"Harry" hifi-produkter

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Re: "Harry" hifi-produkter

Ok gutter,
Avtjener for tiden verneplikten, og sitter således inne med en hel del informasjon. Dette er egentlig TOP SECRET, så ikke si det til noen.

Dette er den nye jetmotoren til de norske F-16 flyene, med innebygget høytaler, slik at de norske pilotene kan spille Dovregubbens hall på full guffe mens de flyr over hulene til Bin Laden i Afganisthan. Det vil nok sette en støkk i fyren!
Men, altså, dette har dere ikke fra meg!

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.720
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Re: "Harry" hifi-produkt

Tror vi må skifte navn på dette forumet til EYEFISENTRALEN snart.
Hvem fa... bryr seg om hvordan komponentene ser ut? Det er vel hur det låter som er viktig ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Tror vi må skifte navn på dette forumet til EYEFISENTRALEN snart.
Hvem fa... bryr seg om hvordan komponentene ser ut? Det er vel hur det låter som er viktig ;)
Noen av oss har dette synet i hverfall...... ;)

Red.
Om jeg hadde hatt oppsettet mitt oppe i stua, tror jeg nok at det estetiske hadde betydd mye mer for meg.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.720
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1

Trur ikke jeg hadde fått lov til å dra hva som helst inn i stua jeg heller ;D ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvordan musikk reproduseres er selvsagt det aller viktigste! Men det gjør jo ingenting om det ligger noen tanker bak designet heller? ;)

Men god design starter som regel med at det skal løse en del problemstillinger, i dette tilfelle, reprodusere musikk med så høy troverdighet som mulig. Starter det i en annen ende er det som regel uinteressant og latterlig...eller har kort levetid.

Og tro det eller ei, men Gallo(som jeg er STOR fan av, har begynt å spare til linesourcene!)-designet er først og fremst motivert av lyden, ikke estetikken. Til dere som måtte være villfarne der ;D

O.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Ikke hvilken som helst stue som får inneholde anlegget mitt ;)

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5

"Harry" er den folkelige, enkle tinge, som f.eks. en ghettoblaster på hedersplassen i stuen. Man har også "kitch" som er frivillig usmakelighet og "camp" som er ufrivillig smakløshet. (Mulig jeg blander de to siste)
Camp er det de nyrike (russerene) kjøper. Det ser glorete ut og er dyrt, ergo er det klasse over det, tror man.
Her passer det vel å anbefale en bok: Kjetil Rolness: Vulgær og vidunderlig - en studie i utsøkt dårlig smak.
:)

LPA

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
En ting er sikkert; hvis Gallo er "harry", har denne tråden ettertrykkelig tømt begrepet for all mening. Man kan gjerne hevde at de ikke ser "fine" ut (for det er det jo Sonus Faber som gjør) men da misforstår man samtidig hele ideen med disse høyttalerene. De ser ut som de ser ut fordi de er designet utifra spesifikke ytelsesmessige målsettinger. Ingen styling ala Sonus Faber her i gården, her snakker vi reinspikka form follow function. Ikke noe for enhver smak med andre ord. Gallo er sannsynligvis så langt unna "harry" som det er mulig å komme, det totale fraværet av styling elementer er selve syretesten på akkurat det.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.669
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
enig. gallo er stygge, men ikke harry.
harry er glitter uten hverken form eller funkson.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Så bra kan det faktisk sies jetman ;)

O.
En ting er sikkert; hvis Gallo er "harry", har denne tråden ettertrykkelig tømt begrepet for all mening. Man kan gjerne hevde at de ikke ser "fine" ut (for det er det jo Sonus Faber som gjør) men da misforstår man samtidig hele ideen med disse høyttalerene. De ser ut som de ser ut fordi de er designet utifra spesifikke ytelsesmessige målsettinger. Ingen styling ala Sonus Faber her i gården, her snakker vi reinspikka form follow function. Ikke noe for enhver smak med andre ord. Gallo er sannsynligvis så langt unna "harry" som det er mulig å komme, det totale fraværet av styling elementer er selve syretesten på akkurat det.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1

Gallo er funksjonalisme. Funksjonalisme er bra.
Funksjonalisme var bra...
Quasi-funkis derimot er Harry - folk har bare ikke oppdaget det enda 8)

Med et vennlig morgengrynt
Karl Erik

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Når sant skal sies så har jeg ikke hørt om det er noen forskjell med og uten disse tørkestativene, eller kulerammer, eller hva det nå enn ligner, men det får være grenser...

Hvor mange kjøttkaker kan man putte inn i den fryseboksen i midten der da? - eller er det en high-end mikribølgeovn?

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2

Sett bort ifra at de sikkert spiller bra så må bare disse toppe listen på utstyr som ikke skal hjem til meg;

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.230
Torget vurderinger
32

Jeg setter Ear-Yoshino på denne lista. Men det er ikke den speilblanke kromfronten eller de forgylte knappene som jeg mener fortjener harry-stempel (selv om det også hjelper...). Derimot er det at fronten er overøst med tekst.

Hvorfor må produsentnavnet stå to ganger, hvor den er produsert, og ikke minst hvem som har designet den på frontplata, i tillegg til firmalogoen på to forskjellige steder på fronten?

EAR 859 og logoen en gang ville vært mer en nok.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Quasi-funkis derimot er Harry - folk har bare ikke oppdaget det enda  8)

Karl Erik
Hva er kvasi (eller quasi, om du vil) med Gallo?

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
616

Dere kan le, men jeg har faktisk hørt dem. Akkurat som dere var jeg søkklastet med spydigheter FØR lytteseansen startet. Jeg fikk ikke brukt for dem. Høyttaleren låter faktisk ganske bra! ::) :D

De ble demonstrert i et ikke altfor veldesignet lytterom under High-end 2006 i Munchen i våres/sommer.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1

Hva er kvasi (eller quasi, om du vil) med Gallo?
Ingenting.

Jeg siktet til funkis generelt anno 2006, som har blitt et nesten kvalmende motehysteri, løsrevet fra det tankegodset som opprinnelig lå bak funksjonalismen.

Mvh
Karl Erik

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du snakker med andre ord om eiendomsmeglere og dere lemfeldige bruk av termen? ;) Det er jeg enig med deg i!

O.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Ingenting.

Jeg siktet til funkis generelt anno 2006, som har blitt et nesten kvalmende motehysteri, løsrevet fra det tankegodset som opprinnelig lå bak funksjonalismen.

Mvh
Karl Erik
Ok, da misforstod jeg deg siden du siterte en uttalelse om Gallo. Men det du skriver her er jeg forsåvidt helt enig i.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Burmester med sine kromma produkter er ganske harry.
Ellers så er jo alt som har med bilstereo überharry!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.230
Torget vurderinger
32

avharryfisering av EAR 869:

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg liker best.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Disse gullgreiene til Dartzeel kan jo minne litt om harry, men så viser det seg at det er masse humor her og vips, så var harry borte og designet det ble überkult ;)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Dartzeel er jo bare kult, mer humor i hverdagen :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
La oss uansett være glade for at ikke Microsoft lager hifi-produkter ;D

O.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Jo, enig i at den Arcam`en er svært sober og minimalistisk i designen. Men akk! så kjedelig. Gi meg heller en "ufo" fra Shanling, man lever da bare en gang :D

C

cpc

Gjest

Vakker eller vulgær?

Et av de vakreste hifiprodukter noengang imho.
Form følger funksjon..

I

ijustpop

Gjest
Re: "Harry&am

Noen flere Harry-eksempler:
Sikker mange som er uenige med meg her, men Montana høyttalere synes jeg ikke har utseende med seg.

Ser rett og slett billige ut (noe de jo ikke er). Får assosiasjoner til Cerwin Vega og bilstereo. Og har derfor et Harry-stempel i boka mi.

Ellers så er jo Electroluv nevnt høyrere opp. Ser jo ikke bra ut, MBL er litt av samme greia, men bare gjort så veldig mye stiligere, blir nesten avantgarde og det er vanskelig å stemple komponenter med slike kvaliteter som harry. Man ser funksjonaliteten bak designet, og da blir det greit. Jeg ser lite funksjonalitet bak dyra til Electroluv.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Disse lykkes godt:

og selvsagt denne, tidløst fra Boothroyd:

Litt partisk her, men dog ;)

O.

Kan noen gi eksempler på hva som _ikke_ er et harry produkt?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Enig med de to siste her. Spesielt Zu Druid. Den er virkelig linjeren. God design IMO. Synes Gallo også er god design.
Forøvrig enig med Solstad angående alverdens skriblerier på fronten. Man er da ikke så dement at man har glemt navnet på produktet før man har rukket å flytte blikket til volumkontrollen :-/

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
529
Torget vurderinger
1
Er trefronter harry eller ikke? Jeg klarer ikke helt å bestemme meg..
Har tidligere hatt et fullt "tre-oppsett" (men ALDRI igjen).

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Jeg har Vincent og Cambridge, det er jo harry... "herlige" blå lysdioder. hehehe...

K

kbwh

Gjest

Quasi-funkis derimot er Harry - folk har bare ikke oppdaget det enda  8)

Karl Erik
Både den gang og nå gjøres halv-ræva (kvasi) funksjonalisme/funkis.
Bare ikke påstå at Mies gjore sakene galt. Da blir her huskestue. ;D

Topp Bunn