Her er det jeg ikke forstår: hvorfor skulle noen ønske å vise dette fotoet på en skjerm som endrer fargene? Eller, gitt at noe faktisk liker solsikkene med litt grønnstikk, kanskje man tenker at "hvis van Gogh hadde hatt tilgang til dagens teknologi hadde han sikkert lagt inn litt mer grønt", hvorfor skulle man ønske å velge en skjerm som legger på litt grønt på alle bilder man viser? Hvorfor ikke heller gjøre dette i programvare, og legge på grønt på akkurat van Goghs bilder, og ikke alle andre?
Her er det viktig å trekke inn konseptet "comparison by contrast"*.
Ditt innlegg impliserer nemlig at det er den samme fargen som legges til hele tiden, mens vi som velger å følge "opplevelsesruten" framfor den smale sti til perfeksjon, gjør det ikke fordi alle er glade i grønt, men fordi vi mener å oppleve en sterkere generell fargelegging, en mer sprudlende palett, en større kontrast, mer liv i "bildet", kort sagt en sterkere musikalsk opplevelse.
Det er nemlig den subjektive opplevelsen som er essensen her, så om det er korrekt eller ei, er ikke det viktige for sånne som meg. Det er å mye annet i livet som må være riktig, rett og slett fordi det er viktig at det er sånn, men når det gjelder mine egne opplevelser i mitt eget hjem, så er det entusiasme, emosjoner og opplevelsessenteret som behøver sitt daglige brød. Da er det fullstendig uinteressant for meg om det finnes kurver som viser at det kan gjøres bedre, ettersom det av meg (og mange med meg),
oppleves diametralt motsatt. Det vi mener å oppleve, er at musikken beveger oss mer, gir mer energi, lever mer, er kort og greit mer "ekte", enn de systemene som måler best og er mest korrekte.
Jeg tror i denne sammenhengen at vi bare må leve med at det finnes forskjellige ruter til våre private, indre opplevelser, og heller hylle de som tar'n helt ut den ene eller den andre veien, fremfor å hevde at den ene har rett og den andre har feil. Jeg er dessuten rimelig overbevist om at en hver som hører et vellykket oppsett fra begge retningsvalg, vil mene at det låter både fint, godt og imponerende, det er overhodet ikke slik at man reagerer negativt på det som fremstilles, uansett om man selv har valgt en annen vei til sitt private nirvana.
Mer info om "comparison by contrast":
Are You On The Road To... Audio Hell? Article By Leonard Norwitz And Peter Qvortrup
www.enjoythemusic.com