@Gunnar_Brekke Har du et godt forlag på en 12" som er lettere og kunne passe til en edruelig pris? Andre kan komme med forslag også, men det er kanskje litt OT.
Er det ikke denne pickupen vi snakker om?Hei.
Den matchingen kan ved første blikk se ut som en noe uheldig kombinasjon.
ZYX 4D Ultimate X har oppgitt en (diagonal) compliance på rundt 14 µm/mN.
Gitt at dette er en japansk pickup, er dette oppgitt ved 100 Hz. Det vil si at vi må gange
compliancen med en faktor på 1,5-2,0 - for å finne den dynamiske compliansen ved 10 Hz.
Da ender vi opp med en dynamisk compliance - ved 10 Hz - på mellom 21 og 28 µm/mN .
La oss gå for en mellomverdi på 25 µm/mN. DET - er en ganske myk (MC-) pickup!
Jelco SA-750L har etter mine beregninger en effektiv masse på rundt 27 gram. Med
HS-30 headshellet blir den effektive massen lik (27 - 12 + 17 = ) 32 gram. DET - er en
tung tonearm!
Legger vi til pickup (4,1 - 6,8 - 8,0 gram - Unngå alle "lodd") og skruer (0,5 gram) ender
vi opp på en total effektiv masse på kombinasjonen lik 36,6 gram!
Gitt disse verdiene, ender vi opp med en resonansfrekvens på kombinasjonen, helt nede
på lave 5,3 Hz. Ikke spesielt gunstig, da målet er 10 Hz.
Jeg ville i stedet benyttet Tecknics "discoshellet" på 7,5 gram - og dermed redusert den
effektive massen på armen (fra 32 gram) til 22,5 gram - og den effektive massen på
kombinasjonen (fra 36,6 gram) til 27,1 gram. Det hever resonansfrekvensen (fra 5,3 Hz)
til en noe bedre verdi på 6,1 Hz. Ikke ideelt, men en noe bedre kombinasjon rent teoretisk...
Om dette er hørbart, vet jeg ikke.
Bruker du den originale (røde) kablen? Den kan meget vel være årsaken til det du beskriver.
Prøv en bedre kabel - som Kimber TAK - i stedet... DET - vil være hørbart!
Det er vel ikke alle japanske produsenter som fremdeles oppgir ettergivenheten ved 100Hz? At dette er en LOMC tyder vel heller på at 14µm/mN ved 10Hz er riktig?Hei.
Den matchingen kan ved første blikk se ut som en noe uheldig kombinasjon.
ZYX 4D Ultimate X har oppgitt en (diagonal) compliance på rundt 14 µm/mN.
Gitt at dette er en japansk pickup, er dette oppgitt ved 100 Hz. Det vil si at vi må gange
compliancen med en faktor på 1,5-2,0 - for å finne den dynamiske compliansen ved 10 Hz.
Da ender vi opp med en dynamisk compliance - ved 10 Hz - på mellom 21 og 28 µm/mN .
La oss gå for en mellomverdi på 25 µm/mN. DET - er en ganske myk (MC-) pickup!
Jelco SA-750L har etter mine beregninger en effektiv masse på rundt 27 gram. Med
HS-30 headshellet blir den effektive massen lik (27 - 12 + 17 = ) 32 gram. DET - er en
tung tonearm!
Legger vi til pickup (4,1 - 6,8 - 8,0 gram - Unngå alle "lodd") og skruer (0,5 gram) ender
vi opp på en total effektiv masse på kombinasjonen lik 36,6 gram!
Gitt disse verdiene, ender vi opp med en resonansfrekvens på kombinasjonen, helt nede
på lave 5,3 Hz. Ikke spesielt gunstig, da målet er 10 Hz.
Jeg ville i stedet benyttet Tecknics "discoshellet" på 7,5 gram - og dermed redusert den
effektive massen på armen (fra 32 gram) til 22,5 gram - og den effektive massen på
kombinasjonen (fra 36,6 gram) til 27,1 gram. Det hever resonansfrekvensen (fra 5,3 Hz)
til en noe bedre verdi på 6,1 Hz. Ikke ideelt, men en noe bedre kombinasjon rent teoretisk...
Om dette er hørbart, vet jeg ikke.
Bruker du den originale (røde) kablen? Den kan meget vel være årsaken til det du beskriver.
Prøv en bedre kabel - som Kimber TAK - i stedet... DET - vil være hørbart!
Hr. Brekke har vel sagt ved flere anledninger at den dreper dynamikk og/eller detaljer, eller noe i den retning. Jeg har imidlertid sett andre, presumptivt erfarne, vinylentusiaster si at Jelco-kabelen er veldig god. Ikke vet jeg, da jeg lot være å ta med en slik da jeg kjøpte en Jelco fordi den var både for lang og for schtøgg.
Helt flott. Men jeg har ikke sammenliknet med noe annet på samme arm/spiller/RIAA-trinn.Hvordan synes du selv at den fungerer?
Poenget er at om det er den aktuelle pickupen jeg linket til og compliancen er dynamisk så skal man ikke foreta en omregning med faktor 1,5-2,0 som Gunnar Brekke har gjort. Han svarer godt og generelt, men faren er at de mindre erfarne kun leser konklusjonen på regnestykket og ikke gjør KS av faktorene som er puttet inn i regnestykket.Den er riktig pu ja. Hva menes med at compliancen er dynamisk?
Enig med deg om at Jelco lager utmerkede armer. Men, tror du virkelig Jelco selv lager disse kablene?Mye som forventet da. Jeg synes det var litt rart at Jelco, som lager glimrende armer, ikke skulle vite hvordan man lager en ok kabel.
Mener å huske at Rudi også ga den et godt betyg.
Sliter litt der. Dessverre. Lange armer blir automatisk tunge. Selvfølgelig lar det seg gjøre å lage lette 12" armer, men@Gunnar_Brekke Har du et godt forlag på en 12" som er lettere og kunne passe til en edruelig pris?
Andre kan komme med forslag også, men det er kanskje litt OT.
Er du sikker på at ikke ZYX' ettergivenhet er oppgitt ved 10Hz (det virker mer logisk at en LOMC skal ha dynamisk ettergivenhet på 14 enn 25 um/mN) og at den passer ganske utmerket?Sliter litt der. Dessverre. Lange armer blir automatisk tunge. Selvfølgelig lar det seg gjøre å lage lette 12" armer, men
disse vil i de fleste tilfellene bli for "veike". Liksom kongens bue. En Wilson Benech konisk karbonfiberarm på 12" hadde
sikkert vært kult, men billig hadde den helt sikkert ikke blitt. Det er veldig synd at Jelco (og SME) legger inn årene...
For deg hadde det helt sikkert lønt seg å benytte seg av en stivere pickup i Jelcoarmen, og heller benyttet seg av
ZYXen i en kortere (og lettere) tonearm...
Din kombo er noe mer "innafor" enn Sevalds.Da jeg kjøpte min technics 1200 g var det fremst for at det ble opplyst om at magnesiumsarmen, og spiller for øvrig passet for " dyrere pickuper".
Anskaffet cadenza black og ortofon LH 9000, uten å sjekke compliance, arm, masse, osv. Kanskje et lettere headshell hadde gitt bedre lyd?
Vel, det er vel bare å prøve, lytte, og så vurdere.![]()
Det vet jeg selvfølgelig ikke, all den tid ZYX ikke oppgir ved hvilke frekvens compliancen er oppgitt.Er du sikker på at ikke ZYX' ettergivenhet er oppgitt ved 10Hz (det virker mer logisk at en LOMC skal ha dynamisk ettergivenhet på 14 enn 25 um/mN)
og at den passer ganske utmerket?
Resonansfrekvensen totalt vil vel være et mindre problem, da LH900 shellet, i følge ortofon skal være resonansfritt.Din kombo er noe mer "innafor" enn Sevalds.
Cadenza Black har en compliance på 16 mikrometer/milliNewton - oppgitt dynamisk - ved 10 Hz.
Denne verdien kan du sette rett in i kalkulatoren: http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html
Technicsarmen har en effektiv masse på 12 gram. Legger vi til pickupen (10,7 gram) og et par skruer
(0,5 gram) ender vi opp på 23,2 gram. Resonansfrekvensen - med originalshellet fra Technics - bli 8,26 Hz.
Bytter du originalshellet med LH-9000 shellet, økes armens effektive masse til 21,3 gram (12,0-7,5+16,8 =).
Legger vi igjen til pickupen (10,7 gram) og et par skruer (0,5 gram) ender vi opp på 32,5 gram. Det gir en
resonansfrekvens på 6,98 Hz. Med andre ord et dårligere resultat rent teoretisk.
Det greieste er antagelig å bruke originalshellet og heller spare LH-9000 shellet til bruk sammen med
skikkelig stive pickuper - som Denon DL-103/R osv...
Jaha. Da blir det å velge mellom standardshellet, og det sannsynligvis meget bedre resonansfrie LH 900 shellet. Kanskje best å prøve, og la øra avgjøre.En evt. ekstra resonnans fra headshellet er noe annet enn egenresonnansen til cantileveren. Den kommer i tilfelle i tillegg og ved en annen, eller andre, frekvenser.
Jeg stiller meg svært tvilende til at den hørbare forskjellen mellom to fornuftig designede headshell som skyldes noe annet enn masse/ettergivenhet i det hele tatt er eksisterende.Jaha. Da blir det å velge mellom standardshellet, og det sannsynligvis meget bedre resonansfrie LH 900 shellet. Kanskje best å prøve, og la øra avgjøre.
Takk for innspill.![]()
Nei, det er dumt at det ikke er noen omforent standard måte å spesifisere dette på. ...Eller rettere sagt at den ikke brukes.Det vet jeg selvfølgelig ikke, all den tid ZYX ikke oppgir ved hvilke frekvens compliancen er oppgitt.
Men gitt at ZYX er en japansk produsent, virker det ikke usannsynlig.
Når det gjelder logikken, så finnes det faktisk LO MC-pickuper med høy compliance, som Denon
DL-301, det meste av pickupene fra van den Hul og ikke minst den supermyke Denon DL-1000A...
Vel, jo mer armen demper resonanser jo mindre vil vel en uheldig match ha å si. Tror ikke det er noe å bekymre seg for at nålefanen svekkes. Den er designet for å vibrere/svinge. Til syvende og sist så er det bra hvis det lyder bra.Om effektiv masse; tonearm, pickup og headshell, i forhold til pickupens ettergivenhet havner i en ugunstig konstellasjon, er det mulig å kompensere for dette med å justere nåletrykket mot det minste eller eventuelt høyeste anbefalte stifttrykk?
I mitt tilfelle oppgis magnesiumsarmen tiil å ha bedre egenskaper med å motvirke resonser i forhold til f.eks aluminiumsarmen på 1210 modellen. Tenker også på et "worst case senario", at man kommer så galt avsted at nålefanen svekkes og pickupens levetid påvirkes.
Cadenza Black angir et stifttrykk på 2,0 til 2,5 g, og anbefalt 2,3 gram. Har satt trykket til 2,3 g.