Høyttalere Har DU funnet den perfekte høyttaler ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    WHT

Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
    De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
    Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.
    Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
    Diskantene på WHT er nok fullt mulig å få tak i da de, såvidt jeg vet, er kjøpt inn (usikker på om de er modifisert etterpå). Mellomtone/basselementene derimot er spesiallaget av WHT og samarbeidspartner så de får man nok ikke tak i. Ville tro man får en ganske vrien jobb med elementintegrasjonen når man kjøper ferdiglagde standard elementer og skal lage kabinetter rundt det med kun en kondensator på diskanten. Da har man ikke noe delefilter å støtte seg på så ser for meg at man må prøve mange elementer og kabinetter før man får integrasjonen mellom diskant og bass/mellomtone til å fungere noenlunde. Føler integrasjonen mellom elementene er totalt sømløs på WHT og tviler på at man kommer dit uten custom elementer på dynamiske høyttalere. Mye av magien i WHT kommer av at det ikke er noe delefilter på de, utenom en kondensator på diskanten, og at elementene er ekstremt raske. Dette gjør at selv svake signaler får gå uhindret igjennom og elementene spiller i sitt naturlige frekvensområde.
    Digital aktiv deling og DSP er ett av svarene her.
    Hadde vært morro om noen prøver på det også kunne man testet orginalen opp mot klonene :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Husker jeg så denne på tv, begynner å nærme seg med disse JBL'ene tenker jeg. Men 'litt' utenfor hva de fleste har råd og plass til.
    Og tør ikke tenke på hva av forsterkere etc man trenger..

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Sett denne et utall ganger. Frekke Neby trakk tilbake en Mc. 602. Som jeg selv hadde tenkt å kjøpe. Nuvel levet vel m. Array 1400 på Mcintosh 501 monoblokker. Anlegg pr. i dag: Se signatur.

mvh

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    300
    Sted
    Tranby
    Har et par Focal Micro Utopia BE og de spiller fantastisk i forhold til størrelsen. Diskanten er det liker best på de. Mangler selvfølgelig en del bass, men i et lite rom er de supre.

For meg er de perfekte høyttalere muligens et par større og nyere Utopia. Men med utopiske priser er de økonomisk uten for rekkevidde dessverre.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    985
    Torget vurderinger
    9
    Har hatt en god del høyttalere innom siste årene, men har nå endt opp med et par som var ment som noe "midlertidig" til jeg fant ut hva jeg ville ha. Høyttalerene som jeg har hatt lengst, og har likt best var noen "hotroddede" Response ART som ble solgt for mange år siden, og siden ble det mye "hifi" høyttalere som alle manglet et eller annet.
    Meadowlark Blue Heron II som jeg har nå passer meg meget godt da de mine ører spiller bedre enn Response, er lett å plassere, er ekte fullrange og passer rommet mitt. Ser ikke ut som disse blir byttet ut med det første nei. Har faktisk vurdert å kjøpe inn elementer slik at disse kan vare evig....

DSC_0077.jpg

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @ JK: Ser jo ut som Rockport Arrakis i miniatyr. Tøffe som f...8).

mvh

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    985
    Torget vurderinger
    9
    @ JK: Ser jo ut som Rockport Arrakis i miniatyr. Tøffe som f...8).

mvh
    He,He er nok ikke i den klassen nei, men meget gode høyttalere som dessverre ikke er så lett å få tak i. Kjenner til 2 par her i Norge, og begge er her i Bergen og nesten naboer....

• Liker
    Reaksjoner: oct
    T

Torget

Gjest
    WHT

Det er flere spennende 8" å få tak i, samt bånddiskant.
    De har minimalt med filterkomponenter (en cap på diskant?).
    Relativ enkel konstruksjon, hvor flere av målene kan tas fra bilder.
    Mulighet for fullsize testing i rommet de skal stå i når det gjelder refleks åpningen.
    Diskantene på WHT er nok fullt mulig å få tak i da de, såvidt jeg vet, er kjøpt inn (usikker på om de er modifisert etterpå). Mellomtone/basselementene derimot er spesiallaget av WHT og samarbeidspartner så de får man nok ikke tak i. Ville tro man får en ganske vrien jobb med elementintegrasjonen når man kjøper ferdiglagde standard elementer og skal lage kabinetter rundt det med kun en kondensator på diskanten. Da har man ikke noe delefilter å støtte seg på så ser for meg at man må prøve mange elementer og kabinetter før man får integrasjonen mellom diskant og bass/mellomtone til å fungere noenlunde. Føler integrasjonen mellom elementene er totalt sømløs på WHT og tviler på at man kommer dit uten custom elementer på dynamiske høyttalere. Mye av magien i WHT kommer av at det ikke er noe delefilter på de, utenom en kondensator på diskanten, og at elementene er ekstremt raske. Dette gjør at selv svake signaler får gå uhindret igjennom og elementene spiller i sitt naturlige frekvensområde.
    Hadde vært morro om noen prøver på det også kunne man testet orginalen opp mot klonene :)

Jeg burde ha presisert at jeg ikke tenkte på noen helt nøyaktig klone, men en rask 8"(med liknende egenskaper) i et svært likt kabinett.

Åtte tommern kunne vært helt uten passive delefilterkomponenter.
    Diskanten kunne kanskje hatt en litt høyere delefrekvens og kanskje en filterkomponent til (Ev DSP).

Størrelsen på Refleks åpningen, samt mengde dempningsmaterial skulle en kunne eksperimentert en hel del med uten å måtte bygge nytt kabinett, om en hadde ventet litt med finishen :)

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    @ duc999: Drømmehøyttalere, men dessverre for store for mitt lytterom. Mark Levinson elektronikk passer meget bra;).

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Poster motvillig mitt anlegg pr. dd.:

Anlegg. 101114 001.jpg
    foto lyver. Tatt m vidvinkel. Efter eget "skrudd hode", skulle det stått B&W 802 Diamond her.

mvh

T

Tittentei

Gjest

Jeg burde ha presisert at jeg ikke tenkte på noen helt nøyaktig klone, men en rask 8" i et svært likt kabinett.

Åtte tommern kunne vært helt uten passive delefilterkomponenter.
    Diskanten kunne kanskje hatt en litt høyere delefrekvens og kanskje en filterkomponent til.

Størrelsen på Refleks åpningen, samt mengde dempningsmaterial skulle en kunne eksperimentert en hel del med uten å måtte bygge nytt kabinett, om en venter litt med finishen :)
    La oss forsøke å interpolere fra det lille vi vet. Hvis det er en sammenheng mellom ved hvilken frekvens det dipper og membranareal, MA, så

21" dipper ved ~50 Hz, MA=346,4
    18" dipper ved ~70 Hz, MA=254,5
    15" dipper ved ~90 Hz. MA=176,7

Og vi gjør regresjon, der x-aksen er MA og y-aksen er dropoff-frekvens i Hz, så ser vi dette, og så bruker vi regresjonslinjen for å kalkulere for andre størrelser.

MIU3Vbf.png

R=1, så all variasjon i Y forklares av X, men samtidig er dette bare tre punkter, så ... absolutt ikke et statistisk signifikant resultat akkurat, haha.

Men hvis vi antar at det er korrekt, så skal dropoff-frekvens være som under (midterste kolonne er membranareal i tommer^2). Så en 8" skal droppe ved ~128 Hz, altså... Hmmm. Synes fortsatt det var lavt.

F2CnToX.png

Hvor er Asbjørn når man trenger ham? ;D Asbjørn?!?!?!

T

Torget

Gjest
    128 høres da lovende(håndterlig) ut. :)
    Ellers så gir vel også høyttalernes relativt høye følsomhet en pekepinn om elementets egenskaper.

T

Tittentei

Gjest
    128 høres da lovende(håndterlig) ut. :)
    Ellers så gir vel også høyttalernes relativt høye følsomhet en pekepinn om elementets egenskaper.
    Ja, men så spørs det hvor bred dippen er, 128 Hz er jo bare senterfrekvensen i dippen. Dette kan vel ikke være så enkelt? Dette må vel også ha noe med scoop-lengde og konstruksjon for øvrig å gjøre, tror du ikke?

T

Torget

Gjest
    Det skal jeg ikke si noe om. Bredden tenkte jeg ikke på i det hele tatt.
    128 hørtes bare ut som en kurant frekvens å dele mot sub på ("Håndterlig" var kanskje et litt dårlig valgt ord)

Men en blir sittende og lure litt på om det skulle være så enkelt ja, spennende høyttalere er det jo.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Siden dette er den eneste tråden m. aktivitet, poster jeg disse:

Diapasson Dynamis..jpg
    Diapasson Dynamis. Relativt dyre, men ikke monstrøs størrelse.....

mvh

T

Tittentei

Gjest
    Det skal jeg ikke si noe om. Bredden tenkte jeg ikke på i det hele tatt.
    128 hørtes bare ut som en kurant frekvens å dele mot sub på ("Håndterlig" var kanskje et litt dårlig valgt ord)

Men en blir sittende å lure litt på om det skulle være så enkelt ja, spennende høyttalere er det jo.

Enig, veldig spennende høyttaler. Leste den korte vennetråden, og folk er jo i fyr og flamme. Skal lese mer om scoops; søkte på google images på scoop speaker, og fikk opp en del PA, så skal lese videre om styrker og svakheter.

T

Tittentei

Gjest
    Ser ut til at scoops låter bra og setter sving på dansefoten iaff, lol!

T

Torget

Gjest
    Var ikke mye ulyder der :)

Må bare legge til at litt av interessen skyldes positive erfaringer ved å prøve ulike mengder, og ulike løsninger for, demping i BLH. Er en villig til å prøve endel forskjeldig så låter det også etterhvert bedre, selv når en famler i blinde.

Scoop dippen blir naturligvis noe annet, og krever reel kunnskap. Takker for det tipset.

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Daniel Hainz M1 koster 1,2 mill + moms til Norge, da med forsterkere med deling. Var i kontakt med han i sommer om disse. Han skulle garantere at dette var det siste stereo anlegget jeg noen gang kom til å kjøpe :) Dette er vel muligens rett også, testene av oppsettet viser jo at det spiller bra
    DanielHertzM1_zps7ab07672.jpg

• Liker
    Reaksjoner: SRM

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    I likehet med Bergfinn, har jeg sverget til 2 aktive studiomonitorer fra Event Electronics, som jeg (nå senere) via digital romkorreksjon forer med Apple Lossless filer ut av en standard Windows PC. Den største lytteopplevelsen jeg har hatt er som duc999 ett par B&W Nautilus 801, men dette er 11-12 år siden, å er slettes ikke sikker på att saken ville være den samme i dag. For nå har jeg hatt disse 2 monitorene i hus over lengre tid, å jeg skal være den første til å innrømme att når jeg først fikk dem i hus (nyttårsaften 2011), så hørtes det fullstendig feil ut. Disse er ment å spille med en så flat frekvensrespons som overhode mulig, men det likte rommet mitt dårlig, å det hørtes ut som jeg hadde fått en dårlig integrert subwoofer med på kjøpet. Etter å ha stilt litt på den innebygde EQ'en, så begynte ting å falle på plass. Spilte musikk med verdens største smil om munnen, Ett par år gikk, å jeg begynte å lure på om det var mulig å få dette til å spille noe bedre. Med en bærbar PC stående under TV'en som kilde til Benchmark DAC'en, så var det fristende å prøve digital romkorreksjon, å det er pr. dags dato den siste oppgraderingen jeg kommer til å gjøre slik anlegget står i dag, jeg skal i hvertfall ha ganske klare bevis for att det er mulig å få bedre lyd på stua, før jeg begynder å vurdere utskifting. Det låter himmelsk! Jeg skulle bare ønske jeg hadde fått muligheten til en A-B sammenligning mellom den lytteopplevelsen jeg hadde med Nautilus 801 og slik det spiller hjemme nå, jeg er ikke 100% sikker på att jeg ville byttet.

T

Torget

Gjest
    Ja, men så spørs det hvor bred dippen er, 128 Hz er jo bare senterfrekvensen i dippen. Dette kan vel ikke være så enkelt? Dette må vel også ha noe med scoop-lengde og konstruksjon for øvrig å gjøre, tror du ikke?
    Ser at uttrykkene scoop og blh brukes litt om hverandre på nett. Fostex Fe208sigma recommended enclosure(blh) har en dip akkurat der. Fra 100 til 150 ca.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.371
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    I likehet med Bergfinn, har jeg sverget til 2 aktive studiomonitorer fra Event Electronics, som jeg (nå senere) via digital romkorreksjon forer med Apple Lossless filer ut av en standard Windows PC. Den største lytteopplevelsen jeg har hatt er som duc999 ett par B&W Nautilus 801, men dette er 11-12 år siden, å er slettes ikke sikker på att saken ville være den samme i dag. For nå har jeg hatt disse 2 monitorene i hus over lengre tid, å jeg skal være den første til å innrømme att når jeg først fikk dem i hus (nyttårsaften 2011), så hørtes det fullstendig feil ut. Disse er ment å spille med en så flat frekvensrespons som overhode mulig, men det likte rommet mitt dårlig, å det hørtes ut som jeg hadde fått en dårlig integrert subwoofer med på kjøpet. Etter å ha stilt litt på den innebygde EQ'en, så begynte ting å falle på plass. Spilte musikk med verdens største smil om munnen, Ett par år gikk, å jeg begynte å lure på om det var mulig å få dette til å spille noe bedre. Med en bærbar PC stående under TV'en som kilde til Benchmark DAC'en, så var det fristende å prøve digital romkorreksjon, å det er pr. dags dato den siste oppgraderingen jeg kommer til å gjøre slik anlegget står i dag, jeg skal i hvertfall ha ganske klare bevis for att det er mulig å få bedre lyd på stua, før jeg begynder å vurdere utskifting. Det låter himmelsk! Jeg skulle bare ønske jeg hadde fått muligheten til en A-B sammenligning mellom den lytteopplevelsen jeg hadde med Nautilus 801 og slik det spiller hjemme nå, jeg er ikke 100% sikker på att jeg ville byttet.
    Er du i Haugesund, er det bare å ta kontakt, så kan du få hørt på mine :)

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.371
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Daniel Hainz M1 koster 1,2 mill + moms til Norge, da med forsterkere med deling. Var i kontakt med han i sommer om disse. Han skulle garantere at dette var det siste stereo anlegget jeg noen gang kom til å kjøpe :) Dette er vel muligens rett også, testene av oppsettet viser jo at det spiller bra
    Vis vedlegget 288108
    Synes du ikke jeg har nok med Everest prosjektet :) Komme å egle med disse også

T

Tittentei

Gjest
    ^ Hahaha, du også, ja! ;D

De på vestlandet trenger snart ikke den årlige pilegrimsferden til Horten, og snart går trafikken andre veien til Haugesund!

KoperViking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Har hatt en god del høyttalere innom siste årene, men har nå endt opp med et par som var ment som noe "midlertidig" til jeg fant ut hva jeg ville ha. Høyttalerene som jeg har hatt lengst, og har likt best var noen "hotroddede" Response ART som ble solgt for mange år siden, og siden ble det mye "hifi" høyttalere som alle manglet et eller annet.
    Meadowlark Blue Heron II som jeg har nå passer meg meget godt da de mine ører spiller bedre enn Response, er lett å plassere, er ekte fullrange og passer rommet mitt. Ser ikke ut som disse blir byttet ut med det første nei. Har faktisk vurdert å kjøpe inn elementer slik at disse kan vare evig....

Vis vedlegget 288069
    Flott oppsett & lydrom JK!
    Skjelden å se store absorbenter integreres som dette!

Sist redigert:

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2006
    Antall liker
    68
    Sted
    Vestfold
    image.jpg

Ingen høyttaler er perfekt, men synes nå mine Montana EPS 2.4 med aktiv drift og DSP kommer ganske nærme både detaljert lyd og dynamisk lyd. De har også bassutstrekning ned mot 16 hz til en høyst overkommelig pris av ca kr. 100.000,- for paret. :)

T

Torget

Gjest
    Men en blir sittende å lure litt på om det skulle være så enkelt ja, spennende høyttalere er det jo.
    Enig, veldig spennende høyttaler. Leste den korte vennetråden, og folk er jo i fyr og flamme. Skal lese mer om scoops; søkte på google images på scoop speaker, og fikk opp en del PA, så skal lese videre om styrker og svakheter.
    Fikk du fundert noe mer over dette? :)

Utifra det jeg fant ser det ut til at Scoop = BLH, når det gjelder beregninger.

Det godt dempede kammeret kan en sikkert se på som litt større enn sin fysiske størrelse i beregningene. Samtidig virker denne dempingen spennende med tanke på mellomtone lekkasje ut av hornet(for alt jeg vet, i alle fall).

Det ser vel også ut til at åtte-tommer elementet har en slags filterkomponent integrert? ,..og at resten av høyttaleren derfor fortsatt kan sies å være "filterløs". Hvilken følsom åtte-tommer ruller naturlig av ved 1700Hz? :

4.) WHT own 8" woofer is designed to work with special phase plug and hand made minimal crossover.
    http://www.whtspeakers.com/pr1.htm

The mid/bass driver crosses over to the tweeter at 1700Hz.
    http://www.6moons.com/audioreviews/wht/pr1.html

En "klone" kunne vel uansett hatt en kondis i parallell med basselementet, i tillegg til den som er i serie med diskanten ?

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Meininga om kva som er "perfekt" er nok ganske ulik, og dei fleste av oss lagar seg nok eit sett kriteriar som vi i higar etter å innfri i så stor grad som råd. Og lukkast vel også, i større eller mindre grad.
    Sjølv vil eg at høgtalarane
    - skal "forsvinne" og skape eit lydbilde som er tilsvarande det eg høyrer på ei scene med akustisk musikk. Altså ikkje nødvendigvis pinpointing, men tydeleg oppleving av livesituasjonen.
    - Skal ha skikkeleg dynamikk når det skal røyne på, men samstundes vere tydeleg nyansering mellom dei mindre detaljane.
    - Spele både bass og diskant. Og alt i mellom. Skikkeleg, utan klangmessig farging i særleg grad.
    - Vere i stand til å formidle alle slags orkestrale detaljar.

- og så må det vere å leve med, både plasseringsmessig i stova (lytterommet), og interiørmessig ikkje for ille. Iallfall ikkje så fysisk stort at alt anna vert kompromiss.
    - Eg vil helst sleppe å bruke endå meir pengar på ein forsterkar som kan klare å drive slike vedunderhøgtalarar. Så ideelt sett bør dei vere lettdrivne.
    - Helst vil eg ha dei gratis også. Men der skar det seg.
    mbl.JPG

• Liker
    Reaksjoner: TOH
    U

Utgatt24668

Gjest
    Høyttalere er vel som dine egne barn. Du ser det beste i dem - og du er sjeldent lydhør til at andre barn kan være like gode eller bedre. Jeg opplever at de fleste som har dannet seg sine preferanser holder seg til disse.

For meg er det elektrostater som gjelder. Jeg har alltid vært villig til å ofre dynamikk og punch i bassen for en flott mellomtone og stort lydbilde. For meg er det utenkelig å bruke noe annet til daglig bruk. Nyere elektrostater, som de nyanskaffede Martin Logan Montis - har i tillegg en god del dynamikk (dynamisk høyttaler opp til 320 hz - aktiv sub - 200w klasse D) og de er også svært musikalske. De har ikke like god mellomtone som mine eldre Quad ESL 63 - men de har en langt mer moderne 3D lyd, langt bedre bass og diskant. Man får mye høyttaler for pengene ikke minst.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Enig i alt du skriver her, Smibakkjen. Jeg har hatt audiens på Nautilus 801 for lenge siden og likte det jeg hørte. Men den dag jeg får et bass system jeg kan integrere med disse rare alu beistene av noen monitorer så tror jeg det overgår 801 med god margin.
    ....nå blir jeg usikker, kan det være enda lenger siden? Lurer på om det kan ha vært Matrix 801....husker ikke.
    Likevel, jeg blir stadig sjokkert over hva du får av godlyd/prisforhold i studio gear vs. hifi, så sant man leter og finner det man søker.
    Har fortsatt tilgode å høre det fulle potensiale i Opalene, men er på jakt etter litt større lytteforhold i Oslo sentrum. Sen 1800-talls gård med stor takhøyde står øverst på ønskelista. (og kanskje hornbass som prikken over i'en?)
    Har du den gamle med beryllium tweeter eller den andre nyere?

Mvh. B

qbit

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    36
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jupp er like ved Audio Nirvana :) Mangker bare SE 845 rør forserker :)

mega1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    mobil tømmimg okt 2014 104.jpg
    mobil tømmimg okt 2014 074.jpg
    mobil tømmimg okt 2014 081.jpg

Jeg er svært fornøyd med min nyanskaffet senter. Krell LAT-C anbefaler jeg på det varmeste:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn