Håkon_Rognlien
Hi-Fi freak
100% enig i hele dette innlegget.Den opprinnelige meldingen din, om sammenheng (eller ikke) mellom fakta og opplevelse, kan for meg tolkes på flere måter. Når du presiserer "komponenter som måler elendig, spiller mer likt virkelige instrumenter" forstår jeg mer av hva du sier, men jeg vil likevel liste opp ulike tolkninger så vi kan være presise i den videre diskusjonen:
Med presiseringen din forstår jeg det dit at det er pkt 4 du tenker på?
- det er mulig å måle forskjeller som ikke er hørbare: dette er ganske åpenbart og lett å bevise
- det er mulig å høre forskjeller som ikke er målbare: dette kan vi jo kalle omdiskutert, i beste fall, jeg synes det høres usannsynlig ut. Men om noen hevder å kunne høre forskjell burde dette være mulig å demonstrere i en blindtest
- at målinger viser god ytelse i forhold til et antatt mål er ikke noen garanti for at det høres bra ut.
- noe kan høres bra ut selv om (eller kanskje på grunn av?) målingene viser avvik som er store nok til å burde være hørbare
Ad 3 og 4: for høyttalere er ikke dette noe kontroversielt, selv Amir og Erin sine tester som legger stor vekt på målinger beskriver av og til høyttalere som høres bedre (eller dårlige) ut enn målinger skulle tilsi.
Når det gjelder elektronikk og pkt 4:
Så står vi igjen med 3: om det finnes elektronikk som måler "rent" (i betydningen: legger beviselig ikke til noen hørbare artefakter mellom input og output) men som høres "kjedelig" ut. Her må vi være presise, for jeg sammenligner ikke 3 og 4, alle er enige om at det er mulig for elektronikk å endre signalet på en måte som lytteren setter pris på, men spørsmålet er om det finnes ulike DAC-er som alle har "god ytelse" i forhold til en gitt standard, men som oppleves forskjellig av lytteren. Dette koker ned til spørsmål 2: er det mulig å høre forskjeller som ikke er målbare?
- støy og forvrengning som (eventuelt) tilføres av moderne elektronikk er veldig mye mindre enn det som kommer fra høyttalerne, så veldig mye blir maskert bort i praksis
- det kan jo hende at man setter pris på feks litt harmonisk forvrengning, og i så fall er målingene kanskje mindre relevante (men her henviser jeg til min tidligere post, at jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle ønske å ha samme forvrengning på all musikken man spiller, eller i det hele tatt at man ønsker å legge til noe forvrengning ut over det man la på i studio, men jeg kan forstå at preferanser er forskjellige)
Hvis noen mener de klarer det (altså for å holde oss til temaet for tråden: høre forskjell mellom to DAC-er som begge har S/N og THD som ligger under det teoretisk hørbare), mener jeg vi bør forsøke å sette opp en blindtest, det hadde vært spennende.
rrn
Ref. spørsmål 2: Jeg betviler sterkt at det er mulig å høre noe som ikke kan måles. Derimot kan jeg se for meg den muligheten at en del målbare fenomener kanskje ikke vektlegges slik de burde, når man skal produsere komponenter med fokus på mest mulig naturtro lydgjengivelse.
Uansett hva som er årsak og virkning, så er jeg ikke så mye i tvil om hva som pirrer mine sanser mest i gjengivelsen av musikk.