Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer!

Shl5 er noen fantastiske høyttalere med en helt egen evne til å slippe musikken gjennom.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.899
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine gamle ting der, Medlem.
    Er det gamle HL5, eller SHL5 ?
    Den AKAI-spilleren er også velkjent, en sånn 206 hadde jeg en gang. Mye for pengene der, undervurdert spiller.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Fine gamle ting der, Medlem.
    Er det gamle HL5, eller SHL5 ?
    Den AKAI-spilleren er også velkjent, en sånn 206 hadde jeg en gang. Mye for pengene der, undervurdert spiller.
    Hei.Ja det er en AP206 fra 1978.Kjøpte den brukt for tre år siden ca.Den er i god stand og låter flott synes nå jeg.
    Høytalerne er SHL5 fra 2010 så de er ikke så gamle.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du kjøpte av Amademus så er det mine gamle :) Jeg hadde skylan-stativer på mine.

Har M30.1 i dag, men savner shl5 noen ganger da de hadde en så utrolig evne til å bare spille musikk. Jeg har tidligere forklart det som at musikken slipper å kjempe seg ut av høyttalerne, og shl5 er uten sidestykke der, etter min mening.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Hvis du kjøpte av Amademus så er det mine gamle :) Jeg hadde skylan-stativer på mine.

Har M30.1 i dag, men savner shl5 noen ganger da de hadde en så utrolig evne til å bare spille musikk. Jeg har tidligere forklart det som at musikken slipper å kjempe seg ut av høyttalerne, og shl5 er uten sidestykke der, etter min mening.
    Hei,ja da er det nok dine gamle:)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Harbeth SHL-5 er en skikkelig KLASSIKER - av Referensen av kald LYD !! ( Er den i tillegg 25-års Jubileum/MX-Tunet - så er det et skikkelig FUNN ! )

Lyden av Opplevelser med forskjellige Harbeth

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Hei.Har nå "oppgradert" med en Accuphase E203 vintage forsterker da jeg liker game saker.:)Dvs.om det låter bra og det gjør denne selv om den bare har spilt en times tid.Virker som å vere en god match til Harbethene.Får se når den har stått på en stund hva som skjer ,men det virker lovende.
    image.jpg

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Harbeth er heldigvis rimelig medgjørlige når det kommer til forsterkere. Bra at det funker! Har aldri helt skjønt høyttalere som må spennes til et lite kraftverk pga lavohmig oppførsel med slemme fasevinkler? i bassområdet. Nærmer seg konstruksjonsfeil spør du meg.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Harbeth SHL-5 er en skikkelig KLASSIKER - av Referensen av kald LYD !! ( Er den i tillegg 25-års Jubileum/MX-Tunet - så er det et skikkelig FUNN ! )

Kald lyd?
    Mener du virkelig at lyden fra SHL5 kan kalles Referansen av kald lyd???
    Etter min mening, i mitt oppsett, er den iallefall organisk, varm og detaljert!

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10

Kald lyd?
    Stusset litt jeg også.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Harbethene låter varmt og fint de,og de er svært lett å drive.Jeg har til og med koblet til en rimelig Marantz pm5004 for moro skyld og denne klarte via de innebygde riaa trinnet å få overraskende god lyd og dynamikk i rommet.Kunne faktisk levd lykkelig med denne i nøden.
    Denne Accuphasen ble kjøpt rimelig,da det jo er en gammel sak.Har vert borti denne modellen tidligere og vet at den har ett kanonbra phonotrinn,både mm og mc,lasten kan også velges.
    Via den gamle Akai platespilleren er lydbildet stort og varmt med masse detaljer,den er kanskje litt snill på dynamikken,men den danker ut Arcam dacen som er koblet inn på aux inngangen.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Kald lyd?
    Den er bygd med 2 av 3 elementer i metall - som er og blir hardt og kaldt. Disse kan ha organiske del-egenskaper med forskjellige overflatebehandlinger på begge sider, men varme personligheter vil alltid avsløre KULDEN.
    Forøvrig så er Monitor-Serien av Harbeth definert som den Varme Proff-serien, som er beregnet til studio-bruk, mens de andre modellene primært er til hifi-markedet.
    Mvh. Lyden av Opplevelser av egen samling av Harbeth....

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det høres nesten ut som "referansen av en som ikke har hørt den"
    - det er helt normalt at kalde personligheter definerer Jbl som en varm høyttaler, noe en varm personlighet aldri vil dele oppfatningen av.
    Mvh. Lyden av Opplevelser...- som synes du har ganske så ideelle høyttalere for bruk for Deg selv.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Kald lyd?
    Stusset litt jeg også.
    - Du stusset helt riktig !
    Mvh. Lyden av Opplevelser ...- av Din helt riktige observasjon...

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Harbethene låter varmt og fint de,og de er svært lett å drive.Jeg har til og med koblet til en rimelig Marantz pm5004 for moro skyld og denne klarte via de innebygde riaa trinnet å få overraskende god lyd og dynamikk i rommet.Kunne faktisk levd lykkelig med denne i nøden.
    Denne Accuphasen ble kjøpt rimelig,da det jo er en gammel sak.Har vert borti denne modellen tidligere og vet at den har ett kanonbra phonotrinn,både mm og mc,lasten kan også velges.
    Via den gamle Akai platespilleren er lydbildet stort og varmt med masse detaljer,den er kanskje litt snill på dynamikken,men den danker ut Arcam dacen som er koblet inn på aux inngangen.
    2-3000 for en slik Accuphase gir Deg bra mye for pengene og er skikkelig morsom å høre på. Jeg har selv en slik i samlingen min, og tror du har mange fine lyttestunder i vente - sammen med denne forsterkeren. ( - og prøv å beholde den som en av dine referencer for fremtiden, siden der jo ikke er særlig mye penger å hale ut av å selge den.....- ).
    Mvh. Lyden av Opplevelser med forskjellige Accuphase-produkter ...

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10

Kald lyd?
    Stusset litt jeg også.
    Nå stusset jeg på nytt. Shl5 er på ingen måte kald i lyden. Organisk, varm og detaljert som nevnt over er langt mer nøyaktig etter min mening. Og det blir vel for enkelt å si at en høyttaler er kald i lyden, alltid, fordi den har metallelementer?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    - det er helt normalt at kalde personligheter definerer Jbl som en varm høyttaler, noe en varm personlighet aldri vil dele oppfatningen av.
    Mvh. Lyden av Opplevelser...- som synes du har ganske så ideelle høyttalere for bruk for Deg selv.
    Kalde personligheter? Hva er relevansen her til hva man mener låter kjølig eller varmt?
    Jeg har eid Shl5 i en liten årrekke og nå eier jeg Jbl. Hva har det med min personlighet å gjøre?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.631
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei.Har nå "oppgradert" med en Accuphase E203 vintage forsterker da jeg liker game saker.:)Dvs.om det låter bra og det gjør denne selv om den bare har spilt en times tid.Virker som å vere en god match til Harbethene.Får se når den har stått på en stund hva som skjer ,men det virker lovende. Vis vedlegget 333584
    Flott amp, hadde en Accuphase E202 selv i mitt tidligere HiFi-liv, fra ca 1978-1990, angrer den dag i dag på salg av denne ;)

gismo

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4

Kald lyd?
    Den er bygd med 2 av 3 elementer i metall - som er og blir hardt og kaldt. Disse kan ha organiske del-egenskaper med forskjellige overflatebehandlinger på begge sider, men varme personligheter vil alltid avsløre KULDEN.
    Forøvrig så er Monitor-Serien av Harbeth definert som den Varme Proff-serien, som er beregnet til studio-bruk, mens de andre modellene primært er til hifi-markedet.
    Ikke sikker på at resten av Harbeth-menigheten er enig med deg i den analysen gitt.....

For det første har jeg inntrykk av at mange mener SHL5 er en meget vellykket HT og konstruktøren Alan Shaw har jo uttalt at grunnen til at den ikke har blitt oppgradert før nylig er at den har vært meget populær blant Harbeth-folket og at han ikke turde "tukle med" en så suksessrik konstruksjon før han var HELT sikker på at det ville være en forbedring....

For det andre vil jeg tro at de fleste oppfatter Monitor serien som en litt kaldere og mer analytisk HT-serie, nettopp fordi de skal brukes til å monitorere alle detaljer i studio best mulig og avsløre eventuelle feil i mixen?

Studiomonitorer generelt har vel neppe et rykte på seg for å være spesielt varme!?

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Stusset litt jeg også.
    Nå stusset jeg på nytt. Shl5 er på ingen måte kald i lyden. Organisk, varm og detaljert som nevnt over er langt mer nøyaktig etter min mening. Og det blir vel for enkelt å si at en høyttaler er kald i lyden, alltid, fordi den har metallelementer?
    - For DIN Personlige med mange andre - så vil opplevelsen av lyden fra Shl5 oppfattes som varm,organisk og ikke minst detaljert i lyden. For MIN Personlige opplevelse - så vil den være KALD med begrensning i den organiske og detaljerte gjengivelsen i MIN opplevelse av lyden.
    Mvh. Lyden av Opplevelser... av at dette er en fantastisk høyttaler til Deg, ...- men ikke for Varme Personligheter !

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Kalde personligheter? Hva er relevansen her til hva man mener låter kjølig eller varmt?
    Jeg har eid Shl5 i en liten årrekke og nå eier jeg Jbl. Hva har det med min personlighet å gjøre?
    - Du vil nødvendigvis være et "speilbilde" av Deg selv, og reflektere begeistringen av Dine Egendefinerte og derpå foretrukne Referencer utfra Din egen personlighet.
    Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultrafrekvent hørsel...

Sist redigert:

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Antall liker
    42
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Kald lyd?
    Ikke sikker på at resten av Harbeth-menigheten er enig med deg i den analysen gitt.....

For det første har jeg inntrykk av at mange mener SHL5 er en meget vellykket HT og konstruktøren Alan Shaw har jo uttalt at grunnen til at den ikke har blitt oppgradert før nylig er at den har vært meget populær blant Harbeth-folket og at han ikke turde "tukle med" en så suksessrik konstruksjon før han var HELT sikker på at det ville være en forbedring....

For det andre vil jeg tro at de fleste oppfatter Monitor serien som en litt kaldere og mer analytisk HT-serie, nettopp fordi de skal brukes til å monitorere alle detaljer i studio best mulig og avsløre eventuelle feil i mixen?

Studiomonitorer generelt har vel neppe et rykte på seg for å være spesielt varme!?
    Det er meget mulig at "Harbeth-menigheten" - og i alle fall i.h.t. salget av dem i Norge frem til 2014 - vil hevde at metall-elementer produserer varm lyd. Dette er fordi Kalde personligheter vil oppfatte metall som en varm og korrekt opplevelse av lyden og trives best med slike harde lyd-gjenngivere.

SHL5 - er helt klart en klassiker - siden akkurat denne modellen har noe helt enestående ved seg ........i motsetning til den nye modellen.

Monitor-Serien er konstruert som studio-monitorer, men den vil i aller høyeste grad fungere meget bra som en ordentlig god Del-Frekvent Hi-End høyttaler. Når jeg setter mine delfrekvente Harbeth 40.1-MX opp i sammenlikning mot mine Referencer så kommer jeg nærmere 60% av Lyden - og det er meget sterkt opp mot en fullfrekvent Reference.

Studio-monitorer ER erfaringsmessig generelt kjent for å være kalde !
    Mvh. Lyden av Opplevelser av delfrekvente og fullfrekvente høyttaler-Referencer... ( 20-27.000Hz +0,3/ -0,4dB/1m )

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Så Harbeth-menigheten i Norge består for det meste av "Kalde personligheter"?

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Jøss; dette begynner å ta litt av:rolleyes: Interessant å høre om Compact 7 ES-3 regnes som kald eller varm etter dette opplegget. Har oppfattet den som noe varmere enn SHL-5. Og jeg har oppfattet Monitor 30.1 som noe kaldere i lyden enn både SHL-5 og Compact 7.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Jøss; dette begynner å ta litt av:rolleyes: Interessant å høre om Compact 7 ES-3 regnes som kald eller varm etter dette opplegget. Har oppfattet den som noe varmere enn SHL-5. Og jeg har oppfattet Monitor 30.1 som noe kaldere i lyden enn både SHL-5 og Compact 7.
    Stratosfærisk.

M30.1 er definitivt "kaldere" i lyden enn shl5, hvis man absolutt skal dele de inn slik. Shl5 har en slags gyllen klang, som om musikken er dyppet litt i honning. Og bittelitt glassaktig diskant i den forstand at den mangler litt substans. Når det er sagt er det den mest musikalsk forførende høyttaleren jeg har eid, og hørt. Tar meg selv i å savne de titt og ofte.

M30.1 går ikke i nærheten så dypt. Faktisk er forskjellen større enn jeg trodde på forhånd. Hvis ikke jeg hadde hatt en devialet med SAM vet jeg ikke om det hadde holdt. Sliter med å integrere en sub ordentlig. Spiller fantastisk på noen låter, helt forferdelig på andre. M30.1 er "bedre" i mellomtonen og i overgangen til diskanten etter min mening. Mer sømløs. Når det er sagt er M30.1 hissigere i toppen slik jeg hører det. Sibilanter er skarpere, men helt uten å bikke over til ubehagelig. Jeg er umåtelig fornøyd med M30.1, men de er ikke særlig bedre enn shl5 etter min mening. De er dog mye finere og nettere som betyr noe all den tid stua er lytterommet.

Jeg har trua på compact 7. Ikke hørt dessverre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    LaO er åpenbart en forhandler med en holistisk tilnærming til kundens behov.

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Antall liker
    70
    Hi, have read trough all pages.
    I was wondering if anyone here has changed from Amphion Xenon to Harbeth speakers.
    Sorry for writing in english, you are welcome to respond in norska.
    thanks.

Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Sitter her og drikker kaffe mens Iron & Wine snurrer i bakgrunnen og det slår meg hvor fantastiske Harbethene (M30.1) er på denne type musikk. Og det på en liten Rega Brio R som er her en liten periode mens devialeten er på spa.

Det er et eller annet med stemmer og ikke minst anslag f.eks på gitar som er utrolig. En rekke av bittesmå eksplosjoner, det er vel det man kaller mikrodynamikk.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sitter her og drikker kaffe mens Iron & Wine snurrer i bakgrunnen og det slår meg hvor fantastiske Harbethene (M30.1) er på denne type musikk. Og det på en liten Rega Brio R som er her en liten periode mens devialeten er på spa.

Det er et eller annet med stemmer og ikke minst anslag f.eks på gitar som er utrolig. En rekke av bittesmå eksplosjoner, det er vel det man kaller mikrodynamikk.

Har ikke du noen Sf Cremona M på vei?
    Skal du ha begge høyttalerparene eller beholde det paret du liker best?

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Litt usikker på hva jeg gjør. Kjekt med alternativer. Selvfølgelig, hvis det ene paret er overlegent bedre enn det andre så tviler jeg på om jeg beholder begge. Vi får se :)

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Ja det er langt fra sikkert at italieneren går seirende ut av dette. Men det er noe jeg har ønsket å prøve i lang tid så når anledningen bød seg slo jeg til. Vi får se, forhåpentligvis i løpet av uken :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Som du nå vet, er det flere som synes kombien Sf og Devialet er bra. Faktum er vel at Devialet låter bra sammen med det meste. Cremona har jeg bare hørt en gang, så jeg skal ikke si for mye om dem. Jeg har imidlertid oftest to anlegg med ulike høyttalere stående i stua - til min kones irritasjon. Morsomt å variere litt.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Fortell hvordan det går. Jeg holder nok en knapp på Harbeth, men vi får vente i spenthet.

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Bergen
    Shl5

image.jpg

Utifra det eg leser på forrige side blir det ingen tur til Alternativmessen og timen hos
    damen med tarotkortene avbestilles.:p
    Nå er det vel som formidler av musikk Shl5 blir mest brukt.
    For snart et halvt år siden utviste @Ottone suveren service og leverte et par Shl5 på døren.
    For en som for inntil 5 år siden hadde hatt samme musikkanlegg (Rega ogEpos11) i over 20 år

kan dette med å beskrive lyd/hi-fi terminologi bli en smule problematisk.
    I begynnelsen var det snakk om en behersket wow-faktor som etter kort tid gikk over til
    Hi-Fi nevrose deluxe. Noe var galt - hovedmistenkt var forsterkeren eci-5. Så etter en måneds
    tid uten at noen som helst forandringer ble gjort begynte nevrosene å slippe taket.

Etter det har fokuset vært på musikken - formidlet av Superhl5 sin store og fyldige
    lyd - nesten subfølelse på enkelte låter. Leser at enkelte savner bass og dybde (vet vel ikkje bedre
    klarte jo meg fint med Epos11).

Sitter akkurat no og hører på Bob Dylan - Time out of mind (1997).
    Har alltid irritert meg over produksjonen til Daniel Lanois på denne.
    Alt dette virker som blåst vekk - no høres det kun godlyd - Magi
    :).
    Forstår korfor Neil Youngs Zuma blir brukt i Stereophils test av Shl5plus.
    - nevnt på side 83/84 i tråden. The Band samlingen låter f. eks. også praktfull.
    Så tror nok at gjennomtrekken av høyttalere de siste årene har fått en slutt.
    Tg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn