Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ferien på Arøya i år har vært etterlengtet. Den utviklet seg også til å bli en av de bedre.

    Fint vekslende kystvær og stort sett varmt. Man kommer i en egen tilstand ute på en slik liten, litt isolert øy.


    tempImageyYOE5f.jpg



    tempImagephxPNs.jpg


    Jeg fikk til og med lagt inn et besøk hos EspenL her på sentralen som jeg skrev litt om i bloggen hans. Et besøk jeg fortsatt tenker på og som ga meg stor inspirasjon. Et anlegg veldig annerledes enn mitt eget, men nettopp derfor så inspirerende. Utsagnet " Det er mange veier til Rom" har vel aldri vært mer dekkende . . . Det låt praktfullt.


    tempImage1lKGrK.jpg


    Vel hjemme hos meg selv har jeg bare fått laget meg min første aeropress kaffe og har planlagt kun to ting på dagsplanen; rydde og vaske klær + audiofil igangsettelse.


    tempImageyEG9Kv.jpg


    Ha en fortreffelig musikalsk søndag.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser veldig fredelig og fint ut, det feriestedet.
    nå fikk jeg lyst på en ny ferie.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    ser veldig fredelig og fint ut, det feriestedet.
    nå fikk jeg lyst på en ny ferie.
    Det er meget fredelig og vakkert der. Men etter 2 uker der ute merker jeg at jeg tross alt er et bymenneske. De siste to dagene bar litt preg av "hyttesyke". Jeg fikk en boost av energi i bilen på vei hjem i går kveld. Jeg har fortsatt én uke igjen av ferien og tror jeg bare skal bruke Oslo som tumleplass for impulsivitet og nytelse.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    I dag dreier alt seg om Fruen. Premiere på National hovedscenen er jo ikke hverdagskost.

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for en strålende seanse igår.
    gratulerer og lykke til med premieren.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Her er det "lillelørdag" med John Scofield og überjam.


    tempImagevE8AHZ.jpg


    Det er en vidunderlig hobby vi har! Musikalsk og teknisk utviklende. Avslappende men samtidig svært stimulerende, og ikke minst sosial ( når vi nå omsider har fått litt mer kontroll på covid og vaksinering.) Var en tur innom rama i går. Veldig hyggelig og ikke minst spennende og høre hva han har fått til siden sist jeg var på en kort visitt. Det var ikke lite men det kommer jeg tilbake til når jeg har litt mer oversikt over inntrykkene . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    I går smakte jeg noe jeg aldri har smakt makan til.


    tempImageO2ceBq.jpg



    Jeg sitter med morgenkaffe, et fåret smil om munnen, og erkjenner at noen ganger er godt lagret vin akkurat så godt som historier forteller om . . . Fy dette var godt!!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Flytende honning. Bare bedre og langt mer kompleks. Håper du hadde noe godt å spise til denne... litt gåselever eller en topp Roquefort. Eller begge! :D
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Flytende honning. Bare bedre og langt mer kompleks. Håper du hadde noe godt å spise til denne... litt gåselever eller en topp Roquefort. Eller begge! :D
    Det ble servert Roquefort, en kombinasjon som aldri er feil, men oppmerksomheten må jeg innrømme først og fremst skulle handle om denne Sauternes som ble servert. En sjelden kompleks smaksopplevelse. Mye rikere og mer velbalansert enn de Sauternes jeg har smakt tidligere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    En perfekt ikke-asiatisk middag for meg inneholder gjerne gåselever som en mellomrett, da med en framifrå Sauternes til, som også dukker opp til en eller annen blåmuggost før den obligatoriske desserten! Nå ble jeg inspirert til å åpne en flaske..... 🥴 - men tror jeg drøyer den til neste helg og hanker inn egnet "tiltugg" i mellomtiden!

    Det fine med dessertviner av denne typen er at de kan lagres tilnærmet evig uten å forringes.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Som nevnt tidligere var jeg hos rama på tirsdag kveld. Dette er et anlegg jeg kun har hørt på ca 20 minutter i forbindelse med noen rør jeg kjøpte til den forrige Allnic riaa´n min for noen år tilbake. Ut i fra det jeg husker fra det besøket var det spesielt mellomtone gjengivelsen jeg festet meg ved. Den var meget åpen og veldefinert med god fokus og ikke minst bra dynamikk. Helheten var allikavel noe slank for min smak og jeg mener og huske diskanten oppførte seg litt uregjerlig når de kraftigste utblåsningene kom.

    Det var da og ikke nå, eller rettere sagt mellomtonen hadde bare utviklet seg til det enda bedre, helheten hadde fått vesentlig mer tyngde og kropp og diskanten var akkurat passe kontrollert og tilstedeværende uten og stå unødvendig fram. Dette låt meget godt!

    Jeg nevner dette også fordi det i mitt hodet er et paradoks. Rama sin stue er så og si fri for akustiske tiltak annet enn det normale med møbler etc. Allikavel er det en homogenitet som ikke er vanlig. Alt henger meget godt sammen. Det er noe klang i rommet men ved og tune anlegget på en meget bevisst måte har eieren greid og få dette til og fungere forbilledlig bra! Etter hva jeg forstod er blant annet valget av rørforsterkere et resultat av dette.Ikke fordi det må være rør, men fordi det fungerer i dette rommet. Tydeligvis har rama testet ulike ting for og finne fram til hva som fungerer for ørene, noe jeg selv er stor fan av. Altså folkens: selv om du har betong, glass og gipsplater som omgivelser kan du få det til på andre måter enn diffusjon og absorbenter. Meget imponert.


    tempImagerxM7eW.jpg


    Vi spilte mye vokalmusikk. Dette behersker dette anlegget meget godt. Alt fra Handel til Cris Rea presenteres med stor overbevisning og naturlighet. Du sitter ikke og gruer deg for noen peak som plutselig dukker opp og ødelegger for musikkopplevelsen. Til tross for anleggets dynamiske egenskaper er det full kontroll. Herlig!
    Ordet åpenhet er beskrivende for anlegget, men i tillegg vil jeg bruke ordet luftighet. Luftighet fordi klangrikdommen
    i dette anlegget tilfører åpenheten en større dimensjon. Dette er ikke anlegget som gjengir den tørre studiolyden, her får ting klinge ut på en kontrollert og god måte.

    I de nedre frekvensområder har anlegget en Velodyn sub med ikke mindre enn en 18". Denne er godt integrert og jeg synes den passet meget godt inn med resten. Hornbassen på ølmagene er jo supertørr og rask, så jeg ble overrasket over hvor uproblematisk dette låt.

    Det siste kjøpet anleggets arkitekt har gjort er denne juvelen her.


    tempImageoln1al.jpg


    Og jeg må si at uten og ha noen egen erfaring med verken driverk, arm eller pickup så tar jeg ikke for mye i når jeg sier at dette presterer langt over sitt prisnivå. Du hører det på roen, kontrollen og mangelen på forstyrrelser i avspillingen. Det eneste jeg kunne ønske meg var og få hørt en mc-pickup av enda høyere kvalitet enn den AudioTechnika som sitter i armen. Ikke noe galt sagt om den men jeg er rimelig sikker på at her er det et stort utviklingspotensiale! Og den armen, ja den satte i gang en urovekkende kjøpelyst hos undertegnede. Fy for en lekker sak!
    I det heletatt er dette et anlegg som står for dynamisk og deilig naturlig musikkgjengivelse med senkede skuldre. Jeg digger det og kommer gjerne tilbake og hører mer! :cool:


    tempImagelTEjuv.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for seansen, nlykke.
    alltid hyggelig med besøk, og ekstra givende med folk som oppfatter lyd og musikkgjengivelse på noenlunde samme måte.
    jeg har holdt på med det samme høyttalerprinsippet i snart ti år, fordi jeg har erfart at det er det som funker best i dette rommet.
    det å få såkalte fulltoner til å spille kropslig og med bra trøkk uten at lyden hardner og oppleves som kaotisk, avhenger først og fremst av kvaliteten på elementet og implementering i riktig kabinett.
    og dessuten at man lar være å bruke fulltonen som en fulltone.
    utover det har jeg brukt utallige timer på å tilpasse bakkkammeret med riktig dempemateriell (og ikke minst riktig mengde materiell).
    og så har vi jo den runddansen med filterkomponenter, og til slutt; forsterkeri med rett klang, gainstruktur og dempefaktor.
    alt for at lyden skal oppfattes så sømløs som mulig når man skjøter hovedelementet sammen med diskant og sub.
    skal ikke late som at det er veldig vanskelig, men litt jobb er det.
    ser allerede frem til neste gang vi kan spille musikk og skravle.
    fortsatt god helg!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    forresten, har du sjekket med first sound om preampen kan ta pcc88 istedenfor ecc88?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ja fikk en hyggelig mail i går hvor Emmanuel bekreftet at PCC88 gikk helt fint. Det blir kanskje anledning til en seriøs sammenligning allerede i dag . . . :cool:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    spennende.
    den preampen virker vanvittig god, selv om jeg selvfølgelig ikke har noen forutsetning for å mene hva som gjør hva når jeg bare har hørt et ferdigoppsatt anlegg i noen timer.
    pcc88 har i alle fall vært bedre enn ecc88 i alle komponenter jeg har hatt som bruker disse rørtypene.
    mer ro og overskudd, en anelse mindre tørt og «klemt».
    men dette varierer helt sikkert, og det er ikke gitt at first sound preampen vil reagere på samme måte.
    dessuten synes jeg du allerede har en herlig balanse i lyden,.
    men tuberolling er uansett litt gøy, da.
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Det er på tide og komme seg ut av komfortsonen og gjøre noe jeg absolutt ikke har nok kunnskap om men som jeg tror kan bringe meg mye ny kunnskap og moro . . .


    Jeg er absolutt ikke misfornøyd med lyden på loftet men nysgjerrig på om ting kan bringe meg videre. Derfor har jeg bestilt noen av disse og har dermed noe og leke meg med nå som sommeren går mot slutten og dagene blir kortere.
    Dette gleder jeg meg faktisk veldig til.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Siste ukes audiofile hendelse var så absolutt hos Nemlonif. Grunnet sin egen mangel på gjennomføring av tyngre løft måtte jeg stille opp og gjøre denne testen mulig. Som bonus fikk jeg bivåne en særdeles vellydende seanse.


    tempImagejnXucd.jpg


    Noen litt visuelt harry Italienske kreasjoner med navnet EAM Labs Studio 501 ble plassert på gulvet som dere ser.

    Etter nærmere inspeksjon synes jeg faktisk de var litt kule.


    tempImagewLFZIX.jpg


    Det kan naturligvis diskuteres, men matchen med IB2se var det i alle fall ingen tvil om. Dette spilte svært godt!
    Nydelig klang, fullfrekvent presentasjon og en heidundranes bassgjengivelse . . .

    Jeg tror dette får konsekvenser hos testeren.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    500 watt i 8 Ohm driver nok PMC’ ene med et skikkelig overskudd. Veldig spennende forsterkere dette. Synes amp’ene er litt dominerende visuelt i svart utgave. Nå finnes de jo i sølv utgave. Snakker vi hånd i hanske?
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    500 watt i 8 Ohm driver nok PMC’ ene med et skikkelig overskudd. Veldig spennende forsterkere dette. Synes amp’ene er litt dominerende visuelt ibsvsrt utgave. Nå finnes de jo i sølv utgave. Snakker vi hånd i hanske?
    Her snakker vi hånd i hanske.:cool: Det eneste jeg hadde og sette fingern på var en litt kantete og stiv topp men dette har jeg hørt så mange ganger på nye produkter som ikke er innspilt. Dette vil jeg tro forsvinner etter litt bruk.
     
    Sist redigert:

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Jeg vil heller si jernhånd i fløyelshanske. Blokkene har fått spilt seg inn ganske bra, og lyden har bedret seg ytterligere siden Petter var her. Disse blokkene kan levere kraft så transienter i hele frekvensområdet glefser som en dinosaur rett ut av lydbildet så det nesten skremmer! IB2-ene stortrives med jernneven i rompa, og realismen i gjengivelsen er bare helt festlig. Petters bilde viser ikke Rockfon-flåtene jeg hengte opp i sommer. De er kjernen i akustikkbehandling av rommet. Bak høyttalerne bruker jeg fjorårets kreasjon med rockwool-matter i stativ som bassfeller. Det er synergien av tiltak i rom og anlegg som viser seg nå. Det sørgelige er at EAM-blokkene må tilbake til Norsk audioteknikk innen mandag. Der skal Morten kjøre dem på PMC Fact 12, sier han. Det tror jeg er vel verdt å høre.
     

    Vedlegg

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Med hensyn til nyinvesteringer skjer det svært lite her på lytteloftet bortsett fra disse diffusorene som er bestilt. Det skal allikavel meldes om en stor musikkapetitt som ikke bare går på vandring rundt i egen platesamling men også dreier seg om hva nytt som skjer av nye musikkutgivelser.
    I den sammenheng må jeg erkjenne at ikke alt av hva jeg er interessert i kommer ut på vinyl.
    Jeg tror jeg må få tak i en slik streamer og dac slik at jeg kan hente inn akkurat det jeg vil . . .
    Forrige gang jeg var inne i disse tankebaner endte det med at jeg kjøpte en ekstra pick-up . . . :rolleyes: Ikke denne gangen!

    tempImageC6AfRQ.jpg


    Men i mellomtiden mens jeg googler og grubler lytter jeg fortsatt på det som er hovedfokus i dette anlegget.

    Jeg tar gjerne i mot tips på streamer/dac løsninger.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en eldre Mac Mini, tror den kostet ca. 2 kkr, som ikke har noen annen oppgave enn å tjene som streamer for Tidal, nettradio og whatever og selvsagt for musikkserveren. I den andre enden har jeg et proff lydkort. De kommer i mange utgaver og prissegmenter, men du vil vanligvis få mer valuta for pengene i proffsegmentet enn i highend-segmentet.

    Lydkortet som jeg bruker heter Metric Halo ULN 8. Rådyrt i proffverdenen, men peanuts i highend-sammenheng.

    mvh
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Digger diffusoren på veggen mellom vinduene! Mott The Hoople inspirert?

    - og spennende anlegg, så klart. 😊
    Mott The Hoople har jeg ikke hørt bli spilt hos min fetter men kanskje det er noe han holder skjult for meg . . .?🧐😊
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Er det noen her med erfaring med dette merke?


    Er det stor lydmessig kvalitetsforskjell på balansert/ubalansert som det blir hevdet i en av testene?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Ring Final i klubben.

    Edit: Han har kanskje M1 når jeg tenker meg om.
    Eventuelt ta kontakt med Karmana som har eid en Bricasti DAC i 5 år.
    Tok herremann for meget armagnac i går aftes?
    Når jeg tenker meg om, så går det jo ikke an å drikke for meget av slike edle dråper, bare akkurat passe.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Eventuelt ta kontakt med Karmana som har eid en Bricasti DAC i 5 år.
    Tok herremann for meget armagnac i går aftes?
    Når jeg tenker meg om, så går det jo ikke an å drikke for meget av slike edle dråper, bare akkurat passe.
    Det hjelper ikke å spørre meg lenger da jeg har solgt Bricastien for å få råd til Armagnac. Ved at jeg fikk råd til Armagnac har jeg nå glemt alle lytteinntrykkene med Bricasti 😄
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    En annen kar som har eid Bricasti M1 i mange år er G-nøkkel.
    Han har ett aldeles rått oppsett, og kjører kun digitalis via harddisc.
    En liten PM til ham eller Final vil nok medføre at armagnac tåken på Lykkeloftet letter noe ;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Eventuelt ta kontakt med Karmana som har eid en Bricasti DAC i 5 år.
    Tok herremann for meget armagnac i går aftes?
    Når jeg tenker meg om, så går det jo ikke an å drikke for meget av slike edle dråper, bare akkurat passe.
    Som du selv så korrekt korrigerer deg selv; her drikkes det bare passe med armagnac . . .😉
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    I går hadde jeg en heidundranes musikk dag med mye gjennomgang av plater jeg sjelden spiller eller ikke visste var i hyllene her. Et av albumene ble spilt mot slutten av kvelden og og med litt rødvin innabords. Jeg opplevde utgivelsen som meget god, ja faktisk spesielt god. Måtte dobbeltsjekke meg selv nå på formiddagen, og ja dette er en juvel. Raffinementet og klangstrukturen i fiolin og flygel er virkelig helt nydelig på denne plata, og spesielt spilt av på Ortofon/Acoustic Signatur.


    tempImageawFPBx.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du digitale innganger på cd-spilleren din, nlykke?
    en bluesound node 2i er vel et utmerket streamerkjøp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn