For meg handler HiFi i en stor grad om kunstnerisk uttrykk og hadde det vært så lett hadde alle hatt grisegode oppsett i de tusen hjem. Mener nå jeg.;D
Hvordan får en et kunstnerisk uttrykk til i et elektrisk krets kan jo saktens spørre seg.. Vanskelig er det å svare på det og. Selv har jeg tror på det jeg kaller et organisk lydbilde,kontra et som er sterilt i andre enden. Opplevelsen rundt det å være på konsert er at lyden ofte er varmere, og mørkere enn det såkalt hifi reproduserer. I så måte klinger "nøytralt" litt hult hos meg. Fordi det ikke stemmer med det faktiske inntrykk en sitter med live. Iallefall om det er musikk uten mastadont PA-anlegg og miksepulter med over 100 kanaler og kompressorer som tvinger alt i sjakk.
Ofte når folk blir imponerte over en høyttaler så er det en minst av tre ting som går igjen:
1. - det spilles høyt
2. - mye bass eller diskant
3. - en sitter svært nært
Det at det spilles høyt gjør at en gjerne blir lett imponert. Ihvertfall om det ikke klipper eller lignende. For å virkelig høre et anleggs gode egenskaper kan en forsøke å spille lavt. Er det fullfrekvent på lavt volum , eller kutter det der ? Er det naturlig på lavt eller må det skrus høyt for å fungere ?
Mye bass er alltid imponerende. Derfor etterstreber noen at det nærmest skal slå en i solar plexus når det spiller. Forsåvidt greit det, men det blir bare en imponator hoax, det sier ikke noe om det kunstneriske uttrykket. Bare at det er mye luft som flyttes konsentrert. Vil en ha det slik kan en installere seg en korn-tørke i heimen er nå min mening. Dette basert på de idealer jeg har for musikk og de gjengivelsene jeg hører på.
Så har vi dette med å sitte helt nære. Såklart da kan en se bort ifra rommet ting står bortimot. Alt kommer helt innpå en. Såklart er det fint å stå foran scena, men ofte så er det og litt masete . Og en mister oversikt. Men dog, imponerende da når en bare har lyden ifra elementene å fokusere på.
Jeg tror de fleste har grisegode anlegg. Utifra sine forutsetninger, forventninger og økonomi. Uansett, pris er en faktor som jeg ser mer og mer som underordnet. Mye bra å få til for en hyggelig penge. Og slik sett er det hobbyen vår.
Så en trompetist som ikke er så værst å se på..Spille kan hu og, eller ka du trur Atle?