Digitale avspillere Har DACer til CD-signal egentlig blitt bedre de siste 30 åra?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.727
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er litt sånn elsk/hat over mye av det som har kommet fra Rainbow.
    Husker vi hørte på Bodil Niska i et av de mer vellykkede oppsettene i Fidelitys storstue, der vi oppdaget at saxofonen hennes fremsto på størrelse med en søppelcontainer. Naturtro? Neppe. :)
    Det er jo ikke ett forsterker og HT sett som lyder likt
    Hva slag ut styr ble avspillt på

    Og hva heter kuttet til bodil ?

    Jeg forstår hva du mener
    defor klarer jeg ikke flere av brombergs innspilliger på grunn av king kong størrelser
    Selv om han er flink
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.727
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vel ikke riktig. Kongshaugs mikrofonplassering og klangetterarbeid lagde en «sound» som er god, men langt fra naturtro.
    Jeg har brukt Rainbow ved flere anledninger og hatt moro av musikere som oppgitt måtte ta pause fordi det var så vanskelig å stå/spille helt fast plassert i forhold til mikrofon(e). Flyttet du deg en cm ble det feil.

    Kongshaugs mikrofonbruk «hørte» ting et menneskeøre ikke kan og avslørte et gjengivelsesregister som ga instrumentene mer innhold enn hva en publikummer vil høre fra det i en sal. Det var tiltrekkende og «nytt», men ikke naturtro.
    Og Kongshaugs klang-algoritmer (for å bruke det ordet) var ren manipulasjon av opptakene, uten relevans til studioakustikken.
    Ut i fra din egenerfarte hendelse ,, tror du alle recordingen defra er likt satt opp

    Har du hørt noen av jelena eckemoff sine innspillinger derfra ,, som the owl bla

    Klart de har sine filosofier og egen teknikker alle ,, men kongshaug mixer ikke i stykker seansene som enkelte gjør ,, veldig hørbare .Synes han gjør en formiddabel jobb ,,he makes the artists shine imo " og uten å tilføre masse mix max ,, som gjøres i billigere produksjoner og commersiell poppen ,, ps jeg er ikke musiker

    Men som artist ,, er det ikke deg da som skal godkjenne og til sist betale for oppdraget ?
    misfornøyd ?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.223
    Da gjelder vel det samme for tyristorstyrte dimmere og denslags? Switchmode power supply har det med å spre en del skit omkring seg, så kan man debattere ad nauseum hvor dumt det er. Nå unngår jeg switch mode for tiden, nå går det kun i trafoer og tilliggende herligheter.
    Nevnte Spec forsterker har ikke switch mode strømforsyning , men "gammaldags iron power "(etter hva jeg husker). De må ha gjort det meste gærnt der. Den inneholder forøvrig et utgått ferdigmontert evaluation board IRAUDAMP xx (husker ikke nummeret) , forrige generasjons ditto chipset, til noen hundrelapper. De kjøpte sikkert opp restpartiet. Innmaten i forsterkeren ser ut som et rottereir. De har ikke engang tatt seg bryet med å fjerne phono RCA kontaktene på kretskortet.

    En kompis av meg som underviser i svakstrøm på videregående sa: "hadde en av mine elever kommet med noe slikt hadde det blitt soleklar stryk". Men den har jo et musikalsk trekabinett iflg produsenten. Og ekte hiend pris.

    Når det gjelde switch mode generelt så gjøres dette riktig så er støy intet problem. Right thing done right. Det benyttes over hele linja i f.eks medisinsk utstyr og meget følsom måleutrustning i laboratorie - og romfarts - sammenheng. Utstyr som får hiend lydgreier til å stå fram som en trehjulssykkel kontra en Ducati Superbike.

    Men selvfølgelig tro og Audiphilia nevrosa skal man ikke kimse av.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke ett forsterker og HT sett som lyder likt
    Hva slag ut styr ble avspillt på

    Og hva heter kuttet til bodil ?

    Jeg forstår hva du mener
    defor klarer jeg ikke flere av brombergs innspilliger på grunn av king kong størrelser
    Selv om han er flink
    Sorry, husker ikke detaljene lenger.... :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Nevnte Spec forsterker har ikke switch mode strømforsyning , men "gammaldags iron power "(etter hva jeg husker). De må ha gjort det meste gærnt der. Den inneholder forøvrig et utgått ferdigmontert evaluation board IRAUDAMP xx (husker ikke nummeret) , forrige generasjons ditto chipset, til noen hundrelapper. De kjøpte sikkert opp restpartiet. Innmaten i forsterkeren ser ut som et rottereir. De har ikke engang tatt seg bryet med å fjerne phono RCA kontaktene på kretskortet.

    En kompis av meg som underviser i svakstrøm på videregående sa: "hadde en av mine elever kommet med noe slikt hadde det blitt soleklar stryk". Men den har jo et musikalsk trekabinett iflg produsenten. Og ekte hiend pris.

    Når det gjelde switch mode generelt så gjøres dette riktig så er støy intet problem. Right thing done right. Det benyttes over hele linja i f.eks medisinsk utstyr og meget følsom måleutrustning i laboratorie - og romfarts - sammenheng. Utstyr som får hiend lydgreier til å stå fram som en trehjulssykkel kontra en Ducati Superbike.

    Men selvfølgelig tro og Audiphilia nevrosa skal man ikke kimse av.
    Har jobbet en del med medisinsk utstyr og switch mode, ja.
    Og selvsagt er det fullt mulig å hindre utstrålt støy, om det er nødvendig (og det er det, jo).

    At det syndes mye blant produsenter av hifi, er dessverre en kjennsgjerning.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.727
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En forherligelse av støy verket smpsen ,, levetiden er heller ikke lang på flere ,,
    og PS flere ikke laget for serve
    jo den har blitt bedre med årene med raskere komponenter og soft switching

    Men det er forsjell på instrument og hi end audio
    Bare utstyr med høy noise rejection ,harde frekvens avsjeringer
    og ofte bøtter med FB vil funke imo
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.596
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelde switch mode generelt så gjøres dette riktig så er støy intet problem. Right thing done right. Det benyttes over hele linja i f.eks medisinsk utstyr og meget følsom måleutrustning i laboratorie - og romfarts - sammenheng. Utstyr som får hiend lydgreier til å stå fram som en trehjulssykkel kontra en Ducati Superbike.
    Jeg holder på med noen Connex SMPS300REh nå. Kunne gjerne hatt bedre dokumentasjon på «claims» for lav støy, men kortene ser bra ut. Jeg monterer dem i separat jordet aluminiumskabinett med skjermet «umbilical» kabel til selve forsterkerkabinettet. Tror ikke utstrålt støy blir et stort problem.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    ser div type faraday bur selges på rull, som kan evt klippes og benyttes hvor man vil, er det brukelig?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    ser div type faraday bur selges på rull, som kan evt klippes og benyttes hvor man vil, er det brukelig?
    Hey, der har du jo en flott foretnings-ide: Selge sånnt i passende stykker og innprente haifai-folket at hele anlegget må beskyttes med minst 1 lag av det. 😋
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.596
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ser div type faraday bur selges på rull, som kan evt klippes og benyttes hvor man vil, er det brukelig?
    Det er ikke riktig så enkelt, siden man bør vite hvilken støy man forsøker å skjerme mot, hvilke frekvenser og hvor store spalter man kan tillate uten at de aktuelle frekvensene passerer. Dette er et komplekst fagområde og handler mye om helhetlig systemdesign, ikke om påklistret tweakeri til slutt. Den «forenklede» læreboken er fortsatt 992 sider.

    Da jeg bygget en elgitar av en IKEA benkeplate ville jeg skjerme pickup cavity mot innstrålt støy fra lysrør og lignende. Pickup-spolene er jo effektive signalmottakere, og de skal helst bare plukke opp signal fra de vibrerende strengene i magnetfeltet. Der kunne jeg brukt den typen selvklebende kobberfolie, men jeg brukte i stedet aluminiumsfolie fra kjøkkenskuffen og kontaktlim. Jeg lagde også pickguard av aluminiumsplate og jordet både skjerming og strenger til minuspolen på jack. Knepptyst.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Når det gjelde switch mode generelt så gjøres dette riktig så er støy intet problem. Right thing done right. Det benyttes over hele linja i f.eks medisinsk utstyr og meget følsom måleutrustning i laboratorie - og romfarts - sammenheng. Utstyr som får hiend lydgreier til å stå fram som en trehjulssykkel kontra en Ducati Superbike.

    Men selvfølgelig tro og Audiphilia nevrosa skal man ikke kimse av.
    O.t.
    Jeg skal ikke påberope meg å ha gjort «Right thing done right», men her er et eksempel:

    Boksen er en std Hammond aluminiumprofil. Dette er en differensiell forsterker for lave signalnivåer som jeg snekret sammen i denne tråden :
    Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd
    Signal inn er til venstre, signal ut ca midt på og nettspenning inn er til høyre. Strømforsyningen er en Traco TMT 15W switchmode AC/DC konverter. Det er ingen regulering etter switcmodeforsyningen, men litt filtrering og avkobling med tre spoler i serie og en håndfull kondensatorer - CLCLCLC. Avstanden fra nettspenning inn til forsterkerkretsene er vel ca 10 cm.

    Satt opp med 1000X (60dB) forsterkning ser støynivået ut av forstekreren slik ut når y-skalen er dividert med 1000X, slik at støyen er representativ for signal inn:

    Støygulvet fra 20Hz og opp ligger å plasker like under -170 dBV, som tilsvarer 3,16 nV, og det er to diskrete støykomponenter ved 380Hz & -155 dBV og 760Hz & -162 dBV. Dersom jeg ev skulle hekte på en MC pickup med 500µV ut så ville jeg få et signal støyforhold på ca 63 dB (uvektet og ekskl. RIAA EQ) Det viktige her er at det er ingen tegn til brum fra nettspenningen og minimale tegn til støy fra strømforsyningen.

    Dersom jeg skulle ha gjort dette med en konvensjonell strømforsyning med transformator, likeretting og regulering, måtte det ha blitt med separat boks for størmforsyning og forsterker, og med stor avstand i mellom, ev ganske omafttende mekaniske tiltak for magnetisk skjerming med jern og µmetall.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.367
    Torget vurderinger
    49
    Hadde en Auralic Vega dac som lagde støylyder (ut høytalerne) når jeg justerte de elektriske setene på kinostolene jeg hadde.
    Det var egen kurs på hayfayen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.697
    Antall liker
    15.839
    Torget vurderinger
    2
    Ut i fra din egenerfarte hendelse ,, tror du alle recordingen defra er likt satt opp

    Har du hørt noen av jelena eckemoff sine innspillinger derfra ,, som the owl bla

    Klart de har sine filosofier og egen teknikker alle ,, men kongshaug mixer ikke i stykker seansene som enkelte gjør ,, veldig hørbare .Synes han gjør en formiddabel jobb ,,he makes the artists shine imo " og uten å tilføre masse mix max ,, som gjøres i billigere produksjoner og commersiell poppen ,, ps jeg er ikke musiker

    Men som artist ,, er det ikke deg da som skal godkjenne og til sist betale for oppdraget ?
    misfornøyd ?
    Kongshaug jobbet i tre forskjellige studio, og utviklet teknikken etterhvert. Han var veldig fokusert på å få renest mulig instrumentlyd inn i mikrofonene, med minimalt bidrag fra omgivelsene og arbeidet derfor mest med "nær-mic", hvorpå han bearbeidet det han tok opp. Det varierte selvsagt, utfra betingelser.

    Det som gjorde at Eicher forelsket seg i lyden var nok den pure instrumentgjengivelsen, som var veldig forskjellig fra opptak der studio/opptaksstedet fikk lov til å prege lyden som gikk ned på båndet (harddisker var ikke i bruk så tidlig). Det var ikke uvanlig med ganske stor avstand fra det akustiske instrumentet til mikrofonene, i enkelte oppsett, og selv det vi vil anse som en ganske nær plassering ville ikke tilfredsstilt Kongshaug, som fikk gitarister til å stå centimetre fra mikrofonen, og som satte flere mikrofoner "nedi" et piano. Målet var minst mulig klangbidrag fra reflekterende kilder, dette sørget han for i etterarbeidet, der han hadde funnet måter å lage "naturlig" klang på som andre ikke klarte å etterligne, men der han hadde frihet til å variere de ulike instrumentene uten at det påvirket totalklangen, på grunn av opptaksteknikken.
    Dette førte jo til at mengder av musikere valfartet til Oslo og Rainbow, ikke bare de som utga på ECM.

    Jeg var stor fan av Kongshaugs arbeid og veldig glad over at han var villig til å gjøre noen opptak for meg (Jan Erik Vold/Reiersrud/Bremnes, for noen reklamefilmer jeg lagde for NSB, blant annet). Og Kongshaug hadde en suveren følelse for det musikalske i resultatet, noe jeg kunne merke tydelig i musikernes respekt for hans innspill.

    Men det vi hører er ikke hva som lød i studio, det er en funksjon av teknikken han utviklet. Og det har gitt oss noen helt fantastiske musikkopplevelser, så opplev ikke mitt innspill over som kritikk, kun en kommentar om hvordan Rainbows innspillinger ble til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.596
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strømforsyningen er en Traco TMT 15W switchmode AC/DC konverter.
    Det ser jo ut til at både du og Traco har gjort mye riktig her. Det skader sjelden å forstå hva man holder på med. Det ser ut til at innkapslingen av SMPS’en er plast. Stemmer det? Vet du i så fall om de har gjort noe med skjerming (f eks ferrittpulver i materialet) eller om den er så støysvak i utgangspunktet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.344
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    1
    ser div type faraday bur selges på rull, som kan evt klippes og benyttes hvor man vil, er det brukelig?
    Tja, man kan til og med male veggene med blymaling også. En skjerm i seg selv hjelper jo det, men man bør også ha en egen jord for buret. Men et faradays bur er helst noen mm med stålplater, og veldig tett for å stoppe bredbåndet med frekvenser. Det er viktig at det er så tett som mulig og ingen forbindelser av strømledende føringer igjennom, der må det stå galvaniske skiller om det skal gjøres med strømfilter montert på buret (ikke sånn higend hifi tullefiltre) slik at stråling ikke kan gå inn eller ut av buret igjennom strømførende føringer.

    Avhengig av frekvens og sende/mottak styrke så fungerer også alu folie på høyere frekvenser. En mobil telefon pakket inn med alu folie får lite signal inn/ut. Et metall chassi som amper og annen elektronikk står helst står i, beskytter også mye imot både inngående og utgående støy. Plastikk chassier har ikke den samme egenskapen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    Det ser jo ut til at både du og Traco har gjort mye riktig her. Det skader sjelden å forstå hva man holder på med. Det ser ut til at innkapslingen av SMPS’en er plast. Stemmer det? Vet du i så fall om de har gjort noe med skjerming (f eks ferrittpulver i materialet) eller om den er så støysvak i utgangspunktet?
    Ja innkapslingen er i plast. Så vidt jeg husker så er det ingen støpemasse eller skjerming inni plasten. Jeg tror Traco oppnår god ytelse mht utstrålt EM-støy «by design» og uten særlige «mottiltak» mht skjerming.

    EDIT: jeg husket litt feil det er en sort gummiaktig støpemasse inni kapslingen på Traco TMT. Jeg sprettet en TMT 10W som jeg har liggende. Det er ikke godt å vite hva den består av, om det f.eks. er iblandet noe ferittpulver e.l. Men det er ingen tegn til skjerming med med metallfolie/-plater e.l.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.596
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kongshaug jobbet i tre forskjellige studio, og utviklet teknikken etterhvert. Han var veldig fokusert på å få renest mulig instrumentlyd inn i mikrofonene, med minimalt bidrag fra omgivelsene og arbeidet derfor mest med "nær-mic", hvorpå han bearbeidet det han tok opp. Det varierte selvsagt, utfra betingelser.

    Det som gjorde at Eicher forelsket seg i lyden var nok den pure instrumentgjengivelsen, som var veldig forskjellig fra opptak der studio/opptaksstedet fikk lov til å prege lyden som gikk ned på båndet (harddisker var ikke i bruk så tidlig). Det var ikke uvanlig med ganske stor avstand fra det akustiske instrumentet til mikrofonene, i enkelte oppsett, og selv det vi vil anse som en ganske nær plassering ville ikke tilfredsstilt Kongshaug, som fikk gitarister til å stå centimetre fra mikrofonen, og som satte flere mikrofoner "nedi" et piano. Målet var minst mulig klangbidrag fra reflekterende kilder, dette sørget han for i etterarbeidet, der han hadde funnet måter å lage "naturlig" klang på som andre ikke klarte å etterligne, men der han hadde frihet til å variere de ulike instrumentene uten at det påvirket totalklangen, på grunn av opptaksteknikken.
    Dette førte jo til at mengder av musikere valfartet til Oslo og Rainbow, ikke bare de som utga på ECM.

    Jeg var stor fan av Kongshaugs arbeid og veldig glad over at han var villig til å gjøre noen opptak for meg (Jan Erik Vold/Reiersrud/Bremnes, for noen reklamefilmer jeg lagde for NSB, blant annet). Og Kongshaug hadde en suveren følelse for det musikalske i resultatet, noe jeg kunne merke tydelig i musikernes respekt for hans innspill.

    Men det vi hører er ikke hva som lød i studio, det er en funksjon av teknikken han utviklet. Og det har gitt oss noen helt fantastiske musikkopplevelser, så opplev ikke mitt innspill over som kritikk, kun en kommentar om hvordan Rainbows innspillinger ble til.
    Den teknikken er vel nærmest det motsatte av «puritanske» audiofile opptak med ett stereopar. Ifølge den skolen kan bare ikke Kongshaugs opptak låte noe annet enn dritt. Eksempel:
    Thirdly, overdubbed, multitrack studio sessions are electronically horrible because you have to use timbre-altering directional mikes; large and complex bad-sounding mixing consoles with hundreds of transparency-robbing op-amp amplification stages; hundreds of feet of signal-muddying mike cables; a studio AC power supply “poisoned” by dozens of digital devices and computers all feeding RFI hash into the AC line; a mix-down process that forces you to copy the original master a second time through the same bad-sounding console that corrupted the original master; then you have to band-aid the resulting witches’ brew with heavy EQ to honey-coat all the electronic harshness and distortion you’ve introduced along the way; and lastly, you have to kill some more natural timbre and transparency with a healthy dose of phony-sounding artificial reverb to make up for the acoustically dead studio you had to use in order to be able to overdub.
    For most of our recordings, which are small groups recorded in our studio, I use a set of battery-powered PZM mics mounted on a 2’ x 2’ wedge. The mics are semi-omni directional (i.e. they cover one hemisphere each), thus they have a pickup pattern similar to the human ear. The wedge provides a baffle between the two mics, much like a human head would.

    The musicians are placed in roughly a semi-circular pattern around the mic array, and a lot of effort is put into getting each instrument at exactly the right distance and height relative to the mic. The placement of each varies according to the directional characteristics and loudness of each instrument. The instrument's directional characteristics are all too often ignored in setting up recordings and performances. I also pay a lot of attention to building the platforms on which any of the floor-mounted instruments need to rest (for example, bass, piano, drums, guitar amplifier). This ties in my focus on vibration control of the resonances of instruments; we use exactly the same techniques and mountings as in our vibration control devices for electronics and speakers. All of this instrument tuning and setup is, of course, judged by ear.

    My aim here is to reproduce the exact, unaltered sound of a session where a live ensemble is playing for one listener who is seated in the ideal listening spot. Obviously, that means I have to record with the shortest and simplest signal path possible - without any form of signal manipulation at any stage in the process. That’s notably different than the most modern studio engineers think; they like to picture themselves as great painters (cosmeticians would be more accurate) improving on the colors and forms of their subjects.
    De opptakene blir nok litt hissige i toppen, ja. Og hos meg låter Kongshaugs opptak som regel bedre enn Mapleshades og minst like «naturlig», selv om de siste gjerne har en «live» kvalitet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.727
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kongshaug jobbet i tre forskjellige studio, og utviklet teknikken etterhvert. Han var veldig fokusert på å få renest mulig instrumentlyd inn i mikrofonene, med minimalt bidrag fra omgivelsene og arbeidet derfor mest med "nær-mic", hvorpå han bearbeidet det han tok opp. Det varierte selvsagt, utfra betingelser.

    Det som gjorde at Eicher forelsket seg i lyden var nok den pure instrumentgjengivelsen, som var veldig forskjellig fra opptak der studio/opptaksstedet fikk lov til å prege lyden som gikk ned på båndet (harddisker var ikke i bruk så tidlig). Det var ikke uvanlig med ganske stor avstand fra det akustiske instrumentet til mikrofonene, i enkelte oppsett, og selv det vi vil anse som en ganske nær plassering ville ikke tilfredsstilt Kongshaug, som fikk gitarister til å stå centimetre fra mikrofonen, og som satte flere mikrofoner "nedi" et piano. Målet var minst mulig klangbidrag fra reflekterende kilder, dette sørget han for i etterarbeidet, der han hadde funnet måter å lage "naturlig" klang på som andre ikke klarte å etterligne, men der han hadde frihet til å variere de ulike instrumentene uten at det påvirket totalklangen, på grunn av opptaksteknikken.
    Dette førte jo til at mengder av musikere valfartet til Oslo og Rainbow, ikke bare de som utga på ECM.

    Jeg var stor fan av Kongshaugs arbeid og veldig glad over at han var villig til å gjøre noen opptak for meg (Jan Erik Vold/Reiersrud/Bremnes, for noen reklamefilmer jeg lagde for NSB, blant annet). Og Kongshaug hadde en suveren følelse for det musikalske i resultatet, noe jeg kunne merke tydelig i musikernes respekt for hans innspill.

    Men det vi hører er ikke hva som lød i studio, det er en funksjon av teknikken han utviklet. Og det har gitt oss noen helt fantastiske musikkopplevelser, så opplev ikke mitt innspill over som kritikk, kun en kommentar om hvordan Rainbows innspillinger ble til.
    Det kan forstås som minst mulig in room bidrag ønskes ,, en balanse kunst
    der var kongs haug en ener
    Men som utøver av ett instrument og vokal har du alldri selv muligheten til å høre det gjenskapt som du med din klang i kropp og bryst opplever og det samme med ditt instrument der du og får resonansene i tillegg den akustiske bidraget av instrumentet kontra å høre opptaket av seg selv og instrumentet i replay etter på

    Hilsen en gitar spiller av akustisk gitar som har hørt seg selv i replay
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Sorry, husker ikke detaljene lenger.... :)
    Jeg tror det er det første sporet på albumet Blue, som heter: In the Wee Small Hours of the Morning. Låter digert den saxen, men ikke helt på container nivå hos meg ihvertfall.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.220
    Antall liker
    2.727
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er det første sporet på albumet Blue, som heter: In the Wee Small Hours of the Morning. Låter digert den saxen, men ikke helt på container nivå hos meg ihvertfall.
    : )Hvor er bra å streame eller kjøpe den ,, tenker på best kvalitet
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    : )Hvor er bra å streame eller kjøpe den ,, tenker på best kvalitet
    Har den på CD, og har ikke prøvd streaming versjonen så det vites ikke 100%. Selv bruker jeg Spotify eller Jriver og spiller via PC. Spotify blir litt rundere og det kan kanskje bli i meste laget akkurat på denne innspillingen.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.281
    Antall liker
    6.463
    Sted
    Under stjernene
    Jeg tror det er det første sporet på albumet Blue, som heter: In the Wee Small Hours of the Morning. Låter digert den saxen, men ikke helt på container nivå hos meg ihvertfall.
    Ja, detter var voldsomme greier. I alle fall på Tidal og Qobuz
    Ikke akkurat ECM kvalitet.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.961
    Antall liker
    2.223
    En forherligelse av støy verket smpsen ,, levetiden er heller ikke lang på flere ,,
    og PS flere ikke laget for serve
    jo den har blitt bedre med årene med raskere komponenter og soft switching

    Men det er forsjell på instrument og hi end audio
    Bare utstyr med høy noise rejection ,harde frekvens avsjeringer
    og ofte bøtter med FB vil funke imo
    Støy er støy enten det er i hyperfølsomme avanserte instrumenter eller enkel hiend. Uansett er det målbart og det langt utover det hørbare. Se på signal/støyforholdet på de forsterkerne som topper lista til Audio Science Review. Angående det parameteret, alle benytter switch mode strømforsyning (SMPS)!

    Og se på den kretsen (Diff. forsterker.) til KJ litt lenger oppe i tråden, støyen ligger imponerende nede på -170db eller 3,6 nanovolt (milliardedels volt) ! Den og har SMPS.

    Når det gjelder begrepet nano- pleier jeg å benytte en billedlig beskrivelse for å tydeligjøre det: neglene våre vokser en nanometer i sekundet.

    En venn av meg (Siv.ing) som jobber med "avanserte saker" sier : "det er enklere å lage støyfrie SMPS enn ditto lineære dampdrevne strømforsyninger" . Billigere OG bedre og lettere. Nostalgi har selvfølgelig ingen plass som designkriterie i den profesjonelle verden.

    Men det er jo ikke hiend da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.596
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo legge til at hvis signalet som skal formidles har 20 kHz båndbredde blir det meste mye enklere hvis strømforsyningen switcher ved 500 kHz enn om den switcher ved 50 Hz og skaper overharmoniske ved 100, 150, osv. Det ene er utenfor arbeidsområdet, det andre i. Å skjerme og filtrere vekk RF er også langt enklere enn å bli kvitt noe som er nesten DC.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.281
    Antall liker
    6.463
    Sted
    Under stjernene
    Dersom det er Jan Erik Kongshaug og ECM det er snakk om, så ta en lytt på

    Keith Jarret, Facing You - Arne Bendiksen Studio P 1972

    Terje Rypdal, What comes after - Arne Bendiksen studio August 73

    Jan Garbarek - Bobo Stenson Quartet, Witchi-Tai-To Arne Bendiksen Studio november 73

    Jan Garbarek - Bobo Stenson Quartet, Dansere - Talent Studio November 1975

    De to siste med samme musikerne (Garbarek, Stenson, Danielsson og Christensen) i to forskjellige studioer med 2to års mellomrom.

    På Terje Rypda's The Singles Collection (89), etter at albumet var mikset sammen med Manfred Eicher - nektet Keyboard spilleren å bli oppført med navnet sitt - derfor står Allan Dangerfield
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Støy er støy enten det er i hyperfølsomme avanserte instrumenter eller enkel hiend. Uansett er det målbart og det langt utover det hørbare. Se på signal/støyforholdet på de forsterkerne som topper lista til Audio Science Review. Angående det parameteret, alle benytter switch mode strømforsyning (SMPS)!
    ...
    «Alle vet jo at målemonstre er ikke high end» ... her er link til måling av støynivået ut av mine Hypex Nilai500DIY:
    Hypex Nilai 500 DIY
    Switchende forsterker og switchende stømforskyning kan da ikke bli til noe ... 50 Hz brum ut av fortserkerene ligger på litt under -125 dBV/-134 dBW eller ca 0,5 µV, og støynivået er 15,2 µV fra 20-20k Hz. Heller ikke her er det mange cm fra nettspenningen til signalforsterkingen, og ingen skjerming i mellom.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.596
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du må forstå at den støyen som kan måles og beskrives ikke er den «støyen» som riktige audiofile kan høre og bekymrer seg for. Det er nesten litt Tao Te Ching over akkurat det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.859
    Antall liker
    21.852
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Point proven at du ikke trenger tinnitus for å høre de rareste ting.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    fikk nylig inn en svært avansert adc/dac som vil fungere i flere tiår uten skife av rør eller kondensatorer. eneste problemet er at den er mindre enn min fingernegln og koster bare en hundrelapp, det kan umulig være hifi?

     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    12.572
    Sted
    Sørlandet
    fikk nylig inn en svært avansert adc/dac som vil fungere i flere tiår uten skife av rør eller kondensatorer. eneste problemet er at den er mindre enn min fingernegln og koster bare en hundrelapp, det kan umulig være hifi?
    Her er samtlige apple dongle dacer testet:


    Dem måler MILEVIS bedre en feks en Audio Note Dac til 200 000,-

    1712293285504.png
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    78
    Antall liker
    100
    Sted
    Norge
    Jeg husker en gammel brosjyre fra Acoustic Research, mine på den tiden foretrukne høyttalere. Der var det et bilde av van Goghs "Solsikker", og i teksten var det poengtert at å gjengi et foto av dette maleriet ikke er et spørsmål om realisme til gjengivelse av blomstene, men til kunstnerens opplevelse av blomstene. Det er da overførbart til høyttalerfabrikkens oppgave.
    Her er det jeg ikke forstår: hvorfor skulle noen ønske å vise dette fotoet på en skjerm som endrer fargene? Eller, gitt at noe faktisk liker solsikkene med litt grønnstikk, kanskje man tenker at "hvis van Gogh hadde hatt tilgang til dagens teknologi hadde han sikkert lagt inn litt mer grønt", hvorfor skulle man ønske å velge en skjerm som legger på litt grønt på alle bilder man viser? Hvorfor ikke heller gjøre dette i programvare, og legge på grønt på akkurat van Goghs bilder, og ikke alle andre?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    er da egentlig i platestudio maleren/artisten sitter
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Her er det jeg ikke forstår: hvorfor skulle noen ønske å vise dette fotoet på en skjerm som endrer fargene? Eller, gitt at noe faktisk liker solsikkene med litt grønnstikk, kanskje man tenker at "hvis van Gogh hadde hatt tilgang til dagens teknologi hadde han sikkert lagt inn litt mer grønt", hvorfor skulle man ønske å velge en skjerm som legger på litt grønt på alle bilder man viser? Hvorfor ikke heller gjøre dette i programvare, og legge på grønt på akkurat van Goghs bilder, og ikke alle andre?
    Her er det viktig å trekke inn konseptet "comparison by contrast"*.
    Ditt innlegg impliserer nemlig at det er den samme fargen som legges til hele tiden, mens vi som velger å følge "opplevelsesruten" framfor den smale sti til perfeksjon, gjør det ikke fordi alle er glade i grønt, men fordi vi mener å oppleve en sterkere generell fargelegging, en mer sprudlende palett, en større kontrast, mer liv i "bildet", kort sagt en sterkere musikalsk opplevelse.
    Det er nemlig den subjektive opplevelsen som er essensen her, så om det er korrekt eller ei, er ikke det viktige for sånne som meg. Det er å mye annet i livet som må være riktig, rett og slett fordi det er viktig at det er sånn, men når det gjelder mine egne opplevelser i mitt eget hjem, så er det entusiasme, emosjoner og opplevelsessenteret som behøver sitt daglige brød. Da er det fullstendig uinteressant for meg om det finnes kurver som viser at det kan gjøres bedre, ettersom det av meg (og mange med meg), oppleves diametralt motsatt. Det vi mener å oppleve, er at musikken beveger oss mer, gir mer energi, lever mer, er kort og greit mer "ekte", enn de systemene som måler best og er mest korrekte.
    Jeg tror i denne sammenhengen at vi bare må leve med at det finnes forskjellige ruter til våre private, indre opplevelser, og heller hylle de som tar'n helt ut den ene eller den andre veien, fremfor å hevde at den ene har rett og den andre har feil. Jeg er dessuten rimelig overbevist om at en hver som hører et vellykket oppsett fra begge retningsvalg, vil mene at det låter både fint, godt og imponerende, det er overhodet ikke slik at man reagerer negativt på det som fremstilles, uansett om man selv har valgt en annen vei til sitt private nirvana.

    Mer info om "comparison by contrast":
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    985
    Torget vurderinger
    2
    na_X . Passer ikke i det heletatt. Teknikken vil ha disse farvene i standariserte fargekoder :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.344
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    1
    Et annet problem med farger er når man snakker om sort og hvit, ingeniør og artist:

    Ingeniør: Hvit er alle farger i spekteret, sort er mangel på farge. Dette er fysikk og bølgelengden på lysbølgene utgjør fargen, dette er også hvordan en TV fungerer.
    Artist: Hvit er mangel på farge, papiret er hvitt og sort er alle farger samlet på papiret. Opplevd erfaring og ikke minst hva man lærer på tegneskole.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    na_X . Passer ikke i det heletatt. Teknikken vil ha disse farvene i standariserte fargekoder :)
    Alternativt i kombinasjoner av CMYK eller RGB, eller kanskje i bølgelengde. Som kjent så er farger ikke noe objektivt.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn