Høyttalere Har DU funnet den perfekte høyttaler ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Langt fra perfekt, men perfekt langt fra ;) Både Heresy og RF-63 har så mange feil at de kunne fylt en bok, men de får meg til å smile hver gang setter på noe musikk og da klager jeg ikke...(enda ihvertfall)
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Perfekt blir det vel aldri, men etter 25 år og mye forskjellig har jeg nå de beste høyttalerne til nå.
    Lecontoure Mobile 160 er en utrolig god høyttaler etter min smak. Åpen, organisk og med fyldig klang. Audio art lovpriser også denne høyttalere.
    Det er derfor jeg med tungt hjerte selger unna min HiFi på grunn av omprioritering i bruk av lytterommet. Hyppig besøk av barnebarn krever ommøblering som ikke gjør plass til eget lytterom. Blir vel en Geneva L eller noe i stedet.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Dette er det nærmeste jeg har kommet"perfekt" så langt : Atc SCM50SL (passive)
    Silkemyke/slam avhengig av innspilling, skiller virkelig skitt og kanel disse.....
     

    Vedlegg

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Tror jeg har funnet den beste høytaleren for meg.
    Siden anlegget står i bruks og hovedstua i huset så spiller plass og til dels design en rolle også.
    Confidence C4 gir for meg ett upåklagelig lydbilde generelt og spesielt fra mellombass og opp.
    Dypbass og trøkk nederst er ikke disse høytalerne sin styrke.
    Det bedret seg betraktelig for 14 dager siden da jeg koblet SUB500 til Gryphon Diablo.
    SUB500 er en glimrende sub til musikk med lukket kasse gir den tørr,stram og rask bass.
    Satte den til deling på 60Hz med 180 fase og slik at den gir ett bittelitte skyv i de nederste oktavene.
    For meg fungerer dette veldig bra og summa summarum så tror jeg at for meg​ så er dette tett opp til perfekt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
    Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da ??? ;)
    Jeg under på hva som skal til for å bli kvalifisert til "voksen" audiofil i henhold til din klassifisering. Så lenge man evner å handle stereoanlegg i henhold til egne preferanser og ikke minst musikksmak og lommebok er man vel mer enn voksen nok :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Harbeth, som nevnt over har en lydfilosofi som passer meg perfekt, i mitt tilfelle m30.1. En raus, romslig, omsvøpende deilig lyd som klarer det kunststykket å fremdeles fremstå som krisp og klar. Ingen hyling i øvre mellomtone og et generelt feilfritt mellomregister. Også er det så deilig å tenke at dette var bra musikk, i stedet for at dette trøkka bra, eller noe av det andre man gjerne tenker, med andre høyttalere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har sett folk hevde denne høyttaleren er en av de som inneholder flest patenter som høyttaler. Andre si den spiller bedre enn B&W 801. Og prisen, den er (kun) ca 38.000 for paret og leverandøren heter ikke mindre enn JBL. Et studio i Oslo har de visst, skal be om en lytt en gang har jeg bestemt meg for.

    JBL LSR6332 studiomonitor med 12" 5" og tweeter – LydRommet
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Hmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
    Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da ??? ;)
    Jeg under på hva som skal til for å bli kvalifisert til "voksen" audiofil i henhold til din klassifisering. Så lenge man evner å handle stereoanlegg i henhold til egne preferanser og ikke minst musikksmak og lommebok er man vel mer enn voksen nok :)
    Vi er sikkert alle voksne nok...å være for voksen må være kjeeedelig :)
    -Ja, handle etter egne preferanser! Å handle pent brukt utstyr fra hifi-freaker eller "status-shoppere" anbefales..hehe.
     
    Sist redigert:

    Hæææ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2014
    Innlegg
    143
    Antall liker
    70
    Får musikken deg til å glemme anlegget har du perfekte høyttalere så enkelt er det.:)
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    - KEF ...RDM-3 .....- er en Veldig morsom Studio-Monitor som faktisk ble laget i U.K. bestykket med elementer fra Reference-Serien deres. - ett før "alt" ble flyttet til Kina - oppkjøpt av kinesere........

    Mvh. Lyden av Opplevelser
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    @ tittentei - har prøvd å bygge bass kasser, men kompetansen min er ikke på ditt nivå desverre. Men har vel noen ganger nådd punktet hvor jeg er veldig fornøyd. Men på enkelte CD'er låter det plutselig boomy og helt på jordet. Men skal på sikt prøve igjen og med større elementer. Max hittil har vært med 12" ere.

    edit : tittentei ser nå du mente bygge høyttalere, har tenkt å bestille ett ferdig kit basert på Heresy klone som er porta og bør gå ned til 35hz. Har ikke heeeelt trua men skal prøve.
    Jeg har ikke noe særlig kompetanse, jeg står på skuldrene til de som har det, haha. Å kikke litt rundt i DIY-seksjonen på AVSForum.com er nok lurt, men fokuset der er veldig på hjemmekino og veldig, veldig dyp bass, men det er fortsatt mye annen info og ekstremt mange flinke folk der fra hele kloden. Jeg har også fått mye hjelp og tips her på hifisentralen, det er mange her som har veldig peiling.

    Hvis du er budsjettlimited, så er det som Orso m.fl. har sagt tidligere bedre å optimalisere for ned mot 20-30 Hz, siden det i musikk er lite informasjon under. Det vil også være kostnadseffektivt å bygge portet eller ved bruk av passiv radiator, dvs en slavebass (som gir samme resultat som portet, men uten eventuell portprobelmatikk), siden man da får mer SPL per krone. Fordelen med lukket er at det er mye enklere å bygge og mange vil mene at man får bedre bass, men man trenger flere subber for å oppnå samme SPL som portet. Tapped horn i bassen gir ekstremt mye output over et kort frekvensintervall, men blir enormt effektivt i det området det er konstruert for å yte. Disse er litt vanskelig å bygge, men tar man seg tid og får hjelp til design eller velger noe som er designet og ligger ute, så lar det seg jo gjøre.

    Min hypotese hittil er at for å få god lyd trenger man:

    (1)
    Høyttalere med store drivere type 15" som gjør eksemplarisk jobb og kan servere mye dynamikk fra 50-60 Hz til 300 Hz, for her har du midbassen, punchet i trommer og bunnen i stemmer o.l. + ha myk og fin lyd i toppen uten å bli sibilant og skrikete. Kanskje en god bånddiskant er det billigste her?

    (2)
    Eget subwoofersystem med store drivere (;D) for å motarbeide noder og få gjevn respons i sweetspot og

    (3) DSP for å fjerne boomy peaker i bassresponsen, korrigere for responsen og ellers tweake ting til smak og behag.

    (4) Akustikk, som jeg kan veldig lite om enda, men her tror jeg en kombinasjon av å dempe eller diffusere førsterefleksjonene forbedrer stereoperspektiv og gir mindre sibilans/flutter + at man demper for romnoder i bassen (men dette er veldig plasskrevende, mens førsterefleksjonene er enkle og ikke krever det helt store).

    Problemet med små høyttalere (og drivere) er at de ikke klarer dette 50/60-300 Hz området skikkelig nok til å levere ordentlig dynamikk (åh, nå blir folk uenige, haha). Hvis du prøver å fylle på med midbassmoduler som skal hjelpe til i dette området, så kan du finne det veldig vanskelig å integrere dem, fordi lyden er direktiv over ~80 Hz, og da hører du wooferne. Jeg har mer tro på at man har et par store htt som tar området, og så har man flere subber som er delt litt forskjellig og har litt overlapp for å få den smootheste responsen mulig uten at det blir sjenerende.

    Som alltid finnes det hundrevis av veier til målet og omtrent like mange meninger som entusiaster, men jeg har lest anleggstråden din og tror dette kan passe deg også bra. Bygger du selv, så kan du anpasse shit til din smak. :]

    Altec Lansing Model 19 som duc999 viser til har heftig punch, men er litt avrullet i toppen, så de har ikke sparkle, mulig dette kan lappes på med en UHF på toppen av hornet elns.

    Jeg er også stor fan av JBL sine studiomonitorer. De har rocketrøkket i midbassen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mark Levinson har jo startet Daniel Hertz, og flaggskipet heter M1.

    The M1 employs a high frequency horn only 7.5 cm deep (3”) with a bandwidth of 1.8Khz to beyond 20kHz. The actual efficiency of this driver is 115dB/1W/1M. A 12” driver reproduces sound from 80Hz to 1.8kHz. An 18” woofer reproduces sound below 80Hz, generally limited by the capabilities of the room itself. The drivers are capable of generating over 130dB SPL if powered by 4,000 Watts. Daniel Hertz SA has chosen to limit the dynamic range to around 126dB for ear safety reasons, using over 200W of power. The SPL recommended by audiologists for extended listening is 75dB. This is roughly equivalent to a car that is suitable for comfortable daily driving but has a top safe speed of over 480 kM per hour (approximately 300 mph).
    Det kunne kanskje vært aktuelt å bygge noe i samme format? En 3-veis med 18", 12" og horn? Hos DIYsoundgroup får man kjøpt både horn og waveguides, og parts-express.com har stort utvalg i drivere. Så kan du jo dele dem aktivt, for å slippe unna passivt delingsnettverk. Med f.eks. 2 stk Emotiva XPA-3, så har du en amp per høyttaler og miniDSP 4x10 HD som preamp, DAC, delingsnettverk og EQ. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.364
    Torget vurderinger
    1
    ....
    Jeg kunne bare ikke styre meg "subwoofere som funker tilstrekkelig høyt opp i frekvens" Nå skal vel ikke subwoofere ta seg av annet enn ca. de to laveste oktavene, ellers er det jo woofere/basshøyttalere. Jeg ser dette har sklidd ut de siste årene, men det er jo en grunn til at det heter subwoofere;)
    Semantikk ... det er et spørsmål om samspillet med hovedHT. Mange små høyttalere f.eks. med 6-7 tommer «bass», kan ha god av en nedre delefrekvens omkring 100-200 Hz. Om en sobwoofer ikke lengre er en sobwoofer dersom den gjør en bra jobb i frekvensområdet 100-200 Hz så får de så vær.

    mvh
    KJ
     
    T

    Torget

    Gjest
    Disse høyttalerne som et par her mener er verdens beste for dem (Merkenavn på tre bokstaver): Er det flere her som synes de ser ganske så klone vennlige ut?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ JBL tenker du på? AudioHeritage.org er plassen for å drive med kloning av JBL, der finner man tegninger og alt mulig. :)

    Problemet med å bygge kloner av vintage JBL er at det kan være vrient å skaffe de orginale driverne.
     
    T

    Torget

    Gjest
    WHT

    Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
    De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
    Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.
    Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    WHT

    Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
    De har minimalt med filterkomponenter.
    Relativ enkel konstruksjon, hvor flere mål kan tas av bilder.
    Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
    Hehehe, satt faktisk og kikket på scoop bins inspirert av WHT i går, og det sies at et problem med scoop er at det fort kan bli en dip i responsen rundt 80 Hz.

    I don’t like scoop or rear loaded horns cabinets because the output from the front of the driver is out of phase from the output of the horn or rear of the driver. This causes a dip in the frequency response, which normally occurs around the 70 to 90Hz range for 15 or 18" bins. It is in this 70 to 90 Hz range that we hear or feel the kick or speed of the bass. Most scoop bins have a 3 to 6 dB dip in the response around that area making the cabinet sound slow and heavy. Scoops lack any real punch and detail and are very difficult to mix a band on. Bigger scoops with 21" drivers will have the dip lower down at around 50 to 60 Hz and the dip in response will be less pronounced with the more cabinets you use.
    Har aldri hørt WHT. De bruker 12" i toppmodellen og mindre i de andre og da er vel dippen høyere opp, og kanskje maskert av den andre driveren?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Mark Levinson har jo startet Daniel Hertz, og flaggskipet heter M1.

    The M1 employs a high frequency horn only 7.5 cm deep (3”) with a bandwidth of 1.8Khz to beyond 20kHz. The actual efficiency of this driver is 115dB/1W/1M. A 12” driver reproduces sound from 80Hz to 1.8kHz. An 18” woofer reproduces sound below 80Hz, generally limited by the capabilities of the room itself. The drivers are capable of generating over 130dB SPL if powered by 4,000 Watts. Daniel Hertz SA has chosen to limit the dynamic range to around 126dB for ear safety reasons, using over 200W of power. The SPL recommended by audiologists for extended listening is 75dB. This is roughly equivalent to a car that is suitable for comfortable daily driving but has a top safe speed of over 480 kM per hour (approximately 300 mph).
    Det kunne kanskje vært aktuelt å bygge noe i samme format? En 3-veis med 18", 12" og horn? Hos DIYsoundgroup får man kjøpt både horn og waveguides, og parts-express.com har stort utvalg i drivere. Så kan du jo dele dem aktivt, for å slippe unna passivt delingsnettverk. Med f.eks. 2 stk Emotiva XPA-3, så har du en amp per høyttaler og miniDSP 4x10 HD som preamp, DAC, delingsnettverk og EQ. :)
    Tanken var god, men eksempelet er vel mer i retning av noe som er oppløftende for alle som designer høyttalere, for hvis det er mulig å gjøre et levebrød av å lage noe slikt, så er det håp for oss alle.
    Mulig det hjelper å operere fra Sveits.

    En SEOS derimot, er godt gjennomtenkt engineering, mye info på avsforum og muligens en del på diyaudio også.
    Billig er det også.
    Dette er eksempel på produkter som ikke er like oppløftende, sett fra en designers nokså snevre utsiktspunkt.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    IMG_3021.jpg
    Tror ikke den perfekte høyttaler finnes.
    Men er veldig fornøyd med disse.

    saeman
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Mark Levinson har jo startet Daniel Hertz, og flaggskipet heter M1.

    The M1 employs a high frequency horn only 7.5 cm deep (3”) with a bandwidth of 1.8Khz to beyond 20kHz. The actual efficiency of this driver is 115dB/1W/1M. A 12” driver reproduces sound from 80Hz to 1.8kHz. An 18” woofer reproduces sound below 80Hz, generally limited by the capabilities of the room itself. The drivers are capable of generating over 130dB SPL if powered by 4,000 Watts. Daniel Hertz SA has chosen to limit the dynamic range to around 126dB for ear safety reasons, using over 200W of power. The SPL recommended by audiologists for extended listening is 75dB. This is roughly equivalent to a car that is suitable for comfortable daily driving but has a top safe speed of over 480 kM per hour (approximately 300 mph).
    Det kunne kanskje vært aktuelt å bygge noe i samme format? En 3-veis med 18", 12" og horn? Hos DIYsoundgroup får man kjøpt både horn og waveguides, og parts-express.com har stort utvalg i drivere. Så kan du jo dele dem aktivt, for å slippe unna passivt delingsnettverk. Med f.eks. 2 stk Emotiva XPA-3, så har du en amp per høyttaler og miniDSP 4x10 HD som preamp, DAC, delingsnettverk og EQ. :)
    Tanken var god, men eksempelet er vel mer i retning av noe som er oppløftende for alle som designer høyttalere, for hvis det er mulig å gjøre et levebrød av å lage noe slikt, så er det håp for oss alle.
    Mulig det hjelper å operere fra Sveits.

    En SEOS derimot, er godt gjennomtenkt engineering, mye info på avsforum og muligens en del på diyaudio også.
    Billig er det også.
    Dette er eksempel på produkter som ikke er like oppløftende, sett fra en designers nokså snevre utsiktspunkt.
    LOL, ja, og navnet selvfølgelig. ;)

    Meningen var å vise at det er billig å bygge noe stort og bra. M1 er bare et par billige prodrivere i et enkelt kabinett, aktivt delt mellom 18" og 12" solgt for a slapping $100k. Master Class appen er like ille, hvis ikke verre. En grafisk EQ-app solgt til svimlende summer.

    Ja, SEOS-basert kan nok bare bli bra ut fra det man leser på AVSForum.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Når ht koster USD100K så er det ikke så veldig nøye om det er dyre eller billige drivere.
    Det som er mest interessant er jo muligheten for at det faktisk er dette som er rette prisen - dvs den prisen som gir størst inntjening.

    For selvbygg så er SEOS bra, og det er fleksibelt, mange alternativer, og horn og drivere kan kjøpes løst for den som liker å eksperimentere med egne design.
    Relativt grei pris er ofte en forutsetning for mange som bygger kino, når det trengs ganske mange høyttalere.
    For designeren med litt mere vidsyn så kan en finne ut ting ved å se på disse, og gjøre noen kvalifiserte gjetninger om hva som kan forbedres.
    Forbedringer kan jo dog fort bli som da jeg en gang for mange år siden spurte leverandøren om dette nye cpu-kortet vil være betydelig raskere enn den gamle; "Det som er helt sikkert, er at det blir annerledes."

    En ting er at det er kompresjonsdriver, nå i dag er det faktisk alternativer til disse, og det er veldig interessant.
    Spesielt hvis en greier å beholde eksepsjonell kontroll over spredningen.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Hehehe, satt faktisk og kikket på scoop bins inspirert av WHT i går, og det sies at et problem med scoop er at det fort kan bli en dip i responsen rundt 80 Hz.

    Har aldri hørt WHT. De bruker 12" i toppmodellen og mindre i de andre og da er vel dippen høyere opp, og kanskje maskert av den andre driveren?
    Hmm. Ja, det skulle vært interessant å vite hvor høyt opp, og hvor dyp, dippen det blir på 8 og 12"
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.650
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Daniel Hainz M1 koster 1,2 mill + moms til Norge, da med forsterkere med deling. Var i kontakt med han i sommer om disse. Han skulle garantere at dette var det siste stereo anlegget jeg noen gang kom til å kjøpe :) Dette er vel muligens rett også, testene av oppsettet viser jo at det spiller bra
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Ikke perfekte.
    Ikke dyre.
    Men et fryd for øret musikkmessig.
    Og det alder meste av de er Norsk kvalitet :D

    De ser jo ikke så alder værst ut eller da :)

    20130803_203452.jpg



    Minus er at de mangler det siste av råskap til et sikkelig action filmlyd.






    Men finnes det en perfekt høytaler ?
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Ikke perfekte.
    Ikke dyre.
    Men et fryd for øret musikkmessig.
    Og det alder meste av de er Norsk kvalitet :D

    De ser jo ikke så alder værst ut eller da :)

    Vis vedlegget 288030


    Minus er at de mangler det siste av råskap til et sikkelig action filmlyd.






    Men finnes det en perfekt høytaler ?
    I din verden heter den kanskje 8.2? Jeg har hørt de, både på 61 og min egen forsterker *sukk* imponert :)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Om det er noe poeng i debatten; de høyttalerne jeg har levd lengst med er Tannoy HPD 315A. Og de har jeg enda. De ht jeg angrer mest på å ha solgt er IMF RSPM IV....
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Minus er at de mangler det siste av råskap til et sikkelig action filmlyd.






    Men finnes det en perfekt høytaler ?[/QUOTE]

    I din verden heter den kanskje 8.2? Jeg har hørt de, både på 61 og min egen forsterker *sukk* imponert :)[/QUOTE]


    Om en setter de sammen så... :rolleyes: hehe

    Ble noe rart med dette sitatet
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke uendelig erfaring med høyttalere, men har eid noen par og hørt tusenvis av timer med musikk. Jeg har virkelig falt til ro med Gradient Revolution - hos meg i MKII utgave. Den gjør trikset med å forsvinne som en stativhøyttaler (Hvilket den jo faktisk også er). Tonal nøytral, punktkilde og med en slags hornlading av diskanten. Sammen med 4 x 12" i dipol og den begrensede spredningen av de øverste frekvensene er dette en høyttaler som ikke "tar" rommet i noen særlig grad. Min opplevelse av dem er strålende - og med en god forsterker foran er det dynamisk og presist over hele registeret.
    Anbefales.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ingen kompromisser. H.T. inntil i helvete:

    792285_4629127603855_2032103571_o.jpg
    Avalon Tesseract. Pris: 1,7 mill. NOK.


    mvh
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Daniel Hainz M1 koster 1,2 mill + moms til Norge, da med forsterkere med deling. Var i kontakt med han i sommer om disse. Han skulle garantere at dette var det siste stereo anlegget jeg noen gang kom til å kjøpe :) Dette er vel muligens rett også, testene av oppsettet viser jo at det spiller bra
    Det er et så voksent budsjett at en stakkars noob-DIY'er ikke engang tør tenke tanken på hva som kunne vært mulig å oppnå. ;D Med 1,5mnok skulle jeg nok klart å bygge mitt siste stereoanlegg, ja ;D

    Det første jeg hadde gjort, var å kjøpe en brukt CNC-fres på finn til 100-200k, og solgt den igjen for det samme når jeg var ferdig, hehe.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Og mine egne, da. H.T. trenger ikke koste arvesølvet:

    Audio_Physic_Vir_4bf80bb9b084d.jpg
    audio physic Virgo 25. Bikkerr litt over 100 k. m. Nordost Sort Füt. (fut/kemnerføtter).


    mvh
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    WHT

    Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
    De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
    Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.
    Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
    Diskantene på WHT er nok fullt mulig å få tak i da de, såvidt jeg vet, er kjøpt inn (usikker på om de er modifisert etterpå). Mellomtone/basselementene derimot er spesiallaget av WHT og samarbeidspartner så de får man nok ikke tak i. Ville tro man får en ganske vrien jobb med elementintegrasjonen når man kjøper ferdiglagde standard elementer og skal lage kabinetter rundt det med kun en kondensator på diskanten. Da har man ikke noe delefilter å støtte seg på så ser for meg at man må prøve mange elementer og kabinetter før man får integrasjonen mellom diskant og bass/mellomtone til å fungere noenlunde. Føler integrasjonen mellom elementene er totalt sømløs på WHT og tviler på at man kommer dit uten custom elementer på dynamiske høyttalere. Mye av magien i WHT kommer av at det ikke er noe delefilter på de, utenom en kondensator på diskanten, og at elementene er ekstremt raske. Dette gjør at selv svake signaler får gå uhindret igjennom og elementene spiller i sitt naturlige frekvensområde. På mine PR3 så tror jeg bånddiskanten deler ved 1700hz og spiller ned til 1350hz, og basselementet er uten delefilter. Er ihvertfall det i PR1 som er samme elementkonfigurasjon i et mer avansert og kostbart kabinett.

    Ville nok startet med å kartlegge raske papercones i størrelse 8" for de små diskantene og 12" for de store diskantene, hvis jeg skulle prøvd å lage mine egne. De må tåle å stå uten delefilter og kunne spille med en diskant som deler ved rundt 1700hz for de små og 1200hz på de store bånddiskantene. Når elementer er valgt så må man lage flere kabinettversjoner og tune kabinettene til man får noe som fungerer. Kan nok bli en lang og kostbar prosess ved DIY.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    WHT

    Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
    De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
    Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.
    Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
    Diskantene på WHT er nok fullt mulig å få tak i da de, såvidt jeg vet, er kjøpt inn (usikker på om de er modifisert etterpå). Mellomtone/basselementene derimot er spesiallaget av WHT og samarbeidspartner så de får man nok ikke tak i. Ville tro man får en ganske vrien jobb med elementintegrasjonen når man kjøper ferdiglagde standard elementer og skal lage kabinetter rundt det med kun en kondensator på diskanten. Da har man ikke noe delefilter å støtte seg på så ser for meg at man må prøve mange elementer og kabinetter før man får integrasjonen mellom diskant og bass/mellomtone til å fungere noenlunde. Føler integrasjonen mellom elementene er totalt sømløs på WHT og tviler på at man kommer dit uten custom elementer på dynamiske høyttalere. Mye av magien i WHT kommer av at det ikke er noe delefilter på de, utenom en kondensator på diskanten, og at elementene er ekstremt raske. Dette gjør at selv svake signaler får gå uhindret igjennom og elementene spiller i sitt naturlige frekvensområde.
    Digital aktiv deling og DSP er ett av svarene her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn