har det faktisk skjedd saa mye?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
4.996
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg hater alfabetisk ordning ;)

dete beste med å ikke ha noen ordning i platesammlingen er at jeg ofte kommer over rare plater mens jeg leter og tenker "hmm--- denne har jeg ikke hørt for lenge" når du vet hvor platene står er det en del plater som rett og slett blir glemt..... ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
JK skrev:
Ikke problemer med å sette opp PC m/dingser? Les trådene til f.eks tkr og OMF ;D
Filter her og filter der, hvilket avspillingsprogram? Hvilket interface? Kompabilitet? Hardisker som krasjer o.s.v...........
Nå har nok jeg og tkr et noe mer avansert oppsett enn det som er nødvendig for menigmann. Og mye av det jeg har styrt med er optimalisering....på samme måte som du og andre dirver med rørbytter, nettkabler, underlag osv - så skifter vi samplefrekvens, avspilleprogram, filterlengder osv. Men la det nå ikke være tvil om ditt hovedpoeng - PC basert avspilling er langt mer avansert enn CD!

Jeg vil likefullt utfordre deg på dette med brukervennligheten...jeg hadde langt på vei samme holdning som deg til å spille CD kontra det å bla i filer på PCen....vel nå er jeg frelst! JEg spiller my mer variert musikk enn før....i gamle dager gikk jeg bort i hyllen og plukket med meg 5-10-15 CDer som ble avspilt....nå setter jeg med nå og "browser" litt i musikken, spiller en låt her og der, finner jeg en ang som fenger meg - så kan jeg søke på sangtittel og finne alternative versjoner, eller jeg kan søke på artist og finne annen musikk av samme artist...

Så - overgangen til PC har for meg både gitt bedre lyd, men langt viktigere er synes jeg vel at det er at jeg spiller mye mer variert musikk....I tillegg er hele musikksamlingen blitt tilgjengelig på SqueezeBox på kjøkkenet og soverommet!

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
slartibartfast skrev:
jeg hater alfabetisk ordning ;)

dete beste med å ikke ha noen ordning i platesammlingen er at jeg ofte kommer over rare plater mens jeg leter og tenker "hmm--- denne har jeg ikke hørt for lenge" når du vet hvor platene står er det en del plater som rett og slett blir glemt..... ;)
Ulempen er at man aldri finner den platen man har tenkt å spille.

Jeg har alfabetisk ordning i cd samlingen men i min beskjedne lp samling (drøye 100 album) har jeg ingen ordning og må bla en god del for å finne albumet jeg vil høre. Skulle jeg hatt samme system på cd'ene ville det blitt fullstendig kaos.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
JK skrev:
Min erfaring er at det fortsatt skjer en utvikling av CD-spillere og DACer. Skiftet ut min ARC CD3 med ARC CD5 og det var en stoor oppgradering. Nå er det jo en "hype" rundt PC-avspilling og hvor "praktisk" dette er!
Dette er bare tull! En får det ikke enklere enn en CD spiller! Plugg and play!

Et tips. Les trådene der medlemmer har konvertert fra CD-spiller til PC ;D
Å sette opp en ny CD-spiller tar meg ca. 3min! Hvor lang tid bruker en på et nytt PC-oppsett?
Å skifte CD? Ca. like lang tid det tar å lete opp filen på PCen!

Nei, CDen har et langt liv foran seg! Blir det så ille at en kun får kjøpt musikk som datafiler så kan denne brennes over til CD.

Det jeg kan se en fremtid i er dedikerte kombibokser det det er både en CD avspiller med harddisk som kan kobles til nettet for nedlasting!

Å bruke noe så skrøpelig og fullt av dårlige/støyende komponenter som en PC til high-end musikk avspilling er over min fatteevne ;D
Endelig!
Takk!

N

nb

Gjest
lars_erik skrev:
JK skrev:
Å bruke noe så skrøpelig og fullt av dårlige/støyende komponenter som en PC til high-end musikk avspilling er over min fatteevne ;D
Endelig!
Takk!
At musikken dere lytter på høyst sannsynlig er spillt inn på en PC/Mac plager dere neppe nevneverdig regner jeg med?

Nøyaktig hvilke komponenter i en PC er det forresten som er for dårlige til High-end musikk?

G

Gjestemedlem

Gjest
JK skrev:
Tja. En god filserver kan stå på sammenhengende i årevis uten noen problemer. Kjøper man noe tilfeldig rask fra Expert eller Elkjøp så får man nok noe rammel... men slik er det jo med hifi ellers også.

Det er forøvrig ikke meningen at slike lagringsenheter skal stå i stue eller lytterom. De setter man på et kontor eller i en bod en annen plass i huset. Selve avspillerene i lytterommet (mottaker og DAC) er helt uten bevegelige deler, og derfor også uten støy.

Slike oppsett kan være litt vanskelige å installere og sette opp, så det kan man gjerne overlate til noen med god kunnskap om slikt. Men i bruk er det like enkelt som å spise peanøtter.

V

vredensgnag

Gjest
Ja, Herregud. Hva kan Bob Katz ha tenkt på når han sier at Pure Music overgår det som er av cd-spillere? For et fjols han må være. Hva er det egentlig for en tulling? Hva vet han om musikkavspilling?

Å? Mener du den Bob Katz?

"When playing 16/44 sources, Pure Music sounds as good to me as the best CD transport anyone can dig up - as long as I'm using a high-quality jitter-immune D/A converter. But I can play my 88.2 kHz, 96 kHz and 192 kHz/24 bit masters and then Pure Music beats any CD source. I love being able to play a collection of my masters using the friendly Itunes interface, but with Pure Music bypassing any sound processing that iTunes performs. Throw in a calibrated, dithered volume control marked in decibels, and I'm in heaven. Mechanically, the Mac Mini is quieter than some CD players!"
- Bob Katz, Mastering Engineer, Digital Domain, Orlando, FL; Formerly Recording Engineer and Technical Director of audiophile label Chesky Records

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Den dagen noen kan overbevise meg om at data-basert avspilling overgår dCS Puccinien min i lydkvalitet, konverterer jeg KANSKJE :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Den dagen noen kan overbevise meg om at data-basert avspilling overgår dCS Puccinien min i lydkvalitet, konverterer jeg KANSKJE :)
Når du har digitale innganger hadde det vært mer relevant med en direkte sammenligning mellom pc-Puccini og cd i Puccini. Der tror jeg det vil bli dødt løp.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Når du har digitale innganger hadde det vært mer relevant med en direkte sammenligning mellom pc-Puccini og cd i Puccini. Der tror jeg det vil bli dødt løp.
Hvorfor i all verden skal jeg da bruke masse tid på å rippe og organisere, om jeg ikke tjener noe lydmessig??? ::)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.186
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
JK skrev:
Ikke problemer med å sette opp PC m/dingser? Les trådene til f.eks tkr og OMF ;D
Filter her og filter der, hvilket avspillingsprogram? Hvilket interface? Kompabilitet? Hardisker som krasjer o.s.v...........
Nå har nok jeg og tkr et noe mer avansert oppsett enn det som er nødvendig for menigmann. Og mye av det jeg har styrt med er optimalisering....på samme måte som du og andre dirver med rørbytter, nettkabler, underlag osv - så skifter vi samplefrekvens, avspilleprogram, filterlengder osv. Men la det nå ikke være tvil om ditt hovedpoeng - PC basert avspilling er langt mer avansert enn CD!

Jeg vil likefullt utfordre deg på dette med brukervennligheten...jeg hadde langt på vei samme holdning som deg til å spille CD kontra det å bla i filer på PCen....vel nå er jeg frelst! JEg spiller my mer variert musikk enn før....i gamle dager gikk jeg bort i hyllen og plukket med meg 5-10-15 CDer som ble avspilt....nå setter jeg med nå og "browser" litt i musikken, spiller en låt her og der, finner jeg en ang som fenger meg - så kan jeg søke på sangtittel og finne alternative versjoner, eller jeg kan søke på artist og finne annen musikk av samme artist...

Så - overgangen til PC har for meg både gitt bedre lyd, men langt viktigere er synes jeg vel at det er at jeg spiller mye mer variert musikk....I tillegg er hele musikksamlingen blitt tilgjengelig på SqueezeBox på kjøkkenet og soverommet!

Mvh
OMF
Enig med OMF. Pr. idag har jeg ikke engang noe cd- drev innkoplet.
Som OMF skriver, er nok hverken hans eller mitt oppsett representative. I tillegg til avspilling ligger det dsp i lange baner hos oss. Dette er jo ikke nødvendig for å bruke pc- avspilling, men øker utbyttet.
mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg bruker begge deler siden jeg har to anlegg. Mens jeg synes det er tungvint og legge inn CDer i en skuffe sammenlignet med og ha all musikken tilgjengelig med noen tastetrykk. I tillegg får man tilgang på tjenester som Spotify og Wimp. Og man kan høre på musikkklipp musikkvideoer på hovedanlegget.

Krever selvsagt litt mer kunnskap enn å legge inn en CD i en spiller, men man gjøre det veldig enkelt ved å velge en Mac, bruke iTunes som avspiller og iPhone som fjernkontroll. Ønsker man en server, er Time Capsule fra Apple såre enkelt og sette opp. Det finnes andre lettvinte og fine løsninger også. Tror ikke det er så mange som går tilbake når man har fått smaken på dette.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
Hvorfor i all verden skal jeg da bruke masse tid på å rippe og organisere, om jeg ikke tjener noe lydmessig??? ::)
Lydmessig er det ingen grunn til å gjøre det dersom du ikke vurderer en eq løsning.

Men det er praktisk og du får også muligheten til å oppbevare back up et annet sted i tilfelle hjemmet brenner ned.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ser jo at det vil kunne være en del praktiske fordeler. Men for meg er lyden alt :D

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
helt enig med lars_erik, har enda ikke hørt et system med PC avspilling som spiller i referanseklasse som dagens highend spillere som dcs, Wadia osv. Sammenlignet med enklerer CD spillere kan PC/DAC spille fint, men ikke sammenlignet med CD/vinyl i referanse.

Har selv hatt PC avspilling i flere år og har ikke angret på retur til CD/SACD spiller. Har full forståelse for de som ønsker PC avspilling, men selv har jeg ikke kunnet oppfatte lydmessige fordeler.

Min oppfatning er et mer distansert forhold til musikken når man går vekk fra CD/SACD, på samme måte som opplevelsen med å gå fra vinyl til CD. Lyden blir mer mekanisk og mindre komplett.

mvh.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Enig.

Og jeg vil høre HELE plater. Muzak kan jeg høre på i heiser og i varehus :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tott skrev:
helt enig med lars_erik, har enda ikke hørt et system med PC avspilling som spiller i referanseklasse som dagens highend spillere som dcs, Wadia osv. Sammenlignet med enklerer CD spillere kan PC/DAC spille fint, men ikke sammenlignet med CD/vinyl i referanse.
Jeg deler vel ikke den erfaringen....
Har vel etterhvert hørt ganske så mange gode oppsett - og av de jeg oppfatter som best er PC basert avspilling helt klart i flertall!

Mvh
OMF

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
Tott skrev:
Jeg deler vel ikke den erfaringen....
Har vel etterhvert hørt ganske så mange gode oppsett - og av de jeg oppfatter som best er PC basert avspilling helt klart i flertall!

Mvh
OMF
Det er helt i orden, vi alle oppfatter musikk forskjellig.

mvh.

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
lars_erik skrev:
Ser jo at det vil kunne være en del praktiske fordeler. Men for meg er lyden alt :D
Testet selv pc via AE vs. driverk (VRDS-NEO) vs. Sonos inn i mitt dCS Purcell/Delius-sett og det var ikke tvil - desverre. Hadde flere venner på besøk bare for å bekrefte det jeg hørte, jeg hadde jo nylig kjøpt et 60k drivverk og "godtok" ikke at det spilte dårligere enn Sonos og like bra som pc via AE - jeg endte med å selge drivverket med et solid tap, men for meg er også lyden alt. Etterhvert så har jeg gått over til asynkron usb (mange som har dårlig erfaring med usb i high-end oppsett har brukt den adaptive varianten...hvilket i mine ører også er totalt Scheiße!) sammen med Pure Music. Denne kombinasjonen parkerer i mine ører ethvert drivverk. Stereophile, Bob Katz, mfl. kommer med liknende uttalelser, så hvis "lyden er alt" så ville jeg lånt en Puccini u-clock, mac og lastet ned en testversjon av PM og gitt det et forsøk..... :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ettersom det tydeligvis har skjedd så vannvittig mye med cdavspillere finner jeg det særdeles merkelig at den protokollen som blir benyttet ved overføringen av disse signalene ikke har blitt endret?

Den må da ha enormt forbedringspotensiale ettersom den har vært uendret i 30 år?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Kommer vel an på kvaliteten på CD-spilleren det.
Og på lydkortet/DAC-en i PC-en. Lossless og/eller 24bit/192KHz filer gjennom en god ekstern DA-converter har potensiale til å låte bedre enn CD-plater i utgangspunktet.

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
At det blir bedre med bruk av PC som drivverk er jo helt topp, brukervennligheten er jo helt fantastisk. Selv har jeg ikke vært i stand til å få til dette, kanskje jeg gjør noe feil eller kanskje jeg fokuserer feil under vurdering.

Kan noen som mener de har fått til dette beskrive hva som blir bedre og ikke bare at det blir bedre. Hvilket cd spiller drivverk man sammelingner med og hva for PC/DAC man får et bedre resultat med. Da er det litt enklere å danne seg et bilde av resultatet.

mvh.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Når man glorifiserer dette slik, er det kanskje viktig å vite HVILKEN CD-spiller man sammenligner med.
En til 10k,20k,100k?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.260
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Når man glorifiserer dette slik, er det kanskje viktig å vite HVILKEN CD-spiller man sammenligner med.
En til 10k,20k,100k?
Mente du hvilken, eller mente du hvor dyr? Nå er jeg forvirret. Eller sier prisen alt vi trenger å vite om kvaliteten?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
erato skrev:
lars_erik skrev:
En til 10k,20k,100k?
Mente du hvilken, eller mente du hvor dyr? Nå er jeg forvirret. Eller sier prisen alt vi trenger å vite om kvaliteten?
Forvirret, eller i kranglehumør?
Pris har selvsagt mye å si for kvalitet.

Som sagt før, den dagen noen kan bevise at pc-basert avspilling gir BEDRE LYD enn min dCS Puccini, konverterer jeg KANSKJE.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
erato skrev:
lars_erik skrev:
En til 10k,20k,100k?

Som sagt før, den dagen noen kan bevise at pc-basert avspilling gir BEDRE LYD enn min dCS Puccini, konverterer jeg KANSKJE.
Bare å koble til en pc til Puccini, bruke Foobar og Wasapi så vil lyden bli lik den du får ved å spille av sølvplater direkte

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jo, det har du sagt før, men hva skal være poenget med det da?

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
erato skrev:
lars_erik skrev:
En til 10k,20k,100k?

Bare å koble til en pc til Puccini, bruke Foobar og Wasapi så vil lyden bli lik den du får ved å spille av sølvplater direkte
Nå har ikke jeg noe Pucchini (så den kjenner jeg ikke), men jeg har selv jobbet med PC(mac/pc)/DAC løsninger og med intern DAC i dagens kilde uten å kunne oppleve annet enn et flott brukergrensesnitt. Lyden blir meget bra den og kan være tilfredsstillende inntil man sammenligner.

Anonym, siden du kjenner dcs Pucchini, får man tilsvarene lydkvalitet ved direkte tilknytning fra PC m/lydkort til Pucchini eller krever dette U-Clock.

mvh.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Tott skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
erato skrev:
lars_erik skrev:
En til 10k,20k,100k?

Nå har ikke jeg noe Pucchini (så den kjenner jeg ikke), men jeg har selv jobbet med PC(mac/pc)/DAC løsninger og med intern DAC i dagens kilde uten å kunne oppleve annet enn et flott brukergrensesnitt. Lyden blir meget bra den og kan være tilfredsstillende inntil man sammenligner.

Anonym, siden du kjenner dcs Pucchini, får man tilsvarene lydkvalitet ved direkte tilknytning fra PC m/lydkort til Pucchini eller krever dette U-Clock.

mvh.
Tilfredsstillende er ikke bra nok.
Forstår det med brukersnittet, men kvalitet på lyden betyr alt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Tott skrev:
Anonym skrev:
lars_erik skrev:
erato skrev:
lars_erik skrev:
En til 10k,20k,100k?

mvh.
Jeg kjenner ikke Puccini men dCS har alltid fått god omtale i Stereophile så jeg antar de er såpass godt konstruerte at det ikke er noe hørbar forskjell på digitale inn signaler.

Det argumentet med at lyden er bra inntil man sammenligner kjøper jeg ikke.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nei, særlig siden du (ikke) har hørt den.... 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
lars_erik skrev:
Nei, særlig siden du (ikke) har hørt den.... 8)
Nei men jeg har vært borti mye vesentlig dyrere utstyr som bruker optisk overføring og der er det viktig er at demping er innenfor spec.

Spiller det noen rolle om jeg har hørt den eller ikke? Ifølge Stereophile måler godt med både toslink og usb.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.330
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
el_mariachi skrev:
Ettersom det tydeligvis har skjedd så vannvittig mye med cdavspillere finner jeg det særdeles merkelig at den protokollen som blir benyttet ved overføringen av disse signalene ikke har blitt endret?

Den må da ha enormt forbedringspotensiale ettersom den har vært uendret i 30 år?
Phøøiii! Vinylprotokollen er da enda eldre og låter enda bedre ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.926
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
RoDa skrev:
el_mariachi skrev:

Phøøiii! Vinylprotokollen er da enda eldre og låter enda bedre ;)
Godt sagt! 8)

S

Stereo_Mono

Gjest
Synes personlig Redbook CD-spiller utviklingen fra ca 92-93 og oppover har gått ganske så tregt fremover. Har flere gode britiske DACer fra midten av 90 tallet og sammenlignet A/B on the fly med min Arcam FMJ DV139 alt mulig spiller, som er en relativ kostbar sak og bygd på FMJ Cd-spillere, er forskjellene overraskende små.

SACD på Arcamen kan dog ikke sammenlignes med vanlig CD avspilling via disse DACene. Der er den i sitt ess. Skulle bare gjerne hatt mere software :)

Topp Bunn