nlykke
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 08.02.2008
- Antall liker
- 11.692
Nå har Signature One vært i huset i 17 dager. Den har stått på siden jeg fikk den og vært spilt på daglig i alt fra 2- 12 timer pr dag.
Dette er etterfølgeren av 152A og den andre modellen i EAM Labs tidligere referanse serie som nå er gått ut. Jeg hadde 152 i nesten 2 år og var godt fornøyd bortsett fra trafostøy som var over grensen for godkjent og som derfor var årsaken til dette byttet.
Som nevnt ovenfor er dette en klasse AB med klasse A drift de første 25 wattene. 152 var en ren klasse A.
For å ta årsaken til byttet først, så er det bare å si at Signature One(SO) er i motsetning til sin forgjenger helt tyst. Dette er så vidt jeg kan huske det stilleste effekt-trinnet jeg har eid eller hatt på besøk opp gjennom alle disse årene. Den eneste som kanskje kunne konkurrert er Soulution 711 som jeg lånte for mange år siden. Uansett er jeg meget fornøyd med resultatet!!
Så hvordan lyder denne tilsynelatende velkonstruerte klumpen, og ikke minst; hvordan er overgangen fra 152 med ren klasse A til SO klasse A/B?
Sett under ett er den nye bedre på alle måter.
* Den har i hovedsak den samme klangkarakteren som 152 som heller litt mot det varme men den er mye mer presis og har et helt annet grep/kontroll over PMC BB5. Denne kontrollen er så mye bedre at BB5´ne framstår på en ny måte. De har enda større dynamikk, de er blitt MYE mer klanglig nyanserte, og de differensiẹrer på en helt ny måte.
Hva mener jeg med det? Jo, med å differensiere mener jeg at avstanden og rommet rundt instrumenter og artister blir bedre definert, partier i komplekse musikkstykker med mye informasjon og volum ikke gror til etc. Her er SO simpelthen helt særegen god. Dette er effekt-trinnenes "Tante Sofie". Ekstremt ryddig og kontrollert, ikke noe slendrian og tull.
Dette kunne fort bli kjedelig men siden det klanglige er så til de grader på plass fungerer dette helt glimrende. Jeg har spilt mye gammalt og velkjent i det siste og med stor forbauselse måtte konstatere at musikk opplevelsen har fått seg en skikkelig boost!
Det som er litt synd er at jeg hører at denne forsterkeren har noen helt spesielle egenskaper nedover i bassen, men p.g.a mitt for tiden lille lytterom er det umulig å få fullverdig gjengivelse av denne. Med tiden skal jeg bygge ut men enn så lenge må jeg nøye meg med antydningen . . .
Et annet akustisk "problem" er at jeg må nok tilføre rommet noe mer absorbenter etter at SO er ankommet. Når jeg skrur volumet over et visst punkt merker jeg at rommet går litt i metning i forhold til tidligere. Dette har litt med at SO skal ha 2db høyere gain og vanen med volumet er vanskelig og forandre, men den er også friskere og mer informativ i toppen enn tidligere modell.
Samtidig må jeg berømme nettopp øvre mellomtone og diskant hos SO. Den er så kontrollert og presis at det er en fryd. Tidligere innspillinger som fliset i toppen er nå helt uproblematiske, så lenge rommet holder tritt.
Dette er helt sikkert ikke det første og siste jeg skriver om EAM Labs Signature One. Men så langt er dette det viktigste jeg har notert meg bortsett fra å nyte musikk.
Ha en fortsatt fortreffelig kveld!