Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Enda en liten justering av Shilabe, og vips blir denne særingen enda mer potent.


    tempImageBBeZla.png



    Den mellomtone denne har gjør den faktisk til en favoritt på denne type musikk.


    tempImageNSDr5b.png



    Jeg må vel innrømme at jeg ikke har hatt følelsen av å ha fått til denne ordentlig før nå i det siste. Noen ganger kommer ikke resultatene fort med vinyl, men på den andre siden er det morsomt når det endelig sitter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg lånte en slik, mener den var på vei til Dire Wolf, og likte den pickupen svært godt. Husker den hadde en mellomtone til å dø for.

    Kult at du har fått den enda bedre til.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Apropos det å dø for. Denne fant jeg innimellom noe uspilt fra vinylasylet på Ammerud.


    tempImage7fl12G.png



    Helt uåpnet og dmm som dere ser. Jeg har allerede noen andre versjoner av denne. Lydmessig er de ikke i nærheten av denne. Gud hjelpe for en lydkvalitet!!! Grumpy er vinylkongen, ferdig snakka.


    tempImagelQdkRk.png



    :cool: :cool::cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Jeg tror jeg i første omgang går for den løsningen der jeg skifter ut topp-platen i racket med samme type, bare én meter bredere. Da vil jeg få to vinger ut på sidene. De blir igjen understøttet av kraftige vinkler. Koster ikke spesielt mye og er verdt et forsøk før jeg begynner på noe mer komplisert.
    Da er jeg igang med ombygging. Det er litt mer omfattende og handle en enkel eikeplate nå i disse stengte tider, men fikk tak i en fin versjon på Thaugland, så dette tror jeg blir en bra løsning.

    Målet er og ha den viktigste betjeningen av først og fremst riaa/headamp i front men også noe av alle disse på/av knappene på strømforsyninger etc. God plass er viktig ellers dukker det plutselig opp unødvendig støy.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Å det er så fint å ha litt å bruke tomeltåttene på i disse tider,...har sekketralla her og triller høyttalere frem og tilbake,..ut og inn fra lageret på på soverommet:ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Er den innspillingen fra 1961? Fant en på Spotify, men med annet cover.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mener å huske at vi spilte den i Tostrupsgate. Spennende musikk.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Kveldens økt var langt fra lett, men resultatet visuelt og brukermessig er jeg godt fornøyd med. I morgen skal det lydmessige sjekkes . . .

    Før:


    tempImageKEVKAh.png



    Etter:


    tempImageZ5PIWi.png



    Ha en fortsatt fin kveld.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Kunne du klart deg med én komponentbredde mellom spillerne? Altså slik at senter platespiller var rett over beina på racket, sett forfra?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fosse, la nå mannen hvile ut én natt, så kan vi begynne å pirke i morgen. :LOL:
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Apropos det å dø for. Denne fant jeg innimellom noe uspilt fra vinylasylet på Ammerud.


    Vis vedlegget 705337


    Helt uåpnet og dmm som dere ser. Jeg har allerede noen andre versjoner av denne. Lydmessig er de ikke i nærheten av denne. Gud hjelpe for en lydkvalitet!!! Grumpy er vinylkongen, ferdig snakka.
    Ser at denne innspillingen er digital. Har det noe å si for lyden? Det er mange som mener vinyl skal være analog tvers i gjennom. Jeg har selv flere av disse DMM pressingene 😀
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Kunne du klart deg med én komponentbredde mellom spillerne? Altså slik at senter platespiller var rett over beina på racket, sett forfra?
    Jeg ser den, men på den andre siden er dette 40 mm eikeplate. Den vekten disse spillerne representerer er helt uten betydning . . . tror jeg.
    Men som rama sier så kan en god natt søvn endre litt av vert her . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ser at denne innspillingen er digital. Har det noe å si for lyden? Det er mange som mener vinyl skal være analog tvers i gjennom. Jeg har selv flere av disse DMM pressingene 😀
    Disse dmm pressingene har jeg også en del av. Jeg opplever dem som like varierende som andre innspillinger, men når de først er veldig gode er de vanskelig å slå.
    Den diskusjonen om vinyl skal være analog tvers igjennom synes jeg er litt søkt. Det er jo slik at vi som gleder oss over vinyl først og fremst er opptatt av gode innspillinger med god lyd. Om det ikke er en 100% analog produksjon synes jeg kommer i annen rekke.
    Når det er sagt tror jeg noen av de innspillingene fra 50-60 tallet av mindre jazz-ensembler som jeg har er noe av den beste lyden jeg har her hjemme. De opptakene er helt analoge.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.522
    Antall liker
    6.640
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det ser bra ut NLykke (y):)
    Og trenger du mer plass er det bare å bygge ut nedover også.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Enda en liten justering av Shilabe, og vips blir denne særingen enda mer potent.

    Vis vedlegget 705244


    Den mellomtone denne har gjør den faktisk til en favoritt på denne type musikk.

    Jeg må vel innrømme at jeg ikke har hatt følelsen av å ha fått til denne ordentlig før nå i det siste. Noen ganger kommer ikke resultatene fort med vinyl, men på den andre siden er det morsomt når det endelig sitter.
    Om denne forbanna pandemien snart kunne gi seg slik at du kan komme ned og justere min særing også før jeg bruker nøtteknekkeren på`n :rolleyes:
    Jeg er så dritt lei av at den ikke sporer ordentlig på mine tynne 80-talls vinylskiver, men illuderer "hakk" 2/3 dels vei inn på skiva for deretter å få rabies :eek:
    Aaaaaaaaarggghhhh...:devilish:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Om denne forbanna pandemien snart kunne gi seg slik at du kan komme ned og justere min særing også før jeg bruker nøtteknekkeren på`n :rolleyes:
    Jeg er så dritt lei av at den ikke sporer ordentlig på mine tynne 80-talls vinylskiver, men illuderer "hakk" 2/3 dels vei inn på skiva for deretter å få rabies :eek:
    Aaaaaaaaarggghhhh...:devilish:
    Det der hørtes rart ut. Jeg kommer gjerne ned og prøver og bidra med noe.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Dette høres merkunderlig ut Powerpoint.

    Kunne du tatt noen bilder med protraktorer i sving, og beskrevet problemet? Om du har et klart problem samme sted på alle plater så er noe alvorlig galt med innstillingen vil jeg tro.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Det der hørtes rart ut. Jeg kommer gjerne ned og prøver og bidra med noe.
    Det snodige er mine herrer at plater av grom valør med 150-180 gram vinyl benyttet, så er det overhode ikke noe problem.
    Da spilles det uten nykker av noen art?
    Og ja, jeg er slettes ikke fremmed for at jeg har gjort noe feil under oppsetting.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Er armliften din montert for høyt slik at den tar i armen når LP-ene er for tynne (og armen derfor må gå lavere enn på tykkere plater). Sjekk at du har klaring.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Prøv i det minste å senke rompa på armen og øk stifttrykket @Powerpoint. -Sånn innafor akseptable verdier'ish. Kanskje det funker inntil flere øyne får sett på helheten.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men om det driver å «skipper» på omtrent samtlige tynne plater på samme område - 2/3 inn på hver side, og ikke på tykke plater, da er det etter mitt skjønn sannsynlig at armen ikke får bevege seg fritt.

    Men det er mulig jeg misforstår. Senker du armen så løser du problemet jeg henviser til, skjønt du endrer også VTA. Men jeg ville forsøkt å forstå hva som er problemet før jeg forsøkte å løse det.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Jeg trur Fosse er inne på det med armliften som tar i armen,, jeg har selv opplevd det samme her...
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Jo, men om det driver å «skipper» på omtrent samtlige tynne plater på samme område - 2/3 inn på hver side, og ikke på tykke plater, da er det etter mitt skjønn sannsynlig at armen ikke får bevege seg fritt.

    Men det er mulig jeg misforstår. Senker du armen så løser du problemet jeg henviser til, skjønt du endrer også VTA. Men jeg ville forsøkt å forstå hva som er problemet før jeg forsøkte å løse det.
    Hjertelig takk Fosse og Paulsen :)
    Dette høres sannsynlig ut gitt den påfølgende kakofonien av ulyder som oppstår pga dårlig sporing når jeg prøver å få pick-upen til å spille videre innover.
    Armliften er også "usigelig" treg når armen vha sin egenvekt senker pick-upen ned mot plata.
    Sågar så treg at armen sklir noen millimeter mot høyre før den når plata?
    Jeg skal rigge meg til om en stund med lommelykt og sjekke inngående visuelt om dette er saken.
    Da har jeg litt å drive med når jeg tar pause fra hjemmekontoret.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Se det var en "spot on" tanke fra din side Fosse (bekreftet av Paulsen).
    Jeg lyste og myste til jeg fikk tårer i øynene, og ganske riktig så var liften montert opp i høyeste laget fra fabrikk.
    Armen hadde ikke fri bevegelse mtp varierende godstykkelse på platene.
    Kuzma 4Point er efter mitt skjønn en genial arm, og jeg så selvfølgelig raskt at det er laget en mulighet for å justere lift høyden også bare man har ett stykk hårstrå tynn umbraco nøkkel liggende. Og det har man jo ;)
    Så nå har jeg senket liften, og satt på en "vrien" plate - U2 - Acthung Baby (orginal pressing fra utgivelsesåret med riller tettere enn hårstrå).
    Venter i spenning på at armen passerer "trøbbel" punktet hvor den tydelig har blitt bremset av puta på lift buen.
    Nå har jeg sørget for at armen har ett par millimeter klaring/luft innenfor hele sin vandringsbue uansett godstykkelse på vinylen når liften står nede.
    Det er godt å ha erfaren ekspertise som har montert langt flere armer og pick-uper enn meg.
    Dog litt flau over egen fåkunne og rustenhet.
    Det ante meg at løsningen var enkel og like foran meg :rolleyes:
    Jeg tenkte for vidløftig og komplisert med flere andre parametere involvert.
    Som kjent er det ofte det enkleste og mest logiske som er riktig.
    Takk for hjelpen så langt gutter :)

    PS! Trøbbelpunktet på ovennevnte skives side 1 er passert uten "skipping" og avtagende sporing.
    Blir det mer tøys, så senker jeg liften en millimeter til.
    Nå ble jeg glad!
    Kjører på videre :D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bra det gikk seg til, power.
    fosse er vinylens snåsamann.
    løser folks sorger på avstand, uten så mye som et bilde å støtte seg til.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Kjempe Power!

    Det var gode nyheter 😊
    Det "verste" er at jeg hører tydelig at lydbildet har blitt et knepp fyldigere, oppløst og mer malmfullt, nå som armen uhindret får legge på anbefalt tyngde på pick-upens nål. Jeg har lenge hatt et ambivalent og anstrengt forhold til min Miyajima Shilabe, men må vist utføre litt selvpisking i løpet av kvelden for manglende innsikt i bruk og oppsett av egne dubbeditter. Men jeg innrømmer det i hvert fall :eek:

    Nå lurer jeg jo fælt på hva Hana Umami Red kan trylle frem av god lyd her nede?

    På tide med foring av bendelormen, og deretter en tur ut for å bade i mikrober, virus og støv ;)

    PS! Side 2 på U2 - Achtung Baby ble også forsert uten trøbbel :D
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Glimrende! Her har det vært "vinylverksted" ser jeg og ting har løst seg. Blir ikke bedre enn dette.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Enkelte med pølsefingre burde holde seg til CD......
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    🤔 Har sett pøls.. æh... fingrene dine!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Racket i dagslys. Har nå spilt litt og alt virker som det fungerer godt. Når det gjelder betjeningen er dette en stor forbedring. Alt av betydning er umiddelbar nærhet og støygulvet er blitt lavere.

    Mulig jeg understøtter "vingene" med noen skråstilte trelekter, men det er i så fall bare for at konstruksjonen skal tåle et jordskjelv . . .
    tempImageqjqvdZ.png
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Burde ikke preampen som du gjør volumjustering på også vært på toppen? Antar du justerer volum oftere enn impedanse? Fint om du gidder å sjekke i løpet av kvelden (🥰).

    P.S. Kult det funker, og ikke minst fravær av støy.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Det er litt tidlig fredagstemning her i dag. Gjennomsiktig Donald Fagen under vekten av Sluket. Her må det ikke dukke opp noe alkohol, da går det gærnt . . . Og jeg har en lang arbeidsdag foran meg i morgen.:mad:


    tempImageC1JiTO.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn