Politikk, religion og samfunn Har vi fått en riksløk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Siden han ble fratatt både lappen og våpen, men nok fagfolka at han sliter tungt psykisk, og eller at noen mener at han kan gå lengre enn bare og slå.....

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Dett er ekstremt dårlig for både familien og kongehuset, håndtering og strategi er elendig

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.053
    Sted
    Liten by
    Oppi alt dette, som fremdeles må bevises, hva med den ødelagte mobilen som ble levert inn? For meg er det å utvise en respektløshet som overgås bare av de mest hardbarkede og det sier det meste om fyren. Bare utifra det faktumet, så er han skyldig som bare f...!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.157
    Stusset litt på denne, har han ikke besøksforbud?

-Pågripelsen skjedde klokka 23.12 mandag kveld, på Frogner i Oslo. Høiby befant seg da i en bil sammen med kvinnen som er fornærmet i den opprinnelige saken mot ham.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.544
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Marius beviser stadig vekk at han er dirtbag.

I dag er han satt i varetekt med en voldtektsiktelse hengende over seg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.165
    Torget vurderinger
    2
    På tide at Høiby får saken(e) opp i retten, og at foreldrene tiltales for å ha forkludret politiets etterforskning?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448

-Pågripelsen skjedde klokka 23.12 mandag kveld, på Frogner i Oslo. Høiby befant seg da i en bil sammen med kvinnen som er fornærmet i den opprinnelige saken mot ham.
    Jo, og det er vel ikke usannsynlig at akkurat det er bakgrunnen for arrestasjonen.

Uansett, det er IKKE behagelig for noen foreldre når noe er galt med ens barn, og jeg vil anta at offentligheten ikke gjør dette nevneverdig bedre for mor Mette Marit. Jeg har stor medfølelse med henne i denne saken, uansett dårlig håndtering eller ei. Ingen kan forberede seg på en situasjon som den hun står midt oppe i.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.544
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I tillegg til voldtektssaken som nå rulles opp, er dette sakene som nå henger på Marius.

Siktelsen mot Marius Borg Høiby består nå av følgende punkter:
    For fornærmede i hendelsen på Frogner er siktelsen utvidet til også å omfatte hensynsløs adferd og brudd på besøksforbud, i tillegg til ytterligere ett tilfelle av kroppskrenkelse fra tidligere. I denne saken er Høiby også siktet for skadeverk og trusler.

For fornærmede Juliane Snekkestad gjelder siktelsen mishandling i nære relasjoner, jf. straffeloven § 282.

Høiby er også siktet for mishandling i nære relasjoner mot Nora Haukland.

Høiby er også siktet for en drapstrussel rettet mot ytterligere én annen person. Anmeldelsen i denne saken er opprettet av politiet.

Siktelsen er utvidet til også å gjelde ett forhold for overtredelse av straffeloven § 291 bokstav b, som gjelder seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner er ute av stand til å motsette seg handlingen. Dette er en fjerde kvinne som er fornærmet, og det var politiet selv som anmeldt dette forholdet.

Det er bare å legge ned kongedømmet i Norge, håndteringen av denne saken viser at vår kommende konge og dronning velger familien før plikten de har som kongelige.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    La oss komme med noen kvalifiserte gjetninger... hva skjer etter en dom og ditto straff, ferdig sonet.
    Hvor ender M.H ? Kostskole i England ? :rolleyes: Enveisbillett til Ibiza ??

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Det er bare å legge ned kongedømmet i Norge, håndteringen av denne saken viser at vår kommende konge og dronning velger familien før plikten de har som kongelige.
    Jeg er virkelig ingen royalist, og kongehuset kan gjerne legges ned for min del. Men synes din konklusjon her virker noe overilet, med mindre du vet noe ikke resten av oss kjenner til.
    Det må være et sant helvete for Mette Marit å navigere i dette kaoset hennes sønn skaper. Her har hun min fulle sympati, selv om hun skulle komme til å gjøre noen feil. Hva angår Haakon Magnus, kan jeg ikke se at han har gjort noe spesielt som skulle tilsi at han får sparken.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.157
    Jo, og det er vel ikke usannsynlig at akkurat det er bakgrunnen for arrestasjonen.

Uansett, det er IKKE behagelig for noen foreldre når noe er galt med ens barn, og jeg vil anta at offentligheten ikke gjør dette nevneverdig bedre for mor Mette Marit. Jeg har stor medfølelse med henne i denne saken, uansett dårlig håndtering eller ei. Ingen kan forberede seg på en situasjon som den hun står midt oppe i.
    Ja hun har i hvert fall gjort sitt for å hindre politiet i å gjøre en skikkelig etterforskning mot sønnen sin slik gode morer gjerne gjør.

me spise og rape og skitne oss te
    og det gjør me tidlig og seint
    ja livet e møkkete, e det kje det
    kem e det så holde det reint

det e morer, det e morer
    de fikse opp litt av kvert
    det e morer, det e morer
    kem sko det ellers ha vært

når mørknå blir nifse og vinden ein skrekk
    og de felslige ting banke på
    kem e det så komme å jage de vekk
    og synge te trøst ittepå

så vokse me opp
    blir store og sånn
    og tror atte lykken e vår
    for livet e toppen men så e det bånn
    kor e det då at me går

me går te morer, te morer
    de har alltid vore der før
    me går te morer, te morer
    men ka ska me gjør når de dør

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Jeg er virkelig ingen royalist, og kongehuset kan gjerne legges ned for min del. Men synes din konklusjon her virker noe overilet, med mindre du vet noe ikke resten av oss kjenner til.
    Det må være et sant helvete for Mette Marit å navigere i dette kaoset hennes sønn skaper. Her har hun min fulle sympati, selv om hun skulle komme til å gjøre noen feil. Hva angår Haakon Magnus, kan jeg ikke se at han har gjort noe spesielt som skulle tilsi at han får sparken.
    Først og fremst så er hun Norges kommende dronning, så mor, og dem har mediefolk, rådgivere og advokater, ALL mulig hjelp for og få en strategi på dette.
    Nå blir det som en berg og dalbane uten spor.....

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Ja hun har i hvert fall gjort sitt for å hindre politiet i å gjøre en skikkelig etterforskning mot sønnen sin slik gode morer gjerne gjør.
    Hvor har du det fra?
    Det var litt diskusjon omkring en forhåndsadvarsel på arrestasjon (noe bl.a. en knust mobil vitner om), men vet man at dette kom fra moren? Jeg liker ikke denne tendensen til å dømme før man kjenner sakens innhold, og jeg har oppriktig vondt av en mor i den situasjonen Mette Marit er i nå. Tror ikke noen av oss er i stand til å begripe hvilket forferdelig press hun er under akkurat nå.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.247
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har alltid vært glad i kongehuset, selv om monarki prinsipielt sett er helt på trynet.

Nå har det imidlertid blitt et eneste freak-show. Ikke bare pga. Marius, Märtha Louise skal nok ha minst like mye av
    æren med sine engleskoler og fjas. Durek topper heile driten.

Harald og Sonja ville være en verdig siste generasjon.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.157
    Hvor har du det fra?
    Det var litt diskusjon omkring en forhåndsadvarsel på arrestasjon (noe bl.a. en knust mobil vitner om), men vet man at dette kom fra moren? Jeg liker ikke denne tendensen til å dømme før man kjenner sakens innhold, og jeg har oppriktig vondt av en mor i den situasjonen Mette Marit er i nå. Tror ikke noen av oss er i stand til å begripe hvilket forferdelig press hun er under akkurat nå.
    Hun tok kontakt med en av de mange fornærmede i saken midt i en etterforskning, hun ryddet og gjorde rent i huset til dusten før han ble arrestert og før politiet event. kunne ta beslag der. Ingen sympati her i gården, som man reder ligger man.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Hun tok kontakt med en av de mange fornærmede i saken midt i en etterforskning, hun ryddet og gjorde rent i huset til dusten før han ble arrestert og før politiet event. kunne ta beslag der. Ingen sympati her i gården, som man reder ligger man.
    Man kan så definitivt være kritisk til handlinger som (kanskje) har foregått, men uansett ville jeg virkelig ikke vært i hennes situasjon for alt i verden. Det er nok i overkant lett å få panikk når hele helvete bryter løs rundt ørene på deg. Så selv om jeg kan vøre kritisk til ting hun (muligens) har gjort, så har hun min dypeste medfølelse i den driten guttungen hennes har skapt.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.247
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er ikke vanskelig å tenke seg hvor vanskelig dette må være for foreldrene.

Det er ikke så vanskelig å se for seg hvor tøft det er for alle som har blitt utsatt for «lille Marius» heller.

Nå fremstår han som en predator ute av kontroll, og Mette Marit har ikke evnet å stoppe ham så bra noen voksne griper inn.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.157
    Man kan så definitivt være kritisk til handlinger som (kanskje) har foregått, men uansett ville jeg virkelig ikke vært i hennes situasjon for alt i verden. Det er nok i overkant lett å få panikk når hele helvete bryter løs rundt ørene på deg. Så selv om jeg kan vøre kritisk til ting hun (muligens) har gjort, så har hun min dypeste medfølelse i den driten guttungen hennes har skapt.
    Som @4-string skriver så er sympatien hos disse kvinnene som ligger strødd etter han, så får heller MM ha det som hun har det.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Som @4-string skriver så er sympatien hos disse kvinnene som ligger strødd etter han, så får heller MM ha det som hun har det.
    Jeg ser ingen motsetning her.
    Jeg er glad samfunnets maktapparat griper inn og stopper folk som Høiby, uansett hvor nær maktens tinde de enn måtte tro at de er. Og jeg har oppriktig vondt av kvinner som utsettes for slike som ham.
    Men det forhindrer ikke at jeg har vondt av alle involverte mødre også, enten de er mødrene til ofrene eller til overgriperen.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.489
    Sted
    VestBredden
    Jeg er glad samfunnets maktapparat griper inn og stopper folk som Høiby, uansett hvor nær maktens tinde de enn måtte tro at de er. Og jeg har oppriktig vondt av kvinner som utsettes for slike som ham.
    Men det forhindrer ikke at jeg har vondt av alle involverte mødre også, enten de er mødrene til ofrene eller til overgriperen.
    Syntes mest synd på krompen som dro den røysa inn i hus......
    Stakkars mann !!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.157
    Ja men poenget her er jo at hun er ikke kun en mor, hun er kronprinsesse og den kommende dronningen av Norge, hun av alle burde vite at hun skal holde fingrene vekke fra alt som har med en etterforskning og alt annet i en kriminalsak, også der hennes sønn er kjeltringen, det hele minner mest om andre kongehus i andre land som ligger litt tilbake i tid.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Pkt 1
    Høiby er ikke noe "barn" som jeg ser han betegnes som.
    Pkt 2
    Dette har ingen ting med Kongehuset eller monarkiet å gjøre - rent bortsett fra at han er sønn til vår kronprinsesse.
    At kronprinsessen har opptrådt direkte klønete - og det samme kan vel sies om Politiet i ulike forhold her (varsling/involvering av kongehuset osv), har lite med selve saken å gjøre - bortsett fra at begge gjennom håndtering kan ha bidratt til muligheter for bevisforspillelse.
    Hvorvidt både kronprinsessen og/eller Politiet har opptrådt ukorrekt og evt kan tiltales for lovbrudd vil vel komme for en dag.

Sakene gjelder en voksen, myndig person som har begått en rekke lovbrudd og skal etterforskes, tiltales, rettsbehandles og evt dømmes til staff for de ulike forhold, dersom han finnes skyldig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.165
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig «ferdig snakka», eller?
    Det er mulig å disputere seg inn i tåkedotter, @Disqutabel

Skaugum ble oppringt, neket ble varslet, moren ryddet sønnens hybel, hun forhandlet at pågripelse skulle skje utenfor Skaugum, og mobiltlf ble beleilig ødelagt.

Sammen med kongen skal hun etterleve denne eden.

Hvis vi skal ha kongehus har vi nå feil personer i arverekken. Kanskje det er på tide å hente en ny arveprins, fra Danmark.

Eller - avslutt dette udemokratiske røret. IMG_4899.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Pkt 1
    Høiby er ikke noe "barn" som jeg ser han betegnes som.
    Pkt 2
    Dette har ingen ting med Kongehuset eller monarkiet å gjøre - rent bortsett fra at han er sønn til vår kronprinsesse.
    At kronprinsessen har opptrådt direkte klønete - og det samme kan vel sies om Politiet i ulike forhold her (varsling/involvering av kongehuset osv), har lite med selve saken å gjøre - bortsett fra at begge kan ha bidratt til muligheter for bevisforspillelse.

3. Sakene gjelder en voksen, myndig person som har begått en rekke lovbrudd og skal etterforskes, tiltales, rettsbehandles og evt dømmes til staff for de ulike forhold, dersom han finnes skyldig.
    1. Han er noens "barn", selv om han er voksen. Det lå ikke noe annet i bruken av begrepet.

2. Vil anta at det er litt forvirrende for både maktapparatet og familien på Skaugum når noen i en slik posisjon ender på kjøret og velger en kriminell løpebane. Tross alt har vi ikke hatt noen lignende situasjon i landet tidligere. Litt kløning må beregnes, samtidig som det selvsagt kan kritiseres med all mulig rett.

3. Det er selvsagt, rettsstaten må gjøre jobben sin. Jeg er bare opptatt av at det å jage i flokk er en farlig vei å gå; vi har hatt tragiske tilfeller tidligere, når den almene fordømmelsen når de store høyder. Kriminelle har også et menneskeverd, og jeg er fortsatt opptatt av at deres familier har rett på personvern, selv om de skulle være så uheldige å være kongelige i gjerningsøyeblikket.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Egentlig «ferdig snakka», eller?
    Det er mulig å disputere seg inn i tåkedotter, @Disqutabel

Skaugum ble oppringt, neket ble varslet, moren ryddet sønnens hybel, hun forhandlet at pågripelse skulle skje utenfor Skaugum, og mobiltlf ble beleilig ødelagt.

Sammen med kongen skal hun etterleve denne eden.

Hvis vi skal ha kongehus har vi nå feil personer i arverekken. Kanskje det er på tide å hente en ny arveprins, fra Danmark.

Eller - avslutt dette udemokratiske røret.
    Det siste der er en oppfatning jeg deler. Denne farsen (og fjaset omkring sjamaner, engler og helbredende medaljonger) viser jo hvor dustete hele konstitusjonen blir.

Til tross for dette velger jeg å se på situasjonen med en viss medynk, jeg tror alle har gjort så godt de har kunnet i en helt jævelig situasjon for alle involverte. Høiby skal ta sin straff for sine ugjerninger, og ofrene skal få sin oppreisning, men vi behøver ikke fordømme noen flere enn forbryteren, tabber og (sikkert velmente) handlinger til tross.
    Så får vi heller så smått begynne å se oss om etter de nødvendige endringer i toppen av konstitusjonen. Det er overmodent.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    1. Han er noens "barn", selv om han er voksen. Det lå ikke noe annet i bruken av begrepet.

2. Vil anta at det er litt forvirrende for både maktapparatet og familien på Skaugum når noen i en slik posisjon ender på kjøret og velger en kriminell løpebane. Tross alt har vi ikke hatt noen lignende situasjon i landet tidligere. Litt kløning må beregnes, samtidig som det selvsagt kan kritiseres med all mulig rett.

3. Det er selvsagt, rettsstaten må gjøre jobben sin. Jeg er bare opptatt av at det å jage i flokk er en farlig vei å gå; vi har hatt tragiske tilfeller tidligere, når den almene fordømmelsen når de store høyder. Kriminelle har også et menneskeverd, og jeg er fortsatt opptatt av at deres familier har rett på personvern, selv om de skulle være så uheldige å være kongelige i gjerningsøyeblikket.
    1. Noens "sønn" er vel riktigere. Begrepet "barn" har vel en eller annen for for aldersutløp :) . Men - nok om det.
    2. Ja, det har klart vært følsomt i de årene Politiet har fulgt med på Høiby og hans omgang med personer og miljøer som betegnes som kriminelle. Dette har jo også kronprinsparet vært kjent med like lenge vil jeg tro. Det nærmeste vi kommer av tidligere litt "følsomme" tilfeller i Norge er vel kanskje Ninni Stoltenberg.
    3. Ikke uenig.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.448
    Til sammenligning:

Det er nok LITT lettere å være denne anonyme OL-deltakerens/NRK-profilens/musikerens familier. Det er et åpent spørsmål om Høiby (og de nærmeste) bare skal måtte finne seg i å stå i gapestokk. I utgangspunktet er jeg motstander av å oute forbrytere, da konsekvensene kan bli litt for drøye.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.544
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, et par ting til:
    Eide hus sammen med en av de fornærmede, han betalte ikke sin del av gjelden på eiendommen. (Endte med salg)
    I tillegg er jo Marius tilsynelatende glad i MC, jobbet jo på Lazy Boys i Oslo, fikk slutt der da han ikke oppførte seg.
    Han har en Harley, men sjekker vi reg.nr hos Statens Vegvesen så ser vi at det er bruksforbud på denne.
    Etter arrestasjonen tidligere i år så viste han til rusproblemer og lovte å skjerpe seg. Dro rett derfra til Italia på fest.
    Fyren er jo en vandrende katastrofe.....

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.789
    Sted
    Sunnmøre

Det er mykje rart i denne saka eg ikkje heilt får til å gå opp, utan at eg har prøvd så hardt heller.
    Til stede i bilen var også kvinnen som er fornærmet i forholdet på Frogner 4. august. Ifølge kvinnens bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen skulle kvinnen låne bilen til Høiby fordi han planla en «nært forestående utenlandstur».
    - Det var utelukkende praktiske årsaker til at hun befant seg der. Om dette etterforskes som brudd på besøksforbud er jeg ikke kjent med, sier Larsen til Dagbladet.

Inntrykket mitt er likevel at denne nesten-prinsen er djupt inne i eit ufyseleg miljø av dop og ekstravagant festing, der partnarvald er "slikt som skjer" og vert feid under teppet.

Det er heilt sjølvsagt at familien hans har kjent til dette i lang tid, og bidrege til at det ikkje har vorte offentleg skandale

Kanskje har dei hatt skuldkjensle. Då kronprinsen gifte seg med ei åleinemor, var det ei kongeleg/offentleg anerkjenning av at kjernefamilien ikkje var einaste akseptable familieforma (nokre tiår for seint, men greitt nok). Problemet var at vesle Marius var eit rusk i det konstitusjonelle maskineriet som er basert på ekteskap og primogenitur. Å veksa opp som "rusk i maskineriet" kan umogleg vera bra for eit barn, same om det skjer på Skaugum og Slottet. Hans skulle vera ein del av kongens familie, men ikkje av kongefamilien. Vera med på halv-offisielle tilstelningar, men likevel skapa seg sitt eige liv.

Hadde det vore tre-fire tiår sidan: Han hadde teke ei utdanning i utlandet, gjerne på ein tilstrekkeleg fjong institusjon til at "nesten-prins" ikkje var særleg oppsiktsvekkjande, kome tilbake til landet og fått seg ein anonym jobb i det private næringslivet. Fekk han tankar om å slå seg opp i kjendisverda, og/eller bruke tida saman med influencers, kriminelle og bortskjemde rikmannsbarn, ville mor, stefar og sjefen sjølv gjeve klar beskjed om at slikt gjer vi ikkje i vår familie, basta, du har å innfinna deg med eit liv i skuggen, slik Astrid, Ragnhild, Märtha og Sverre måtte. I verste fall får du finna deg ein kjempedyr hobby å bruka tida på.

I dag gjer ikkje pater familias gjera slik, særleg ikkje med nokon dei har avskore frå å vera i kongefamilien.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.041
    Sted
    Oslo
    Ikke at det er noen unnskyldning, men han føyer seg pent inn i rekken av andre nesten kongelige eller ikke kronprinser eller "Spare" som det ble sagt.
    England har hatt sine skandaler, Spania har hatt sine og han har jo ei skrulle som stetante.
    De er liksom hverken "vanlige folk" eller kongelige.
    Privilegier uten ansvar kan lett skeie ut.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.242
    Sted
    Holmestrand
    Helt enig, samtidig så burde nok MM ha satt ned foten under OL.
    Voksen mann, roter seg bort på denne måten, det bør han håndtere selv.
    Så MM burde ha reist til Paris som planlagt, det hadde vært et tydelig signal både til folket/landet OG til hans høyhet, Riksløken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn