Takk for gode innspill Atle og blues. Og helt rett , det var ikke lett å få det til å sitte med subber som dro seg langt opp i mellomtonen. Vet ikke helt hva filtret i Hypex plateampen hadde gjort seg, tydeligvis noe med hikke. Å ha mulighet for å justere den hjalp veldig. Og det er ikke noen fare med at diskant eller øvre mellomtone er med. Innser at dette vil kreve endel for å få til å låte optimalt. Enkelt forklart er lyd bølger som brer seg i rommet. De fleste har enten en toveis eller treveis som brer seg nogenlunde uniformt. Litt mer tech info rundt dette kan leses her :
MonoPulse Hi Fi Loudspeakers. Ultimate realism and sound-stage. . Med andre ord vil det digre jeg har stående nå være veldig vanskelig å få til å spille som en stor enhet, en problemstilling jeg anerkjenner og jobber med.
Som sagt ble Hørning vinklet mye mer inn etter at Atle var her. Subbe ble satt imot frontvegg. Men jeg satte under SD føtter fordi de fikk rommet til å spille vel mye med. Det hele er ganske fascinerende hvor mye mer snap og drive en får ved å holde mellomtonen ren.
Så derav gjelder det å kjempe videre. Kan jo trives med det. Litt tilbake til deg med bølger. Jeg har dipol i diskant, hornbass i fronter, og bass refleks i sub...Fronter er og en kombo av transmisjonslinje og horn. Med andre ord er det en haug av bølger som jobber med. Og IMOT hverandre. Dette er ikke enkel fysikk , men det går an å høre seg frem. Vil, bare nevne at Atle hadde med seg pc og mikrofon, men det var ører vi justerte etter.
Snur seg dette bildet...Grr...Men der ser en vel enda bedre hvor lang bak subben står. Tipper vel det blir en mini dsp til test etterhvert. Og for å "motvirke" dette klør jeg litt i labben etter rør igjen. Det kommer til sommeren, men dit er det litt lenge. Forøvrig er jeg ikke i tvil om hva som låter best av de to kildene etter vi ryddet opp. Så forsterker og Muse er nok ikke helt venner nei.
Rune S hadde for mye bass med 4 slike. Hos meg opptrer de sivilisert, nesten for dempet. Rare ting, men det er best å ha lite bass for å kunne supplere med sub. Hadde jeg hatt mye bare med fronter hadde det vært slitsomt.