HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm...
    Nye høyttalere??
    Tore

Stemmer det Tore. Batanis har vært glimrende så intet å klage på der.. Men det var den trangen etter å prøve noe nytt.. Så da en hyggelig danske bød seg å møte meg i Gøteborg ble det tur ned dit i helga. At jeg nesten ikke fikk plass i bilen var også en del av historien. Men nå har jeg iallefall fått de inn i hus. Og skal koble de opp i kveld..

2014-06-02 10.33.08.jpg

Bånddiskant har jeg aldri eid før...Spent om det er noe...

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    alle har sine ulike tilnærminger til hobbyen, og jeg begynner å tro at hi-fi-glede for din del dreier seg mest om kjøring, hcs...
    Ja, som dedikert driver i HA kan en jo begynne å lure... Men det handler vel like mye om at jeg er utålmodig. Skal noe skje, skal det skje igår... Værste turen forøvrig var en tur til Haugesund. Bommet helt med veivalg og kjørte 127 mil på under ett døgn...Da var jeg bra kurert en stund.. :p

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk Atle :). Så har jeg altså solgt baffler og gått inn i horn verdnen igjen. Var særs spent da jeg lempet disse kreasjonene på plass. Tunge beist på over 60 kg. Merket kjenner jeg forsåvidt godt ifra før og hadde mine antagelser. Hørning Hybrid. Alkibiades hadde sine fortrinn med et voldsomt bass-skyv som kunne være gøy. Me jeg synes de ikke hang helt sammen, bassen ble litt treg ifht fulltonene.

Så dukket disse opp. Billige var de og vil jeg nesten si. Koblet de til og plukket ut mine faste referanser. Tja, det låt litt inneklemt og uten snert til å begynne med. Bastanis tegnet et større bilde og med flere nyanser. Men det var mens elektronikken var kald. Ut en tur i kundemøte mens det surret og gikk hjemme.

Så kom jeg hjem. satte meg til med de utvalgte referanse kuttene. Hmm, hva skjer, jo jeg sitter å hører på musikken i mellom de ulike sangene... Ikke den høyttaleren som har den beste oppløsningen jeg har hørt, ei heller den mest tighte bassen, mellomtonen har jeg og hørt mer innsmigrende.. Men helheten...Ja den er utrolig bra... Kjenner ifra forrige Hørning at en må skru opp litt før det liksom våkner men da er det simpelthen glede...Jeg fikk tilogmed ståpels et par ganger, og det er sjelden...Ikke værst av en høyttaler under 10k som jeg bare har vurdert som en slags reserve ... Jeg våger påstanden om at dette er en av de beste høyttalerne jeg har hørt uavhengig av pris..Og rett og slett en bargain til prisen... Innimellom er det greit å kjøre litt bil..

2014-06-02 15.26.54.jpg

Noe jeg merker godt nå som jeg ikke bruker aktive subber er 6C33C rørets overlegenhet 300B... Enda det smerter meg litt å si så er 6C33C røret mer liniært og har styringen helt opp..Og , for meg viktig, helt ned...

2014-06-02 15.28.10.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fy f for noen bilder... Må ha vært litt shaken der ja... Askhole er en heders-tittel det Mesut... Bedre å spørre en erfaren kar, enn å ende opp med rumpa bar...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Fy f for noen bilder... Må ha vært litt shaken der ja... Askhole er en heders-tittel det Mesut... Bedre å spørre en erfaren kar, enn å ende opp med rumpa bar...
    Abstinensen som rister kamerahånden formoder jeg... eller ungkarssyndromet, etterdønninger :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Implementers askhole under lytting glir det over i at det ikke lenger er ask- , men noe annet som ligner på RUMPE.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Abstinensen som rister kamerahånden formoder jeg... eller ungkarssyndromet, etterdønninger :cool:

Mest ettervirkninger av bæring av tunge beist i varmt rom... Dehydrert og forventingsfull er en dårlig kombo..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    BTW, veldig lav montasje på den mellomtonen? Fin finish.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    BTW, veldig lav montasje på den mellomtonen? Fin finish.
    Ja, var litt skeptisk selv. Blir artisten 30 cm høy.. Men frykten viser seg ubegrunnet. I lyttepos fungerer det helt utmerket. Og den bånd-diskanten kan jeg like. Den er en åpenhet som gir den "fresen" jeg liker på toppen. Idet hele tatt er det en høyttaler som er lett å like. Som du sier er finish skikkelig dansk møbel-snekkeri, så happy med den. Ifht storebror er det en mer sammenhengende høyttaler og mer impulsvillig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Det tror jeg på. Kjørte til Gøteborg for å kjøpe et sett av de store for noen år tilbake, men reiste tomhendt hjem. Var noe som ikke stemte helt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk Atle :). Så har jeg altså solgt baffler og gått inn i horn verdnen igjen. Var særs spent da jeg lempet disse kreasjonene på plass. Tunge beist på over 60 kg. Merket kjenner jeg forsåvidt godt ifra før og hadde mine antagelser. Hørning Hybrid. Alkibiades hadde sine fortrinn med et voldsomt bass-skyv som kunne være gøy. Me jeg synes de ikke hang helt sammen, bassen ble litt treg ifht fulltonene.

Så dukket disse opp. Billige var de og vil jeg nesten si. Koblet de til og plukket ut mine faste referanser. Tja, det låt litt inneklemt og uten snert til å begynne med. Bastanis tegnet et større bilde og med flere nyanser. Men det var mens elektronikken var kald. Ut en tur i kundemøte mens det surret og gikk hjemme.

Så kom jeg hjem. satte meg til med de utvalgte referanse kuttene. Hmm, hva skjer, jo jeg sitter å hører på musikken i mellom de ulike sangene... Ikke den høyttaleren som har den beste oppløsningen jeg har hørt, ei heller den mest tighte bassen, mellomtonen har jeg og hørt mer innsmigrende.. Men helheten...Ja den er utrolig bra... Kjenner ifra forrige Hørning at en må skru opp litt før det liksom våkner men da er det simpelthen glede...Jeg fikk tilogmed ståpels et par ganger, og det er sjelden...Ikke værst av en høyttaler under 10k som jeg bare har vurdert som en slags reserve ... Jeg våger påstanden om at dette er en av de beste høyttalerne jeg har hørt uavhengig av pris..Og rett og slett en bargain til prisen... Innimellom er det greit å kjøre litt bil..
    Det finnes adskillige verre tidsfordriv å bruke tiden på enn bilkjøring. Spesielt når verdens beste høyttalere til 10K venter i andre enden.:)
    Rakk aldri å høre de forrige, kanskje man kan forsøke på nytt?
    Det er bare snakk om litt bilkjøring.....

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Det finnes adskillige verre tidsfordriv å bruke tiden på enn bilkjøring. Spesielt når verdens beste høyttalere til 10K venter i andre enden.:)
    Rakk aldri å høre de forrige, kanskje man kan forsøke på nytt?
    Det er bare snakk om litt bilkjøring.....

Verdens beste til prisen ja... Men de er som sagt befriende gjennomsnittlige.. Og det liker jeg helt fint. Du er hjertelig velkommen Atle, det er bare en liten biltur... Tror vi har ganske like rom, men to helt forskjellige tilnærminger..

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Grattis med nye høyttalere.
    Fått ro i sjela nå:confused:.

Jeg kjenner ikke til Hørning og har aldri en gang sett en på nært hold, men de ser jo skikkelig flotte ut.
    Hvilken modell er dette?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det POB :). Ro og ro...Hmm... Har lenge vurdert høyttalere ifra samme merke som du har. Duo, men føler meg ikke helt trygg på bassen på de, dvs den henger ikke helt med i mine ører ifht det lynkjappe i mellomtonen og diskant.

Ja, de er klassisk fine. Modellen heter Agathon Signature Gold. Får la inntrykkene synke litt. Og få tatt turen til deg og J snart. :)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.161
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ingen høyttaler er kompromissløs, det er bare om å gjøre å finne den som passer smaken best.
    Hvis ikke må du gjøre som noen av DIY-gutta her inne gjør.
    Emokid sine kreasjoner feks. Smakfullt laget og utklasser nok mine Mezzoer på det meste.

Det er fullt mulig å modde forsterkerne i Duo. LMC gjorde dette for Olaps, og de ble mye kjappere enn originalt.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Ingen høyttaler er kompromissløs, det er bare om å gjøre å finne den som passer smaken best.
    dette er visdomsord imo, men akk så mange år før jeg fallt ned på den der :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis ikke må du gjøre som noen av DIY-gutta her inne gjør.
    Emokid sine kreasjoner feks. Smakfullt laget og utklasser nok mine Mezzoer på det meste.

Det er fullt mulig å modde forsterkerne i Duo. LMC gjorde dette for Olaps, og de ble mye kjappere enn originalt.
    Ja, du sier noe. DIY er flinke og får til det meste. Må sies at jeg har dypt imponert over hva de får til. For min del har jeg verken håndlag eller tålmodighet til å stå løpet ut. Kan hende det kommer med årene, men jeg er enda ikke der... :).. Og helt klart , finne sin egen smak og rendyrke denne.

I disse høyttalerne sitter det fulltoner ifra Audio Nirvana. Liten kjennskap til de , men foreløpig liker jeg det jeg hører. Lowther har jeg hatt og de var mildest talt sære, om enn magiske når det fungerte. Fostex er og fine ting, men holder faktisk Lowther et lite hestehode foran. Så billig som jeg fikk disse høyttalerne tok jeg like godt å bestilte noen nye fulltoner ifra Audio Nirvana. Blir spennende å teste ut. Ble et par som de under her. Valgte de foran alnico.

an8neo.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Du har vel hatt roa lenge nå jokris ? Bare dansbænd-musikk og peiskos i heimen hos deg fpor tiden virker det som... :cool:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7

Du har vel hatt roa lenge nå jokris ? Bare dansbænd-musikk og peiskos i heimen hos deg fpor tiden virker det som... :cool:
    ja, men peisen er erstattet med knitring fra lp'er pga årstiden :) skal vel snart over til dansband musikk nå tenker jeg :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.407
    Torget vurderinger
    75
    Gratulerer med nye og spennende høytalere.

Har i løpet av helga testet ut Audio nirvana 15 tommere, og må si jeg liker de.
    Jeg kjører bare elementer i liten baffel, forsterker og kilde,så enkelt som det kan gjøres-.
    For de som er nyskjerrige på fulltoner,og som ikke ønsker å suplere med basselementer og diskanter anbefaler jeg definitivt disse rimlige elementene.
    15 tommerne gir naturlig vis langt mere driv i bunn enn 8 tommere,trolig på bekostning av øvre register som jeg ikke opplever like gode godt som 8 tommers elementer.
    Totalintrykket er fyldig lydbilde,sammenlignet med f.eks Tang Bang som er langt lysere i klangen.

Bestiller du elementene fra Danmark?

CIMG1763[1].jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takker Trosse. Artig konstruksjon du har laget deg der. Og jeg tror deg på at 15 gir mer bunn. Hos meg er jo kassen en del av bassen og trenger jeg ikke 15. Selvom det sikkert hadde vært tøft.

Handler ifra Common Sense Audio. Mye bedre priser enn Alto Høyttalere i Danmark. Samt bedre på service.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.407
    Torget vurderinger
    75
    Nja, er du sikker på det? Et par 15 tommere koster 6000kr uten frakt fra Commond sense, fra Danmark 3900 med frakt.
    Nå har jeg ikke oversikt over alle Nirvana elementene men......

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det veksler nok litt...Common Sense lå 150$ under på alnico elementet jeg ville ha.. Rare ting det der, med priser.. :confused:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne hobbyen er håpløs.. :cool:.. Dessto mer jeg lærer dessto mindre ser jeg hva jeg kan. Og en har jo drevet med dette en stund. Sist i rekkefølgen av erkjennelser var valget med fulltoner i hønna mine. Hvilket materiale skulle velges ? Alnico eller neodimium.. Burde være enkelt, men fikk ikke helt klare svar på dette.. Så hva gjør en ? Bestiller begge to og tester ut.. Så får en bare se..

hctråd21.jpg

Kanskje går det helt på trynet.. Jeg vet ikke, jeg vil finne ut. Og det er her kjernen ligger. Finne ut selv. Og det er ikke bare fulltoner som gjør det forvirrende. Sålenge anlegget består av flere deler og disse skal spille sammen hjelper det ikke at Omhs lov er fast... Impulse sier at jeg tidvis ikke har kurs for det jeg gjør..Kanskje har en på en måte rett, men en erfarer og ser hva som fungerer.

hctråd22.jpg

Og da får en også tidvis denne følelsen. Av at en blir dradd med i stadige endringer uten å ha helt kontrollen, selvom en danner seg et bilde underveis... Derav er det og lurt, synes jeg, å dra rundt å høre mye forskjellig. Og høre på på erfarne fjellfolk og surfere som liker å være med på dagens hype..

hctråd23.jpg

I det hele tatt så har denne hobbyen ingen ende.. Men jeg velger å trives med det og lære underveis... Så får en se hvilke fulltoner som gir meg mest glede.. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.537
    Torget vurderinger
    23
    Velkommen til frustrasjonenes vidunderlige verden!

Setter en halv gris på at du ikke vil høre forskjell, ev. at du ikke kan definer HVA som eventuelt er bedre/riktigere/annerledes dersom du mot formodning skulle høre en reell forskjell!

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Helt klart et tilfelle av PTSS.
    Det begynte nok allerede da vi bar ut Bastanisene ut i bilen min :rolleyes:

P.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var da voldsomt til selvransakelse på en lørdag da, HCS! :p
    Uansett resultat, er det kult at du deler. Ser frem til dine konklusjoner.
    Kan noen redegjør for forskjeller mellom disse to magnettypene; fordeler/ulemper ol. Alnico er dyrere?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hehe, HCS. Hifi er definitivt ikke hobbyen for kontrollfreaker. Eller.... kanskje det er nettopp det er er. Lære seg å gi opp kontrollen liksom...

Nei, tror det beste er å gi litt f... og glede seg over the never ending project.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mens en venter på nye drivere er jeg mye enig i det som skrives over her.

Sluket: tror nok grisen din kan ta det helt med ro.. Dessverre...Men jeg bare måtte prøve begge deler. Og ikke en gang da får jeg en almenngyldig sannhet for meg..Hmm

Pellesmil: PTSS , hehe..Ja, du kan så si... De hadde noen unike kvaliteter som ikke er så lett å finne igjen...

vinagunner: Greit å tenke litt over hvilke prioriteringer en gjør og ikke handle som ei full kråke. Noen her inne henger seg på alle trender som er, forsøker å være verdensmestre. Det være seg innkjøp av alle de dyreste cd gjengivelsene bare for å ha de. En trenger ikke like musikken en gang..Og er akustikk inn bruker en flere innlegg på å finne utav om en trenger det mm.. Hmm, blir det noe musikk glede av slikt da..?

Atle: nei, du kan så si... Best å gi litt f...Kose seg underveis... Og erfare litt, dele litt og gi litt... :)

Ellers kan det fort bli stopp på det meste... Bildet under ifra "gamle dager ".. :)

hctråd25.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    2014-06-16 13.19.14.jpg

Da blir det spennende... Såklart så er Alnico for dyp så her må det litt grov-mekk til... Har kontaktet Håvard, han kan litt om tre...Så får en spelle inn greiene og se hva en ender opp med... Spec skjema sier meg ikke så mye, kan hende andre skjønner det mer..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe...Du kan så si pelle.. Tipper det blir neo drivere, men jeg finner vel utav det...Tilogmed fått meg ny loddebolt... Kan bli en trivelig uke dette... :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og idag mekke litt delefilter... Kan like gjerne gjøre det... Bikini sesongen er litt oppskrytt når en ser hvordan det gjøres...

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Meget spennende prosjekt, HCS! "Super 8" Alnico"...høres ut som drivere som sitter i mine HT fra Omega, men det er seff noe annet. Antar at de krever flere hundre timers innspilling, så det er bare å sette i gang :p

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Meget spennende prosjekt, HCS! "Super 8" Alnico"...høres ut som drivere som sitter i mine HT fra Omega, men det er seff noe annet. Antar at de krever flere hundre timers innspilling, så det er bare å sette i gang :p

Det ble neo som ble vinneren. Ikke så mye pga lyd, for den testet jeg ikke når sant skal sies. Men etter diverse konsultasjon med Sluket, HEL og konstruktøren himself. Så ikveld har jeg kikket over delefiltre, loddet litt og fått inn driverne. I det hele tatt en dritt-jobb med skruehull som ikke helt matcher og endel pirk underveis. Hva skal en si om lyden da ? Du har nok rett vinagunner, trengs innspilling. Men allerede nå ser jeg konturene av noe jeg kan like. Mer detaljert og krispt lydbilde. Samt en mer detaljert nedre mellomtone. Så jeg er fornøyd.

2014-06-16 19.17.23.jpg

Spec på Alnico. Litt forunderlig at følsomheten er såvidt mye lavere enn Neo. 90db kontra 97db.. Var også en grunn til at valget ble som det ble...

2014-06-16 19.17.11.jpg

Spec på Neo. Litt høyere spl, samt at den tåler høyere effekt. Uten at det behøver å bety så mye...

Hovedgrunnen til at jeg ikke tok Alnico ser dere under. En svær trestokk midt inni høyttaleren som jeg da måtte ha brukt hoggjern på for å fått til å passe. Og i tillegg hadde Alnico luftehull bak som jeg måtte ha truffet på ved boring i stokken.Og SÅ glad i sløyd er jeg ikke... :cool:

2014-06-16 13.53.40.jpg

Takk til HEL og Sluket, det er alltid greit å forhøre seg litt. Og enda et lite nivå i læringskurven er inntatt. :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn