HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Slapp av HC.......det er det som skal til!
    Jeg f.eks trives godt med det jeg har, og det har jeg gjort i mange år nå uten at det lager no stress i mitt hue.
    Jeg liker jo å mekke å surre litt på, så da kan en jo surre litt rundt med å bygge F5 for å se om det funker......f.eks
    Har mye eierglede i det jeg har, og lyden liker jeg og :) ........enjoy!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er selv viklet inn i alskens. En enklere løsning kunne kanskje være
    DIY Orphean M3
    + en relativt enkel bassløsning. Det hele sydd sammen med DSP.

Som sagt: Jeg er viklet inn, og kan ikke helt gå dit (enda), men kanskje jeg ender opp der likevel...?
    Takk for tipset. Ja det blir mye vikling frem og tilbake... :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Slapp av HC.......det er det som skal til!
    Jeg f.eks trives godt med det jeg har, og det har jeg gjort i mange år nå uten at det lager no stress i mitt hue.
    Jeg liker jo å mekke å surre litt på, så da kan en jo surre litt rundt med å bygge F5 for å se om det funker......f.eks
    Har mye eierglede i det jeg har, og lyden liker jeg og :) ........enjoy!
    Ja, du har vel rett BHO, slappe av og kule. Og nyte det en har. Nå skjønner jeg jo godt at du slapper av. Det låt særs godt da Jan R og jeg var innom deg uti området ditt. At dere to fikk smella til å gå med fly-prat gjorde det ikke mindre intr. Og fint låt det hos deg. Har du anlegget nede enda eller har du flyttet det opp ?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Står i stua det ja, og her blir det!
    Eneste forskjell fra da til nå, er vel at squeezebox med wimp hi-fi har fått innpass. :)

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei HCS, hvis du skal besøke JoHoo er det ikke lange veien hit til Sætre. Du burde høre det som spiller her og. Kan hende du liker det :cool:
    -m

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det JR. Interessen svinger og det er sunt. Og når en har brukt litt tid her inne ser en at det er temmelig repetetivt det meste her inne. For å beholde interessen tror jeg det er to ting som skal til. Gjøre noe helt annet samt å besøke andre som driver litt med dette. Av alle snåle ting drømte jeg om Jan R igår, at vi tok en pils på verandaen hans. Savner han og innser vel at han gjorde noe med en del her inne.. :)

janr var en jordnær og likandes kar.
    han dreiv ikke å maste om verstingbasstårn og verstingdrivere og verstingkondensatorer og lekte verdensmester døgnet rundt.
    med han kunne man ta en kaffe, en øl, en sigg, en brødskive, eller ikkeno, og sludre ivei om hifi og ikkehifi.

på hfs er det nå for det meste verdensmestere og brødhuer, mens mangfoldet i mellom har forsvunnet mer og mer.

D

Dåbbel J

Gjest
    Dagens ord, mesut har talt.

Skal ta med det videre i dagens tankesett.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.573
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    JanR, som jeg aldri fikk møtt, var helt sikkert en jordnær og fantastisk fin kar. Det fremstår som tydelig etter å ha fulgt med på innleggene hans, sykdommen og ikke minst kommentarene fra hans kone og venner i ettertid.

Hvis resten av innlegget er ment for å poengtere hvilken bra kar han var sammenlignet med den jevne HFSer, greit nok. Hvis ikke, synes jeg det er et lite konstruktivt innlegg som bare er meningsløst å sette på trykk. Slike generaliseringer, fremstår for meg som elitistisk, og ment for å vise hvor mye bedre vi/jeg er enn alle andre. Med respekt for JanR, og igjen uten å ha kjent ham, så antar jeg det ikke var slike uttalelser som gav ham den posisjonen han hadde og har på HFS.

Skrevet i beste mening, men innlegget provoserte meg her over kaffen på en solfylt morgen :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du, som jeg og alle andre, har selvfølgelig rett til å ha ditt synspunkt på tingenes tilstand, tomz.
    fair enough.

"verdensmestere" og "brødhuer" er sleivete brukt for å få frem min oppfatning av at hfs var mer fargerikt og mangfoldig før.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tror det der er et godt valg. Du kommer jo likevel til å få lyst til å prøve noe annet snart. Ikke at det er noe galt med det, altså. Jeg har vært der sjøl, men det er en stund siden, og for meg er det en god ting.

Den Fjeld-låta er nydelig, men jeg sliter noe alldeles grenseløst med stemmen til Lynni Tannkrem. Uansett hva hun gjør sitt beste for å underholde med, hører jeg liksom ."...færra tel Mexico....", og får nupper på sjelen og piggtråd i øregangene..

Edit; Jeg så ikke alle innleggene fra Mesut, JJ og andre, så svaret mitt var ment å komme rett etter HCs tilkjennegjøring/"Engler-i-snøen"..bare så det er sagt.

Ellers er vi flere som savner bredden, brorskapet, mangfoldet og tonen fra før i verden, Mesut.

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei HCS, hvis du skal besøke JoHoo er det ikke lange veien hit til Sætre. Du burde høre det som spiller her og. Kan hende du liker det :cool:
    -m

Takker for det madman. Det har jeg virkelig lyst til og skal få til når jeg skal nedover. Kontakter deg da på pm. Regner med at det blir tidlig på nyåret.

D

Dåbbel J

Gjest
    Og jeg er pokker ikke langt unna Morten bartemann heller... dæggern for en sightseing :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det JR. Interessen svinger og det er sunt. Og når en har brukt litt tid her inne ser en at det er temmelig repetetivt det meste her inne. For å beholde interessen tror jeg det er to ting som skal til. Gjøre noe helt annet samt å besøke andre som driver litt med dette. Av alle snåle ting drømte jeg om Jan R igår, at vi tok en pils på verandaen hans. Savner han og innser vel at han gjorde noe med en del her inne.. :)

janr var en jordnær og likandes kar.
    han dreiv ikke å maste om verstingbasstårn og verstingdrivere og verstingkondensatorer og lekte verdensmester døgnet rundt.
    med han kunne man ta en kaffe, en øl, en sigg, en brødskive, eller ikkeno, og sludre ivei om hifi og ikkehifi.

på hfs er det nå for det meste verdensmestere og brødhuer, mens mangfoldet i mellom har forsvunnet mer og mer.

Jeg har tenkt litt på disse endringene. Var vi ikke mer nyskjerrige før, valgte å prøve ut, teste ? For så å finne sin egen greie. På meg virker det som om det er kun når sannheten kan verifiseres av en eller annen graf det har sannhet i seg, ikke hva folk hører og faktisk koser seg med. Siden dette er min tråd tillater jeg meg å si, rett ut, at tråder med nesten bare måle grafer , er noe av det stusseligste jeg ser her inne... Er en så jæ usikker på egen hørsel at en må underbygge det med grafer ? Og kan en ikke få ha de kabelen en vil , uten at noen skal komme å mase om at de er for dyre mm. Vi kranglet før og, om ulike tilnærminger. Men det var kun et friskt pust. Nå kan det innimellom oppfattes som en sløv bris av henfallen moro som ikke blir noe av...

En annen ting er at ting som koster får ofte kred, nesten dessverre vil jeg si. Fidelity fikk kjeft for å teste for mye dyrt, og prisene i bransjen har og latt seg drive oppover. Men står vi uten ansvar for dette ? Det er en treenighet her som driver det hele i været.. Og hvordan en 15 åring i det hele tatt skal tro han kan få ok lyd er for meg en gåte... Det må investeres langt mer enn oppspart barnetrygd i alle de årene en er barn skal en få noe som er "greit"... :(

Jan R hadde ikke god råd, han bygde sten for sten. Besøkte masse folk og spurte om råd underveis. At han etterhvert ble kapabel til å svare på mye er heller ingen hemmelighet. For hans glede gikk ikke opp nødvendigvis med pris, ei heller fulgte han hyper som dukket opp. Han drev med sitt og nøt musikken ifra "svampen" og sin kjære Audio note dac.. Og for dette fikk han respekt, forståelse samt at han var hel "ved" på det han mente.

Det er et ordtak som eier " Imøte med deg, blir jeg meg.." Og slik var Jan R, aldri invaderende... Bare tilstede, trygg og ekte.

Ting var kanskje ikke bedre før, men HFS hadde større spenn, og en kunne åpne kjeften uten at det kom en snik med målemikrofon for å erklære deg for tilbakestående og tonedøv..

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.810
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Madman er vært et besøk. Mest fordi han er en grei kar. I tillegg har han et anlegg som speller tøft så det holder.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Madman er vært et besøk. Mest fordi han er en grei kar. I tillegg har han et anlegg som speller tøft så det holder.

Du har jo god smak ifht hvordan et anlegg skal lyde, så det er notert. Da blir det nok en tur dit og.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.225
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Av alle snåle ting drømte jeg om Jan R igår, at vi tok en pils på verandaen hans. Savner han og innser vel at han gjorde noe med en del her inne.. :)
    janr var en jordnær og likandes kar. (-) med han kunne man ta en kaffe, en øl, en sigg, en brødskive, eller ikkeno, og sludre ivei om hifi og ikkehifi.
    (-) på hfs er det nå for det meste verdensmestere og brødhuer, mens mangfoldet i mellom har forsvunnet mer og mer.
    Ting var kanskje ikke bedre før, men HFS hadde større spenn, og en kunne åpne kjeften uten at det kom en snik med målemikrofon for å erklære deg for tilbakestående og tonedøv..
    Jan hadde utvilsomt en del egenskaper vi alle kan ta lærdom av, i tillegg var han aktiv overalt i alle tråder, så det gir seg selv at han hadde en påvirkning
    på svært mange, det savnes!

Målemikrofoner er også en del av mangfoldet, og jeg tror mangfoldet stadig finnes på HFS - men jeg kan være enig i at det er blitt vanskeligere
    å få øye på, trender skifter, men alle "moter" kommer tilbake - tipper så vil skje her og.

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har ikke ikke noe imot målemikrofoner jeg Lagga. Men når fokus blir hovedsakelig det, samt få aksept for de kurver en poster som eneste mål, blir det hele litt blodfattig.

Og en kan jo selv bedømme hvilket ståsted enkelte har her inne ifht andre medforumister. " Dessverre forstår de ikke så mye av hva som befinner seg inni boksene og vet knapt hvilken ende av en loddebolt man bør holde i. " Dette hevdes av en av yppersteprestene som en bekreftelse på at folk som en interessert i å bruker lit på kabler automatisk ikke kan noe. Trist lesning, men temmelig symptomatisk for forumets tilstand om dagen...

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    RF-7 mkII HCS? Spennende! Har eid noen Klipsch i RF serien, bla RF-5. Blir spennende å høre hvordan match det blir med forsterkeren din.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RF-7 mkII HCS? Spennende! Har eid noen Klipsch i RF serien, bla RF-5. Blir spennende å høre hvordan match det blir med forsterkeren din.

Det er en Mk1 som visstnok er slemmere på impedansen. Men tror at strømstyrken i forsterkeren skal kunne holde de under kontroll . Gleder meg smått til dette. Greit å ha litt lyd mens en sonderer og kikker litt. Og litt råskap er helt ok. Om en udannet og politisk ukorrekt i visse hifi miljøer.. 8)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de er nok litt slemmere, men kommer også ann på hvor mye man drar på, har jeg følelsen av. Råskap er det nok av :) Politisk ukorrekt er nok mye av Klipsch generellt kjent for, men det er moro og det gir glede. Mye av vitsen er oppfyllt da, for min del iallefall. Hifi korrekt er jeg ikke sikker på helt hva er :) Blir spennende å høre lytteinntrykk.

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.104
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Anlegget ditt hadde antakelig spillt nydelig med Tannoy Prestige, helst 10-tommere eller større..

M

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.261
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Anlegget ditt hadde antakelig spillt nydelig med Tannoy Prestige, helst 10-tommere eller større..

M
    Det spilte meget bra med Hørnigene også syns jeg;)
    Men vet at luringen, for det er'n, har something spesial i kikkerten:cool:
    Vil tru RF kun er ventehøytalere:)

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joa, mine herer, Klipsch RF7. De er lette å like, riktignok pågående. Her hadde du blitt omfavnet i hue og ræva gismo..:cool: ... Men har noen planer...Tannoy er fine ting det, har selv hatt et beist ifra Kingdom en gang i tiden.. Var en artig sak.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er mk1. Forsterkeren drar de godt, men kunne sikkert hatt enda mer pulver. Kanskje de er rølpete, men på en måte som får en til å smile blidt. Jeg kan trives med disse en stund.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.261
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Joa, mine herer, Klipsch RF7. De er lette å like, riktignok pågående. Her hadde du blitt omfavnet i hue og ræva gismo..:cool: ... Men har noen planer...Tannoy er fine ting det, har selv hatt et beist ifra Kingdom en gang i tiden.. Var en artig sak.
    Hehe. Står nok over den omfavnelsen HC;)
    Not my cup og tea kjære venn:cool:

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

gismo

Trodde ikke jeg heller de var for meg... Men de har sine kvaliteter... Som gjør at endel musikk er grisegøy... Og langt mer live enn endel annet der ute.. :)...Og så går de på kontoen for egen erfaring... Ikke bare å synse..

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.261
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

gismo

Trodde ikke jeg heller de var for meg... Men de har sine kvaliteter... Som gjør at endel musikk er grisegøy... Og langt mer live enn endel annet der ute.. :)...Og så går de på kontoen for egen erfaring... Ikke bare å synse..
    Har nå hørt et par tre modeller fra det holdet, ingen tiltalte meg i noe særlig grad, så bare synsing er det vel itte HC:rolleyes: Liker å nyte musikken....itte bli skremt av'n:cool::cool:

gismo

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    5.247
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med nye høyttalere! Er gøy med egne erfaringer! Hvor sterk var rør-forsterkeren din igjen? (for lat til å bla tilbake) :rolleyes:
    Opplevde selv å oppleve musikken som mer gøy/rocka ved bytte av høyttalere (til Horn) ;)

Kom gjerne med bilder av hele oppsettet!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

gismo

Har nå hørt et par tre modeller fra det holdet, ingen tiltalte meg i noe særlig grad, så bare synsing er det vel itte HC:rolleyes:

gismo

Mente det ikke slik...Jeg hører bare for min egen del. Og klart høyttaleren er bare en del av kjeden. Tror nok forsterkeren "hjelper" de litt.. Kan nok fort bli veldig trange i lyden og litt nasale..

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med nye høyttalere! Er gøy med egne erfaringer! Hvor sterk var rør-forsterkeren din igjen? (for lat til å bla tilbake) :rolleyes:
    Opplevde selv å oppleve musikken som mer gøy/rocka ved bytte av høyttalere (til Horn) ;)

Kom gjerne med bilder av hele oppsettet!

Skal ta noen bilder når jeg får tid. 2x18 SET watt. Live følelsen blir fort større med horn, det blir mer en musikk-fremførelse enn en musikk-gjengivelse... Uten at dette nødvendigvis er noen fasit..

D

Dåbbel J

Gjest
    Er fremdeles mange som MÅ være politisk korekte her.... :cool:

Have fun HC

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.261
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Har nå hørt et par tre modeller fra det holdet, ingen tiltalte meg i noe særlig grad, så bare synsing er det vel itte HC:rolleyes:

gismo

Mente det ikke slik...Jeg hører bare for min egen del. Og klart høyttaleren er bare en del av kjeden. Tror nok forsterkeren "hjelper" de litt.. Kan nok fort bli veldig trange i lyden og litt nasale..
    Etter å ha hørt dine Hørningbokser tror jeg disse vil "hjelpe deg" med mange ht je HC;), meget gode saker du har der, men om den hjelper deg nok med Klipsch er en annen sak:cool:
    Politisk korrekt eller itte Dåbbel J, det handler vel mer om smak og hvordan man liker musikken gjengitt i eget anlegg/rom:rolleyes:
    For meg blir Klipsch mer enn forestilling enn en troverdig gjengivelse, litt større enn selve livet for mine ører, men godt vi har disse nyanse forskjeller i smak og ønsker, det gjør jo dette mye mer intr og artig;);)

gismo

• Liker
    D

Dåbbel J

Gjest
    Deffinitivt gismo, som jeg har sagt her tidligere; vi har alle våres kjepphester.....
    HC tør og tråkke i litt uvante omgivelser, og det skal ha all mulig kredd for.
    MEN når det er sagt så håper jeg at han vurderer DIY eller DBO.... slettes ikke feil det heller :rolleyes:

• Liker

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jøss erru på høyttalerkjøret igjen, hcs?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn