Hei alle Harbeth venner
Jeg har i en tid nå hatt gleden av å være eier av et par Harbeth SHL5.
De erstattet et par gode B&W 805S og jeg var i utgangspunktet ute etter et par gulvstående men når jeg kom over disse tilnærmet nye eksemplarene av en av Alan Shaws beste konstruksjoner bare måtte jeg slå til. Størrelsesmessig er de jo som voksne gulvstående der de ruver godt over meteren på sine 44cm høye stativer.
Jeg hadde ikke hørt denne modellen tidligere, men basert på hva jeg hadde lest og det jeg hadde hørt av Compact 7 ES-3, M40.1 og P3ESR så tok jeg sjansen.
Og etter en tids bruk er jeg av den oppfatning at Harbeth og Mr. Shaw gjør veldig mye riktig. Deres filosofi basert på BBC's erverdige historie som en viktig bidragsyter til HT teknologi og videreføring av dette arbeidet er noe Mr.Shaw har utført på en fabelaktig måte. For eksempel tror jeg ikke det er mange høyttalerprodusenter som bruker SÅ mye tid til lyttetesting som nettopp han, noe som gir trygghet for at det menneskelige øret kommer godt overens med hans kreasjoner og at de fungerer utmerket på nesten all type musikk.
Oppsummert kan jeg vel si at lyden er detaljert, organisk, naturlig og med en nydelig sammenheng mellom frekvensene, men det mest imponerende er likevel at dette låter bare MUSIKK!!! og jeg kan sitte i timesvis og bare nyte tonene som triller ut. Lyttetretthet er et fremmedord.
Jeg bruker SHL5 i en normal rektangulær stue på 7,3 x 4,2m, plassert på kortvegg med 1,4m til frontbaffel og 0,7m til sidevegger. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert også.