Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    @nlykke Skal hilse fra din gamle Allnic og si at den synes også Será una Noche er en glede å spille. Ikke minst med oppgraderte rør. Som jeg sa til NAT/Morten, - H1500 II plus med standard rør er som å kjøpe Porche med vinterdekk, med WE 417a derimot...
    Nå har jeg null peiling på rør, men er veldig glad for at andre tydeligvis har det. 😉

    D8F39013-301B-4A71-8CEB-95D221611915.jpeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    @nlykke Skal hilse fra din gamle Allnic og si at den synes også Será una Noche er en glede å spille. Ikke minst med oppgraderte rør. Som jeg sa til NAT/Morten, - H1500 II plus med standard rør er som å kjøpe Porche med vinterdekk, med WE 417a derimot...
    Nå har jeg null peiling på rør, men er veldig glad for at andre tydeligvis har det. 😉

    Vis vedlegget 722477
    Det gleder meg at du er fornøyd og at 417 rørene falt i smak. :) Jeg må se og få anskaffet Será una Noche på vinyl og ikke bare på cd.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Et lite tips @Trane (gratulerer med nye riaa forresten): Audiomix hadde/har disse WE417 tilgjengelig for en slikk og ingenting. Min, som venter på sin nye eier, er også fullstappet av disse.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    I min gjenopplevelse av vinylsamlingen kom jeg til en referanseplate av den krevende sorten. Tittelkuttet her har bestandig hatt mest musikalsk betydning men ikke helt vært der oppe lydmessig. Den tiden er forbi. Dette er en innspilling av meget høy kvalitet og gitarlyden fra Holdsworth blir nå presentert på en kontrollert, klangrik og ikke minst dynamisk måte som jeg ikke var klar over lå i rillene på denne skiva. Skiva ble kjøpt da den kom ut i 85.


    tempImage7jr39z.png



    En liten formiddagsøkt på loftet før robot gressklipperen skal gåes over og settes i gang, og så tilbake hit igjen.
    Dette blir en fin 2 pinsedag.


    tempImageZCoYH2.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Mot normalt tilbringes ikke helgen på lytteloftet. Denne helgen er fruen og jeg nede og gjør min svigefars hytte klar for sommeren. Nytt kjøleskap ble nødvendig etter at det gamle avgikk med døden i vinter. Det er da man angrer litt at hytta ligger på en øy . . . Men fram kom det.


    tempImageJZXHks.jpg



    Og nå ligger jeg god og sliten i hengekøya med en pils i nærheten og ser på treet vi fant ut var for vakkert til og fjerne. En av fjorårets diskusjoner jeg la et betydelig engasjement i.


    tempImagebbDZGf.jpg


    Skål og fortsatt god helg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    " Hand Jive" med Scofield strømmer ut av velux-vinduene og påminner naboskapet om at det finnes alternativer til all denne ferdigtygde musikken der ute.

    Svalt, rolig og deilig akkurat slik en sommerkveld skal være. Det er forøvrig helt fascinerende hvor mye Shilabe har vokst etter at 7000 har kommet i hus. Det er ingen overdrivelse å si at jeg har fått en ny pick-up på kjøpet. Nei dette låt så fett at jeg spiller hele albumet én gang til . . .


    tempImageeJOXka.png
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    God følelse det. Når skiva sitter såpass at man snurrer den en gang til.
    Tror jeg har spillt samme skive både 4 og 5 ganger på en kveld om den treffer på humør og stemning :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    God følelse det. Når skiva sitter såpass at man snurrer den en gang til.
    Tror jeg har spillt samme skive både 4 og 5 ganger på en kveld om den treffer på humør og stemning :)
    Noen ganger skal man bare spille til metthetsfølelsen kommer . . .:cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Har blitt fryktelig glad i min också. Efter en smånervös start har den verkligen kommet sig!

    God helg!☺
    God helg til deg også!

    Ja jeg er jo en av dem som tror på innspillingstid og jeg er ikke i tvil om utviklingen av denne i anlegget i løpet av den tiden den har vært i anlegget her. Her har ting virkelig blomstret ut.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 727047


    Det får heller være at tematikken er litt ensformig her inne for tiden men makan til eierglede skal du lete lenge etter.
    Den Allnic-saken inneholder en blanding av alt vi halvgamle liker og forbinder med musikk. Om man skal trekke en motsatt ligning, er dette IKKE en Aeropress som metroseksuelle sverger til. -En dvask mellomting mellom pulverkaffe og pose-te, men heller et håndfast bevis på en innviklet stålindustri, omringet av foredlet aluminiumsforpakning med to analoge frontlykter som aldri vil tillate kompatibilitet mot LED.

    Skål for fredag og la cognacen, eller armagnacen arbeide til din fordel. I morgen får jeg bank uansett. -Enten av metroseksuelle, eller av en gjeng presskanner, men vit - jeg mente det godt :ROFLMAO:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Den Allnic-saken inneholder en blanding av alt vi halvgamle liker og forbinder med musikk. Om man skal trekke en motsatt ligning, er dette IKKE en Aeropress som metroseksuelle sverger til. -En dvask mellomting mellom pulverkaffe og pose-te, men heller et håndfast bevis på en innviklet stålindustri, omringet av foredlet aluminiumsforpakning med to analoge frontlykter som aldri vil tillate kompatibilitet mot LED.

    Skål for fredag og la cognacen, eller armagnacen arbeide til din fordel. I morgen får jeg bank uansett. -Enten av metroseksuelle, eller av en gjeng presskanner, men vit - jeg mente det godt :ROFLMAO:
    Helt enig med deg Grumpy bortsett fra at du har filla peiling på kaffe.😘
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det får heller være at tematikken er litt ensformig her inne for tiden men makan til eierglede skal du lete lenge etter.
    Så bra at det ble full klaff. Gleder meg til å se og høre etterhvert.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det lysner
    Ikke spreng book høsten 😎
    Spiller m annet delefilter og 4 W
    Rør fra Kriegsmarine og noe annet gammelt ræl . Hørbart
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Allnic ligner litt på det man fikk bøyd sammen i plåtsløyden i ungdomsskolen dokk uten rør da! trur jeg har noe av disse tingene fortsatt🙄 tyder på godt håndverk🙂👍
    Spennende den 5500 til en hyggelig pris dessutom.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Det lysner
    Ikke spreng book høsten 😎
    Spiller m annet delefilter og 4 W
    Rør fra Kriegsmarine og noe annet gammelt ræl . Hørbart
    Jeg tviler ikke på godlyd og gleder meg allerede til en tur til Kosås!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Den Allnic-saken inneholder en blanding av alt vi halvgamle liker og forbinder med musikk. Om man skal trekke en motsatt ligning, er dette IKKE en Aeropress som metroseksuelle sverger til. -En dvask mellomting mellom pulverkaffe og pose-te, men heller et håndfast bevis på en innviklet stålindustri, omringet av foredlet aluminiumsforpakning med to analoge frontlykter som aldri vil tillate kompatibilitet mot LED.

    Skål for fredag og la cognacen, eller armagnacen arbeide til din fordel. I morgen får jeg bank uansett. -Enten av metroseksuelle, eller av en gjeng presskanner, men vit - jeg mente det godt :ROFLMAO:
    Kremt, den aeropress kaffen til nlykke banker Møkkamaster traktet Blå-Rema kaffe "any day" Grumpy :ROFLMAO:
    Så det så! nlykke metroseksuell 😂
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dø, jeg trodde vi var på lag!!@#$ 💥👊🤔😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Dø, jeg trodde vi var på lag!!@#$ 💥👊🤔😂
    Vist er vi på lag Grumpy, men jeg har fått servert en eksklusiv kopp aeropresset kaffe hjemme hos nlykke :D
    Det var ingen tilfeldig prosess å få laget en kopp. Her skal alt sitte på nærmeste milligrammet, og vannet presses igjennom med akkurat riktig hastighet.
    Og det smakte vidunderlig.

    Men jeg har hatt gleden av å bli bevertet for mange vintre siden av deg Grumpy, og det var makaløst med egen hjemmelaget mat.
    Det manglet verken vått eller tørt, hvilket var synd for daværende formann Fosse som hadde et heller innholdsrikt julebord innabords fra dagen før.
    Han var såpass usikker på egen promille at jeg måtte kjøre ;)
    Litt slaff i leffa, men ellers tiff toff :geek:
    Men kaffen satt ingen varige spor.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har alltid tenkt at skulptur-damen står med et hode i hendene. Hun ligner jo også litt på damen som lener seg kjærlig på skulderen til, Chet. Han burde bekymret seg for hva han kunne blitt utsatt for. På den annen side visste han jo selv hvordan han kunne oppsøke døden, dog med en mer langsiktig tilnærming. En fortsatt god helg ønskes fra morbide Drotningsvik 😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid tenkt at skulptur-damen står med et hode i hendene. Hun ligner jo også litt på damen som lener seg kjærlig på skulderen til, Chet. Han burde bekymret seg for hva han kunne blitt utsatt for. På den annen side visste han jo selv hvordan han kunne oppsøke døden, dog med en mer langsiktig tilnærming. En fortsatt god helg ønskes fra morbide Drotningsvik 😊
    Det er ikke Judith og Holofernes, da? Evt. Judith med Holofernes` hode etter vellykket halshogging?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    tempImageGtmyH3.jpg



    Jeg har en hel del av Chick Corea. Denne er kanskje den jeg setter høyest. I dag sitter jeg atter en gang og lar meg fascinere av hvilken helt spesiell energi og spilleglede den formidler. Brecker og Corea var en vanvittig spennende kombinasjon, og Gomez og Gadd i kompet skadet jo heller ikke framdriften . . .

    Dette har vært en strålende musikalsk helg. Vinyl, rørforstekere og velux-vinduer er en vinner. Men som bestandig må man gjøre seg fortjent til nytelse, og denne gangen var inget unntak.


    EA399577-A9D6-4B57-B123-48652C023CBC.jpeg


    Det var på høy tid og få en overhaling av noen av de slitne kittvinduene i huset. Ha en fortsatt fin søndagskveld.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Ukene passerer som vindkast men jeg rekker da og gjøre andre ting enn og jobbe og produsere.

    I uken som gikk var jeg på inspeksjon hos min fetter. Han hadde fått nytt riaa ++.


    tempImageCgh8KB.jpg



    tempImagea3XrPm.jpg



    Nydelig separasjon. Fin klangbalanse og godt rytmisk driv. Den riaa´n leverer.

    Ellers befinner jeg meg i sommerparadis med båter fra før og nå.


    4A6C377E-9C10-4A01-ABDA-4E5697027A58_1_201_a.jpeg



    ED00C2D4-694B-4A16-B4FA-DFB1B44F5353_1_201_a.jpeg



    592C2AF7-E26B-4697-93B0-213A684FC9EA_1_201_a.jpeg



    Og alle disse inntrykkene må jo døyves med noe beroligende.


    tempImageEQsvXz.jpg



    Når tiden oppfører seg som en pøbel gjelder det og nyte øyeblikket. Skål og fortsatt god helg.

    Til uka blir det mye tid foran anlegget.:cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Du verden for en plate! Tilsynelatende enkel i sin form men allikavel så utrolig kompleks.


    tempImageCgLikL.png


    Den har blitt spilt hyppig i det siste men jeg oppdager mer og mer. Det er noe ved atmosfæren i denne.

    Jeg tror Ortofon er den av rillegraverne jeg jeg foretrekker til denne.

    tempImageirqRYJ.jpg


    Og som jeg nevnte tidligere blir dette en uke med mye tid foran anlegget. Jeg merker at behovet er stort.


    tempImageKkf3VP.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    tempImagecWExX0.jpg



    Dette var testskiva når jeg kjøpte Gyro hos OHS en gang i 2001/2002. Hadde jeg da fått høre hva som egentlig befant seg i disse rillene på dette albumet hadde jeg fått litt av et hakeslepp. Det var aldeles ikke galt det jeg opplevde der nede da, men det jeg hører på her nå er et helt annet album . . . heldigvis.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    7000v er ikke noe riaa. Det er en analog equalizer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    7000v er ikke noe riaa. Det er en analog equalizer.
    Nå fikk jeg plutselig litt flashback til 80 tallet, men equalizer var nok mer fancy enn vellydende den gangen 🤭
    Tolker det som om du blir mer og mer fornøyd:)

    Var innom hos Morten for et par dager siden. Så ganske lekker ut den Allnic forsterkeren han hadde stående
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Du tolker meg helt rett Jon, jeg blir mer og mer fornøyd.

    Når jeg sier den er en equalizer er det for og beskrive hvilke enorme justeringsmuligheter du har. Jeg har faktisk ikke en skive i samlingen nå som jeg ikke kan få til og spille ganske så bra. Og de gode innspillingene blir jo desto bedre enn noen gang.
    Denne saken har blitt en markør i min tid som audiofil. Mye penger men sett i lys av at jeg nå faktisk spiller alt jeg har av vinyl pluss at Shilaben har hevet seg opp på referansenivå, synes jeg faktisk dette var en fornuftig investering .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    Jeg har hele tiden vært opptatt av og få støygulvet så langt ned det lar seg gjøre i vinylriggen. Når jeg nå har kommet dit hen at jeg må legge øret helt inn til mellomtone for i det hele tatt og høre en antydning til sus (noen dager er det helt tyst), er jeg fornøyd. Dette gjelder når jeg kjører de interne trafoene i 7000v. Når jeg kjører head-ampen HA5000 inn i mm inngangen er støygulvet høyere. Med volumknappen på klokka 2 kan jeg høre sus når jeg sitter i lytteposisjon.

    Årsaken til at jeg tar dette opp er at jeg tar meg selv i å spille like mye med HA 5000 som på de interne trafoene. Hvorfor? Jo fordi jeg ikke er i stand til og oppleve noen forverring av lyden under avspilling til tross for høyere støygulv. Tvert i mot har denne kombinasjonen noen fortrinn, først og fremst mht 3d som jeg liker svært godt. Jeg sitter her og diskuterer med meg selv men så langt må jeg si at dette fokuset på støygulvnivået hos meg selv framstår som noe hysterisk når jeg sammenligner disse to avspillings variantene nå.

    Dermed ender jeg opp med beina på skammelen, og bare koser meg.


    tempImageAYmE6u.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn