Her var det skjedd ting ja.. Ble sittende å se på NRK2 og en Wagner konsert med Bryn Terfel... En artist jeg holder høyt. Men nok om det, må avslutte mine særs subjektive inntrykk av det jeg hørte hos Asbjørn, et besøk jeg hadde gledet meg til lenge.
Asbjørn har hatt bla to fokusområder, det er perspektiv og kontroll på bass. Begge disipliner som krever mye jobb, kunnskap og tålmodighet. At rommet en sitter i har en takhøyde på over 285 cm, samt at bassen har to stuer å rulle gjennom hjelper noe, men det er sjelden en free lunch alene.. DEQX kombinert med massiv kapasitet headroom gir muligheter, muligheter til å lykkes med det Asbjørn har prøvd å få til.
Litt innledende lyd prøver som viser at ting er i rett kanal og fase. En sitter i en likesidet trekant, temmelig nære. Tipper det ikke var mer enn 2,7-30 m til høyttalerne. Det er et karnapp på venstre side, noe som KAN føre til en skjevhet i lydbilde. Men kanskje kan litt forsiktig demping på motsatt side ved hjelp av et par puter kompensere for forskjellen? Vi begynte å høre på ulike artister, men "gullørene" mine mente at det dro seg litt imot høyre..
. Putene ble fjernet , og stolen flyttet 20 cm til venstre. Og da satt det, dønn i senter. Vi spilte ikke høyt, kanskje opp i 85 db, høyt nok til at anleggets egenart og energi var tydelig. Mye forskjellig be spilt, alt ifra americana, jazz, opera til rock og 1812 overtûren som smalt ut på slutten.. Som jeg nevnte i mitt forrige anlegg, dette anlegget er KONSISTENT. Og en kan spille alt, kanskje det har med graden av forvrenging, eller mangel på sådan? Hos meg skiller de dårlige opptakene seg mer ut i negativ retning. Her bare funket alt innenfor måten anlegget gjenga musikk på.
Ja, voldsom kapasitet, her kan en sikkert rive den staselige bygningen ved fullt pådrag. Ned til 16Hz er ikke noe problem, og det tror jeg på. Hva har en så å bemerke ifht egne preferanser? For det er preferanser og valg løsninger som skiller oss her inne. Jeg savnet litt mer attack, mer "levd liv" til tider. Kan det være at jeg er mer vant til gjengitt rufs , og savner det litt ? Asbjørn kunne fortelle at dette med attack var noe han ville jobbe med når han fikk flere kanaler med den nye forsterkeren. Og at diskant var noe han hadde tenkt på.. Kontroll er helt fint, men enkelte ganger er jeg for litt mer "frislipp"..
. Men det er mine preferanser , og ingen fasit på noe.
Da tiden kom da jeg måtte dra kjente jeg at tiden ble bare så altfor kort. Foran anlegget til Asbjørn kunne jeg sittet lenge, hørt ulike musikk typer , og hørt musikken bre seg utover..For lydebilde her kan være SVÆRT, langt utenfor sidene på høyttalerne.. Og nesten uvant.. For det er på mange måter et kompakt anlegg med svære muskler. Muskler som ikke avsløres umiddelbart.
Når Asbjørn får satt opp den nye forsterkeren vil jeg gjerne komme igjen. Høre forandring, forskjell, nyte god kaffe og kjenne på gleden over det klassiske interiøret. Men mest, bli mer kjent med denne mannen som bruker timer av sin tid her inne for å kunne gi et alternativ og kunnskap . Et alternativ til tidvis kreative løsninger, noen endog brannfarlige.. Og så hadde vi samfallende syn på det norske forsvar..Eller mangel på dette..Men det er en annen historie ..Takk for meg, og takk for at jeg fikk komme. På gjensyn Asbjørn