Terje Berg
Hi-Fi freak
Tror ikke den perfekte høyttaler finnes.
Jeg under på hva som skal til for å bli kvalifisert til "voksen" audiofil i henhold til din klassifisering. Så lenge man evner å handle stereoanlegg i henhold til egne preferanser og ikke minst musikksmak og lommebok er man vel mer enn voksen nokHmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da ???
Vi er sikkert alle voksne nok...å være for voksen må være kjeeedeligJeg under på hva som skal til for å bli kvalifisert til "voksen" audiofil i henhold til din klassifisering. Så lenge man evner å handle stereoanlegg i henhold til egne preferanser og ikke minst musikksmak og lommebok er man vel mer enn voksen nokHmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da ???
Jeg har ikke noe særlig kompetanse, jeg står på skuldrene til de som har det, haha. Å kikke litt rundt i DIY-seksjonen på AVSForum.com er nok lurt, men fokuset der er veldig på hjemmekino og veldig, veldig dyp bass, men det er fortsatt mye annen info og ekstremt mange flinke folk der fra hele kloden. Jeg har også fått mye hjelp og tips her på hifisentralen, det er mange her som har veldig peiling.@ tittentei - har prøvd å bygge bass kasser, men kompetansen min er ikke på ditt nivå desverre. Men har vel noen ganger nådd punktet hvor jeg er veldig fornøyd. Men på enkelte CD'er låter det plutselig boomy og helt på jordet. Men skal på sikt prøve igjen og med større elementer. Max hittil har vært med 12" ere.
edit : tittentei ser nå du mente bygge høyttalere, har tenkt å bestille ett ferdig kit basert på Heresy klone som er porta og bør gå ned til 35hz. Har ikke heeeelt trua men skal prøve.
Det kunne kanskje vært aktuelt å bygge noe i samme format? En 3-veis med 18", 12" og horn? Hos DIYsoundgroup får man kjøpt både horn og waveguides, og parts-express.com har stort utvalg i drivere. Så kan du jo dele dem aktivt, for å slippe unna passivt delingsnettverk. Med f.eks. 2 stk Emotiva XPA-3, så har du en amp per høyttaler og miniDSP 4x10 HD som preamp, DAC, delingsnettverk og EQ.The M1 employs a high frequency horn only 7.5 cm deep (3”) with a bandwidth of 1.8Khz to beyond 20kHz. The actual efficiency of this driver is 115dB/1W/1M. A 12” driver reproduces sound from 80Hz to 1.8kHz. An 18” woofer reproduces sound below 80Hz, generally limited by the capabilities of the room itself. The drivers are capable of generating over 130dB SPL if powered by 4,000 Watts. Daniel Hertz SA has chosen to limit the dynamic range to around 126dB for ear safety reasons, using over 200W of power. The SPL recommended by audiologists for extended listening is 75dB. This is roughly equivalent to a car that is suitable for comfortable daily driving but has a top safe speed of over 480 kM per hour (approximately 300 mph).
Semantikk ... det er et spørsmål om samspillet med hovedHT. Mange små høyttalere f.eks. med 6-7 tommer «bass», kan ha god av en nedre delefrekvens omkring 100-200 Hz. Om en sobwoofer ikke lengre er en sobwoofer dersom den gjør en bra jobb i frekvensområdet 100-200 Hz så får de så vær.....
Jeg kunne bare ikke styre meg "subwoofere som funker tilstrekkelig høyt opp i frekvens" Nå skal vel ikke subwoofere ta seg av annet enn ca. de to laveste oktavene, ellers er det jo woofere/basshøyttalere. Jeg ser dette har sklidd ut de siste årene, men det er jo en grunn til at det heter subwoofere
Hehehe, satt faktisk og kikket på scoop bins inspirert av WHT i går, og det sies at et problem med scoop er at det fort kan bli en dip i responsen rundt 80 Hz.WHT
Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
De har minimalt med filterkomponenter.
Relativ enkel konstruksjon, hvor flere mål kan tas av bilder.
Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
Har aldri hørt WHT. De bruker 12" i toppmodellen og mindre i de andre og da er vel dippen høyere opp, og kanskje maskert av den andre driveren?I don’t like scoop or rear loaded horns cabinets because the output from the front of the driver is out of phase from the output of the horn or rear of the driver. This causes a dip in the frequency response, which normally occurs around the 70 to 90Hz range for 15 or 18" bins. It is in this 70 to 90 Hz range that we hear or feel the kick or speed of the bass. Most scoop bins have a 3 to 6 dB dip in the response around that area making the cabinet sound slow and heavy. Scoops lack any real punch and detail and are very difficult to mix a band on. Bigger scoops with 21" drivers will have the dip lower down at around 50 to 60 Hz and the dip in response will be less pronounced with the more cabinets you use.
Tanken var god, men eksempelet er vel mer i retning av noe som er oppløftende for alle som designer høyttalere, for hvis det er mulig å gjøre et levebrød av å lage noe slikt, så er det håp for oss alle.Mark Levinson har jo startet Daniel Hertz, og flaggskipet heter M1.
Det kunne kanskje vært aktuelt å bygge noe i samme format? En 3-veis med 18", 12" og horn? Hos DIYsoundgroup får man kjøpt både horn og waveguides, og parts-express.com har stort utvalg i drivere. Så kan du jo dele dem aktivt, for å slippe unna passivt delingsnettverk. Med f.eks. 2 stk Emotiva XPA-3, så har du en amp per høyttaler og miniDSP 4x10 HD som preamp, DAC, delingsnettverk og EQ.The M1 employs a high frequency horn only 7.5 cm deep (3”) with a bandwidth of 1.8Khz to beyond 20kHz. The actual efficiency of this driver is 115dB/1W/1M. A 12” driver reproduces sound from 80Hz to 1.8kHz. An 18” woofer reproduces sound below 80Hz, generally limited by the capabilities of the room itself. The drivers are capable of generating over 130dB SPL if powered by 4,000 Watts. Daniel Hertz SA has chosen to limit the dynamic range to around 126dB for ear safety reasons, using over 200W of power. The SPL recommended by audiologists for extended listening is 75dB. This is roughly equivalent to a car that is suitable for comfortable daily driving but has a top safe speed of over 480 kM per hour (approximately 300 mph).
LOL, ja, og navnet selvfølgelig.Tanken var god, men eksempelet er vel mer i retning av noe som er oppløftende for alle som designer høyttalere, for hvis det er mulig å gjøre et levebrød av å lage noe slikt, så er det håp for oss alle.Mark Levinson har jo startet Daniel Hertz, og flaggskipet heter M1.
Mulig det hjelper å operere fra Sveits.
En SEOS derimot, er godt gjennomtenkt engineering, mye info på avsforum og muligens en del på diyaudio også.
Billig er det også.
Dette er eksempel på produkter som ikke er like oppløftende, sett fra en designers nokså snevre utsiktspunkt.
Hmm. Ja, det skulle vært interessant å vite hvor høyt opp, og hvor dyp, dippen det blir på 8 og 12"Hehehe, satt faktisk og kikket på scoop bins inspirert av WHT i går, og det sies at et problem med scoop er at det fort kan bli en dip i responsen rundt 80 Hz.
Har aldri hørt WHT. De bruker 12" i toppmodellen og mindre i de andre og da er vel dippen høyere opp, og kanskje maskert av den andre driveren?
I din verden heter den kanskje 8.2? Jeg har hørt de, både på 61 og min egen forsterker *sukk* imponertIkke perfekte.
Ikke dyre.
Men et fryd for øret musikkmessig.
Og det alder meste av de er Norsk kvalitet
De ser jo ikke så alder værst ut eller da
Vis vedlegget 288030
Minus er at de mangler det siste av råskap til et sikkelig action filmlyd.
Men finnes det en perfekt høytaler ?
Det er et så voksent budsjett at en stakkars noob-DIY'er ikke engang tør tenke tanken på hva som kunne vært mulig å oppnå. ;D Med 1,5mnok skulle jeg nok klart å bygge mitt siste stereoanlegg, ja ;DDaniel Hainz M1 koster 1,2 mill + moms til Norge, da med forsterkere med deling. Var i kontakt med han i sommer om disse. Han skulle garantere at dette var det siste stereo anlegget jeg noen gang kom til å kjøpe Dette er vel muligens rett også, testene av oppsettet viser jo at det spiller bra
Diskantene på WHT er nok fullt mulig å få tak i da de, såvidt jeg vet, er kjøpt inn (usikker på om de er modifisert etterpå). Mellomtone/basselementene derimot er spesiallaget av WHT og samarbeidspartner så de får man nok ikke tak i. Ville tro man får en ganske vrien jobb med elementintegrasjonen når man kjøper ferdiglagde standard elementer og skal lage kabinetter rundt det med kun en kondensator på diskanten. Da har man ikke noe delefilter å støtte seg på så ser for meg at man må prøve mange elementer og kabinetter før man får integrasjonen mellom diskant og bass/mellomtone til å fungere noenlunde. Føler integrasjonen mellom elementene er totalt sømløs på WHT og tviler på at man kommer dit uten custom elementer på dynamiske høyttalere. Mye av magien i WHT kommer av at det ikke er noe delefilter på de, utenom en kondensator på diskanten, og at elementene er ekstremt raske. Dette gjør at selv svake signaler får gå uhindret igjennom og elementene spiller i sitt naturlige frekvensområde. På mine PR3 så tror jeg bånddiskanten deler ved 1700hz og spiller ned til 1350hz, og basselementet er uten delefilter. Er ihvertfall det i PR1 som er samme elementkonfigurasjon i et mer avansert og kostbart kabinett.WHT
De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.
Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
Digital aktiv deling og DSP er ett av svarene her.Diskantene på WHT er nok fullt mulig å få tak i da de, såvidt jeg vet, er kjøpt inn (usikker på om de er modifisert etterpå). Mellomtone/basselementene derimot er spesiallaget av WHT og samarbeidspartner så de får man nok ikke tak i. Ville tro man får en ganske vrien jobb med elementintegrasjonen når man kjøper ferdiglagde standard elementer og skal lage kabinetter rundt det med kun en kondensator på diskanten. Da har man ikke noe delefilter å støtte seg på så ser for meg at man må prøve mange elementer og kabinetter før man får integrasjonen mellom diskant og bass/mellomtone til å fungere noenlunde. Føler integrasjonen mellom elementene er totalt sømløs på WHT og tviler på at man kommer dit uten custom elementer på dynamiske høyttalere. Mye av magien i WHT kommer av at det ikke er noe delefilter på de, utenom en kondensator på diskanten, og at elementene er ekstremt raske. Dette gjør at selv svake signaler får gå uhindret igjennom og elementene spiller i sitt naturlige frekvensområde.WHT
De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.