HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte meg det ja, Ø Audio.
    Gratulerer. :)

    Skulle vært moro å hørt disse.
    Hornlyd skrøt mye av de og.

    ...har noe på gang her i kjelleren jeg tenkte kanskje jeg skal kalle
    ØL Audio. :p
    De ligner faktisk litt på dine, men er låve-røde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.712
    Antall liker
    70.300
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Der var de endelig avduket. Gratulerer!!! Blir spennende å høre inntrykk etter hvert som de ”åpner» seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.663
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis!
    spennende sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det du som har vært hos Mala og byttet inn dine Mobster talere? spent på hva som skjer hos deg om dagen :)

    mvh
    Spot on F.. Fikk til en veldig god deal med Sveinung. Og da var det bare å klippe til. Men innspilling er noe herk, men jeg overlever. Sålangt, lovende... :)

    På stua.. Charlie Sheen besudler de nå..

    Vis vedlegget 510493
    Grattis med nye høyttalere, de stod på lista mi også når jeg handlet tidligere i år. Har tro på at de kan være et fullverdig og sikkert på noen punkter bedre alternativ til f.eks. Klipsch, uten at jeg noengang rakk å få hørt dem. :)
    Har bare eid Klipsch RF7 series 1,så ikke mye erfaring i eget eie. Men Prestige serien har jeg alltid likt. Ø er nok ikke så "vill", men det passer en satt gubbe som meg.. :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenkte meg det ja, Ø Audio.
    Gratulerer. :)

    Skulle vært moro å hørt disse.
    Hornlyd skrøt mye av de og.

    ...har noe på gang her i kjelleren jeg tenkte kanskje jeg skal kalle
    ØL Audio. :p
    De ligner faktisk litt på dine, men er låve-røde.
    Synes de var lekre på en lett postapokalyptisk måte, mai jeg liker de. Må ta et besøk hos hverandre iløpet av vinteren :)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    969
    Antall liker
    1.574
    Sted
    Fredrikstad
    Grattis med nye høyttalere. Spennende valg. Fikk hørt de på Horten messa i fjor, og det lille jeg fikk hørt imponerte. Gikk overraskende dypt i bassen, til å være horn HT.
    Bra trøkk i de også, men litt mer hifi, enn rølp. Kan bli bra dette.

    /Ruby:)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.138
    Antall liker
    57.007
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Grattis med nye kasser,HC :)
    Hørte de på messa i fjor,tror nok de faller i din smak.

    O
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.339
    Sted
    Smurfeland
    Er det du som har vært hos Mala og byttet inn dine Mobster talere? spent på hva som skjer hos deg om dagen :)

    mvh
    Spot on F.. Fikk til en veldig god deal med Sveinung. Og da var det bare å klippe til. Men innspilling er noe herk, men jeg overlever. Sålangt, lovende... :)

    På stua.. Charlie Sheen besudler de nå..

    Vis vedlegget 510493
    Grattis med nye høyttalere, de stod på lista mi også når jeg handlet tidligere i år. Har tro på at de kan være et fullverdig og sikkert på noen punkter bedre alternativ til f.eks. Klipsch, uten at jeg noengang rakk å få hørt dem. :)
    Har bare eid Klipsch RF7 series 1,så ikke mye erfaring i eget eie. Men Prestige serien har jeg alltid likt. Ø er nok ikke så "vill", men det passer en satt gubbe som meg.. :cool:
    Har trua, som sagt. Er temmelig sikker på at både drivere og kabinetter er et hakk eller to bedre enn det man vanligvis finner på Klipsch sine forøvrig helt utmerkede høyttalere. Tipper Ø kan framvise en del av den samme dynamikken og hurtigheten, men med litt mer hifi-DNA. Håper du legger ut noen beskrivelser av lyden etterhvert som du blir kjent med dem. :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.663
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med nye høyttalere. Spennende valg. Fikk hørt de på Horten messa i fjor, og det lille jeg fikk hørt imponerte. Gikk overraskende dypt i bassen, til å være horn HT.
    Bra trøkk i de også, men litt mer hifi, enn rølp. Kan bli bra dette.

    /Ruby:)

    kjenner ikke til disse, men det ser da ut som en bassreflekshøyttaler med horn/waveguide på topp?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vel HCS. Drivverk er så mangt. Jeg bruker laptop med SPDIF bro (Berkeley Alpha USB) inn til DAC'en. Vet ikke om noen drivverks løsninger som fungerer bedre i praksis og lydmessig. Kan jo spille HI REZ også.

    Men det er klart inn og ut med skuffen, leting etter CD'en man skal spille, hele seremonien blir jo borte. Skulle jeg hatt et annet drivverk tror jeg at jeg hadde gått for en SACD spiller med digital ut fra Accuphase eller Luxman. Da kan du svitsje mellom DAC'er i tillegg, og japansk toppkvalitet er jo sjelden helt feil.
    Aner jeg en viss ironisk undertone ifht det sermonielle? :mad:;). Skjønner hva du mener. Enig med deg at det er gode produsenter, men det er fortsatt usikkerhet rundt jitter, all tid det er mekanikk, dvs ei plate som spinner. Hmm, pc? Usikker. Det jeg vet at nå skal jeg ha det ultimate drivverket, for meg. En integrert cd spiller blir det ikke, ser slike som feil ifht bruk som rent drivverk. Og så lenge cd låter bedre enn streaming, så er fasiten enkel.. Tror jeg.. :)
    Faktisk ingen ironi fra min side ifht det sermonielle. Selvom det er litt trassel med å lete frem CD'er så har det en underlig sjarm. Alt i alt foretrekker jeg likevel å hente musikken frem i Jriver.

    Gratulerer med spennende høyttalere. De må jeg få høre ved anledning:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gratulerer med nye høyttalere, er dette noe i samme gata som JBL 4365? Tenker mtp trøkk og morrofaktor på rock og tyngre saker. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk karer. Du har helt rett rama. Må nok få litt innspilling før de slipper helt. Men liker de allerede.

    Nå er trompetn og final på vei hit i ens ærend for å lytte og måle litt. Alltid fint med gode ører. Stakkars final, som er en herremann med trang til det nøytrale, så har jeg kastet på endel som vitterlig farger litt... En begynner litt på nytt med nye høyttalere. Integrasjon med rom, subber, plassering... Kjedelig til tider men må gjøres.. :). Bedre plass og mer luft ble i rommet og. Helt fint. Sålangt er Ø blitt til en "ahh", slapper av..

    1538734464312.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.535
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette så bra ut HC :) flott at du er fornøyd med talerne så langt, et bilde forfra hadde vært fint?
    Ha en riktig god helg og kos dere hos Seas i morgen :)

    mvh Frank
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.808
    Antall liker
    21.663
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    de er tøffe som f.
    har trua på de der.
    enkel toveis, brukbart membranareal i bunn og horn på topp, hva kan gå galt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig trivelig med besøk i dag. Fikk dyttet i de litt mat. De dro nok litt senere enn de hadde tenkt.. Som alltid når en inviterer erfarne fjellfolk er det noe å lære. Maks gain på dac var ikke heldig,MIT kabler med filter boks funker dårlig på disse høyttalere og min gamle Marantz er det den er. Gammel..

    Så det morsomme.. Rør pre og NCore fungerte helt ypperlig.. Litt uvanlig kombo vil jeg tro...

    Lar de overnevnte gentlemen komme med sine inntrykk etterhvert.. Men final, du har rett, må bytte lyttestol.. :)

    Hører litt sørgmodige toner etter all eufori.

    1538770785886.jpg


    Og imorgen blir Seas og biff.. Helga blir bra.

    1538766315951.jpg
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    18.386
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du må nok bytte lyttestol, ja. Den fødestolen (som jeg tipset om) var jo hentet inn som et ønske om å ha høyere sitteposisjon da du hadde de svære Hørningene.
    Tror dette blir bra, jeg! :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg kommet hjem etter nok et besøk i Biris desidert største ekornbule oppe i garasjehemsen hos han HCS. Diffusorene (les hyllene fulle av CD-er) vokser så raskt at det ved neste besøk ikke lenger er plass til stereoanlegget.:D

    Planen for dagen var litt diffus, men de store linjene var at Final og jeg skulle sjekke ut et nytt høyttalerpar. Når mannen som har norgesrekord i antall eide brukte høyttalere plutselig kjøper et nytt par høyttalere tilsynelatende som lyn fra klar himmel skjerpes nysjerrigheten. De to gangene jeg har vært innom tidligere har det stått noen svære beist av noen Hørninger der som jeg lærte meg å like spillestilen til, men som man aldri følte man fikk helt taket på.

    Når vi avtalte dette besøket hadde jeg ikke hørt om Ø-audio før, men siden den gang har det vært messe i Horten og nysjerrigheten steg enda noen hakk.

    Seansen startet med Weather report så høyt at det kunne høres både helt til Hamar og Lillehammer. Viktig å sette standarden.

    For å være klinkende seriøs så har jeg aldri hørt bedre lyd på garasjehemsen før. Dette var høyttalere med stor H. Nesten litt uforskammet at det går an å lage sånn lyd av en toveis høyttaler som på ingen måte setter et stort fotavtrykk i gulvet. Det lød løssluppent, detaljert, homogent, dynamisk med en svær bass. Legger man til de små subene som jeg allerede har vært veldig svak for, så var dette rett og slett bare kjempegøy. Ny referanse på orgelmidbasspiper for min del rett og slett.

    I dag var noe av elektronikken som skal brukes på "Hi-Fi sykehuset" så vi avgjorde at vi utsetter "jobbing" til alt er på plass, men dette kommer til å bli dritbra.

    Synes det er på plass med et stort GRATULERER med nye høyttalere!

    Hils din kjære å takke for nydelig middag!

    Tusen takk for godt selskap og trygg og god kjøring til Final! :)

    Tusen takk til verten som alltid varter opp med entusiasme, sjeldne og spennende komponenter og full oversikt over hva som rører seg i Hi-Fi miljøet.
    IMG_4764.jpg



    IMG_4761.jpg
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.990
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Grattis HC!
    Har fulgt for dårlig med i det siste, digga de i horten og tipper det låter helt knall!
    Hyggelig og treffe på deg i helga som var, snart en fjøstur igjen håper jeg 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    For full musikk

    Litt forsinket ankom TrompetN og jeg Biri. Etter gjennomført godkjenningsprosedyre hos husets imponerende firbente og en matbit bar det opp i Mancaven. Ø høyttalerne hørte jeg på Horten messen lørdag. Der var bassen litt løs. Høyttalernes arbeidsbetingelser inne i en krok var heller ikke spesielt gode.

    Slik er det ikke hos HC, her får høyttalere skikkelige rom rundt seg. Etter noen tekniske innkjøringsproblemer innledningsvis med påfølgende prøving og feiling, som HC indikerer ovenfor, satt lyden skikkelig i Mancaven. Dynamikk, frigjorthet og en sammenheng i lydbildet jeg ikke trodde høyttalerne hadde i seg. Bassen var dyp, tight og rask. Mellomtonen låt rikt og nyansert. Det låt "Live" og samtidig så fint at "må ha følelsen" ble vekket.

    Når høyttalere har slike avslørende egenskaper, så blir de både et vindu inn i musikken og et vindu tilbake i kjeden. Det blir ingen steder å gjemme seg. Belønningen blir desto større når det fungerer. Kombinasjonen av Dpa preamp og Ncore forsterkeren låt så rent og avslappet at det var en fryd.Eneste negative med høytalerne er egentlig den "butt pluggen" midt i bass elementet. Medfører WAF reduksjon:mad: .

    Dette var klasse lyd faktisk. GRATULERER:rolleyes:. :rolleyes:

    Setter in bildet av vinner komboen på forsterkersiden. Beklager at det ligger på siden. Får ikke snudd det.

    Takk for morsom opplevelse og hyggelig samvær HC og TrompetN. Så HC må du gi en ekstra takk fra meg til din flotte kone for en deilig middag.

    AB493BDE-7E42-41D5-9943-392967DB2CAE.jpg


    Edit: Etter brukerstøtte fra TrompetN er nå bildet rett vei.
     
    Sist redigert:

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Det skjer spennende ting på Biri tydeligvis. Gratulerer med nye høyttalere, HC!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    16.624
    Sted
    Langesund
    Rart hva man venner seg til. Synes selv pluggen var gyselig og hadde ikke tilbudet om svart vært til stede hadde det kanskje ikke blitt noe av kjøpet.
    Nå synes jeg de er fine:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Og den er vel heller ikke bare til pynt?
    Det heter vel fase plugg, og har vel en misjon.
    ...på hvilken måte? Ikke i bassen vil jeg tro, men litt lenger opp i mellomtonen kanskje?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.346
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kult med norskdesignet høyttaler.
    Og enda kulere at de bruker elementer av solid kvalitet.
    Sorry Seas, men Acoustic Elegance og 18Sound ligger på hyller høyere opp enn det norske fabrikanter fremskaffer.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nye høyttalere HCS, alltid moro med noe nytt! :)

    Fasepluggen i AE driverne har 2 misjoner og det ene er at den er en del av avkjølingsmekanismen som igjen gjør at driverne takler mer "juice".
    Det andre er som du er inne på Bergfinn, "utvide" frekvensresponsen høyere opp ved å fjerne dustcap'n og heller ha en faseplugg. Denne gjør også at off axis responsen blir litt bedre.

    TD12 har jeg selv benyttet som mellomtone driver og også testet dem langt opp i frekvens, med svært godt resultat.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.712
    Antall liker
    70.300
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt å høre at du har lyktes så godt, HC!
    Skjønner godt at den pidestallen din egnet seg bedre til de gamle høyttalerne enn de nye «småtassene» :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har jeg kommet hjem etter nok et besøk i Biris desidert største ekornbule oppe i garasjehemsen hos han HCS. Diffusorene (les hyllene fulle av CD-er) vokser så raskt at det ved neste besøk ikke lenger er plass til stereoanlegget.:D

    Planen for dagen var litt diffus, men de store linjene var at Final og jeg skulle sjekke ut et nytt høyttalerpar. Når mannen som har norgesrekord i antall eide brukte høyttalere plutselig kjøper et nytt par høyttalere tilsynelatende som lyn fra klar himmel skjerpes nysjerrigheten. De to gangene jeg har vært innom tidligere har det stått noen svære beist av noen Hørninger der som jeg lærte meg å like spillestilen til, men som man aldri følte man fikk helt taket på.

    Når vi avtalte dette besøket hadde jeg ikke hørt om Ø-audio før, men siden den gang har det vært messe i Horten og nysjerrigheten steg enda noen hakk.

    Seansen startet med Weather report så høyt at det kunne høres både helt til Hamar og Lillehammer. Viktig å sette standarden.

    For å være klinkende seriøs så har jeg aldri hørt bedre lyd på garasjehemsen før. Dette var høyttalere med stor H. Nesten litt uforskammet at det går an å lage sånn lyd av en toveis høyttaler som på ingen måte setter et stort fotavtrykk i gulvet. Det lød løssluppent, detaljert, homogent, dynamisk med en svær bass. Legger man til de små subene som jeg allerede har vært veldig svak for, så var dette rett og slett bare kjempegøy. Ny referanse på orgelmidbasspiper for min del rett og slett.

    I dag var noe av elektronikken som skal brukes på "Hi-Fi sykehuset" så vi avgjorde at vi utsetter "jobbing" til alt er på plass, men dette kommer til å bli dritbra.

    Synes det er på plass med et stort GRATULERER med nye høyttalere!

    Hils din kjære å takke for nydelig middag!

    Tusen takk for godt selskap og trygg og god kjøring til Final! :)

    Tusen takk til verten som alltid varter opp med entusiasme, sjeldne og spennende komponenter og full oversikt over hva som rører seg i Hi-Fi miljøet.
    Vis vedlegget 511778


    Vis vedlegget 511779
    Ekornet takker så ydmykt... :). Når du mener en ting så lytter jeg Atle. Du har mye klokt å si ifht levd liv som musiker. Vi snakket litt om digital klipping. Det viser seg at det ene røret på dac ikke var helt friskt. Fikk byttet ut det , og det hjalp. De små ting. Jeg føler jeg har en vei å gå ifht endel ting, men allerede nå sitter det unormalt bra vil jeg si. Og så kan en jo alltid gjemme seg bak, for min del, at en er litt blond.. :)


    hcs7.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis HC!
    Har fulgt for dårlig med i det siste, digga de i horten og tipper det låter helt knall!
    Hyggelig og treffe på deg i helga som var, snart en fjøstur igjen håper jeg ??????
    Ble alt for lite tid med deg i Horten Aleks. Sånn er det bare enkelte ganger. Skal du til Munchen neste år ? Kanskje det blir en fjøstur snart, må gjerne bli i vinter for min del. Resten av året er tight som et lortefall i motvind :). Og takk, det låter slett ikke ille skal sies. Disse høyttalerne er siviliserte, men kan rocke gledestårene frem i en.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt forsinket ankom TrompetN og jeg Biri. Etter gjennomført godkjenningsprosedyre hos husets imponerende firbente og en matbit bar det opp i Mancaven. Ø høyttalerne hørte jeg på Horten messen lørdag. Der var bassen litt løs. Høyttalernes arbeidsbetingelser inne i en krok var heller ikke spesielt gode.

    Slik er det ikke hos HC, her får høyttalere skikkelige rom rundt seg. Etter noen tekniske innkjøringsproblemer innledningsvis med påfølgende prøving og feiling, som HC indikerer ovenfor, satt lyden skikkelig i Mancaven. Dynamikk, frigjorthet og en sammenheng i lydbildet jeg ikke trodde høyttalerne hadde i seg. Bassen var dyp, tight og rask. Mellomtonen låt rikt og nyansert. Det låt "Live" og samtidig så fint at "må ha følelsen" ble vekket.

    Når høyttalere har slike avslørende egenskaper, så blir de både et vindu inn i musikken og et vindu tilbake i kjeden. Det blir ingen steder å gjemme seg. Belønningen blir desto større når det fungerer. Kombinasjonen av Dpa preamp og Ncore forsterkeren låt så rent og avslappet at det var en fryd.Eneste negative med høytalerne er egentlig den "butt pluggen" midt i bass elementet. Medfører WAF reduksjon:mad: .

    Dette var klasse lyd faktisk. GRATULERER:rolleyes:. :rolleyes:

    Setter in bildet av vinner komboen på forsterkersiden. Beklager at det ligger på siden. Får ikke snudd det.

    Takk for morsom opplevelse og hyggelig samvær HC og TrompetN. Så HC må du gi en ekstra takk fra meg til din flotte kone for en deilig middag.

    Vis vedlegget 511839

    Edit: Etter brukerstøtte fra TrompetN er nå bildet rett vei.
    Takk for gode ord Final. Det å ha ører som hører i tillegg til sin egne, er uvurderlig. Og vi søker ulike knagger å henge preferansene på. Ble litt paff av at rør preen klinte til og lot ncore skinne ...Ikke noe mudring og rør grums, bare rett på med musikk. Nesten så jeg fikk lyst på en slik amp selv, om de er å få tak i med kabinett og alt ? Kjekt å ha en reserve amp på sommeren, klasse og og store rør er rett og slett waste om sommeren...

    Siden du er den dannede av oss må jeg vel nesten dele et dikt.. ;)

    hcs8.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.337
    Antall liker
    4.601
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg kommet hjem etter nok et besøk i Biris desidert største ekornbule oppe i garasjehemsen hos han HCS. Diffusorene (les hyllene fulle av CD-er) vokser så raskt at det ved neste besøk ikke lenger er plass til stereoanlegget.:D

    Planen for dagen var litt diffus, men de store linjene var at Final og jeg skulle sjekke ut et nytt høyttalerpar. Når mannen som har norgesrekord i antall eide brukte høyttalere plutselig kjøper et nytt par høyttalere tilsynelatende som lyn fra klar himmel skjerpes nysjerrigheten. De to gangene jeg har vært innom tidligere har det stått noen svære beist av noen Hørninger der som jeg lærte meg å like spillestilen til, men som man aldri følte man fikk helt taket på.

    Når vi avtalte dette besøket hadde jeg ikke hørt om Ø-audio før, men siden den gang har det vært messe i Horten og nysjerrigheten steg enda noen hakk.

    Seansen startet med Weather report så høyt at det kunne høres både helt til Hamar og Lillehammer. Viktig å sette standarden.

    For å være klinkende seriøs så har jeg aldri hørt bedre lyd på garasjehemsen før. Dette var høyttalere med stor H. Nesten litt uforskammet at det går an å lage sånn lyd av en toveis høyttaler som på ingen måte setter et stort fotavtrykk i gulvet. Det lød løssluppent, detaljert, homogent, dynamisk med en svær bass. Legger man til de små subene som jeg allerede har vært veldig svak for, så var dette rett og slett bare kjempegøy. Ny referanse på orgelmidbasspiper for min del rett og slett.

    I dag var noe av elektronikken som skal brukes på "Hi-Fi sykehuset" så vi avgjorde at vi utsetter "jobbing" til alt er på plass, men dette kommer til å bli dritbra.

    Synes det er på plass med et stort GRATULERER med nye høyttalere!

    Hils din kjære å takke for nydelig middag!

    Tusen takk for godt selskap og trygg og god kjøring til Final! :)

    Tusen takk til verten som alltid varter opp med entusiasme, sjeldne og spennende komponenter og full oversikt over hva som rører seg i Hi-Fi miljøet.
    Vis vedlegget 511778


    Vis vedlegget 511779
    Ekornet takker så ydmykt... :). Når du mener en ting så lytter jeg Atle. Du har mye klokt å si ifht levd liv som musiker. Vi snakket litt om digital klipping. Det viser seg at det ene røret på dac ikke var helt friskt. Fikk byttet ut det , og det hjalp. De små ting. Jeg føler jeg har en vei å gå ifht endel ting, men allerede nå sitter det unormalt bra vil jeg si. Og så kan en jo alltid gjemme seg bak, for min del, at en er litt blond.. :)


    Vis vedlegget 512048
    Tusen takk. Føler vi har et utfyllende trekløver gående her. :)

    Jeg tenker at drev til dac har potensielle feilkilder så jeg ville nok undersøkt litt der. Å dra ned gainen vil nok bare plastre litt på såret, men om en kort stund vil vel dette aldri være noe tema lenger..... :cool:

    Var rett og slett veldig moro å høre på musikk hos deg nå, så resten vil jo havne i kategorien å få ut potensialet som ligger der?

    Angående Ncore, så har Avshop noen praktiske bokser med NC500 modulen. De har fått en dæsj magisk støv med opampen i input bufferen de har lagt til så de er en smule mindre tørre i toppen enn orginale Hypex synes jeg. Låter veldig bra i mine ører. 400watt. Fin "bruksforsterker" når godsakene må ha en liten pust i bakken.

    https://www.avshop.no/nord-acoustics-nc500mb-hypex-ncore-stereo/cat-p/c1000007/p10523653

    Nord.png
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.021
    Antall liker
    2.118
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med nye flotte høyttalere HCS :)
    Spennende å lese nye kundeomtaler av dette norske produket, som høster lovord!

    Jonas
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Det skjer spennende ting på Biri tydeligvis. Gratulerer med nye høyttalere, HC!
    Takk R :). Hvordan ble slutt resultat av renoveringen av dine høyttalere ? Ble det bra til slutt ?
    Det går seeeeeint med meg. De er nå renset og oljet på nytt, er dessverre ikke kommet lenger enda. Og det vil nok ta litt tid før jeg er i mål ettersom det arbeides når jeg har tid OG lyst. Ikke alltid de to behovene kommer samtidig ;) But no matter, dette er uansett et koseprosjekt og reservehøyttalerne er kommet på plass. Jeg stresser ikke :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Litt forsinket ankom TrompetN og jeg Biri. Etter gjennomført godkjenningsprosedyre hos husets imponerende firbente og en matbit bar det opp i Mancaven. Ø høyttalerne hørte jeg på Horten messen lørdag. Der var bassen litt løs. Høyttalernes arbeidsbetingelser inne i en krok var heller ikke spesielt gode.

    Slik er det ikke hos HC, her får høyttalere skikkelige rom rundt seg. Etter noen tekniske innkjøringsproblemer innledningsvis med påfølgende prøving og feiling, som HC indikerer ovenfor, satt lyden skikkelig i Mancaven. Dynamikk, frigjorthet og en sammenheng i lydbildet jeg ikke trodde høyttalerne hadde i seg. Bassen var dyp, tight og rask. Mellomtonen låt rikt og nyansert. Det låt "Live" og samtidig så fint at "må ha følelsen" ble vekket.

    Når høyttalere har slike avslørende egenskaper, så blir de både et vindu inn i musikken og et vindu tilbake i kjeden. Det blir ingen steder å gjemme seg. Belønningen blir desto større når det fungerer. Kombinasjonen av Dpa preamp og Ncore forsterkeren låt så rent og avslappet at det var en fryd.Eneste negative med høytalerne er egentlig den "butt pluggen" midt i bass elementet. Medfører WAF reduksjon:mad: .

    Dette var klasse lyd faktisk. GRATULERER:rolleyes:. :rolleyes:

    Setter in bildet av vinner komboen på forsterkersiden. Beklager at det ligger på siden. Får ikke snudd det.

    Takk for morsom opplevelse og hyggelig samvær HC og TrompetN. Så HC må du gi en ekstra takk fra meg til din flotte kone for en deilig middag.

    Vis vedlegget 511839

    Edit: Etter brukerstøtte fra TrompetN er nå bildet rett vei.
    Takk for gode ord Final. Det å ha ører som hører i tillegg til sin egne, er uvurderlig. Og vi søker ulike knagger å henge preferansene på. Ble litt paff av at rør preen klinte til og lot ncore skinne ...Ikke noe mudring og rør grums, bare rett på med musikk. Nesten så jeg fikk lyst på en slik amp selv, om de er å få tak i med kabinett og alt ? Kjekt å ha en reserve amp på sommeren, klasse og og store rør er rett og slett waste om sommeren...

    Siden du er den dannede av oss må jeg vel nesten dele et dikt.. ;)

    Vis vedlegget 512051
    Takker så meget for diktet. Kunnskapen om fleinsopp står nok litt tilbake for kunnskapen om rødvin:rolleyes:

    Er Dpa effektrinnet er i samme klasse som preampen, og det er det vel grunn til å tro, så kan du være i mål på forsterkersiden.

    Nord Accoustics ampene TrompetN linker til er en rimelig inngang til Ncore. Jeg synes dog EHED varianten ser vesentlig bedre ut. Uansett, det er lærerikt å ha en topp klasse D sak i forsterkerstallen.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn