Politikk, religion og samfunn Har vi fått en riksløk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.433
    For meg er det åpent spørsmål hvorfor politiet åpenbart lekker en masse informasjon i denne saken. Et grunnleggende rettsprinsipp er at ingen er skyldige før de er dømt. Fortsetter "vi" å jage i flokk på denne måten, ender det fort med at "vi" dreper noen.

Forsvareren mener tydelig at politiet er helt på jordet i denne saken, mens pressen og folket allerede har fastslått at den siktede er skyldig som faen i flere grove lovovertredelser. Jeg mener hele praksisen som utøves i denne saken er svært tvilsom. Siktede bør behandles som en hver annen mistenkt kriminell, verken mer eller mindre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I prinsippet ja. Men så er det dette monarkiet da, som pr definisjon ikke er som en hvilken som helst familie. Som er hele kjernen i problemet

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.433
    I prinsippet ja. Men så er det dette monarkiet da, som pr definisjon ikke er som en hvilken som helst familie. Som er hele kjernen i problemet
    Fru Justitia er blind, og det er ikke tilfeldig.

La meg sakse fra en annen tråd for mange år siden, sitert fra et annet (utmeldt) medlem:
    Primærhensikten med rettssikkerhet og en rettsstat er å beskytte enkeltindividet mot flertallet; å unngå at lynsjemobben kan la det kollektive raseri utløpe i selvtekt etter eget forgodtbefinnende. Flertallets diktatur er det verst tenkelige form for diktatur, derfor er enhver sosialistisk ideologi pr.def. menneskefiendtlig. Å beskytte individet og dets rettigheter, dets friheter og dets suverenitet mot flertallets tyranni er statens høyeste, og om man skal sette det på spissen kanskje ultimativt den eneste, legitime eksistensberettigelse.
    Det kan være mange underliggende årsaker og sammenhenger som gjør at noen handler ondskapsfullt eller hensynsløst, og det skal ikke være opp til "oss", mobben, å dømme noen som helst, uansett hvem som er moren deres.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.843
    Når man googler kongefamilien kommer det opp Det norske kongehus.

Det er bare et hus det er snakk om.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fru Justitia er blind, og det er ikke tilfeldig.

La meg sakse fra en annen tråd for mange år siden, sitert fra et annet (utmeldt) medlem:

Det kan være mange underliggende årsaker og sammenhenger som gjør at noen handler ondskapsfullt eller hensynsløst, og det skal ikke være opp til "oss", mobben, å dømme noen som helst, uansett hvem som er moren deres.
    Selvsagt hr du helt rett rent juridisk. Min kommentar var vel mer ment som en bemerkning til tidligere poster om den overdrevne medieoppmerksomheten om dette. Som helt åpenbart er en følge av at vedkommende ikke er hvem som helst, men i en særstilling slik vi har organisert samfunnet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.843
    Jeg synes media bør være nøktern i dekningen av disse sakene. Det bør holde å formidle hva som skjer, og det uten nærbilder av hornhinnene hans.
    All synsingen rundt at han ødelegger monarkiet kunne de med fordel spart seg.
    At han avdekker mye av det problematiske i det å ha et monarki er det ikke tvil om, men de er der uavhengig av person.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.789
    Sted
    Sunnmøre
    All synsingen rundt at han ødelegger monarkiet kunne de med fordel spart seg.
    Det er litt sirkelargumentasjon:

- Kvifor skriv de så mykje om Marius?
    - Åtferda hans er ikkje berre eit privat problem, men øydelegg for monarkiet! Det gjer det offentleg interessant?
    - Kvifor øydelegg det for monarkiet?
    - Fordi pressa skriv så mykje negativt!

Den siklande appetitten når sk “kongehus-ekspertar” tilrår full openheit om saka er heller ikkje særleg delikat.

Men det er, unekteleg, litt interessant dersom monarkiet har skapt eit system der dei held ei vernande hand over nærskylde som er omsynslause og (kanskje) kriminelle.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Bergen
    nå har jeg riktig nok ikke sett denne videoen, men den beviser sikkert at de har sex. For at det skal være voldtekt må motparten være bevisstløs eller ute av stand til å gjøre motstand.
    Ikke alltid så lett det der, hvis man feks har voldsom sex eller liker å binde hverandre kan man jo fort hevde i ettertid at det var voldtekt, se bare på videoen jeg var jo bundet fast og ble klappa til..
    moralen er ikke film at du har sex
    Nåja, som alltid gråsoner
    Ikke lett å være mainn og følge «kontrakten»…

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.579
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dagens media er så til de grader sensasjonorientert, at det orgasmene garantert renner over både her og der... selvsagt bør en sak som dette omtales, men omfang og fokus i denne saken er helt ute av proporsjon.....

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.153
    Dagens media er så til de grader sensasjonorientert, at det orgasmene garantert renner over både her og der... selvsagt bør en sak som dette omtales, men omfang og fokus i denne saken er helt ute av proporsjon.....
    Nå bidro han jo litt selv også ved å sende ut en pressemelding i August der han innrømmet vold etc. mot hun som nå er ex., han beklaget og lovet rehab og greier også, det hadde ikke Trygve Pedersen sønn av vaskekone Pedersen gjort, vi hadde ikke brydd oss likevel.

Nå hører det med til historien at i flg. den nye og utvidede siktelsen så har han jo utsatt samme dame for vold etter det også så han står på gutten, men skal man bli offer i egen sak så må det sikkert til. Presset you know...

Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    ^ Det jeg synes er litt merkelig er at det er hun som oppsøker kontakt (og ikke motsatt) når hun har fått gjennomslag for besøksforbud.
    Ja, det er noe som skurrer her - det skurrer faktisk veldig mye.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.164
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det åpent spørsmål hvorfor politiet åpenbart lekker en masse informasjon i denne saken. Et grunnleggende rettsprinsipp er at ingen er skyldige før de er dømt. Fortsetter "vi" å jage i flokk på denne måten, ender det fort med at "vi" dreper noen.

Forsvareren mener tydelig at politiet er helt på jordet i denne saken, mens pressen og folket allerede har fastslått at den siktede er skyldig som faen i flere grove lovovertredelser. Jeg mener hele praksisen som utøves i denne saken er svært tvilsom. Siktede bør behandles som en hver annen mistenkt kriminell, verken mer eller mindre.
    Det føres arrestasjonsjournal og pressen har tilgang til underliggende opplysninger omkring arrestasjoner, såfremt det ikke er grunnlag for hemmelighold av hensyn til rikets sikkerhet. I tilfeller av lovbrudd mot privatperson, står det fritt for pressen å formidle slike opplysninger.

Arrestjournalen er grunnlaget for mange av de meldingene man får om kriminelle og pågripelser eller lovovertredelser, i pressen.

Du bekymrer deg vel mye for Høiby og litt for lite om hans ofre, syns jeg.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.414
    Sted
    Bergen
    Yepp, og se hva som skjedde en torsdag for litt siden… ingen voksne kongelige til stede … og det uten sykemelding. De har kanskje også egenmelding..
    Anyway, måtte litt nedover i rangstigen da.
    Så hele befolkningen var «lidende»

Det sagt, alle, og spesielt de siste, sakene viser hva relativt uskyldige mennesker langt utafor maktens sirkler kan bli utsatt for når man frivillig eller ufrivillig involverer seg på dette nivået.
    Ganske så sikker på at de fleste, alle?, de unge kvinnene i denne saken slett ikke setter pris på deres nå offentlige rolle. Og de blir identifisert uansett hvor mye de prøver å unngå akkurat det.
    Ikke akkurat en grei start på sitt voksen liv, og dette får de nok aldri fullgodt erstattet uansett utfallet mot Høiby

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.579
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har absolutt ingenting til overs for gjøken, men om dette hadde vært Ola Dunk fra Ytre Enebakk, så hadde det knapt stått en notis i en liten lokalavis...

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.911
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Marius Borg Høiby er sikkert ikke noe godt papir, men han får mindre personvern enn vanlig i slike saker, og det enorme fokuset på kronprinsparet er rart, syns jeg. Andre foreldre får da ikke slikt, og faren Morten Borg får det heller ikke. Hvis det er noen sammenheng mellom eplet Marius og stammen, er det vel far de burde fokusert på.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.433
    Det føres arrestasjonsjournal og pressen har tilgang til underliggende opplysninger omkring arrestasjoner, såfremt det ikke er grunnlag for hemmelighold av hensyn til rikets sikkerhet. I tilfeller av lovbrudd mot privatperson, står det fritt for pressen å formidle slike opplysninger.

Arrestjournalen er grunnlaget for mange av de meldingene man får om kriminelle og pågripelser eller lovovertredelser, i pressen.

Nå er ikke poenget i seg selv å "bekymre meg for Høiby", det er rent prinsipielt. Som jeg har vist til tidligere, er det åpenbare forskjeller på hvordan pressen behandler denne saken, og andre saker der andre kjendiser er involvert, og de har faktisk en "vær varsom-plakat" å forholde seg til.
    4.7. Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson.
    Min sympati ligger så definitivt hos ofrene, samtidig som jeg misliker mob-mentalitet, da jeg ikke tror det fører noe godt med seg. Det er lov til å ha to tanker i huet samtidig.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.153
    Man kan sikkert diskutere pressen og annet i denne saken også, men igjen, han er sønn av kronprinsessen, da blir det automatisk mye greier, samme med Martha og Durek. Dette er det umulig å styre.

Men MH har da bidratt skikkelig selv for å holde liv i dette, det som er det værste synes jeg er at han er blitt tauet inne noen ganger men i flg. politiet likevel fortsatt i samme tralten når han har sluppet ut igjen, sorry men han ber om det. Så kan man jo selvfølgelig dramaqueene omkring dette også men det forandrer ingenting.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.433
    Det er så lett og sitte i sofaen og dømme. Jeg kjenner godt til en musiker som har blitt omtalt en del i det siste, grunnet vold mot partner, og jeg ble ikke særlig imponert over vedkommende da jeg leste dette:

Jeg har all sympati med offeret her, og selvsagt har jeg det, fordi folk vet ikke hva som foranlediget dette her. Denne skjebnesvangre dagen var begge de involverte høye som hus på kokain and what not, og situasjonen eksploderte etter timer med psykisk terrorisering av den dømte. Ingen unnskyldning, men det er litt enklere å forstå at folk som ikke har orden på seg selv, avhengige av rusmidler, og i en miserabel forfatning, lettere tyr til irrasjonelle handlinger de ellers ikke kjenner seg igjen i, om de hadde vært ved sine fulle fem.

Jeg er imot vold så å si uansett årsak, men jeg vil bare fremheve at det er alltid mer i en sak, enn bare det som står i boulevardpressen. Det er mennesker vi snakker om på begge sider av saken, ikke svart-hvite pappfigurer. I bagasjen ligger det hele liv, og noen av disse livene har havnet litt utenfor allfarvei. Det er ikke sikkert at en fullstendig unyansert fordømmelse er det eneste rette.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er så lett og sitte i sofaen og dømme.
    Absolutt - og på generelt grunnlag er jeg (og mange andre) helt enig.
    Konkret mht Høiby - mnja.
    Når man summerer opp alt som har kommet frem, inkludert det han selv (så langt) har innrømmet, det han selv har formidlet gjennom både tekst, bilder og filmer på ulike plattformer, flirting- og omgang med både personer og miljøer som omtales som kriminelle osv. så dannes det jo en form for et "bilde" av personen.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.951

Han er vel mest bekymret for å ikke fremstå 100% politisk korrekt til enhver tid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn