HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    19.634
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    22
    Igår var jeg på biltur vestover. 128 mil ble det før jeg kom hjem igjen, lange mil over Haukeli. Opel Vivaro er er skrabb til slike lange turer, og siden den kun hadde FM radio ble det fort temmelig stille i kupeen. Radio Randsfjord og invitasjon til å kjøpe bonger til radiobingo gjorde en ikke videre lystfull og blid. Men en fikk god tid til å tenke på folk, fe og HFS. Det slo meg at et av dette livets essensielle læreområder er "forskjeller". "Forskjeller" som vi må takle, i mer eller mindre vellykket grad. Noen er kort, andre lange. Noe tynne, noen fete. Noen bor med samme dame hele livet, andre sliter med å å finne seg en mann. Enkelte har masse penger, noen har lite, i Norge har de fleste sånn passelig. Vi vektlegger forskjellige ting for lykke, "forskjeller" som betyr mer eller mindre for oss alle.

differ.jpg

Så har vi hatt denne tråden, om rør. Teknologisk utvikling, som om det betyr det samme for alle. Håkon har introdusert oss til #MAMA, noe som er vel og bra. Men jeg tror at det er mer enn bare det. Vi har snakket om at det er en sandkasse her inne. Men sannheten er at hver og en sitter vi i hver vår, og den er like mye verdt som naboen sin. Når vi føler oss truet ,på de premissene vi selv har valgt å vektlegge for hobbyen, blir det gjerne bråk. " Hvor er entusiasmen" spørres det. Men jeg tror at både @Armand og @Asbjørn har følt entusiasme og glede når de drev med Bitfrost. Enn si @Snickers-is som har lagd lekre kabinett og bidratt til innmat til Vera, vil tror det og er entusiasme. Og Rognlien og hans budskap er viden kjent for å ønske å spre glede. Vi har diy gutta som hevder at ting kan bygges mye bedre til en brøkdel av kostnader på endel kjøpe-ting. Jeg tror de har rett. På den annen side har en gutta som kjøper dyr/tung haifai fordi de tror på produsent og har hatt god erfaringer med gitte merker. Se bare på @MakkinTosken som gjør ting så gjennomført at en blir imponert. Studenten som kommer med sitt lille anlegg og hører visetrubadurer sammen med den første dama han har fått lurt opp på hybelen.. Entusiasme ? Ja, det vil jeg hevde. Kanskje vi skulle vært bedre på å anerkjenne hverandres entusiasme ? Ønske å forstå hvorfor noen pakker rommet fulle med demping og viser kurver de færreste er i nærheten av som @The Shy som har sin tilnærming og trives med det. Ønske å forstå hvorfor en skarve SET forsterker kan føre til at en føler magi ulikt det meste annet og ha en mellombass som får smilet på vid vegg som hos @rama ? En mann som @LMC , Mr Analog og båndtape, rett og slett imponerende det han får til. Gutta som digger merker som måler herfra til he kanskje, men som og kan gi de det de vil ha , @Atlerovik som koser seg i jungelen av tweaks. @lassemann som har stor entusiasme for å lære av sin mentor og vil være en nyttig ressurs for rørfolket i mange år fremover. Og @rolfozzy som har så mye musikk han serverer, som gjør at vi stadig kan sjekke ut. Lune koselige @motoren som er positiv og interessert, tenke om alle hadde vært så positive ? @Evo III sine mange krumspring og bytter, vi koser oss med de og. @Vermin med sitt fjøs for et rom og utstyr i rommet. Og for en mann. @Lagga med sine fredagsfristelser, klokker, bikkje og modellbygging... Lenger sør sitter @Dire Wolf som er verdens hyggeligste skrue, sjelden jeg har følt meg så hjemme så fort som der. Entusiasme ? You betcha. Og the three musketeers @woodrand , @Final og @TrompeteN , makan til fine folk. @Karmana og @Powerpoint i sammen er et festfyrverkeri. Sånne som @Grumpy og @Jon gjør at en må kjøpe plate på plate.. Kan bli dyrt.. Godt da en har en som @jorwed_ som kan bidra.. Så mange fine folk...

potter.jpg

Ja, det er mange som kan, og sikkert burde nevnes. Det er ikke poenget med navn. Snarere å påpeke at vi er "forskjellige" Og det må vi forbli, for forskjellene gir rom for dynamikk, læring og kanskje litt mer forståelse med et glimt i øyet. Og enkelte ganger kan en pause være helt fint, det er så mye mer enn å ha rett på HFS heldigvis.
    clown.jpg

Ja, det ble en lang biltur. Ikke noe som hadde med hifi å gjøre. Tankene fungerte mye bedre i hue enn her såklart.. Entusiasme på andres vegne, skal teste ut.. Og går det dårlig starter jeg en jæ kabel-tråd...

ps. Note to myself, må SLUTTE å tenke så mye...

uflaks.jpg

tom-a

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Antall liker
    228
    Torget vurderinger
    1
    Flotte refleksjoner HCS, romslige og inkluderende! Det bor en fin humanist i deg! Fint å erfare tanker fra et betraktende helhetsperspektiv - et sted utenfor egen navle - og speile at de fleste av oss opplever glede i våre egne små og store prosjekter - for en postitiv kraft til søken etter ennå mer fryd og glede er den egentlige fellesnevneren i våre hifi-eventyr! Litt uenighet om vei og retning er jo egentlig for bagateller å regne :) Det er et kvalitetstegn og en hyllest til livet at vi har engasjement! (y)

GentleGiant

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Antall liker
    724
    Sted
    Fjellhamar
    Flott innlegg @HCS ! Entusiasme er jo selve grobunnen for alt man driver med! :love:

Og det er jo det som gjør hifisentralen og folkene der så spennende og følge.

Uansett tilnærming til materien, så er det jo gleden av og holde på med denne hobbyen som engasjerer.

Og engasjementet driver oss fremover i vår kontinuerlig søken etter musikalsk innlevelse og opplevelse! :)

Zulu

Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.04.2003
    Antall liker
    649
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Flott innlegg HC!

Veldig enig i det du skriver. Det er mange veier som fører til Rom. La folk få velge den veien de vil, det er ingen fasit på hva som er riktig vei. Det viktigeste er å ikke være belærende ovenfor andre. :)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    6.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En i overkant lang biltur, med avdanka radio på en avfolka vei, kan en sjelden gang få frem de beste hallusinasjoner i folk. Bokstavelig talt må du i enslighetens navn ha truffet på hen RoadJezus, for makan til avlevering av status, er en sjelden prosaklyse å lese uten at man må betale for innholdet. :love:.

Apropos plater å få kjøpt, så var jeg innom Bjørn Riis i går kveld og hentet nypressen av "Lullabies in a Car Crash" på 2x hvit vinyl, samt noe påfyll av titlene til Airbag. Dette er egentlig signerte plater til hyggelig pris for OVK-medlemmer, men om du ønsker, så kan du få en av mine.

-Uansett så sender jeg oppover en Airbag T-skjorte (fra Gildan) i REN ENTUSIASME.

IMG_20210409_102403.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    1.903
    Sted
    Trondheim
    Ikke ofte jeg skriver annet en korte innlegg her på HFS, men nå måtte jeg;
    Takk for flott lese HC. (y) Godt å få det "ned på jorden" igjen.

Slik jeg oppfatter det har HFS har blitt et forum der det er om å gjøre å stå på barrikadene og predike sitt EGET syn og stå fast på det for enhver pris. Helst gjenta det mange nok ganger, så høyt og tydelig at alle får det med seg. De ordsterke bruker det for alt det er verdt.
    For min del hopper jeg nå glatt over tråder som utarter i den retningen.
    Men det er nå meg.
    Det er ting vi IKKE kan/bør diskutere; hva som er best og dårligst - og alt midt i mellom ;)
    Hvorfor? Jo, fordi det det ikke finnes to like mennesker i verden. Vi er alle skrudd sammen på ulike måter. Dette gjelder bla. opplevelsen av lukt, smak, smak OG behag, hukommelse, hørsel, syn etc. etc. etc.. Det finnes (jo, tro det eller ei.....) mennesker her inne som husker alt de har opplevd av plingplong, varmen i klangen, kabelbytter, etc etc, maaaange år etter erfaringen, hører like godt som for 20 år siden OG så kommer det; det er fremdeles sannheten og ingen skal kunne rokke ved det.
    Dilemmaet for meg er likevel; vi skal kunne diskutere og dele våre opplevelser, UTEN at det skal være- og oppfattes, som fasiten for hele verden.

MEN så kommer det - og jeg kan tilnærmet ingenting om målinger og dets like;
    -Måledata kan en ikke diskutere.
    -En kan diskutere HVORFOR ting måler slik og slik.
    Så for egen del ser jeg viktigheten og verdien av å ha "den teoretiske biten" noenlunde på stell. Forstå i det minste litt av HVORFOR ting og tang oppfattes som de gjør. Være åpen for tekniske løsninger og ikke bare stole på at det en hører.
    Selv om jeg har lytting som yrke, behøver ikke det å bety at mine opplevelser er det samme som opplevelsen til den som lytter sammen med meg. Målinger er ikke synsing (en sannhet med modifikasjoner - om en går langt nok inn i materien...) og derfor en fin ledetråd for å løse event. problemer vi måtte ha i foreks. lytterommene våre.
    (var jeg påståelig nå..?)

Vel, dette ble muligens litt rotete - litt likt måten jeg hører musikk på; "litt her og der takk - det er så MYE å velge av" 😁

Hilsen en som har fått oppleve både hjerteinfarkt og Covid19 på kroppen i løpet av de siste seks mnd, igjen er ute i full jobb (og vel så det) OG ikke minst har muligheten til å høre på musikk som jobb og hjemme - det siste, når som helst på døgnet jeg vil og hvordan.

"Snart" får vi alle muligheten til å gå på konserter igjen også. Det gledes både til å kunne høre på andre og formidle musikk til andre.

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    1.531
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    6
    Utrolig bra skrevet HC, det er vel det eneste virkelig lange innlegget jeg har lest her på HFS som har gitt så mening.
    Vi er vel ingen tjent med å være trangsynte å sitte med hevet hode på vår hest, i den tro og mening at ens egen vei er den eneste rette.

HFS er et sted man kan tilegne seg nyttig lærdom og kytte kontakt med andre som bedriver denne hobbyen.
    Jeg er nok selektiv når det kommer til hvilke tråer jeg velger å følge, mange dropper jeg pga den retning de går i, men andre finner disse tråene veldig interessante 😁

Det er viktig at det er rom for mangfoldet med tanke på pris og konsept, være seg rør, klasse D, A, AB........ og hvilke medie man velger benytte eller tweak.
    Hadde det vært kun en vei og kun en fasit på hva som er god lyd, hadde denne hobbyen nok ikke hatt livets rett.

Jeg har opp i gjennom årene vært så heldig å truffet en del av de som er her inne på messe eller hifi besøk, å håper at Cowid slipper taket så man igjen kan treffes.
    Å treffe menneskene å snakke med de gir så mye mer, å man kan lære utrolig mye ved å dele erfaringer seg i mellom.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    19.634
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    22
    TAKK, hyggelig å lese gode reflekterte innlegg fra folket. Forbrødring i en marginal hobby er en god ting. @Grumpy jeg tar med glede imot ei t-skjorte og kjøper ei skive av deg :). Sjenerøst, men det er ikke noe nytt fra deg det. Jeg ser deg @emotikon i dine tanker og følger de. Det har vært litt av en reise en har fått oppleve, for din del i ytterlighet av usikkerhet og smerte. Dessto mer kan en kjenne på litt takknemmelighet for å ha overskudd til å stikke innom her og smile til de mange folkene her inne. Skal sant sies at det er mange år siden du var innom meg på tur til Hønefoss, men du får lov til å dukke opp igjen.. :). Mangfold skal en ikke kimse av, og den finnes heldigvis i plentiful :). Gjelder bare å ikke gi opp....

surr.jpg

:)Skal sies at dette innlegget føles litt som et innlegg etter "Wirkola.." For de som skjønner det. Egentlig litt fascinerende, den nye generasjon vil vil bare se dumt på en om en foreslå å forsøke å "hoppe etter Wirkola".. Det om det... Vurderer Border Patrol dac, så da blir det å organisere et gruppekjøp tenker jeg. For min del funker det bedre å være en pådriver enn en som dilter etter til tider.. Drev til dac? Kjøper noe jeg har hatt i to omganger før, Rega. Billig og greit. Og skal visst nok været et kapabelt drev. Spent på om jeg får noia av å vente på at den laster inn cd.8 sekunder kan være en lang tid...

rega.jpg

Siden det er en del av oss her inne som setter pris på jazz, noen mer og mer, er det intr å høre hva disse såkalte rockerne mener om emnet... Som sagt, det er en tid for alt... ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn