En kommentar til betaling av varer og tjenester:
En butikk belastes kun når et kjøp gjennomføres - altså, hver gang butikken tjener penger går en liten andel av salgssummen til leverandøren som står bak betalingstjenesten. Denne leverandøren skal jo ha noe å leve av de også
Avgiften, eller gebyrer butikken betaler bør forøvrig allerede være kalkulert inn i butikkens avanse hvis man driver fornuftig forretning.
Jeg betaler alltid med et internasjonalt betalingskort når jeg kjøper hifi-utstyr. Dette har ikke med min kontantbeholdning å gjøre
Men rett og slett fordi man i Norge både har kredittkjøpslovens §8, og de globale reklamasjonsreglene til Visa og MasterCard (gjelder ikke BankAxept). Dett gir deg som forbruker fullgode reklamasjonsmuligheter dersom en vare, eller tjeneste ikke leveres pga konkurs, eller hvis det f.eks. er en mangel ved det du kjøper.
Betaler du kontant så har du vel norsk kjøpslov i bakhånd, men jeg tror veien for reklamasjon blir mye lenger.