Hana ML/Clearaudio Concept MC - stemningsrapport

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Lager en egen tråd på denne fremfor å legge det i min egen, i håp om at flere kan legge inn egne erfaringer og synspunkter.
Her er mine, etter et par timer med lytte-bytte-lytte-bytte-ly...........

Da jeg fikk Hana ML opp og stå, var jeg langt fra så happy som jeg hadde håpet. Den har ganske vesentlig høyere støygulv så snart stiften treffer vinyl og er kilen på rillestøy og statiske pop sammenlignet med Concept MC. Jeg hadde en følelse av at den var mer dynamisk og luftigere i toppen, men med bytte av RIIA midt oppe i det hele, var egentlig støyen det eneste jeg var sikker på at jeg hørte av forskjell på de to.
I dag skjønte jeg jo hvorfor, etter litt frem og tilbake testing!
Hana ML er rett og slett veldig mye mer av alt, unntatt den varmere og tidvis enda mer behagelige mellomtonen i Concept MC.
Hana er ganske betydelig mere oppløst i toppen. Det er mer energi, men også mer fine detaljer, overtoner, og "luft". Mellomtonen er deilig oppløst, om enn strammere og mindre romantisk enn Concept MC - på godt og vondt.
Bassen er tightere - ikke mindre, men strammere med Hana ML og det er lettere å skille instrumentene. Det oppleves også som den går dypere og det er også mer luft rundt hvert instrument. Instrumenter klingere rett og slett bedre ut hele veien fra bunn til topp.
Og lydbildet er kanskje den største forskjellen. Der Concept MC er en deilig, liten intimkonsert, gjengir Hana ML en betydelig større scene og det er både mer bredde, dybde og høyde.
Men så var det det støygulvet da...
Tror kanskje ikke jeg tar meg råd til å beholde begge, så da blir det å velge mellom litt peiskos og imponerende lyd, eller mindre av alt.
Enn så lenge klart i favør Hana. Tror jeg :unsure:

Har du erfaringer å dele om en eller begge disse?

Og hva skulle man evt. kikke på til folkelig budsjett, hvis det skulle være musikk som Hana ML og støygulv som Concept MC eller bedre...?



IMG_8828.jpg
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Har kun hatt Hana ML av de to. Jeg opplevde denne som relativt fyldig og varm med litt mer bass enn øvrige pickuper jeg hadde på det tidspunktet. Er Concept veldig varm? Får du samme støy med ulik justering av pickup og belastning i riaa?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Har kun hatt Hana ML av de to. Jeg opplevde denne som relativt fyldig og varm med litt mer bass enn øvrige pickuper jeg hadde på det tidspunktet. Er Concept veldig varm? Får du samme støy med ulik justering av pickup og belastning i riaa?
Tror kanskje Concept virker varmere fordi den er mindre åpen og mindre utstrakt i begge ender av frekvensspekteret og dermed har litt mer relativt volum i nedre mellomtone som følge av det.
Jeg har ikke forsket på ulik belastning i riia. Laveste mulige setting er 100ohm og det er det Hana anbefaler.
Det gir ingen eller liten hørbar effekt med justeringer av VTA. Den konstante susingen er den samme, men knitringen avtar noe med litt høyere VTF. Jeg har nå lagt meg på 2,2g selv om Hana anbefaler 2.0. Låter best og sporer best sånn her hos meg.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.563
Antall liker
8.143
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Null erfaring med Hana ML, men det høres rart ut at den skal støye så mye. Her hos meg er i alle fall pickupene med MicroLine-nåler blant de mest tyste jeg har.

Hvilken RIAA er det som er i bruk?
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Null erfaring med Hana ML, men det høres rart ut at den skal støye så mye. Her hos meg er i alle fall pickupene med MicroLine-nåler blant de mest tyste jeg har.

Hvilken RIAA er det som er i bruk?
Whest Two.2 og den integrerte i Concept Wood
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
639
Antall liker
1.963
Torget vurderinger
1
Heisann

Skulle gjerne testet Hana men på interwebben blir det rapportert om litt problemer med statiske utladninger og mitt riaa trinn ( chinook) så jeg har latt det være. Jeg har Clearaudio essence mc som daglig pickup hos meg. Dette er i praksis samme pu som concept til en stivere pris og litt bedre toleranser. Kjenner litt igjen din beskrivelse av concept. Den er svært stille i rillene og veldig uforvrengt i lyden. En svensk journalist hadde en gruppetesten av en rekke pu i denne prisklassen. I tester blir det opplyst at Clearaudio må ha nøyaktig 2,2gram vtf og forsiktig eksperimentering med vta ( fra helt vannrett til litt lav ved armbase ) før lyden plutselig sitter.

Antagelig blir Hana og concept oppgitt til samme nivå ut men har kan det være en del variasjoner. Har en mistanke om at Hana kan ha litt mer guffe ut. Dersom det ikke blir kompensert for vil som regel høyest lyd ofte oppfattes som best. Oppgitte data kan oppgis på forskjellige betingelser. Hos meg oppleves Clearaudio 0,4 mv som litt lavt sammenlignet med andre pu jeg har som er oppgitt til lavere ut verdi. I min lille forsvarstale for Clearaudio kan jeg også nevne at de ofte har lang levetid.

Uansett så er det to flotte pu og lykke til med valget

mvh Atle
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.343
Antall liker
9.575
Torget vurderinger
2
Den konstante susingen er den samme
Merkelig fenomen, har da aldri hørt om en Pickup med konstant sus, har Hana så lavt nivå har du måttet skru opp gain så det suser ?. Er suset det med PU løftet opp fra platen eller ikke ?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.343
Antall liker
9.575
Torget vurderinger
2
Whest Two.2 og den integrerte i Concept Wood
Concept sininnebyggedfe RIAA har altfor mye gain, 72dB på MC det blir feil med 0.4mV fra PU , det kan forklare suset du hører . Passende gain ville vært 61…
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.563
Antall liker
8.143
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
72dB på 0.4mV er rimelig heftig ja. 65dB ville i alle fall være plenty. 72dB er mer for pickuper med 0.1x output.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
"Suset" er rillestøy. Det er helt tyst ellers. Jeg har satt Whest til 60dB, det oppleves passe. Jeg tviler egt. på om Concepten leverer så mye som 72dB. Det var tilnærmet like høyt med Whest satt til 65. Jeg tror heller ikke Concept MC ville målt 0,4 eller så har Hana mer output enn den lover, for den virker å spille litt høyere.
Jeg tester nå med riia satt til 220ohm og det roet tilsynelatende ned en hel del på støyen og lydbildet oppleves som litt mindre nervøst, i mangel av bedre ord.

Edit: Nå ser jeg @MFA kommenterte på det samme mht. nivå ut på Concept MC :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.132
Antall liker
17.160
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har Clearaudio Ovation/universal med Hana Umami red. Aldri hatt mindre støy på vinylen. Latterlig mye bedre enn Dr feickert woodpecker/jelco.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.563
Antall liker
8.143
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Alt henger sammen med alt. Nåleslipning, gain, overload margin, kvalitet på arm, nøyaktig set-up, osv. Ingen mangel på variabler å forholde seg til....
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Alt henger sammen med alt. Nåleslipning, gain, overload margin, kvalitet på arm, nøyaktig set-up, osv. Ingen mangel på variabler å forholde seg til....
Og det var grunnen til at jeg nølte lenge før jeg kastet meg tilbake i det sorte hav med vinyl, etter 12 rolige år o_O :)
Men duverden så gøy og duverden så kostnadsdrivende!
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.563
Antall liker
8.143
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt klart. Hvem f*en vil ha perfect sound forever, helt uten egeninnsats?? Boooooringgg.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Og det var grunnen til at jeg nølte lenge før jeg kastet meg tilbake i det sorte hav med vinyl, etter 12 rolige år o_O :)
Men duverden så gøy og duverden så kostnadsdrivende!
Jeg synes ikke du skal konkludere med noe som helst før pickup har spilt 50-100 timer. Og utover det bør du eksperimentere frem og tilbake med forskjellige innstillinger på VTF, VTA, og load (selv om jeg tror 100ohm er ok). Jeg har en EMT TSD15 som har anbefalt load på 100-200ohm. Men etter lang tids testing har jeg landet på at 50 ohm låter best hos meg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.895
Antall liker
21.927
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Imens: AT33PTG/II

Men takk: Takk for at du deler. Har ingen erfaring med platespiller, phonoforsterker eller pickupene du sammenlikner.
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.616
Antall liker
3.147
Torget vurderinger
0
Da jeg fikk Hana ML opp og stå, var jeg langt fra så happy som jeg hadde håpet. Den har ganske vesentlig høyere støygulv så snart stiften treffer vinyl og er kilen på rillestøy og statiske pop sammenlignet med Concept MC. Jeg hadde en følelse av at den var mer dynamisk og luftigere i toppen, men med bytte av RIIA midt oppe i det hele, var egentlig støyen det eneste jeg var sikker på at jeg hørte av forskjell på de to.

Hana ML er rett og slett veldig mye mer av alt, unntatt den varmere og tidvis enda mer behagelige mellomtonen i Concept MC.
Hana er ganske betydelig mere oppløst i toppen. Det er mer energi, men også mer fine detaljer, overtoner, og "luft". Mellomtonen er deilig oppløst, om enn strammere og mindre romantisk enn Concept MC - på godt og vondt.
Bassen er tightere - ikke mindre, men strammere med Hana ML og det er lettere å skille instrumentene. Det oppleves også som den går dypere og det er også mer luft rundt hvert instrument. Instrumenter klingere rett og slett bedre ut hele veien fra bunn til topp.
Og lydbildet er kanskje den største forskjellen. Der Concept MC er en deilig, liten intimkonsert, gjengir Hana ML en betydelig større scene og det er både mer bredde, dybde og høyde.
Men så var det det støygulvet da...

Har du erfaringer å dele om en eller begge disse?
Kan du poste et lydspor fra hver PU så man kan lytte til forskjellene?
Gjerne noe fra første skiva til Dire Straits som har mange referanser (y)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Du kan laste opp videoer på youtube. Tror lyden på disse videoene er såpass at man kan kan gi noen råd så lenge du velger "riktig musikk".
Audiofil msikk, f.eks Krauss, Krall, Barber, Sarah K, vil nok være effektivt ift å demonstrere lyd.
Men jeg tror Hana ML vil vokse på deg etter hvert som den får noen timer på seg....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Det er ikke noe ved Hana i seg selv som gir rillestøy. Det er jeg rimelig sikker på. For meg er dette en særdeles god allrounder som gjør lite feil. Jeg ville fortsatt med å leke med gain, impedanse, justering av pickupen (i alle mulige retninger), sjekke arm etc.

Personlig synes jeg bare det blir vanskeligere og vanskeligere å være bombastisk på hvordan pickuper lyder når jeg opplever at de presterer så ulikt med ulike armer, trafoer, headamper og riaatrinn. Jeg møter meg selv i døra til stadighet.

Lykke til.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.635
Antall liker
103.248
Torget vurderinger
23
Beundringsverdig med slike erkjennelser. Alt for mange variabler i kjeden til at det er lett å være skråsikker. En tør anbefale svingdør..
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Her skal det forskes ja - takk for innspill!
Det ble allerede bedre ved å endre lasten til 220ohm og kjøre en pickuprens med s-duoen). Hana låter klart bedre enn Concept MC her nå, men vi får se om det er mulig å få det enda litt stillere.
Leke mer med VTA, last og gain i dag.
Lydspor kommer kanskje, hvis jeg finner uavbrutt tid nok 😊
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.572
Antall liker
5.218
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Gain helt ned på 55dB og lasten satt til 220ohm, og nå tror jeg ikke jeg kan få det bedre. Og bedre ble det absolutt.
Mer jobb overlatt til Bladelius Ask og mindre gain i Whest riiaen gjorde størst utslag. Synes også det puster litt lettere med 220ohm enn 100, så da blir det sånn.
Finjustert VTA, VTF satt til 2,15g og øvrige pickupinnstillinger sett over. DA er det på tide å nyte litt også!
IMG_8868.jpeg
 

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Innlegg
3.238
Antall liker
8.736
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Har hatt Hana ML noen år og spiller på den med ujevne mellomrom.

Har aldri opplevd den som spesielt støyende, faktisk aldri tenkt tanken.

Lykke til!
 
Topp Bunn