Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.863
    Torget vurderinger
    10
    Bra 👍 Termene «varmere» og «mørkere» er ofte knyttet til fravær av forvrengning og støy av forskjellige slag.

    Jeg erfarte f eks ved å gå fra Anaview AMS0100 til den nye Hypex Nilai på berylliumshorna at det ble litt mørkere klang med identisk target curve?? Svaret er åpenbart mindre støy og vreng.

    Helt motsatt, i denne videoen forteller han fra B&C at på rockekonserter foretrekker de en kraftig titanmembran kompresjonsdriver med vreng (oppbrytning) øverst i diskantområdet fordi det låter tøft:


    Men hjemme, og over lang tid, liker vi så lite vreng, sus og ubehagelige refleksjoner som mulig 😊
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Frua mener jeg er på grensen til manisk. Skjønner ikke hva hun mener . . . Men nå nærmer jeg meg å få gjennomført første fase.


    tempImageqkUzuE.jpg


    Alt overflødig er fjernet og nå er det bare og sette seg ned og la musikken fylle rommet. Første inntrykket var veldig bra men det stoler jeg aldri på så nå er det lytting over dager som teller.
    Uansett deilig og få rydda opp!!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    13.348
    Fruen tar feil. Du ER manisk!
    Fruen burde kanskje reflektere litt over sine egne manier før hun beskylder sin mann for å være manisk :rolleyes:
    På den annen side kan gemal nlykke fort havne mellom to permer i ord og vendinger "that is not apropriate for children" om han ikke oppfører seg.
    Så her er det om å gjøre å trå varsomt, og jatte med fruen i første omgang.
    For så å slå til når hun minst venter det, gjerne bøyd over tastatouretts brettet ;)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Da sier jeg meg fornøyd i første omgang. Alt av overflødig ræl og tidligere hylle på venstre side sett bakover er nå fjernet og flyttet over til naborommet. Lyden er blitt roligere og mer tilbakelent enn tidligere. Jeg liker virkelig godt det jeg hører så langt, så nå er det som jeg pleier og si: Tilbake til musikken.

    tempImage1h0anv.jpg


    tempImage488DSz.jpg


    Litt nakent på veggene etter min smak, men malerier etc er ikke noe problem og finne fram her, men det får vente til neste bølge med inspirasjon melder seg.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    13.348
    ...snakkes det her om type taktiskt bakholdsangrep med grep om begge flanker? Spør for en lærevillig 😂🫶
    Ja, og samtidig må man be den som er under angrep om å lene seg godt fremover over pulten eller benken.
    Man visker da vedkommende i øret "om du bøyer deg liiiiiiiiitt lenger frem, så vil du kjenne et liiiiiiiiite stikk" :cool:
    Nlykke til!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Ytterligere akustikk remedier er på vei inn. Denne gangen paneler som skal forbedre bassgjengivelsen.
    Etter jeg fikk opp de første fire panelene ble mellomtone/diskantgjengivelsen så bra at jeg fikk avdekket et bassproblem jeg ikke hørte tidligere. I sweetspot er det tendenser til for mye bass nå(spesielt ved avspilling av tape).
    Produsenten er RPG og Modex plate. Dette har jeg stor tro på!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.863
    Torget vurderinger
    10
    Bedre med et hi-fi rom med low-fi anlegg enn hi-fi anlegg i et low-fi rom.

    Men når man endelig kommer i mål med et hi-fi rom med et supert anlegg. Oh man!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.863
    Torget vurderinger
    10
    Og grunnen til at du sekundært hører behovet for at finpuss i bassen er nødvendig er at man alltid er fokusert på det største problemet til enhver tid. Man glemmer tannverk når man brekker beinet! (Eller motsatt 🤣). Cluet er: fiks det mest sensible frekvensområdet først (vokal/mellomtone)


    Så når mellomtonen er fikset så tenker man; oj litt tørrere bass hadde vært fint?

    (det som er synd er at de aller fleste aldri noensinne fikser mellomtonen men baler med kabler etc)

    Og ………… i tredje runde, når BÅDE mellomtone og bass er på stell; hmmm hadde det vært mulig med fjorten lag med dybdeperspektiv?? 🙄 (Les 10K pluss fra et akkustisk perspektiv, og litt mtp renhet og impulsrespons)
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Ytterligere akustikk remedier er på vei inn. Denne gangen paneler som skal forbedre bassgjengivelsen.
    Etter jeg fikk opp de første fire panelene ble mellomtone/diskantgjengivelsen så bra at jeg fikk avdekket et bassproblem jeg ikke hørte tidligere. I sweetspot er det tendenser til for mye bass nå(spesielt ved avspilling av tape).
    Produsenten er RPG og Modex plate. Dette har jeg stor tro på!

    Da er Modex platene montert. De på bakveggen blir værende der du ser dem nå. De på sideveggene skal lyttes til noen uker og så skal de flyttes over til frontveggen. Dette gjør jeg for og undersøke hvor de fungerer best. I følge ekspertisen skal frontveggen være det optimale men jeg er som kjent nødt til og høre resultatet før jeg tar noe for god fisk . . .


    tempImagemLhnvZ.jpg


    Modex platene er de nærmest bokhyllene på sideveggene og bak platehyllene.

    tempImage4HrkEB.jpg


    Mellom platene og platehyllene er det 5 cm.

    Nå har jeg kun fått hørt 2-3 låter fra Mike Stern sammen med Yello Jackets i går kveld men her snakker vi om et veiskille angående hvordan rommets akustikk nå framtrer i forhold til tidligere. Alle disse platene jeg har fått tak i hos Hornlyd har begunstiget rommet på ulike måter. De virker og være en perfekt løsning for spesielt mindre rom!

    Denne reisen er usedvanlig spennende og lærerik! :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Denne plasseringen av to 10 cm absorbenter over/foran lytteposisjon var jeg i utgangspunktet usikker på. Usikkerheten gjaldt hvor vidt jeg kom til og bikke over i den litt overdempede presentasjonen. Som det går fram av forrige bilde hadde jeg en 4 cm plate fra samme leverandør der allerede. Jeg visste at dette punktet var meget utslagsgivende men ble veldig positivt overrasket etter at platene var på plass. Ingen tegn til overdemping og en ennå mer sammenhengende frekvensgjengivelse ble resultatet.
    Generelt må jeg si at det og gå opp i tykkelse på absorbentene i mitt lille rom virker og være veien og gå.


    tempImageYKVP9p.jpg


    Når det gjelder disse diffusjons blokkene av tre som jeg har testet forskjellige steder i rommet nå er de plassert tilbake på gulvet. Her fungerer de overlegent best, og ja jeg vet at distansen mellom dem og meg i stolen teoretisk ikke er lang nok, men det er ikke hva jeg opplever i virkeligheten. Helt enkelt beskrevet bidrar disse til en ennå mer avslappet og tredimensjonal diskant/mellomtone.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.026
    Antall liker
    10.884
    Sted
    Skien
    Denne plasseringen av to 10 cm absorbenter over/foran lytteposisjon var jeg i utgangspunktet usikker på. Usikkerheten gjaldt hvor vidt jeg kom til og bikke over i den litt overdempede presentasjonen. Som det går fram av forrige bilde hadde jeg en 4 cm plate fra samme leverandør der allerede. Jeg visste at dette punktet var meget utslagsgivende men ble veldig positivt overrasket etter at platene var på plass. Ingen tegn til overdemping og en ennå mer sammenhengende frekvensgjengivelse ble resultatet.
    Generelt må jeg si at det og gå opp i tykkelse på absorbentene i mitt lille rom virker og være veien og gå.


    Vis vedlegget 1031889

    Når det gjelder disse diffusjons blokkene av tre som jeg har testet forskjellige steder i rommet nå er de plassert tilbake på gulvet. Her fungerer de overlegent best, og ja jeg vet at distansen mellom dem og meg i stolen teoretisk ikke er lang nok, men det er ikke hva jeg opplever i virkeligheten. Helt enkelt beskrevet bidrar disse til en ennå mer avslappet og tredimensjonal diskant/mellomtone.
    Spennende å følg med på reisen din med å dempe rommet nlykke 😍

    Ps! Blir det mulighet til å ta en tur når du er på hytten i sommer så pling på (y)


    Mvh: Espen L
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Spennende å følg med på reisen din med å dempe rommet nlykke 😍

    Ps! Blir det mulighet til å ta en tur når du er på hytten i sommer så pling på (y)


    Mvh: Espen L
    Jeg kontakter deg når jeg er på vei ned dit, så ser vi om det passer.:)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Da er jeg igang. Modellen har navnet Tibetan Yak gold LE, veier 9,5 gram, intern impedance 3 ohm og 0,28 mv out.
    Dette er en visuelt vakker pick-up. Utifra navnet tipper jeg på "Tibetansk eik" men på nært hold minner det mer om en type stein. Noen som kan lære meg noe her?


    tempImageVOCOiv.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.910
    Antall liker
    4.027
    Sted
    Sunnmøre
    Det var nok fulltreffer Tweedjakke, siden pick-upen lyder navnet Tibetan Yak :rolleyes:;)
    Dyret holder også til langt over tregrensen i Tibet, og
    Eg innser at det er mitt lodd her i livet å belæra andre om det «bloody obvious», og eg beit på agnet frå @nlykke. Ver trygg på at det hender meg ofte nok i selskapslivet også.

    (Edit: Altså, at eg framstår som ein fjott fordi eg skal påpeika det alle andre har forstått. Og attpåtil byrjar med ei lang forklaring etterpå.)

    Men det var ein fin PU, då.

    Og Jack’s Yak var ei eik

    1719848937309.png


    jeg mener det er dårlig med furuskau i landet for øvrig.
    Det trudde eg òg
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    tempImagehME11f.jpg


    Dagene går og jeg storkoser meg. Dette er ikke en pick-up du må vente på godlyden fra med mange timers innspilling. Rett ut av boksen lyder den helt glimrende!
    J.Sikora (platespillerprodusenten) har et nært samarbeid med Aidas og det forstår jeg godt. Innen vinyl er det som regel sjelden "plug and play", men dette har så langt vært akkurat det.

    Presentasjonen vil jeg beskrive som; Veldig dynamisk, kontrollert, nydelig klang gjengivelse og meget musikalsk. Med uttrykket musikalsk mener jeg at den veldig raskt får meg ut av analysemodus til bare og være henført i musikken. Denne liker jeg veldig godt!!

    Driver jo ikke bare slaraffenliv. Med hjelp fra noen veldig dyktige håndverkere har siden av huset bitt oppgradert. Slik så det ut da vi startet.

    tempImaget2clmP.jpg


    Og nesten helt ferdig bortsett fra hjørnebenken ser det slik ut.


    tempImagenGLqVU.jpg


    tempImageYQbv5k.jpg



    Tipper det kommer til og sitte noen OVK´re inne i kroken der på sommerfesten . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    En bølge av selvmedlidenhet skyldte over meg sammen med kaffen når jeg så denne til frokosten. Vinyl er ikke enkelt . . .:rolleyes:😅

     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    tempImageM6uGtE.jpg


    Her kommer noen flere inntrykk av Aidas Tibetan Yok gold LE.

    Det er en særegenhet jeg gjennom de siste dagene har blitt mer og mer oppmerksom på. Denne er at til tross for en noe varmere gjengivelse i forhold til Windfeld TI kommer det markant mer mikro detaljering fram. I musikk med solist/orkester blir solisten mer en del av orkesteret enn ren solist. Nyanser i akkompagnementet som understøtter det solisten gjør har jeg aldri hørt tidligere så tydelig som med Tibetan. Solistens utførelse blir harmonisk og musikalsk bedre koblet til "underlaget". Dette tilfører ofte gamle og kjente ting en helt ny dimensjon.

    Min gode gamle Dynavector xv-1t minner meg litt om Tibetan, men på dette punktet malte den med en mye bredere pensel.

    Jeg har vel kommet meg opp i en 14-16 spilletimer nå og kan merke endringer i forhold til innspillingstid. Blåserne til Count Basie var gode allerede ut av boksen men nå begynner de og få en dimensjon jeg ikke har hatt her før.
    Presentasjonen har løsnet ytterligere, og alt har gått et skritt videre . . . Så langt har det bare vært en fornøyelse/nytelse og ha denne hornbiten i hus! På en måte har mitt fokus på tape og Studer blitt mer penslet over på vinyl igjen. Det sier vel ikke så lite . . .
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    83
    Antall liker
    371
    Sted
    Oslo
    Jeg var så heldig å få en hel aften med Petter og Aidas «Tibetan» torsdag. Detaljering og (mikro-)dynamikk var fantastisk, likeså klang og innblikk i musikken. Petters akustikk-innsats over den senere tid har båret store frukter, og lyden oppe på kvisten er blitt veldig god. Ettersom anlegget ble godt og varmt, vokste det frem en svær, tredimensjonal og dynamisk klangrikdom som gjorde at jeg ikke slo på anlegget mitt hjemme før langt utpå lørdagen.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Jeg var så heldig å få en hel aften med Petter og Aidas «Tibetan» torsdag. Detaljering og (mikro-)dynamikk var fantastisk, likeså klang og innblikk i musikken. Petters akustikk-innsats over den senere tid har båret store frukter, og lyden oppe på kvisten er blitt veldig god. Ettersom anlegget ble godt og varmt, vokste det frem en svær, tredimensjonal og dynamisk klangrikdom som gjorde at jeg ikke slo på anlegget mitt hjemme før langt utpå lørdagen.
    Takk for en strålende kveld kjære fetter! Og for dem som ikke har gjettet det; Den blir værende .

    tempImageL82kgj.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    11.431
    Juli Har så langt vært hektisk med barn, barnebarn og mye fameliere aktiviteter. Nå har frua og jeg trukket oss tilbake til øylivet og nyter stillheten, roen og naturen.

    tempImage1fVNE0.jpg


    tempImagevN4Vgd.jpg


    tempImageXwkWzo.jpg


    Her står tiden stille, og jeg elsker det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn