HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter 5 konsentrerte timer foran anlegget begynner det å demre hva JEG tenker om Vera forsterker. Og husk dette er kun en dårlig skrevet indikasjon på det jeg selv opplever rundt å ha denne forsterkeren i hus, i eget rom og på egne høyttalere. Modellen jeg har lånt er R150/600RS. Dette er en modell uten vifter, noe som jeg synes der fint. Vifter er en uting i et stereoanlegg, ihvertfall sålenge viftene er i samme rom som den som lytter tenker jeg.

Jeg har berømmet Vera for er si litt kort min min tilnærming fra før, og det er rør og lettdrevne passive høyttalere. Gjerne såkalte SET forsterker, singel ended triode. Referanser har vært diverse konserter, og liker veldig godt kor, gjerne akustisk. Selv om det har blitt endel rock opp gjennom med Talking Heads i en dal utenfor San Fransisco som foreløpig høydepunkt :)

Ofte har jeg opplevd at såkalte hifi oppleves som tynnere i gjengivelsen enn the real thing.. Lyden er rett og slett rikere og har mer tekstur enn det det meste av hifi er i stand til. Jeg tror heller ikke på påstanden om at alt måles ved gjengivelse , til det er det menneskelige persepsjons apparatet for dårlig kartlagt, psykososiale settinger og generelt så sitter vi alle i veldige ulike rom å lytter.. Derav vanskelig med en fasit , som gjelder alle. Her er min fasit for Vera P150/600RS.

Høyttalerne som skal drives nå er et par Heco Dreiklang. Jeg har og kastet på et par Snell E og et par knøtter av noen Kudos X2. De to sistnevnte har jeg hørt over mange år og kjenner signaturen til.

Jeg kan med en gang fastslå at her er det ingen støy , sus , brum eller noe. Ikke at det er påtrengende ellers , med andre forsterkere jeg har, men greit å fastslå at dette er tyst. Musikk som har vært lyttet til har vært alt ifra flinkis hifai plong til rølpete dårlige opptak som aldri funker som feks Seigmenn og melodien Metropolis. Jeg kan fastslå med en gang, Vera gir meg nyansene. Separasjonen er rett og slett nydelig. Her har andre forsterkere hatt en mer ulik tilnærming, hvor Vera sin klart er noe av det bedre, kanskje det beste.

Jakten har vært etter en forsterker som kan ta Heco og holde de i skikkelig balletak. Musical Fidelity F15 gjør dette, ting blir litt tøffere på en del musikk og skyvet er mer påtagelig. Her overrasker Vera med tilsynelatende mindre skyv, på tross av mer kontroll.. Demepfaktor er skyhøy på Vera så den burde filleriste Heco. Istedetfor blir jeg påminnet mitt første møte med klasse D. Snickers sine største Oberon blokker som aldri kom i nærheten av Parasound HCA 3500 og HCA 2250 brokoblet. At Oberon også hadde en slags "glare" på musikken , i mine ører, gjorde at den Oberon aldri har vært ansett som særlig vellykket hos meg. En annen ting var at de føltes veike ifht oppgitt effekt sammenlignet med dinosaurer fra Parasound. Så tilbake til Vera. 2x48 watt fra rør er ikke langt etter på kontroll , og 2x100 klasse A transistor er langt mer brutalt. Vera oppleves rett og slett litt forfinet, uten å formidle hjerte smerte når det trengs. For eksempel er en artist som Tom Waits, som kan være mørk og engasjerende , å oppfatte som en korgutt i litt for stor kjortel... Det blir ikke troverdig det hele. Jeg forsøker meg med nyeste Yello, for å se om det vil gi en synergi. Her oppleves Vera å holde kontrollen, men det er alikevel litt tamt...Og ja, subbene mine er ikke med her i det hele tatt,slik det skal være når det testes. Kormusikk er fint, så lenge det bare er sopraner.. Bassene blir litt nasale tenorer..

Er det høyttalere, rom, lytters hørsel eller hva ? Siden jeg ikke kjenner nærhet og gåsehud ifht musikken. Det presenteres, men musikken "føles" ikke... Kanskje er Vera et ypperlig utgangspunkt for DSP gutta som kan skru lyden dit de vil ?? Når dette ikke er mulig må en stole på forsterkeren i seg selv , at den engasjerer. Og det gjør dessverre ikke Vera på en måte jeg finner troverdig for meg.

Jeg klør meg i hodet, for jeg ønsket virkelig at dette skulle være the new shit, en forsterker som kunne få smilet på plass, og gleden over hobbyen til å stige. Prisen er særs god, håndverket virker ypperlig. Slik ble det dessverre ikke. Jeg vil takke LydogAkustikk for lån og sender den tilbake i morgen. Så kan @tkr selge sine Conrad Johnson til meg å kjøpe Vera :).

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.437
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Interessant å lese subjektive opplevelser på ny teknologi. Har til gode å høre Vera , men merker meg at opplevelsene rundt om spriker i flere retninger....

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Interessant å lese subjektive opplevelser på ny teknologi. Har til gode å høre Vera , men merker meg at opplevelsene rundt om spriker i flere retninger....
    Ja, her må en nesten låne, teste selv. Uansett, dette er en hobby. En hobby som ikke betyr liv eller død,men kose seg med som adspredelse ifra andre mer kjedelige greier.
    FB_IMG_1607106706983.jpg

Ingen har fasit på alt, og smak til lyd er ikke lett å verifisere. Selv om noen snakker om at min smak, mest sannsynlig, er kvantifisert av Harman og Toole og vennene hans.. Sikkert vel å bra. Nå gleder jeg meg til test-ribbe #5.. De små gleder..

FB_IMG_1607252432992.jpg

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.969
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Du må over på rør, HC! Du er, i tillegg til korgutt, en ordentlig rørgutt langt inne...
    Prøv Manley, Cary, 180 watts blokkene til Rogue, en hyggelig Octave 80 SE ligger det også på brukten...
    Alt det du etterlyser finnes i en rørforsterker som er godt konstruert :)
    Lå noen nye europeiske integrerte her en dag også, så jeg ;)
    4 stk KT88/KT120/KT150/6550 vil holde tak i Heco..

M

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    8B25C675-2119-4947-AED6-6FA419DB304F.jpeg

Minner meg om mange herrens år tilbake. Tidlig 80 tallet, og jeg skulle stå konfirmant i Spania hvor vi bodde.
    Komf forberedelsene foregikk på «Solgården» og kirken der. Vi hadde en spenstig sjømannsprest som antakeligvis hadde opplevd det meste.
    Oss i gruppa ble invitert med av presten på en lørdagskveld på Burgerking i Benidorm. Her var det cerveza på tappekran. Og det passet bra med lokk på Coca Cola koppene. Det var ikke bare vi gutta som hadde funnet ut av det.... Etter at burger menyen var fortært, og kun «Cola» glassene stod igjen på bordet, dro presten opp en kasse og stadfestet at kunne man kristne gitaren, så kunne man saktens kristne trekkspillet også 😎😂😂🤣

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Interessante tilbakemeldinger HCS. Takk for fin omtale, men hvis ikke det viktigste, -nemlig lyden, stemmer så hjelper det ikke med lite støy eller andre ting.
    Du skriver:
    "ta Heco og holde de i skikkelig balletak. Musical Fidelity F15 gjør dette, ting blir litt tøffere på en del musikk og skyvet er mer påtagelig. Her overrasker Vera med tilsynelatende mindre skyv, på tross av mer kontroll.. Demepfaktor er skyhøy på Vera så den burde filleriste Heco. Istedetfor blir jeg påminnet mitt første møte med klasse D"
    Du har egentlig igjen funnet at at man ikke skal sidestille "skyv" og "kontroll". Dempefaktoren på P150 er så høy at det i praksis er umulig å komme høyere. Det er andre faktorer som kan gi "skyvet", og mine teorier rundt dette er rett og slett at mindre dempefaktor og kanskje en smule harmonisk, -la oss kalle det "farging", kan være det som er saliggjørende.

Med den høye følsomheten du har regner jeg med at du ikke var i nærheten av klipping. Så du klippeindikatoren (lysdioden foran) blinke noen gang?

• Liker

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Interessante tilbakemeldinger HCS. Takk for fin omtale, men hvis ikke det viktigste, -nemlig lyden, stemmer så hjelper det ikke med lite støy eller andre ting.
    Du skriver:
    "ta Heco og holde de i skikkelig balletak. Musical Fidelity F15 gjør dette, ting blir litt tøffere på en del musikk og skyvet er mer påtagelig. Her overrasker Vera med tilsynelatende mindre skyv, på tross av mer kontroll.. Demepfaktor er skyhøy på Vera så den burde filleriste Heco. Istedetfor blir jeg påminnet mitt første møte med klasse D"
    Du har egentlig igjen funnet at at man ikke skal sidestille "skyv" og "kontroll". Dempefaktoren på P150 er så høy at det i praksis er umulig å komme høyere. Det er andre faktorer som kan gi "skyvet", og mine teorier rundt dette er rett og slett at mindre dempefaktor og kanskje en smule harmonisk, -la oss kalle det "farging", kan være det som er saliggjørende.

Med den høye følsomheten du har regner jeg med at du ikke var i nærheten av klipping. Så du klippeindikatoren (lysdioden foran) blinke noen gang?
    "Farging" er kanskje å fortrekke for de som er ute etter noe annet enn det "sterile, sjelløse", som en silikondukke med perfekt look og perfekte kurver forever gjerne er. Hver sin glede, egentlig.

Fint subjektivt beskrivelse, HCS👍. Neste gang er det antagelig best å drite i det tekniske og bare konse om sin opplevelse, og la blomsterspråket slå ut i full blomst 🌻

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.355
    Sted
    Langesund
    Skal jo prøve denne etter hvert og kanskje leter jeg på feil hylle. Har jo også et lite savn av tyngde og klang i diskanten.

Støyproblemer ser det ut som er under kontroll med denne

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du må over på rør, HC! Du er, i tillegg til korgutt, en ordentlig rørgutt langt inne...
    Prøv Manley, Cary, 180 watts blokkene til Rogue, en hyggelig Octave 80 SE ligger det også på brukten...
    Alt det du etterlyser finnes i en rørforsterker som er godt konstruert :)
    Lå noen nye europeiske integrerte her en dag også, så jeg ;)
    4 stk KT88/KT120/KT150/6550 vil holde tak i Heco..

M
    Jeg har rør vet du M. 805. Er generelt mer glad i 805, 845, 211 enn puddel-rock-røret KT88.. :) . Mest anvendelige røret holder jeg EL24 for å være , men dette er en annen diskusjon. Manley er et spennende merke og digger utseende på.Cary tør jeg ikke, kjenner han som har reparert flest av de i landet, og ikke særlig holdbart.. Rouge kan og være en kandidat, mens Octave blir litt som ARC.. Litt for lik en transistor...Og da vil jeg heller ha en transistor.. :)..Og ja, det finnes tilogmed video på Tuben hvor undertegnede bidrar surt i bakgrunnen.. :LOL:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du skriver:

Alltid intr så konstruktør kommer med sine tilbakemeldinger, det settes pris på. For å svare på det siste du spør om, så nei klippeindikatoren så jeg ikke lyse. Spiller sjelden så høyt at det er en aktuell problemstilling. Hverken for denne forsterkeren eller andre jeg bruker.

Det jeg IKKE liker er forsøket på å diskreditere ved å påstå at undertegnede liker farging, les " saliggjørende". Når en har brukt tid og penger på diverse konserter og noe oppleves som mer NATURLIG så er det jo nettopp det. Et slikt parameter gis ikke av en skala, selvom noen vil tro dette. Men det er det en har følt, kjent på på konsert. Dvs at lyden fra VERA har ingen feil teknisk ved seg, men det blir for pent ..Etter MIN smak. Jeg har mange timer med Tom Waits, Pink Floyd, Bob Dylan.. Og jeg får ikke formidlingen fra VERA til å samsvare med den bias jeg hvordan jeg tror disse skal høres ut. Pastell og sol kan være vakkert det, men for å sette pris på det må en oppleve regn, storm og sorte øyeblikk... Og det er her min største klage ligger.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Farging" er kanskje å fortrekke for de som er ute etter noe annet enn det "sterile, sjelløse", som en silikondukke med perfekt look og perfekte kurver forever gjerne er. Hver sin glede, egentlig.

Fint subjektivt beskrivelse, HCS👍. Neste gang er det antagelig best å drite i det tekniske og bare konse om sin opplevelse, og la blomsterspråket slå ut i full blomst 🌻
    Jeg VILLE like Vera, jeg ville at denne lette, sobre forsterkeren skulle kunne erstatte bøse bokser på 40 kg pluss, og med varmgang som et dårlig smelteverk... Skulle jeg hatt en forsterker til å la musikken i bakgrunnen hadde den vært ypperlig tror jeg.. Men, Queen live, ble litt tamt.. Rare greier.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal jo prøve denne etter hvert og kanskje leter jeg på feil hylle. Har jo også et lite savn av tyngde og klang i diskanten.

Støyproblemer ser det ut som er under kontroll med denne
    Støy finnes ikke. Og kanskje er den det du vil ha, det er en god forsterker i sitt segment vil jeg tro. Den har iallefall alle specs for å underbygge sin perfekte tilnærming. Mitt liv er ikke perfekt, ikke er opptakene jeg hører på det heller. Når jeg går på konsert vil jeg kjenne på at det er smerte, glede, liv bak det som fremføres. Og nei, jeg tror fortsatt ikke at alt kan måles...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.693
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg VILLE like Vera, jeg ville at denne lette, sobre forsterkeren skulle kunne erstatte bøse bokser på 40 kg pluss, og med varmgang som et dårlig smelteverk... Skulle jeg hatt en forsterker til å la musikken i bakgrunnen hadde den vært ypperlig tror jeg.. Men, Queen live, ble litt tamt.. Rare greier.. :)
    Hehe, du kan tro at jeg også har dratt min del av bokser i hus på jakt etter noe som ville ha gjort livet mitt litt enklere. Jeg er en selverklært rørhater, bare så det er sagt. Jeg er så lei! De som kjenner meg vet hva jeg har vært gjennom de siste årene. Såpass hard medfart har jeg fått at det i kjetterske stunder vurderes SS. Alternativt gi opp hobbyen, nok en gang.

Men til bakgrunnsmusikk og sommerbruk - sitter sjeldent å nilytte da - hadde slike fornuftsprodukter kanskje sin misjon. Kanskje.

Jaja, vi får se på det som vin😋. Tenk på alt det innebærer av arbeid, fra frø til flaske, før en kan sitte lugn og nyte det ene glasset og likevel føle at det hele har vært verdt alt slitet.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Sørlandet
    Er det høyttalere, rom, lytters hørsel eller hva ? Siden jeg ikke kjenner nærhet og gåsehud ifht musikken. Det presenteres, men musikken "føles" ikke...
    Jeg tenker at det er den totale mangelen på forvrengninger som gjør at Vera låter kjedelig og da spesielt 2’ndre harmoniske. Sett en rør-pre foran og du vil med en gang oppleve rørmagi med nærhet og gåsehud.

-BB-

• Liker

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er nok også der. Det er mye som kunne blitt enklere med en slik type amp i hus. Men så er det jo den «sjelen» vi alle leter etter i lydgjengivelsen.
    Uten den er det ikke hva jeg ser etter ihvertfall.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tenker at det er den totale mangelen på forvrengninger som gjør at Vera låter kjedelig og da spesielt 2’ndre harmoniske. Sett en rør-pre foran og du vil med en gang oppleve rørmagi med nærhet og gåsehud.

-BB-
    Var akkurat det jeg gjorde, satte på en rør-pre .. Kjedelig vil jeg ikke si at Vera er...Opplever jeg den som en referanse for sannhet ifht lyd og opptak ? Nei, dessverre...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.877
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og nei, jeg tror fortsatt ikke at alt kan måles...
    Jeg tror det faktisk, men noen ganger er det greieste og mest presise å tolke måleobjektet med inputen vi er tildelt via evolusjonen - øra. Stol på magefølelsen du min venn og la noen andre styre med de sedvanlige forenklede bortforklaringene om 2nd harmoniske og vrengfrihet. Sikkert flere som finner glede i disse ENØK forsterkerne. Du gjorde det helt enkelt ikke, det er ikke ditt problem! :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.969
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    I min verden så er EL34 (regner med at det var det du mente da du skrev EL24..) det som er puddelrock-røret..
    KT88 låter større mindre farget og mer dynamisk. Slik er det her hos meg med Rogue Tempest og Chronus.. 😉🎶
    M

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I min verden så er EL34 (regner med at det var det du mente da du skrev EL24..) det som er puddelrock-røret..
    KT88 låter større mindre farget og mer dynamisk. Slik er det her hos meg med Rogue Tempest og Chronus.. 😉🎶
    M
    EL34 er kos, ikke rock i det hele tatt, KT88 vil så gjerne , men er ikke i samme liga som 845, 211 og 805..I det jeg har hørt. Men KT88 kan sikkert fungere meget bra så jeg er åpen for å bli overrasket.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.720
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    i EAR 8l6 med el 34 så var det lite puddel her og med Mcintosh 275 med kt-88 så var det mye puddel🙃
    mens andre kreasjoner jeg har hørt med kt-88 har låtet for linjært for meg Kr audio inkludert syns kt generelt låter mer hifi`` enn musikk der jeg har hørt dem,men Ear med el 34 var klasse a mens det meste jeg har hørt av kt har vært ab,men det hele koker vel ned til hvordan produsentene evner å få ut det beste av rørene/implementerer tenker jeg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    resten av forsterkeren betyr mer enn selve rørtypen
    Jupp, trafo , layout, print, krets har enda mer å si. Men rør type kan og si noe om det forutgående, og det er ikke for ingenting at KT88 kalles rockerøret,300B "dronningen av mellomtone" ..

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.694
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter 5 konsentrerte timer foran anlegget begynner det å demre hva JEG tenker om Vera forsterker. Og husk dette er kun en dårlig skrevet indikasjon på det jeg selv opplever rundt å ha denne forsterkeren i hus, i eget rom og på egne høyttalere. Modellen jeg har lånt er R150/600RS. Dette er en modell uten vifter, noe som jeg synes der fint. Vifter er en uting i et stereoanlegg, ihvertfall sålenge viftene er i samme rom som den som lytter tenker jeg.

Jeg har berømmet Vera for er si litt kort min min tilnærming fra før, og det er rør og lettdrevne passive høyttalere. Gjerne såkalte SET forsterker, singel ended triode. Referanser har vært diverse konserter, og liker veldig godt kor, gjerne akustisk. Selv om det har blitt endel rock opp gjennom med Talking Heads i en dal utenfor San Fransisco som foreløpig høydepunkt :)

Ofte har jeg opplevd at såkalte hifi oppleves som tynnere i gjengivelsen enn the real thing.. Lyden er rett og slett rikere og har mer tekstur enn det det meste av hifi er i stand til. Jeg tror heller ikke på påstanden om at alt måles ved gjengivelse , til det er det menneskelige persepsjons apparatet for dårlig kartlagt, psykososiale settinger og generelt så sitter vi alle i veldige ulike rom å lytter.. Derav vanskelig med en fasit , som gjelder alle. Her er min fasit for Vera P150/600RS.

Høyttalerne som skal drives nå er et par Heco Dreiklang. Jeg har og kastet på et par Snell E og et par knøtter av noen Kudos X2. De to sistnevnte har jeg hørt over mange år og kjenner signaturen til.

Jeg kan med en gang fastslå at her er det ingen støy , sus , brum eller noe. Ikke at det er påtrengende ellers , med andre forsterkere jeg har, men greit å fastslå at dette er tyst. Musikk som har vært lyttet til har vært alt ifra flinkis hifai plong til rølpete dårlige opptak som aldri funker som feks Seigmenn og melodien Metropolis. Jeg kan fastslå med en gang, Vera gir meg nyansene. Separasjonen er rett og slett nydelig. Her har andre forsterkere hatt en mer ulik tilnærming, hvor Vera sin klart er noe av det bedre, kanskje det beste.

Jakten har vært etter en forsterker som kan ta Heco og holde de i skikkelig balletak. Musical Fidelity F15 gjør dette, ting blir litt tøffere på en del musikk og skyvet er mer påtagelig. Her overrasker Vera med tilsynelatende mindre skyv, på tross av mer kontroll.. Demepfaktor er skyhøy på Vera så den burde filleriste Heco. Istedetfor blir jeg påminnet mitt første møte med klasse D. Snickers sine største Oberon blokker som aldri kom i nærheten av Parasound HCA 3500 og HCA 2250 brokoblet. At Oberon også hadde en slags "glare" på musikken , i mine ører, gjorde at den Oberon aldri har vært ansett som særlig vellykket hos meg. En annen ting var at de føltes veike ifht oppgitt effekt sammenlignet med dinosaurer fra Parasound. Så tilbake til Vera. 2x48 watt fra rør er ikke langt etter på kontroll , og 2x100 klasse A transistor er langt mer brutalt. Vera oppleves rett og slett litt forfinet, uten å formidle hjerte smerte når det trengs. For eksempel er en artist som Tom Waits, som kan være mørk og engasjerende , å oppfatte som en korgutt i litt for stor kjortel... Det blir ikke troverdig det hele. Jeg forsøker meg med nyeste Yello, for å se om det vil gi en synergi. Her oppleves Vera å holde kontrollen, men det er alikevel litt tamt...Og ja, subbene mine er ikke med her i det hele tatt,slik det skal være når det testes. Kormusikk er fint, så lenge det bare er sopraner.. Bassene blir litt nasale tenorer..

Er det høyttalere, rom, lytters hørsel eller hva ? Siden jeg ikke kjenner nærhet og gåsehud ifht musikken. Det presenteres, men musikken "føles" ikke... Kanskje er Vera et ypperlig utgangspunkt for DSP gutta som kan skru lyden dit de vil ?? Når dette ikke er mulig må en stole på forsterkeren i seg selv , at den engasjerer. Og det gjør dessverre ikke Vera på en måte jeg finner troverdig for meg.

Jeg klør meg i hodet, for jeg ønsket virkelig at dette skulle være the new shit, en forsterker som kunne få smilet på plass, og gleden over hobbyen til å stige. Prisen er særs god, håndverket virker ypperlig. Slik ble det dessverre ikke. Jeg vil takke LydogAkustikk for lån og sender den tilbake i morgen. Så kan @tkr selge sine Conrad Johnson til meg å kjøpe Vera :).
    Takk for en flott rapport! Vedr. salg av Prem 350, jeg ville ikke holdt pusten, var jeg deg......

Mvh

• Liker

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.253
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Den HCS har i heimen er nok et par knepp opp fra Evo400, trur eg ;)
    Tja, det er nok ikke usannsynlig.. men dog har primaluna evo400 helt usannsynlig lyd til prisen..

Jeg tenker at mitt drømmeoppsett i framtiden er 2stk evo400 effekter .. også kanskje en Jeff rowland capri s2 som pre :)

• Liker

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.694
    Sted
    Kongsberg
    Det jeg IKKE liker er forsøket på å diskreditere ved å påstå at undertegnede liker farging, les " saliggjørende". Når en har brukt tid og penger på diverse konserter og noe oppleves som mer NATURLIG så er det jo nettopp det. Et slikt parameter gis ikke av en skala, selvom noen vil tro dette. Men det er det en har følt, kjent på på konsert. Dvs at lyden fra VERA har ingen feil teknisk ved seg, men det blir for pent ..Etter MIN smak. Jeg har mange timer med Tom Waits, Pink Floyd, Bob Dylan.. Og jeg får ikke formidlingen fra VERA til å samsvare med den bias jeg hvordan jeg tror disse skal høres ut. Pastell og sol kan være vakkert det, men for å sette pris på det må en oppleve regn, storm og sorte øyeblikk... Og det er her min største klage ligger.
    Det var aldri meningen å diskreditere deg. Det er bare å beklage hvis det jeg skrev ble oppfattet slik.
    Det ingen tvil om at du erfarer at Vera låter spinklere på ditt system enn det du synes er naturlig og/eller riktig. Når du skriver at det ikke rimer med den høye dempefaktoren og kontrollen som Vera har våkner imidlertid ingeniøren i meg som alltid er på jakt etter forklaringsmodeller. Dette med dempefaktor og kontroll, skyv og basskontroll har vært diskutert mange ganger og sammenhengen er som regel ikke slik mange tror. Samme tema er diskutert her: https://www.audiocircle.com/index.php?topic=92980.0
    Vera blir laget etter en oppskrift som går ut på å lage en solid forsterker som maksimerer strømforsyning og dempefaktor, samt å minimere støy og forvrengning. At dette ikke passer i alle oppsett skulle bare mangle.
    Dine godt formulerte subjektive erfaring av hvordan Vera fungerte hos deg setter vi pris på og er helt sikkert med på å hjelpe andre med å velge rett forsterker i sine anlegg.
    Mvh Armand

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jupp, trafo , layout, print, krets har enda mer å si. Men rør type kan og si noe om det forutgående, og det er ikke for ingenting at KT88 kalles rockerøret,300B "dronningen av mellomtone" ..
    Uten å generalisere, så støtter jeg i utgangspunktet ditt syn på KT88. Er jo så "heldig" at jeg kan tuberolle ganske mye i Leben, og av testede rørtyper så fungerer mine Winged C KT88 best til "rock".

Til jazz, akustisk og annen type "roligere" musikk ble jeg for noen år tilbake anbefalt (av Motron) å teste noen lav-effekts NOS Tungsol 6L6WGB. Det er ikke alle amp´s man kan bruke dette røret i, da platespenningen må reduseres (noe som går på Leben :cool: ). Som "vanlig" (min erfaring) så svarte anbefalingene fra Motron med den karakteristikken rørene gav.

EL34 syntes jeg (husker ikke fabrikatet jeg lånte) verken var fugl eller fisk. Angrer for at jeg ikke slo til på en matched quad GEC KT66 den gang prisene var nogenlunde edruelige:mad:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.825
    Sted
    Østfold
    Mindre kontroll betyr som regel mer bass. Dette kan man regne på.

Om vi setter en motstand i serie med en driver vil den være akkurat det samme som å bruke en forsterker med mindre kontroll i bassen. Vi kan også regne denne motstanden inn som en del av driveren. Det som skjer er enkelt og greit at motstanden øker, men kraftfaktoren beholdes. Da synker motorkontrollen og Qes øker. Dette fører direkte til mer eller mindre aktivitet ved de laveste frekvensene.

Det som faktisk skjer er at når vi øker kraftfaktoren øker vi ikke nivået helt nederst, men vi øker nivået hele veien oppover. Om vi setter en motstand i serie med høyttaleren senker vi nivået hele veien, bortsett fra i bassen der den nærmest lever sitt eget liv.

Det finnes ikke en korrekt verdi for dette, men for en eksisterende høyttaler vil det alltid være et område med gunstige verdier, og selvsagt også ting som er veldig dårlig egnet.

Når man tester forsterkere med ulik grad av basskontroll er det viktig å jobbe litt med plasseringen. Som regel er høyttalerne plassert slik at det passer rimelig godt med forsterkeren man har. Da vil forsterkere med litt andre egenskaper enten gi for mye eller for lite bass. Litt flytting av høyttalere kan snu skalaen på hodet og plutselig blir favorittforsterkeren en annen.

Man kan ikke uten videre hevde at dempefaktoren er en kvalitativ parameter. Det er imidlertid mange forsterkere som gir skyhøy målt dempefaktor, men som responderer svært livlig på reaktive laster og gir mye mer bass enn man forventer. Dette skyldes at forsterkeren ikke har samme dempefaktor for ulike laster. Da har vi med å gjøre en forsterker som på papiret er en spenningskilde, men som i realiteten er noe helt annet, og da vil jeg driste meg til å si den er svært dårlig konstruert.

M

MarkusH

Gjest
    Mindre kontroll betyr som regel mer bass. Dette kan man regne på.

Om vi setter en motstand i serie med en driver vil den være akkurat det samme som å bruke en forsterker med mindre kontroll i bassen. Vi kan også regne denne motstanden inn som en del av driveren. Det som skjer er enkelt og greit at motstanden øker, men kraftfaktoren beholdes. Da synker motorkontrollen og Qes øker. Dette fører direkte til mer eller mindre aktivitet ved de laveste frekvensene.

Det som faktisk skjer er at når vi øker kraftfaktoren øker vi ikke nivået helt nederst, men vi øker nivået hele veien oppover. Om vi setter en motstand i serie med høyttaleren senker vi nivået hele veien, bortsett fra i bassen der den nærmest lever sitt eget liv.

Det finnes ikke en korrekt verdi for dette, men for en eksisterende høyttaler vil det alltid være et område med gunstige verdier, og selvsagt også ting som er veldig dårlig egnet.

Når man tester forsterkere med ulik grad av basskontroll er det viktig å jobbe litt med plasseringen. Som regel er høyttalerne plassert slik at det passer rimelig godt med forsterkeren man har. Da vil forsterkere med litt andre egenskaper enten gi for mye eller for lite bass. Litt flytting av høyttalere kan snu skalaen på hodet og plutselig blir favorittforsterkeren en annen.

Man kan ikke uten videre hevde at dempefaktoren er en kvalitativ parameter. Det er imidlertid mange forsterkere som gir skyhøy målt dempefaktor, men som responderer svært livlig på reaktive laster og gir mye mer bass enn man forventer. Dette skyldes at forsterkeren ikke har samme dempefaktor for ulike laster. Da har vi med å gjøre en forsterker som på papiret er en spenningskilde, men som i realiteten er noe helt annet, og da vil jeg driste meg til å si den er svært dårlig konstruert.
    Dette var meget spennende lesning, dette du nevner med at forsterkere og plassering har noe å si er noe jeg har opplevd. Godt å få bekreftet at jeg ikke er helt på jordet. :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.607
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Før helga tilbød jeg Sundkoien å vedde en hundrings på at Vera ikke ble værende på Biri.
    Han ville ikke vedde i mot.:LOL:

Jeg tror ikke Vera er noe for meg heller, men er egentlig ikke meningsberettiget da jeg aldri har hørt dem.
    Derfor er det interessant at du deler inntrykk, du som faktisk har prøvd forsterkeren.
    HC skriver jo tydelig at det er hans personlige mening ut fra prøving på sitt utstyr.
    Jeg kjenner ikke mange, om noen, (ikke glemt hr Hertugen😄), som har prøvd like mye forskjellig utstyr,
    så erfaringsbasen er på plass,-helt sikkert.
    Jeg tror likevel at dette er forsterkere som kan passe godt for andre folk som har andre preferanser og andre høyttalere.
    Alt tyder på at dette er gode velkonstruerte produkter, så det handler vel mer om hvilket prinsipp/konstruksjon som er det foretrukne.

Det er ingen hemmelighet at jeg er fornøyd med min Octave V80. Både med Svetlana 6550 C Wing og Gold Lion KT88.
    Selv om sistnevnte er nok mer "rockerør" som det blir nevnt tidligere her, låter det jo ikke typisk solid state.
    Lurer derfor på følgende som du skrev tidligere, HC:
    Rouge kan og være en kandidat, mens Octave blir litt som ARC.. Litt for lik en transistor...Og da vil jeg heller ha en transistor.. :)

Jeg mener ikke å ta fokus bort fra Vera, men som du skjønner er det litt vanskelig å la det passere at Octave og Audio Research like gjerne kan erstattes av transistorforsterkere. Det er dumt hvis folk skal gå rundt og tro dette, synes jeg.
    Basert på egne erfaringer er ikke det riktig, men det er korrekt at ingen av de nevnte bruker rør i sine moderne konstruksjoner for å "koke fløyelsgrøt". :)
    (måtte bare🙊)

Så vidt jeg har forstått så er Heco`s målsetting å skape livlig lyd med "vintage tone", og med moderne båndbredde.
    Ettersom de også er svært lettdrevne trengs vel ikke all verdens effekt(?).
    Hvis en skal følge lydfilosofien til Heco, ville jeg gjette at den LMen du har, er god på disse høyttalerne (?)
    Jeg skjønner at mye av moroa for deg HC, er å prøve ting. altså like my veien som målet.
    Jeg har lest at "6 Moons" foretrekker transistor på den mindre modellen Heco direkt.
    Kanskje FIRST WATT Sit3 kan være tingen her?:unsure:;)☺

Lykke til videre!
    Mvh.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.993
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg mener ikke å ta fokus bort fra Vera, men som du skjønner er det litt vanskelig å la det passere at Octave og Audio Research like gjerne kan erstattes av transistorforsterkere. Det er dumt hvis folk skal gå rundt og tro dette, synes jeg.
    Hvorfor skal du ha det annerledes enn oss andre?
    Jeg må jo la det passere at du synes Audionet låter kaldt og Rega ikke er bra siden det ikke var bra da du prøvde en. :LOL: :LOL: :LOL:
    Det er dumt hvis folk går rundt og tror det. :oops:😅

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.607
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal du ha det annerledes enn oss andre?
    Jeg må jo la det passere at du synes Audionet låter kaldt og Rega ikke er bra siden det ikke var bra da du prøvde en. :LOL: :LOL: :LOL:
    Det er dumt hvis folk går rundt og tror det. :oops:😅
    Nå bærer det vel ut på vidotta med oss, er jeg redd.🙈🙈

De to Regaene jeg har eid gikk begge for fort, men det var i gamle dager.

Ikke kald:
    Tendensen på det jeg har hørt har vært; klar og detaljert, men også lystklingende og såpass analytisk at man blir hørende mer på anlegg enn musikk.

Jeg vil ikke si min karakteristikk av Audionet passerte, -sånn helt uten videre...
    -så jeg har det akkurat som dere andre.:LOL:

Sist redigert:

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    Før helga tilbød jeg Sundkoien å vedde en hundrings på at Vera ikke ble værende på Biri.
    Han ville ikke vedde i mot.:LOL:

Jeg tror ikke Vera er noe for meg heller, men er egentlig ikke meningsberettiget da jeg aldri har hørt dem.
    Derfor er det interessant at du deler inntrykk, du som faktisk har prøvd forsterkeren.
    HC skriver jo tydelig at det er hans personlige mening ut fra prøving på sitt utstyr.
    Jeg kjenner ikke mange, om noen, (ikke glemt hr Hertugen😄), som har prøvd like mye forskjellig utstyr,
    så erfaringsbasen er på plass,-helt sikkert.
    Jeg tror likevel at dette er forsterkere som kan passe godt for andre folk som har andre preferanser og andre høyttalere.
    Alt tyder på at dette er gode velkonstruerte produkter, så det handler vel mer om hvilket prinsipp/konstruksjon som er det foretrukne.

Det er ingen hemmelighet at jeg er fornøyd med min Octave V80. Både med Svetlana 6550 C Wing og Gold Lion KT88.
    Selv om sistnevnte er nok mer "rockerør" som det blir nevnt tidligere her, låter det jo ikke typisk solid state.
    Lurer derfor på følgende som du skrev tidligere, HC:
    Rouge kan og være en kandidat, mens Octave blir litt som ARC.. Litt for lik en transistor...Og da vil jeg heller ha en transistor.. :)

Basert på egne erfaringer er ikke det riktig, men det er korrekt at ingen av de nevnte bruker rør i sine moderne konstruksjoner for å "koke fløyelsgrøt". :)
    (måtte bare🙊)

Så vidt jeg har forstått så er Heco`s målsetting å skape livlig lyd med "vintage tone", og med moderne båndbredde.
    Ettersom de også er svært lettdrevne trengs vel ikke all verdens effekt(?).
    Hvis en skal følge lydfilosofien til Heco, ville jeg gjette at den LMen du har, er god på disse høyttalerne (?)
    Jeg skjønner at mye av moroa for deg HC, er å prøve ting. altså like my veien som målet.
    Jeg har lest at "6 Moons" foretrekker transistor på den mindre modellen Heco direkt.
    Kanskje FIRST WATT Sit3 kan være tingen her?:unsure:;)☺

Lykke til videre!
    Mvh.
    Hallo. Ikke fulgt med, så bare dette innlegget. Måtte nesten smette inn at etter å ha testet Vera Audio hos min gamle far, med hans modda Cary rørpre på Sopra 3, mot en billig LM- KT 88 sak på 40w eller noe- så gadd jeg rett og slett IKKE koble opp Vera hos meg (hadde tenkt å teste'n selv). Sjelløst og lite inspirerende lyd ble det der i mine ører- uforbederlug rørhu yepp.... , Vera ble returnert, skjedde ALT for lite oppover i registeret til at en som sikkert har miste 99 % av hørselen over 8-10khz😋 kunne ha glede av den i ablegget😎

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.427
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mye rør i tråden din nå HCS ;). Har ikke hørt Vera selv, men tviler ikke på at den fungerer teknisk perfekt. Null sus og støy er avhengighetsskapende i min bok. Selv har jeg kun en kort, og det må tillegges ulykkelig, flirt med rør bak meg. Orket ikke ustabilitet og brum. Transistor kan fort låte kaldt, og blir det for lyst og spinkelt så forsvinner musikkgleden, det er helt sikkert. Jeg lever selv godt med mine transistorer, men har forlatt misjonsmarken:cool:. Venter spent på neste luke i kalenderen.

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    Er nok ikke kreftene det står på, VERA er en kapabel forsterker når det er snakk om ren effekt, no doubt.
    Skrev i sta at jeg ikke gadd å teste Vera i eget oppsett, etter å ha hørt den spille for snilt og uengasjerende for meg i oppsettet til min far.

Grunnen til at jeg overhode hadde tenkte å teste den ut var en smått overraskende opplevelse med 2 stk brokoblede NAD M22. 2 her. Disse bruker vel Nc 400 moduler, og tenkte da at Vera med sine Nc 500 OG og veldesignet inngangstrinn vill bli et steg opp. Det rare med Nad'ne var at jeg måtte ha to brokoblet for å få noe som helst moro ut av de. En stk leverer 300w mot mine normalt snaue 100w her i til daglig, så effekt skulle det være mer en nok av uansett. Så så at Arve (husker ikke etternavnet, som Audiophile Arve) ikke opplevde særlig forskjell med en og to Vera på sine særs tungdrevne MBL, stikk motsatt opplevelse av min egen med Nad M 22.2 på mer lettdrevne høyttalere her.

Ikke til å bli klok på imo....

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn