Tråden utviklet seg fra headshell i tre til "effektiv masse". Det var fint å slå fast at totalmasse ikke er det samme som effektiv masse; og at det er effektiv masse som brukes til å vurdere armens masse opp mot PUens stivhet (compliance). Det var egentlig derfor denne diskusjonen utviklet seg, når det ble sagt at en Isokinetik-armen hadde en masse på nesten 25g og ville i så måte være for tung til en PU som 2M Black. Når den faktisk har en effektiv masse på 13,48 g, og både Isokinetik SM750 og Jelco-baserte armer vil passe godt til 2M Black. Noe som også fremgår av andre forum som bruker denne kombinasjonen.
Så jeg synes tråden utviklet seg fint, med mange fine beskrivelser
Sånn skal forum være!
For å oppsummere litt:
- Total arm masse: vekten i gram på armrør, headshell med skruer.
- Effektiv masse: armens bevegelige masse inkl. headshell. Beregnet ut fra hvor vekt er plassert på armen ift pivot-punktet.
- Total effektiv masse: som over, men inklusive PU med en beregnet vekt på 6,5 gram for PU.
- Ortofon: oppgir effektiv masse uten headshell, så da må man legge på vekten av headshellet for å få effektiv masse.
Og det er altså Effektiv masse som skal brukes til å beregne om armen passer til PUens compliance.
Hei.
Nå får du roe deg ned litt. Det at jeg - og sikkert mange med meg - (så langt) ikke har giddet å gå in i lange diskusjoner på noe
såpass obskurt som en tonearms effektive masse, betyr ikke nødvendigvis at vi er enige med deg. Jeg er i hvert fall ikke det.
Det er
ingen andre enn deg som har snakket om noe annet enn effektiv masse på tonearmer. Totalvekten som du har introdusert
i diskusjonen - og tillagt andre å ha meninger om - er helt uvesentlig i denne - og enhver annen - sammenheng. Den eneste total-
vekten jeg noensinne har interessert meg for er vekten av hele armen (inkludert lager, base og hele sulamitten) for å vurdere om
den passer på et flytende oppheng (f. Ex. Dynavector DV-505 armen som med sine 1,2 kg passet veldig dårlig på Linn Sondeks myke
flytende oppheng
).
Effektiv masse er en verdi konstruert for å benytte i beregning av den harmoniske resonansfrekvensen (armresonansen) i en resonans-
kretsløp. Se her for (veldig mye) mer informasjon:
Harmonic oscillator - Wikipedia, the free encyclopedia
Resonanskretsen består av en
liten del (bestående av stift og cantilever) - forbundet med en
stor del (bestående av resten av pickupen,
shellet, skruene, armrøret, bakstubben og motvektsloddet) - med en
fjær (pickupens oppheng med compliance som angir dens stivhet).
Begrepet effektiv masse beskriver dem massen som fjæra "ser" - og agerer mot. Formelen for resonansfrekvensen er:
f = 1000 : (2 x π x √ M x C) or f = 159,1543 : (√ M x C)
where:
f - Cartridge resonance frequency in Hz
π - 3.14159265359...
C - Cartridge compliance lateral in µm/mN
M - Total tonearm system mass which is a sum of:
Mass of cartridge, Mass of headshell and screws and
Effective mass of tone arm (all values in gram).
Sakset fra Ortofons hjemmeside:
Ortofon - Cartridge & tonearm resonance frequency
(En liten distraksjon; grunnen til at Ortofon oppgir bevegelig masse uten headshell heter SPU, en pickup som leveres med integrert headshell).
Dessverre blir det hele komplisert av at den store delen - den effektive massen - er hengslet i armlageret. Dette betyr at de enkelte delenes
masse defineres av avstanden til lagringspunktet. Fordelingen av massen i en Jelcoarm vil se omtrent slik ut (underdrevet):
Pickupen, skruer og shellet er langt fra lageret og deres vekt kan settes direkte inn i formelen / kalkulatoren. Se kalkulatoren her:
Resonance Frequency
Resten av armen bidrar i større eller mindre grad. Bakstussen er relativt lett og plassert nærmere lagringspunktet så den vil bare marginalt
tilføre (litt) masse. Motvektsloddet har riktignok stor masse (85 gram (?)), men kort avstand til lagringspunktet, så den bare marginalt tilfører
(noe) effektiv masse. At avstand er viktigere enn massen, kommer tydelig fram i tabellen du la med der man ser at et tyngre motvektslodd
(170 gram) helt riktig reduserer effektiv masse - siden det kan monteres nærmere lageret.
Men når vi kommer til selve armrøret begynner det hele å bli litt rart i Jelcotabellen. Det som er ganske unikt med Jelcos angivelse av effektiv
masse er at de klarer å få de lange armene til å bli lettere enn de korte armene. Det er de helt alene om, se bare på SMEs armer til sammen-
ligning:
SME - Series 300 Et lengre armrør (med homogen veggtykkelse) vil både ha større masse (m) og tyngdepunktet vil ha lenger avstand
til lageret, noe som gjør at en lenger arm MÅ ha større effektiv masse enn en kortere (til tross for at man deler på en lenger totalarm L²).
For å beregne effektiv masse helt nøyaktig er man avhengig av å ha armen i deler - veie delene for å finne deres masse (m) - gange med
avstanden (r - radien) (i annen potens) fra hver enkelt dels tyngdepunkt til lageret, delt på totallengden av armen(L) (i annen potens) og
til slutt summere alle delene:
M = m x r² / L² + m x r² / L² + + + osv. (For å gjøre beregningene har jeg gjort noen kalkulerte gjettninger
på massen på armrør (jeg vet hva et 10 mm rør veier sånn ca, men har ikke godstykkelsen) og bakstuss (ren lotto). Bajonettfatningen
på armrøret vil også bidra noe +).
For 9 tommeren (SA-750D) blir da bevegelig masse slik:
- Shellet veier 12,0 gram som gir oss:
________________________M = m x r² / L² = 12 x 229² / 229² =
12,0 gram
- Motvektsloddet veier 129 gram som gir oss:
__________________M = m x r² / L² = 129 x 40² / 229² =
2,2 gram
- Bakstussen veier 20 gram (gjettet) som gir oss:
_______________M = m x r² / L² = 20 x 31² / 229² =
0,4 gram
-
Armrøret på en 9 tommer veier 40 gram (gjettet) som gir oss:____M = m x r² / L² = 40 x 80² / 229² = 4,9 gram
- M total
___________________________________________________________________________= 19,5 gram
For 10 tommeren (SA-750E) blir da bevegelig masse slik:
________________________M = m x r² / L² = 12 x 229² / 240² =
12,0 gram
- Motvektsloddet veier 157 gram som gir oss:
__________________M = m x r² / L² = 157 x 40² / 240² =
4,4 gram
_______________M = m x r² / L² = 20 x 31² / 240² =
0,3 gram
-
Armrøret på en 10 tommer veier 60 gram (gjettet) som gir oss:___M = m x r² / L² = 60 x 80² / 240² = 6,7 gram
- M total
___________________________________________________________________________= 23,4 gram
For 12 tommeren (SA-750L) blir da bevegelig masse slik:
_________________________M = m x r² / L² = 12 x 305² / 305² =
12,0 gram
- Motvektsloddet veier 160 gram som gir oss:
___________________M = m x r² / L² = 160 x 40² / 305² =
4,4 gram
________________M = m x r² / L² = 20 x 31² / 305² =
0,2 gram
-
Armrøret på en 12 tommer veier 80 gram (gjettet) som gir oss: ___M = m x r² / L² = 80 x 110² / 305² = 10,4 gram
- M total
____________________________________________________________________________= 27,0 gram
Høres det kjent ut? Jeg må ha gjettet ganske godt på massen av armrør og bakstuss.
Derfor er jeg overbevist om at tallene i Jelcotabellen er feil. Ikke at dette har stor betydning. Enten en SA-750D veier 13,5 gram eller 20,0 gram
(eller et sted i mellom) vil den kunne betegnes som en medium tung arm (10 – 25 gram) og vil fungere med medium – og stive pickuper. Forskjellen
i bevegelig masse vil bare endre resonansfrekvensen (ned) med et drøyt Hz. Men er du allerede lavt som med din 2M Black ønsker man ikke dette.
Jeg fraråder derfor bruk av tyngre shell og opprettholder min anbefaling om å bruke det lettere Technics shellet. Fra et rent teoretisk ståsted!
Lydmessig - vet a faen
mvh
Gunnar Brekke
EDIT: Fant nøyaktig vekt på motvektsloddene så jeg omkalkulerte og la til 10 tommeren.