HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Ja, ja.. Det er læring i mye.. Diskusjonen rundt "virkeligheten" har vært lærerik og til ettertanke. Idag var jeg en tur hos Mala. Flott butikk og mye å sikle på. I alle prisklasser, og med hyggelig betjening. Jeg sonderer litt. Fått lyst til å teste LM igjen. På tross av at jeg ikke ble helt venn med 125 har jeg minner fra den billige utstyrt med El34. En annen jeg såvidt testet var LM 805. Den var den mest smooth forsterkeren jeg har hørt her hos meg. Og med en hørsel som er ekstremt var for skarpe kanter i musikken var jeg villig til å gi den en ny sjanse.

    Vis vedlegget 561319

    Ville det fungere med fulltoner? Tyst? Hmm, ikke helt. Men kretsen som sitter i gjør noe riktig. Dessverre #final jeg er nok en lost case. Frem til nå har ASR Emitter rådet grunnen. En tyst, velkonstruert forsterker. Men har ikke fått helt kontakt med emosjoner i ting.. Klart som et speil, ja.. Men. Så LM 805.. Mer bass, mer glasur på musikken. Er det korrekt? Aner ikke, men jeg hører anslag på et piano på en helt annen måte, rasp i stemmer osv. Rare greier. Er det tilført støy? Tviler. Det høres mer naturlig ut, for meg. Så jeg må være tilvent denne forvrengningen.. Eller hva det er. Klart er det at fulltonene blomstrer med denne. Hvor de før var korrekte er de mer løsslupne og mer nærvær. Bias? Vil ikke ha det.. Rør med sitt vedlikehold, nevroser, varme er noe jeg helst vil slippe. Så nå føler jeg meg litt schizofreni snikende. Sur fordi jeg innser at med disse høyttalere er dette mer optimalt, glad fordi jeg ikke kommer meg i seng.. Hører musikk, alt for sent. Familie middag i morgen og her sitter jeg. Og bare kniser fårete.. Æsj.

    Denne forsterkeren har en genial feature. Jeg kan stille feedback. Med en innstilling høres det veldig hifi ut, tydelig og eksponert. Skrur jeg et par hakk blir det mer "musikk" uten fokus på hifi-nevroser.

    Vis vedlegget 561320

    Skal ta en ny sjekk igjen om et par dager. ASR tilbake, liker den. Men... Opp i alt kanskje veteran i etasjen under blir byttet ut.. Alle disse valg. God natt :)

    Vis vedlegget 561321
    '

    Hei HCS.

    Dette er en forsterker jeg likte veldig godt. Dessverre hadde jeg litt problemer med trafostøy, som gjorde at jeg hoppet til Lm 845 Premium. Har ikke angret et sekund, men tror likevel at denne forsterkeren kan være lykken for mange. :)

    Vh Stein Ivar
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    LM er stilige forsterkere.
    Dessverre brummet 501IA, eller hva den heter, for mye hos meg.
    Den opplevdes også direkte svak, spesielt i bassen. Konkluderte med mismatch av noe slag.
    Rør er både vakkert og vellydende, gjør også noe å se på disse pærene i anlegget. 8)
    Spennende med justerbar feedback. Kanskje både feedback og 2de harmonisk skulle vært justerbart for å smake til lyden.
    Oppe hele natten for å høre på musikk er en veldig god måling! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hey, hey, der har du en forsterker som du kan trives med i flere uker! Og den blir usannsynlig mye bedre med NOS-rør, må vite!:D
    Tror gjerne på at den kler dine Closer godt, jeg.

    Uroligvekkende at det rapporteres om kilne greier ift brum - jeg har hatt to LM og ingen støy fra meg iaf - så det er greit å sikre seg at alt er honky dory før man binder seg. Jeg regner med at at importøren tar ansvar når slikt dukker opp, seff hvis det er selve forsterkeren som er synderen.

    Hva "virkelighet" angår, så er det flere gode og lærerike innlegg å spore i den tråden (har dessverre ikke lest alle innlegg). Men som så ofte før, så finner man også en masse fjas om egne fortreffelighet, fasitjag, drøvtygging (av det man har googlet seg til) og pissekonkurranser. Det virker som om mange virkelig har problemer med å holde seg til hva det som er tema/hva TS spør etter. Egentlig bare HFS i et nøtteskall, altså. Men absolutt en av de bedre trådene.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, ja.. Det er læring i mye.. Diskusjonen rundt "virkeligheten" har vært lærerik og til ettertanke. Idag var jeg en tur hos Mala. Flott butikk og mye å sikle på. I alle prisklasser, og med hyggelig betjening. Jeg sonderer litt. Fått lyst til å teste LM igjen. På tross av at jeg ikke ble helt venn med 125 har jeg minner fra den billige utstyrt med El34. En annen jeg såvidt testet var LM 805. Den var den mest smooth forsterkeren jeg har hørt her hos meg. Og med en hørsel som er ekstremt var for skarpe kanter i musikken var jeg villig til å gi den en ny sjanse.

    Vis vedlegget 561319

    Ville det fungere med fulltoner? Tyst? Hmm, ikke helt. Men kretsen som sitter i gjør noe riktig. Dessverre #final jeg er nok en lost case. Frem til nå har ASR Emitter rådet grunnen. En tyst, velkonstruert forsterker. Men har ikke fått helt kontakt med emosjoner i ting.. Klart som et speil, ja.. Men. Så LM 805.. Mer bass, mer glasur på musikken. Er det korrekt? Aner ikke, men jeg hører anslag på et piano på en helt annen måte, rasp i stemmer osv. Rare greier. Er det tilført støy? Tviler. Det høres mer naturlig ut, for meg. Så jeg må være tilvent denne forvrengningen.. Eller hva det er. Klart er det at fulltonene blomstrer med denne. Hvor de før var korrekte er de mer løsslupne og mer nærvær. Bias? Vil ikke ha det.. Rør med sitt vedlikehold, nevroser, varme er noe jeg helst vil slippe. Så nå føler jeg meg litt schizofreni snikende. Sur fordi jeg innser at med disse høyttalere er dette mer optimalt, glad fordi jeg ikke kommer meg i seng.. Hører musikk, alt for sent. Familie middag i morgen og her sitter jeg. Og bare kniser fårete.. Æsj.

    Denne forsterkeren har en genial feature. Jeg kan stille feedback. Med en innstilling høres det veldig hifi ut, tydelig og eksponert. Skrur jeg et par hakk blir det mer "musikk" uten fokus på hifi-nevroser.

    Vis vedlegget 561320

    Skal ta en ny sjekk igjen om et par dager. ASR tilbake, liker den. Men... Opp i alt kanskje veteran i etasjen under blir byttet ut.. Alle disse valg. God natt :)

    Vis vedlegget 561321
    '

    Hei HCS.

    Dette er en forsterker jeg likte veldig godt. Dessverre hadde jeg litt problemer med trafostøy, som gjorde at jeg hoppet til Lm 845 Premium. Har ikke angret et sekund, men tror likevel at denne forsterkeren kan være lykken for mange. :)

    Vh Stein Ivar
    Jeg hadde LM 125, den støyet hos meg. Hadde den billige EL 34,den likte jeg. Tror det kan være litt ujevn kvalitet på disse forsterkerne, men de har potensiale. Har tenkt etterhvert å få "lassifisert" min. Hvordan er du fornøyd med dac? Den fikk jeg aldri til her dessverre :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    LM er stilige forsterkere.
    Dessverre brummet 501IA, eller hva den heter, for mye hos meg.
    Den opplevdes også direkte svak, spesielt i bassen. Konkluderte med mismatch av noe slag.
    Rør er både vakkert og vellydende, gjør også noe å se på disse pærene i anlegget. 8)
    Spennende med justerbar feedback. Kanskje både feedback og 2de harmonisk skulle vært justerbart for å smake til lyden.
    Oppe hele natten for å høre på musikk er en veldig god måling! :)
    Ja, god indikasjon når en gleder seg til å komme seg foran alteret for å høre musikk. Skal innrømme at jeg i perioder ikke har vært videre motivert, det har holdt med radioen i bilen.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hey, hey, der har du en forsterker som du kan trives med i flere uker! Og den blir usannsynlig mye bedre med NOS-rør, må vite!:D
    Tror gjerne på at den kler dine Closer godt, jeg.

    Uroligvekkende at det rapporteres om kilne greier ift brum - jeg har hatt to LM og ingen støy fra meg iaf - så det er greit å sikre seg at alt er honky dory før man binder seg. Jeg regner med at at importøren tar ansvar når slikt dukker opp, seff hvis det er selve forsterkeren som er synderen.

    Hva "virkelighet" angår, så er det flere gode og lærerike innlegg å spore i den tråden (har dessverre ikke lest alle innlegg). Men som så ofte før, så finner man også en masse fjas om egne fortreffelighet, fasitjag, drøvtygging (av det man har googlet seg til) og pissekonkurranser. Det virker som om mange virkelig har problemer med å holde seg til hva det som er tema/hva TS spør etter. Egentlig bare HFS i et nøtteskall, altså. Men absolutt en av de bedre trådene.
    Ja, de kler nok Closer på en litt annen måte. Og med disse hengeørene føltes det mer real life. Sikkert forvrengning.. Den tråden tok litt av etterhvert. Ble relativt uinteressant når det ble hevdet at en omtrent måtte ha en fotballbane i membran areal samt 2500+ watt for å gjengi en gitar.. ;).. Æret være de som vil ha det slik, men det er ikke min virkelighet ifht gjengivelse fra et stereoanlegg hjemme. Fascinerende er det, at vi har så ulike virkemidler for å oppnå en illusjon. Litt mindre sjarmerende er det når enkelte ser det som en pisse-konkurranse for å hevde sin egen rett til "veien og målet".. Nytt besøk blir det uansett til Asbjørn på nyåret, hyggelig fyr med masse kunnskap. Og lite selvhøytidelig.

    Over til noe annet. Har sakte men sikkert fått opp smak på pinnekjøtt. Men det kjøttet en får kjøpt på vanlig butikk er triste greier. Gilde, fysj. Så da jeg ble klar over at en tidligere skolekamerat hadde begynt med pinnekjøtt. Kvikstad sau for de som har Facebook. Røkt utgave, helt fantastisk. Nå er ribba truet.. :)


    1574717783528.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Så godt ut HC :) hadde pinnekjøtt her i dag

    mvh
    Visste at du var en mann med god smak F.. :). Når dukker spiller opp?
    Ble sent på lørdag så jeg har den nok i morgen vil jeg tro :) gleder meg fælt

    mvh
    Ikke noe er som en gammel drøm som en realiserer. Og du har holdt på drømmen din lenge. Imponerende. For egen drømmer jeg litt og :D. Får holde meg i skinnet.. Tror jeg..

    Vis vedlegget 561609
    Viktig å ha noe å strekke seg etter i hverdagen vet du :) nå lurer jeg på hva blir det neste, fin den armen der HC

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ble sent på lørdag så jeg har den nok i morgen vil jeg tro :) gleder meg fælt

    mvh
    Ikke noe er som en gammel drøm som en realiserer. Og du har holdt på drømmen din lenge. Imponerende. For egen drømmer jeg litt og :D. Får holde meg i skinnet.. Tror jeg..

    Vis vedlegget 561609
    Viktig å ha noe å strekke seg etter i hverdagen vet du :) nå lurer jeg på hva blir det neste, fin den armen der HC

    mvh
    Er nok ikke bare armen, men hele stasen.. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ble sent på lørdag så jeg har den nok i morgen vil jeg tro :) gleder meg fælt

    mvh
    Ikke noe er som en gammel drøm som en realiserer. Og du har holdt på drømmen din lenge. Imponerende. For egen drømmer jeg litt og :D. Får holde meg i skinnet.. Tror jeg..

    Vis vedlegget 561609
    Viktig å ha noe å strekke seg etter i hverdagen vet du :) nå lurer jeg på hva blir det neste, fin den armen der HC

    mvh
    Er nok ikke bare armen, men hele stasen.. :rolleyes:
    Det har du helt rett i :) kunne godt ha sett hele spilleren?

    mvh
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.889
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt å se skikkelig julemat har begynt å få fotfeste i de grissgrendte strøk :cool:
    Du får sjekke ut min leverandør, ekte norsk spel sau. Ikke alle som kan bo i en by av et slikt grandiost tilsnitt som Dem Karmana ;)
    Det er så bra at jeg kan koble ironi-filteret mitt ut og inn som det passer meg ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Godt å se skikkelig julemat har begynt å få fotfeste i de grissgrendte strøk :cool:
    Det er ikke jule mat men bikkje mat :).

    O
    Så så Ove, Pinnekjøtt er meget godt men finnes bedre selvsagt :)

    mvh
    Så så Frank,her er det bikkje mat ;). Ribbe,julepølse,Farsekaker,skinkestek ja se det er julematen sin det :)

    O
    Ribbe med tilbehør er julematen her også sammen med kalkun som også er nydelig :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se skikkelig julemat har begynt å få fotfeste i de grissgrendte strøk :cool:
    Det er ikke julemat men bikkje mat :).

    O
    Så, så karer.. Smaken osv. På juleaften kan det godt være at det er "bikkja" jeg spiser.. :). Da sitter jeg på et hotell i Kenya, men uten å være misunnelig på dere her hjemme. Tror det skal bli riktig så bra jeg.. :)

    51YAWYASZFL._AC_SY400_.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.889
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt å se skikkelig julemat har begynt å få fotfeste i de grissgrendte strøk :cool:
    Det er ikke julemat men bikkje mat :).

    O
    Så, så karer.. Smaken osv. På juleaften kan det godt være at det er "bikkja" jeg spiser.. :). Da sitter jeg på et hotell i Kenya, men uten å være misunnelig på dere her hjemme. Tror det skal bli riktig så bra jeg.. :)

    Vis vedlegget 561621
    Minner litt om noen julefeiringer jeg har hatt i Nederlandene ;)

    303EAA0F-56BA-4714-B507-33C911B1E988.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snakker om å spre om seg med svada.. Når en moderator må svartmale deler av bransjen for å forsvare egne prioriteringer i MI tråden blir det for dumt, rett og slett.


    Og ellers? Kanskje Dais hadde vært noe? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her i huset er det pinnekjøtt som gjelder på julaften. Urøkt sådan. Mandelpoteter, rabbestappe, rødkål og sosisser. Og så litt dampesky over det hele. Nå ble jeg litt sulten...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her i huset er det pinnekjøtt som gjelder på julaften. Urøkt sådan. Mandelpoteter, rabbestappe, rødkål og sosisser. Og så litt dampesky over det hele. Nå ble jeg litt sulten...
    Det ble jeg og #Retep :). Hvorfor urøkt?
    Rett og slett fordi det er mer og bedre smak av dyret med urøkt. Og så er det så veldig mange måter å lage røkt på at man "tar mer sjanse" med røkt Skal det vere røkt så må det vere fra småskala fabrikker. Da se har mye bedre kontroll på røking..

    I år ser pinnekjøttet svært bra ut. Har sett mye på pakker i butikkene. Spes pinnekjøtt fra Vestlandet ser meget bra ut. Store pinner med lagvis kjøtt og feitt på ribbene, tyder på godt med fôr hele tida. Har ikke fått laget noe iår enda. Da frøkena her har fått det for seg at i år skal vi ikke spise pinnekjøtt før julaften. Vel, vi får se litt på det... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    La meg spre litt juleglede.....

    Man kan beregne ca 300 gram pinnekjøtt pr person og i tillegg kommer stappe og sky. Bare pinnekjøttet i seg selv gir dere ca 1400 kcal. Med andre, en stk julemiddag dekker hele dagsbehovet til en voksen, aktiv mann. 300 gram ribbe med fett og svor er ca 1000 kcal + tilbehør. Kutter man ut fett og svor på ribben så er det ca. 300 kcal + tilbehør. 300 gram kalkun ca 550 kcal. Lutefisk er vinneren med ca 200 kcal pr 300 gram råvare.

    Kanskje ikke så rart man ser en økning i hjerteinfarkt på julaften med 37%.

    Ta vare på helsa gutter!

    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.889
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Snakker om å spre om seg med svada.. Når en moderator må svartmale deler av bransjen for å forsvare egne prioriteringer i MI tråden blir det for dumt, rett og slett.


    Og ellers? Kanskje Dais hadde vært noe? :)
    Det er pga at det er tomt for argumenter,mulig MI låter knall bra men det finns produkter som låter like bra eller bedre :)

    O
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    La meg spre litt juleglede.....

    Man kan beregne ca 300 gram pinnekjøtt pr person og i tillegg kommer stappe og sky. Bare pinnekjøttet i seg selv gir dere ca 1400 kcal. Med andre, en stk julemiddag dekker hele dagsbehovet til en voksen, aktiv mann. 300 gram ribbe med fett og svor er ca 1000 kcal + tilbehør. Kutter man ut fett og svor på ribben så er det ca. 300 kcal + tilbehør. 300 gram kalkun ca 550 kcal. Lutefisk er vinneren med ca 200 kcal pr 300 gram råvare.

    Kanskje ikke så rart man ser en økning i hjerteinfarkt på julaften med 37%.

    Ta vare på helsa gutter!

    -BB-
    Å jul med din glede!
    Selv med noen kg ekstra så kommet jeg aldri til å skippe pinnekjøtt på julaften. Får heller vere litt forsiktig med inntak av marsipan, brus, sjokolade, søte likører, alkohol, ol. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    La meg spre litt juleglede.....

    Man kan beregne ca 300 gram pinnekjøtt pr person og i tillegg kommer stappe og sky. Bare pinnekjøttet i seg selv gir dere ca 1400 kcal. Med andre, en stk julemiddag dekker hele dagsbehovet til en voksen, aktiv mann. 300 gram ribbe med fett og svor er ca 1000 kcal + tilbehør. Kutter man ut fett og svor på ribben så er det ca. 300 kcal + tilbehør. 300 gram kalkun ca 550 kcal. Lutefisk er vinneren med ca 200 kcal pr 300 gram råvare.

    Kanskje ikke så rart man ser en økning i hjerteinfarkt på julaften med 37%.

    Ta vare på helsa gutter!

    -BB-
    Å jul med din glede!
    Selv med noen kg ekstra så kommet jeg aldri til å skippe pinnekjøtt på julaften. Får heller vere litt forsiktig med inntak av marsipan, brus, sjokolade, søte likører, alkohol, ol. :)
    Alkohol er jo blodfortynnende, så hvis man drikker øl, vin, eller akevitt burde det kansellere ut de negative effektene av den feite maten. Julemat med alkohol er derfor etter mine beregninger helt trygt, så det er bare å kjøre på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Alkohol er jo blodfortynnende, så hvis man drikker øl, vin, eller akevitt burde det kansellere ut de negative effektene av den feite maten. Julemat med alkohol er derfor etter mine beregninger helt trygt, så det er bare å kjøre på.
    Bra tips! Du kan trygt kjøre på så lenge du kompenserer med alkohol.

    -BB-
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    La meg spre litt juleglede.....

    Man kan beregne ca 300 gram pinnekjøtt pr person og i tillegg kommer stappe og sky. Bare pinnekjøttet i seg selv gir dere ca 1400 kcal. Med andre, en stk julemiddag dekker hele dagsbehovet til en voksen, aktiv mann. 300 gram ribbe med fett og svor er ca 1000 kcal + tilbehør. Kutter man ut fett og svor på ribben så er det ca. 300 kcal + tilbehør. 300 gram kalkun ca 550 kcal. Lutefisk er vinneren med ca 200 kcal pr 300 gram råvare.

    Kanskje ikke så rart man ser en økning i hjerteinfarkt på julaften med 37%.

    Ta vare på helsa gutter!

    -BB-
    Å jul med din glede!
    Selv med noen kg ekstra så kommet jeg aldri til å skippe pinnekjøtt på julaften. Får heller vere litt forsiktig med inntak av marsipan, brus, sjokolade, søte likører, alkohol, ol. :)
    Folk har alt for mye fokus på hva de kan spise i jula. Hadde man hatt like mye fokus på det man spiser fra januar til november så kan man skeie bra ut i jula uten at det gjør noe som helst ;)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pinnekjøtt er godt, å dampes med en blanding av bayer og vørterøl på en seng av lokal nordnorsk mandelpotet.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    La meg spre litt juleglede.....

    Man kan beregne ca 300 gram pinnekjøtt pr person og i tillegg kommer stappe og sky. Bare pinnekjøttet i seg selv gir dere ca 1400 kcal. Med andre, en stk julemiddag dekker hele dagsbehovet til en voksen, aktiv mann. 300 gram ribbe med fett og svor er ca 1000 kcal + tilbehør. Kutter man ut fett og svor på ribben så er det ca. 300 kcal + tilbehør. 300 gram kalkun ca 550 kcal. Lutefisk er vinneren med ca 200 kcal pr 300 gram råvare.

    Kanskje ikke så rart man ser en økning i hjerteinfarkt på julaften med 37%.

    Ta vare på helsa gutter!

    -BB-
    Å jul med din glede!
    Selv med noen kg ekstra så kommet jeg aldri til å skippe pinnekjøtt på julaften. Får heller vere litt forsiktig med inntak av marsipan, brus, sjokolade, søte likører, alkohol, ol. :)
    Folk har alt for mye fokus på hva de kan spise i jula. Hadde man hatt like mye fokus på det man spiser fra januar til november så kan man skeie bra ut i jula uten at det gjør noe som helst ;)
    Har en plan jeg følger, slipper å gå sulten. Iivvidda går ned og det samme gjør kiloene. Så får bare forsette med det. Men pinnekjøtt og det som er til middag, har jeg ingen planer om å avstå fra. Ver du trygg! :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    La meg spre litt juleglede.....

    Man kan beregne ca 300 gram pinnekjøtt pr person og i tillegg kommer stappe og sky. Bare pinnekjøttet i seg selv gir dere ca 1400 kcal. Med andre, en stk julemiddag dekker hele dagsbehovet til en voksen, aktiv mann. 300 gram ribbe med fett og svor er ca 1000 kcal + tilbehør. Kutter man ut fett og svor på ribben så er det ca. 300 kcal + tilbehør. 300 gram kalkun ca 550 kcal. Lutefisk er vinneren med ca 200 kcal pr 300 gram råvare.

    Kanskje ikke så rart man ser en økning i hjerteinfarkt på julaften med 37%.

    Ta vare på helsa gutter!

    -BB-
    Å jul med din glede!
    Selv med noen kg ekstra så kommet jeg aldri til å skippe pinnekjøtt på julaften. Får heller vere litt forsiktig med inntak av marsipan, brus, sjokolade, søte likører, alkohol, ol. :)
    Folk har alt for mye fokus på hva de kan spise i jula. Hadde man hatt like mye fokus på det man spiser fra januar til november så kan man skeie bra ut i jula uten at det gjør noe som helst ;)
    Har en plan jeg følger, slipper å gå sulten. Iivvidda går ned og det samme gjør kiloene. Så får bare forsette med det. Men pinnekjøtt og det som er til middag, har jeg ingen planer om å avstå fra. Ver du trygg! :)
    Det høres bra ut :) jeg mente dog på generelt grunnlag. Vanligvis blir det mye snakk på jobb og andre steder om at ofte blir alt for mye godt fra julaften til nyttårsaften, mens de andre 51 ukene er det ikke et problem :p
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Folk har alt for mye fokus på hva de kan spise i jula. Hadde man hatt like mye fokus på det man spiser fra januar til november så kan man skeie bra ut i jula uten at det gjør noe som helst ;)
    Har en plan jeg følger, slipper å gå sulten. Iivvidda går ned og det samme gjør kiloene. Så får bare forsette med det. Men pinnekjøtt og det som er til middag, har jeg ingen planer om å avstå fra. Ver du trygg! :)
    Det høres bra ut :) jeg mente dog på generelt grunnlag. Det vanligvis blir mye snakk på jobb og andre steder om at ofte blir alt for mye godt fra julaften til nyttårsaften, mens de andre 51 ukene er det ikke et problem :p
    Er enig i det.. Men det er lov å tenke litt mellom jul og nyttår.. Er mange som jobber hardt for å ta av seg lagret energi hele året. Og så skal man la vere å tenke den ene uka mellom jul og nyttår...

    Det som vel er problemet er tilgangen på usunne saker denne uka er så fryktelig mye større enn til vanlig. Dytter man inn sjokolade, marsipan, julemat og julepålegg, øl og søte viner, dessert både en og to ganger, gløgg med eller uten blankt i så blir det veldig raskt et vanvittig inntak av energi.. Som som du vet, blir lagra om man ikke bruker det opp.. Så litt vett kan man tillate seg.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.846
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Folk har alt for mye fokus på hva de kan spise i jula. Hadde man hatt like mye fokus på det man spiser fra januar til november så kan man skeie bra ut i jula uten at det gjør noe som helst ;)
    Har en plan jeg følger, slipper å gå sulten. Iivvidda går ned og det samme gjør kiloene. Så får bare forsette med det. Men pinnekjøtt og det som er til middag, har jeg ingen planer om å avstå fra. Ver du trygg! :)
    Det høres bra ut :) jeg mente dog på generelt grunnlag. Det vanligvis blir mye snakk på jobb og andre steder om at ofte blir alt for mye godt fra julaften til nyttårsaften, mens de andre 51 ukene er det ikke et problem :p
    Er enig i det.. Men det er lov å tenke litt mellom jul og nyttår.. Er mange som jobber hardt for å ta av seg lagret energi hele året. Og så skal man la vere å tenke den ene uka mellom jul og nyttår...

    Det som vel er problemet er tilgangen på usunne saker denne uka er så fryktelig mye større enn til vanlig. Dytter man inn sjokolade, marsipan, julemat og julepålegg, øl og søte viner, dessert både en og to ganger, gløgg med eller uten blankt i så blir det veldig raskt et vanvittig inntak av energi.. Som som du vet, blir lagra om man ikke bruker det opp.. Så litt vett kan man tillate seg.
    Absolutt, sunn fornuft er alltid lurt å ha i bakhodet. Alt med måte som det heter :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eller kjøpe noe tung hifi å bære opp og ned.. Men enig med #BeetleBug , det kan bli mye fett. Alkohol kan nok løse opp i noe, men kolesterol er uansett skummelt.. :). Oppskriften din X-Cell hørtes nydelig ut :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn