert og malt

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er galt med mose? Grønt er det, og ikke vokser det.....

G

Gjestemedlem

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Det kommer vel oftere mose om hagen ligger i skyggen?
    Mosen kommer når gresset ikke liker seg. Gress er ikke glad i skygge, men det finnes frøblandinger som er bedre til skyggepartier enn vanlig sportsplen. Bruker man disse og gjødsler og klipper riktig så kan man holde mosen i sjakk her også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    Hva er galt med mose? Grønt er det, og ikke vokser det.....
    Nei si det, så lenge man ikke skal bruke det til sport og spill er mose noe av det vakreste man kan dekke bakken med. Men det er jo litt styr å luke bort gresset som kan dukke opp i den da.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    AlexanderK skrev:
    Finnes det måsabjønn i den mosen? Hvor bor denne bjønnen?
    Hm, du vil nok i allefall finne en snåsabjønn eller to i bildene. Men det krever at du har et åpent sinn og ser ekstra godt etter.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Våren er herog det spirer og gror rundt oss.
    Spørsmålet mitt handler om noe som vokser i hagen min , men som jeg ikke helt vet hva er.
    Det jeg kan si om den er at den vokser i et forrykende tempo! Ja jeg vil si 2-3 cm i døgnet.
    De bærer en type blomst midtsommers som varer ca 2-3 uker. Lukter veldig godt og er fin å klippe for og sette den i en vase. Blomsten eller blomstene er mange små rundt de siste 15-20 cm på toppen.
    Ps. Den skal snauklippes helt ned på høsten.

Sånn som dette ser den ut nå.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Kjøp en slik en.

Den tar seg av gressklippingen på egen hånd. Installere, sett i gang og ta den inn til høsten. Det må jo være genialt !

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    room skrev:
    Spørsmålet mitt handler om noe som vokser i hagen min , men som jeg ikke helt vet hva er.
    Har du prøvd å røyke den?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Ikke ring 112 hvis du velger å røyke den 8).

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.105
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    room skrev:
    Det jeg kan si om den er at den vokser i et forrykende tempo! Ja jeg vil si 2-3 cm i døgnet.
    De bærer en type blomst midtsommers som varer ca 2-3 uker. Lukter veldig godt og er fin å klippe for og sette den i en vase. Blomsten eller blomstene er mange små rundt de siste 15-20 cm på toppen.

Ser ut som Spirea. Hvite eller sartrosa blomster. Blir ca. meteren høy.
    mvh

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Hva angår gressklipping så blir den robot klipper`n ei J...A pingle.
    Når det gjelder hvem jeg skal ringe for å få bukt med røyking så er hverkern 112 eller 113 et alternativ, men dere har sikkert en lokal pusher.
    Takker @Tkr, mulig det er Spirea som du foreslår. (Den blir høyere enn meter`n)

Lite med grønne fingre i by`n for tida skjønner jeg!!

A

asvaberg

Gjest
    Spirea vokser vel ikke så fort, og den skal vel heller ikke klippes helt ned på høsten? Den skal vel trimmes tidlig på våren?

Spirea har blomster langs hele grenen, så og si - og den lukter veldig! (godt for de fleste, men ikke behagelig for allergikere)

Ser den slik ut i blomstring?

Jeg tror det er en staude du har - har sett slike før....

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    room skrev:
    Lite med grønne fingre i by`n for tida skjønner jeg!!
    Håhh! ta ikke den. Har egenhendig fylt 7 store og små blomsterkasser på balkongen til 17. Mai. Det handler bare om å satse på fargerike blomster og ikke ugress. ;)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    room skrev:

Skogskjegg.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Da er det nok ikke spirea Asvaberg.
    Skogskjegg skal sjekkes ut Terka.
    Kan tillegge at stammene er hule. Kan det være noe av svaret på hvorfor de vokser så fort?
    Skal ta et bilde i ny og ne. Blomstring rundt slutten av Juni ca!

Ps! regna med at Eros brant inne med flere kvaliteter en utskifting av plastcover..
    Have nice one!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn