HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er nok det jeg har innsett selv.
    Så jeg kommer nok til å gå for to anlegg
    Et til film og metall og et til resten.

Er lett å få / tune anlegget mot metal og rock, men da mister jeg ( min erfaing) Lyden på roligere musikk... Ikke lett dette her..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Baluba: du og jeg er helt på bølgelengde når det gjelder oppfattelse av hvordan ting og spesielt hørsel henger sammen tror jeg. Når du skriver som du gjør over tror jeg du irriterer de like mye som deres "sette ting på spissen" innlegg irriterer deg andre steder. Det er sånn det blir fronter er jeg redd.
    Det er derfor jeg skriver det i denne tråden når konteksten lå til rette for det. Jeg ville aldri ha formulert meg slik i en av diskusjonene der ute, rett og slett fordi de største bedreviterne som kanskje til og med ikke vet forskjell på nylon og stålstrenger vil reagere veldig sterkt. Mot dårskap kjemper selv guder forgjeves. :rolleyes:

Jeg har aldri opplevd en lydproff eller pro musiker som er arrogant i slike debatter. De vet at slike sannheter er en illusjon. Det er bare hififreaks uten noen praktisk erfaring med musikkproduksjon som tror på sine teser med religiøs standhaftighet. Direkte hands on erfaring lærer en at det meste er relativt. Og de tar det ikke så alvorlig. :cool:
    Klarer ikke la være å kommentere dette... No worries HCS, skal ikke skape hissig debatt her :)

Det jeg tror du har rett i Baluba, er at skråsikkerhet kan henge sammen med mangel på egen erfaring. Der har jeg i det siste måttet korrigere meg selv noen ganger. Før var jeg for eksempel overbevist om at DSP og romkorreksjon nesten alltid ville heve et anlegg. Det var basert på på min objektivistiske forståelse av hifi, samt min egen svært positive erfaring med Dirac. Men så fikk jeg plutselig høre romkorreksjon av et par fantastiske høyttalere (Grimm LS1), og jeg syntes det førte til en relativt dramatisk forverring (det var med Trinnov forøvrig). Det som hadde vært livfullt og engasjerende, ble flatt og kunstig. Personen jeg lyttet med, insisterte på at "nå måler det bedre". Men jeg var ikke et sekund i tvil om at resultatet var blitt dårligere (og jeg tror jo at denne forverringen også kan måles, selv om den kanskje ikke dukker opp på enkle lineære frekvensgrafer). Da forstod jeg at skepsisen mot romkorreksjon også kunne ha noe for seg, sånn i prinsippet . Selv om jeg fortsatt synes at Dirac har gjort mye bra hos meg. Oppsummert: Jeg innså at virkeligheten var mer nyansert enn jeg hadde regnet med.

Likevel har jeg jo fortsatt en overbevisning om at mange hifi-entusiaster gjør veien til godlyden lengre og mer tungvint enn den trenger å være. Og for noen er det kanskje det som er noe av moroa? Men et nyttårsforsett for min hfs-aktivitet er å være mer ydmyk i formidlingen av slike overbevisninger :)

ps: jeg kommer til å gå i gang med innspilling av en demo-plate med egen musikk i løpet av våren. Dette er ikke en trussel men en advarsel: Godt mulig jeg tar kontakt med deg hvis jeg plutselig skulle trenge noen pro-tips om innspilling og produksjon!

---
    pps: sorry hvis dette ble off-topic i tråden din, HC

Kloke ord der OlaveE. TrompetN kommer med fullt rigg for Audiolense, blir spennende og lærerikt regner jeg med. Få mest mulig utav det en har er alltid et mål . Som du , rett påpeker, er noe av veien vært å teste ut passive komponenter for å se hva som må til. En lang vei... :rolleyes:. En blir aldri utlært, og det er noe av spenningen. Det er uansett viktigst å kose seg med musikken der en er.. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke du er på (feil) jorde, OlavE. Det finnes mange veier til Nirvana, og en ikke for radikal bruk av DSP vil også kunne avhjelpe endel systemer. Men for meg har akkurat det mest for seg i forbindelse med et DIY-system med aktiv deling. Når du prøver å forandre for mye på signaturen til en ferdig laget høyttaler kan det fort ende slik du beskriver det i ditt møte med Grimm. Ved å forsøke å tvinge det til å spille perfekt i ethvert rom ved hjelp av radikal DSP vil du oppleve nye unoter, som at det til slutt låter alt annet enn naturlig.

Det er ikke noe galt i å bruke DSP til å få de siste justeringene på plass, men det er ikke sikkert at man finner disse justeringene nødvendige hvis rommet er godt og elektronikken kler høyttalerne godt. Alle kombinasjoner vil ha enkelte mangler i møte med IRL i våre lytterom, men for akkurat meg så er det ikke nødvendig å korrigere alt til det låter lineært. Og jeg vet av erfaring når det låter så likt virkeligheten at jeg er fornøyd. Klarte jeg å skru det som skal inn i høyttalerne utelukkende ved hjelp av ørene, noe annet er egentlig ikke teknisk mulig, så klarer jeg også å høre når det blir gjengitt nært nok til at jeg opplever realisme. Jeg har selvfølgelig den fordelen at jeg har opptak i samlingen som jeg husker hvordan låt i innspilling- og kontrollrom, det gjør det litt enkelt for meg å kunne sette på noe som er så velkjent fordi jeg har deltatt i skapelsen av det personlig. Andre igjen har referanser som de kjenner kjempegodt som forteller dem mye om hvordan det skal låte. For ja, man må stole litt på egne ører. Det er egentlig de, og ikke en målemikrofon, som forteller hjernen din at nå låter det bra eller dårlig. En målemikrofon kan gi en slags bekreftelse, og vil være nødvendig i å sette opp enkelte systemer, da hovedsaklig avanserte DIY-prosjekter. Eller flerkanal til musikk, der akustikken plutselig blir mye mer komplisert.

Det er nettopp fordi det er så komplisert og ressurskrevende at jeg ikke befatter meg med det, men hadde jeg hatt ressursene skal du ikke se bort fra at jeg ville gjort det. Tiden vil vise om jeg noen gang får ressurser og tid til å drive med flerkanal slik jeg selv ønsker det, men det ligger nok et stykke inn i framtiden. Akkurat nå er jeg så fornøyd med resultatet over to kanaler, og er egentlig nærmere nirvana enn jeg noensinne har vært tidligere, også i studio. Og da er det bedre å lene seg tilbake og nyte det man har fått til enn å begynne å utvikle det i en annen retning umiddelbart etter at man har fått til så anstendig lyd. :)

Se der, vi er i stand til å diskutere DSP på en sivilisert måte uten å være 100% enige.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kloke ord, Baluba. Jeg tror vi har noenlunde samme mål, egentlig: At det skal høres riktig og realistisk ut for en selv. Spørsmålet er bare hvordan man kommer dit, og der finnes det nok ulike veier. Og jeg har faktisk også blitt mindre opptatt av manisk linearitet i det siste - fordi jeg har hørt helt lineære høyttalere som høres uengasjerende ut, og jeg har hørt ikke-fullt-så-lineære høyttalere som høres riktige ut. Min hunch i dag er at man trenger et visst nivå av linearitet, men at andre ting blir mer avgjørende derfra og ut - mangel på (eller riktig type) forvrengning, koherens mellom drivere i og utenfor crossover-området, god oppførsel i tidsdomenet, m.m. Alt dette kan også måles, men jeg tror det er betydelig vanskeligere enn bare å registrere en frekvensgraf.

Artig at du også har tanker om flerkanal forresten. Jeg har lenge tenkt at et flerkanals-anlegg som er godt gjennomført, og som unngår å rote til romakustikken for mye, kan være mer psykoakustisk riktig enn å nøye seg med to kanaler. Men akkurat som deg er jeg veldig godt fornøyd med to kanaler nå for tiden... :)

(men nå er vi vel i ferd med å rote oss ut på OT-viddene her!)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En personlig tråd kan aldri bli OT, hvis ikke eieren (i dette tilfellet HC) mener det. Tror ikke HC har så mye imot en sivilisert samtale om et tema som også engasjerer ham.

Og jeg har faktisk også blitt mindre opptatt av manisk linearitet i det siste - fordi jeg har hørt helt lineære høyttalere som høres uengasjerende ut, og jeg har hørt ikke-fullt-så-lineære høyttalere som høres riktige ut.
    Jeg gav vel strengt tatt opp å diskutere dette i det åpne forumet etter at et nesten identisk utsagn fra meg ikke ble forstått, og oversett av de fleste. Men det er faktisk en sannhet som ikke kan benektes. Slik er det bare. Det er ikke en verden av døve mennesker som opprettholder produksjonen av Klipsch Heritage-serie. Må innrømme at jeg er usikker på om den serien er noe for meg, men er nysgjerrig fordi de utvilsomt spiller musikk på en engasjerende måte selv om de ikke er perfekte eksempler på lineære høyttalere. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da tar jeg sjansen på at det er greit for HC at vi drodler på litt til:) Ja, enig. Eller: linearitet er selvfølgelig viktig et godt stykke på vei. Et par høyttalere jeg hadde for noen år siden (før jeg ble bitt av hifi-basillen for alvor) var ikke spesielt lineære, særlig i mellombassen og litt opp. Jeg tenkte ikke så mye over det når jeg hørte musikk jeg ikke kjente til fra før, der hadde jeg jo ingen referanse. Men så hørte jeg et radioprogram med en fyr jeg kjenner. Da hørte jeg umiddelbart at det var helt feil. Stemmen hans hørtes rett og slett ikke slik ut! Etter det prøvde jeg å sammenlikne høyttalerne mer systematisk med gode og lineære hodetelefoner, og da hørte jeg lett hvordan ting fikk en farge jeg i økende grad opplevde som unaturlig.

Spørsmålet er likevel når det blir så lineært at det er "godt nok". Jeg har ikke noe svar for egen del, og jeg tipper at folk kan ha ulike preferanser her også. Jeg er likevel ikke i tvil i det hele tatt om at det er veldig mye annet enn linearitet som avgjør om et anlegg kan høres riktig ut eller ikke.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Godt nok" er faktisk et credo for meg. Det kan forandre seg hva jeg synes er godt nok, mer kresen blir man jo ettersom systemet blir bedre og dyrere, men jeg vil alltid ha det for øye at det er mulig å komme nær virkeligheten, men ikke 100% realisme. Så er det opp til enhver hvor nær virkeligheten man orker og jobbe seg og har ressurser til. For å ikke bli frustrert er det viktig å fortelle seg selv at det er godt nok nå, men en gang i framtiden skal det bli enda bedre. I mellomtiden koser jeg meg med musikk som låter fortreffelig i mine ører, så får framtiden bringe det den bringer. :rolleyes:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her er det rom for det meste.En kan saktens spørre seg om ikke alle høyttalere er allroundere på alle ting ? Noe jeg forsåvidt ikke tror heller. Robert Dylan har jeg aldri hørt gjengitt så godt som via et par gamle Klipsch, gubben sto i rommet. Lineært , neppe. Men det var veldig naturtro. Andre ganger har forventninger ikke stått i stil med opplevd virkelighet. DSP kan evt avhjelpe å skru lyden ifht hvordan en vil det skal høres ut langt mer enn passiv tuning. Men det er komplisert, for min del, å sette seg inn i. Samt at jeg , stort sett , er happy uten med den lyden jeg får.. :). Ifht hva som høres riktig ut må en ta i ligningen forvrengingen som anlegget gir. For alle anlegg forvrenger , på en eller annen måte. Bare tenk på en platespiller og knitring. For noen er det svært irriterende, for andre er det en bekreftelse på at det er "livet" en hører på..Og så har vi harmonisk forvrengning i ulike varianter, feks rør kontra transistor. Målet er vel å komme så tett på musikken så en kan tro på det som gjengis er min filosofi. Om jeg da må ha komponenter som gir egenklang for å få til dette , er det rett for meg. Finnes det forresten noe komponenter som absolutt ikke gir noen form for bidrag inn i opptaket ? Tror ikke det, uansett hvordan de måler.. :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bass er gjerne det vanskeligste å få til. Lange skumle bølger som river med seg tak og vegger.. Men artig når en får det til. Et anlegg uten fundament blir gjerne litt så der, uten tempo og fremdrift.. Det er i mellomtonen musikken gjerne er, i diskanten hvor englestøvet sitter...Men det er bassen som får frem det fårete smilet og følelsen av at en lever.. :)

hfs.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Metallica låter vel crap hos de fleste ;).

O
    Forsiktig nå Ove... :)

Dessverre er det ikke helt usant. I alle fall ikke siden siste halvdel av nittitallet og fremover, har lydkvaliteten ike vært så mye å skryte av. Det finnes noen reissues og spesialutgaver på vinyl som ikke er så verst, men hør på lyden på St. Anger og Death Magnetic, f.eks. Det er ikke moro å spille de høyt.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.935
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Metallica låter vel crap hos de fleste ;).

O
    Forsiktig nå Ove... :)

Dessverre er det ikke helt usant. I alle fall ikke siden siste halvdel av nittitallet og fremover, har lydkvaliteten ike vært så mye å skryte av. Det finnes noen reissues og spesialutgaver på vinyl som ikke er så verst, men hør på lyden på St. Anger og Death Magnetic, f.eks. Det er ikke moro å spille de høyt.
    De startet jo the loudness war:mad: at noen liker musikken skal jeg ikke si noe på,men lyden Huff da!!!!:)

O

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.935
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sannheten måtte vel komme for en dag...Mye å være enig i her :cool:

The 10 Biggest Classic Rock Douchebags | L.A. Weekly
    Sier du det, HC?
    Dette er noe av det mest tendensiøse sprøytet jeg har lest på veldig, veldig lenge. Å definere Dylan som en "Moon/June-level lyricist" er så hinsides at jeg lurer på hva denne selvhøytidelige løken av en journalist egentlig går på....
    Her er jeg nok enig med deg,impulse :) makan til pisse prat!!!

O

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Satire betinger eleganse. Den er helt fraværende.
    Ser poenget ditt og er ikke uenig. Satire eller ei, ser noen poeng her.. Springsteen bla.. Nå er ikke jeg noe fan av han skal sant sies. Må isåfall være tilbake til de gamle sakene.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tror ikke denne fyren forsøker å være satiriker, faktisk. Det han derimot virkelig får til, er å fremstå som en selvhøytidelig, drittsur postmodernistisk faen som slenger humørløs dritt i alle retninger. Denne gir ny næring til det gamle munnhellet "All music critics are failed musicians..."

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sett fram mitt ståsted er dette tidvis humor, tidvis spikeren på hodet og tidvis far off.. Uansett hva artikkelforfatteren er så må en ta noen standpunkt. Og det er et kvalitetstegn ifht ting som skrives, engasjement.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sett fram mitt ståsted er dette tidvis humor, tidvis spikeren på hodet og tidvis far off.. Uansett hva artikkelforfatteren er så må en ta noen standpunkt. Og det er et kvalitetstegn ifht ting som skrives, engasjement.
    :D
    Nei, nei og atter nei. Enda mer nei!!!
    Dette er som Impulse skriver postmodernistisk bullshit i betydningen at innen postmodernismen eier alle sin sannhet. Postmodernismen er mer eller mindre kriterieløs, og der med kan man skrive som man vil.
    Sorry HCA, her er du far out O0O0

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke denne fyren forsøker å være satiriker, faktisk. Det han derimot virkelig får til, er å fremstå som en selvhøytidelig, drittsur postmodernistisk faen som slenger humørløs dritt i alle retninger. Denne gir ny næring til det gamle munnhellet "All music critics are failed musicians..."
    Det stemmer nesten. Det stemte på en måte med meg. Men så kommer man plutselig på eksempler som Chrissie Hynde og Neil Tennant, som begge var relativt profilerte musikkjournalister før de ble artister. Mange flere eksempler finnes. Det har nok mer med verdensvevens natur å gjøre, nerder og idioter liker lister som dette så de masseproduseres på halv hjernekapasitet. Det er akkurat som når de lager lister over one hit wonders, de er som oftest basert på det landet journalisten sitter i og representerer ikke det store bildet. Aha er one hit wonders i USA-øyne, men så og si alle andre land i verden har et helt annet forhold til dem.

Forresten en fornøyelig diskusjon lenger oppe om brick wall og Metallica. Joda, de er absolutt blant de hovedskyldige i den forferdelige trenden, men Red Hot Chili Peppers er minst like skyldige. Fy skam på begge banda for å forsøke å drepe alt som heter godlyd i løpet av sin karrière. :mad:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Baluba: du og jeg er helt på bølgelengde når det gjelder oppfattelse av hvordan ting og spesielt hørsel henger sammen tror jeg. Når du skriver som du gjør over tror jeg du irriterer de like mye som deres "sette ting på spissen" innlegg irriterer deg andre steder. Det er sånn det blir fronter er jeg redd.
    Det er derfor jeg skriver det i denne tråden når konteksten lå til rette for det. Jeg ville aldri ha formulert meg slik i en av diskusjonene der ute, rett og slett fordi de største bedreviterne som kanskje til og med ikke vet forskjell på nylon og stålstrenger vil reagere veldig sterkt. Mot dårskap kjemper selv guder forgjeves. :rolleyes:

Jeg har aldri opplevd en lydproff eller pro musiker som er arrogant i slike debatter. De vet at slike sannheter er en illusjon. Det er bare hififreaks uten noen praktisk erfaring med musikkproduksjon som tror på sine teser med religiøs standhaftighet. Direkte hands on erfaring lærer en at det meste er relativt. Og de tar det ikke så alvorlig. :cool:
    Klarer ikke la være å kommentere dette... No worries HCS, skal ikke skape hissig debatt her :)

Det jeg tror du har rett i Baluba, er at skråsikkerhet kan henge sammen med mangel på egen erfaring. Der har jeg i det siste måttet korrigere meg selv noen ganger. Før var jeg for eksempel overbevist om at DSP og romkorreksjon nesten alltid ville heve et anlegg. Det var basert på på min objektivistiske forståelse av hifi, samt min egen svært positive erfaring med Dirac. Men så fikk jeg plutselig høre romkorreksjon av et par fantastiske høyttalere (Grimm LS1), og jeg syntes det førte til en relativt dramatisk forverring (det var med Trinnov forøvrig). Det som hadde vært livfullt og engasjerende, ble flatt og kunstig. Personen jeg lyttet med, insisterte på at "nå måler det bedre". Men jeg var ikke et sekund i tvil om at resultatet var blitt dårligere (og jeg tror jo at denne forverringen også kan måles, selv om den kanskje ikke dukker opp på enkle lineære frekvensgrafer). Da forstod jeg at skepsisen mot romkorreksjon også kunne ha noe for seg, sånn i prinsippet . Selv om jeg fortsatt synes at Dirac har gjort mye bra hos meg. Oppsummert: Jeg innså at virkeligheten var mer nyansert enn jeg hadde regnet med.

Likevel har jeg jo fortsatt en overbevisning om at mange hifi-entusiaster gjør veien til godlyden lengre og mer tungvint enn den trenger å være. Og for noen er det kanskje det som er noe av moroa? Men et nyttårsforsett for min hfs-aktivitet er å være mer ydmyk i formidlingen av slike overbevisninger :)

ps: jeg kommer til å gå i gang med innspilling av en demo-plate med egen musikk i løpet av våren. Dette er ikke en trussel men en advarsel: Godt mulig jeg tar kontakt med deg hvis jeg plutselig skulle trenge noen pro-tips om innspilling og produksjon!

---
    pps: sorry hvis dette ble off-topic i tråden din, HC
    Morsomt å lese Olav. Synes historien din kan brukes til å fortelle at det er sånn jeg har det med nesten alle "sannheter" innen HiFi. For meg er alt innen lyd og musikk veldig nyansert og opplever skråsikre standpunkter som farlige for meningsbærerene i nesten alle retninger.
    Min erfaring med DSP er litt motsatt av deg. Jeg hadde aldri hørt DSP som tok lyden mer i "min" lydretning. Min retning kan vel enklest beskrives som at jeg er ute etter naturlighet, men med mer forskjeller, nyanser og nerve mellom ulike opptak. Såkalt kameloneffekt. DSP fungerte fint til hjemmekino der man likevel skulle inn i hollywood-dotten, men førte alltid til et skritt bort fra min lydretning. Audiolense derimot tar meg flere skritt i min retning. Jeg var hverken vitenskapsmann eller ingeniør da jeg begynte med dette så jeg hadde kun hørselen min jeg kunne stole på. Så selv om jeg er åpen for det jeg leser eller det folk forteller meg tas alltid info (selv vitenskap) med en klype salt til ørene har konkludert. Hadde jeg ikke hatt ørene vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skulle navigert meg i denne jungelen. Måten ører og hørsel er blitt diskutert ned her i alle år er meget fasinerende for å si det forsiktig, men temaet er veldig nyansert og lite dokumentert, så hva kan man vente egentlig. :)

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Måten ører og hørsel er blitt diskutert ned her i alle år er meget fasinerende for å si det forsiktig
    Veldig, veldig riktige ord om det jeg også har oppfattet som et stort paradoks i debatten. Ører skal man liksom ikke stole på? Musikere må få innebygget elektronisk stemmemaskin og lydteknikere bør sette opp en mikrofon og la et dataprogram foreta balansemiksen av en innspilling? Den mistroen til hørselen og menneskelig vurderingsevne kan kun komme fra folk som ikke har noen erfaring med å lage de lydene vi lytter til, for da hadde de aldri ment det så kompromissløst. At de er usikre på seg selv får være deres problem, jeg nekter å la deres manglende selvtillit som lyttere påvirke mitt selvbilde. ;)

Dette har vært en innsiktsfull diskusjon mellom folk som står med føtter i litt forskjellige leirer. Tenk hvis det kunne være slik der ute? :rolleyes:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Den diskusjonen forsvant vel da vår danske kollega Duelund døde brått og uventet. Han var iallefall en som hadde hodet fullt av skyts til å stå i mot målemafiaen. Det sies at han hadde lest seg opp på det meste fra strengen ble antastet i studio til den nådde øret i stua vår.

Haavard

Måten ører og hørsel er blitt diskutert ned her i alle år er meget fasinerende for å si det forsiktig
    Veldig, veldig riktige ord om det jeg også har oppfattet som et stort paradoks i debatten. Ører skal man liksom ikke stole på? Musikere må få innebygget elektronisk stemmemaskin og lydteknikere bør sette opp en mikrofon og la et dataprogram foreta balansemiksen av en innspilling? Den mistroen til hørselen og menneskelig vurderingsevne kan kun komme fra folk som ikke har noen erfaring med å lage de lydene vi lytter til, for da hadde de aldri ment det så kompromissløst. At de er usikre på seg selv får være deres problem, jeg nekter å la deres manglende selvtillit som lyttere påvirke mitt selvbilde. ;)

Dette har vært en innsiktsfull diskusjon mellom folk som står med føtter i litt forskjellige leirer. Tenk hvis det kunne være slik der ute? :rolleyes:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du sier noe.
    Du kan jo bare lese Nad M51tråden der en viss person argumentere for en forsterkers fortreffenhet ved å se til hva en forsterker skal gjøre og måleresultater. Så per definisjon er rørforsterkere dårlige da de måler feil, selv om han egentlig likte lyden.

Haavard

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Forresten en fornøyelig diskusjon lenger oppe om brick wall og Metallica. Joda, de er absolutt blant de hovedskyldige i den forferdelige trenden, men Red Hot Chili Peppers er minst like skyldige. Fy skam på begge banda for å forsøke å drepe alt som heter godlyd i løpet av sin karrière. :mad:
    Ser du fellesnevneren?

Rick Rubin!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @Haavard: Jeezes, snakker om dårlig tillit på til sin egen hørsel. :rolleyes:
    Du leste tråden?
    Jepp, jeg leste tråden. Men lot være å ytre noe som helst, for det gikk relativt dårlig i den andre tråden. Enkelte ville bare ikke skjønt det budskapet jeg hadde forsøkt å få fram. Fisker ikke i opprørt vann lenger, i alle fall ikke denne uken. Kanskje over helgen? :confused:

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ikke noe å hisse seg opp for hcs
    du skal få infarkt av mindre
    greit å vite hvem man ikke skal diskutere med i framtiden
    er det ikke en slik ignorer funksjon her inne

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jasså det er her eliten av god hørsel holder til.;)
    Så lavt som vi spiller er nok hørsel helt topp.. :). Før jobbet folk med ulike tilnærminger og fant det som var sant for de, det som betød noe for hvordan de ville ha musikken gjengitt. Nå om dagen kommer folk med ferdige løsninger, diktert av enkelte "fagmiljøer", og sier at det de har lest er det som gjelder praktisk utøvelse av hobbyen.. Litt bakvendt..:p

Forøvrig skal jeg teste streaming... Autokorrektur rettet det til "screaming"... Tipper det er der jeg ender.. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har i alle fall DAC til å få fullt utbytte av enhver digital kilde, HC.

La det forresten være klart at målinger ikke er en håpløs disiplin, men hvis den tar førersetet foran det ørene oppfatter så bærer det som oftest galt avsted. Å høre at noe er bedre men nekte å godta det på grunn av at tallene ikke taler i den retningen er kontraproduktivt for å oppnå best mulig lyd til slutt. Hvis målinger skal ha noen verdi så må det være for å identifisere hørbare feil i lyden som du ønsker å gjøre noe med, ikke for å fortelle deg at ørene dine tar feil. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Der er vi veldig på linje baluba. Men den tesen om ører først er i ferd med å tape her inne. For enkelte tror jeg det enten handler om latskap eller rett og slett manglende evner. Evner til å ville sette seg inn hva en selv liker, men heller vil tro at en guru en aldri har møtt eller vil møte har løsningen. Uansett, jeg er glad vi er forskjellige. Det gir dynamikk her inne. Selv om jeg ikke skjønner alt eller applauderer det, så kan jeg respektere det.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn