Heart Beat oppgradering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Nytt skjema.

Mangler nå bare noen få spenninger og verdier. Skulle gjerne hatt B+ og B+2 spenningene, samt HV (ac) spenning på trafo, i tillegg til verdi på bias potmeter, samt da verdi på glødemotstanden når denne er fastsatt.

- slarssen.

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.229
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Lydmessig så savner eg fortsatt litt varme.(tenker egentilg på gamle opptak,med litt tynn lyd i utgpunktet)
    Ift før så er lydbilde kjøligere på akkurat slike plater.

Grunnen til dette er kanskje det faktum at det no er mindre bass fra spendorene enn før(reinere lyd no)og siden bassen i spendorene deles såpass høgt som 600hz,så blir det litt mindre kjøtt på beinet enn før, som merkes på somme eldre opptak.

Tipper at hos deg Leif med et såpass heftig bassareal i ryggen,så er det sikkert et ikkjetema om du putter gamle opptak med otis redding ol.

Men rett skal vere rett,dette er fåtall plater,og andre plater er musikken på det beste "i rommet" på ein heilt spesiell måte.
    Absolutt ingen lyd direkte fra høgt/sub,og vokalen kjem heilt til salongbordet,med lukkede øyne er det akkurat som eg set med headphone på skallen, og blir sugd inn i musikken,rett og slett heilt rått.(Det har jo vert litt slik før også,men absolutt ikkje i samme grad.)

Har trossallt kun spillt 10-15t,og gløden skal opp 0,4v,og nye utg rør kjøpes,så ting kan vel fortsatt endre seg.

Mvh.
    Hm, dette høres lovende ut, ingen vei utenom på sikt.

Håvard

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Veldig flott og interesant tråd dette! :)
    Imponert over hjelpsomheten og kunnskapen til mange av de i DIY trådene generelt,og imponerende at du fekk til dette på første forsøk samlanes ! DIY er moro ,og nå kan du fortsette med fintuning av lyden viss du ønsker det,ingen deler er perfekt,for eksempel kan du vurdere en annen motstand inn på gitter 6C45 viss du savner varme,for eksempel Allen Bradley 2W eller noe lignende.Koster ikke allverden å bestille opp litt forskjellige deler av de få som står i kretsen,teste ut forskjelene på endel gode motstander og katodekondiser.
    Men uansett bør du gi ting en god del mer innspilling før du drar noen konklusjoner ;)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker for hyggelige ord Rune.

Og takk for tips til motstander og kondis på cathoden.

Allen Bradley er notert,og som du er inne på skal det prøves filmkondis på cathoden driverrør.

Mvh.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Det er også mulig å endre lydklangen endel med å legge på en motstand parallelt med sekunderen på IT. Dette blir i praksis å endre lasten til driveren og vil derfor endre mengden forvregning ut av driver. Mellom 3k og 22k burde det være mye som skjer.

- Slarssen

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Slarssen skrev:
    Det er også mulig å endre lydklangen endel med å legge på en motstand parallelt med sekunderen på IT. Dette blir i praksis å endre lasten til driveren og vil derfor endre mengden forvregning ut av driver. Mellom 3k og 22k burde det være mye som skjer.

- Slarssen
    Takker for tips slarssen.
    Er det den som går til pinne 3,300b rør,og den som er tilkoblet anode drivver?
    Kan isåfall kobles direkte på sokler?

Har motstander i ca den verdi,men vil 3k vrenge mest og 22k minst?

Mvh.

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Det vil bli mellom pinne 3 på 300B, og 'VBias' at en slik motstand skal monteres, så nei, ikke helt direkte på sokkel.

Lavere verdi på motstand vil gi mere forvregning. Ofte opplever en en mer 'varmere' lyd med lav verdi, men for lav vil samtidig gi et subjektivt mer 'lukket' lydbilde etter mine erfaringer. Men dette vil variere selvfølgelig. Slik jeg opplever lydbeskrivelsene dine, så vil jeg tro at du har god margin på effektbruken av 300B, altså at utgangstrinnet ikke forvrenger spesielt mye slik du spiller. Da kan det hende at det meste av lydkarakteristikken du hører kommer fra drivertrinnet, og dermed vil du kunne tune karakteristikken lett med en slik motstand.

- slarssen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Slarssen skrev:

- Slarssen
    dette er som å ha sukker i moteren! :-[
    skal han justere flavour skal han konse på caddock i 300B glød
    type katode - eller gittermotstand
    mvh
    Leif

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Heheheh, tenkte meg at dette ikke falt i smak hos purist-Leif :)

Var bare et tips. Det er ikke noe galt i å tune lyden hvis han ikke er fornøyd og savner noe. Det er i praksis det samme som dere gjør med katodemotstanden. Tuner lyden til hans preferanser, altså.

- tipse-larssen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ved å endre motstand legger jeg ikke bevisst inn forvrengning og endrer arbeids forholdet mellom driver og 300B
    men gjør hva dere vil
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    forresten
    snakket med MADMAN nettopp, og han reagerer på den meget simple likerettingen og glattingen av bias, som tross alt i denne kretsen vil påvirke lyden
    synspunkter på forbedringer?
    Slarssen eller noen?
    mvh
    Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    300B trekker ikke strøm inn på grid før den overstyres. Noe den ikke tåler mye av.
    Så den eneste strømmen som tappes av grid-spenningen ( normalt ) er den gjennom potmetret og 12K motstanden.
    En lavstøy likeretterdiode vil selvfølgelig være å foretrekke. Jeg bruker som regel HER108 (UF4007) fra Elfa.
    En kan sette inn en choke ( 10 - 20 H ) for å fjerne evt. støy fra likeretteren, men strømmen i koplingen er vel liten.
    Verdien på bias potmetret er ikke oppgitt, så strømmen blir vanskelig å beregne.
    Å øke verdien på kondensatorene er neppe nødvendig så lenge det ikke gir brum.
    Økes verdien og stømmen vil strøm-peaken øke og gi mer støy, noe ikke mange tenker på.
    Har diskutert dette med Brynjar ( Motron ) der likeretterrør blir utsatt for tortur med alt for store ladelytter.
    Dioder tar normalt ikke skade av peak-strømmer, men likeretterrør har sin begrensing. GZ34 er blandt de bedre.
    Kvaliteten på kondensatorene til bias kretsløpet er viktig da disse "jorder" ( vekselstrømmessig ) interstage trafoens sekundærside. I alle fall såvidt jeg ser. VH. Bernt

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    til sammenlikning har jeg EZ81- LC-LC med Solen: L- 2x100µF - L - 1x100µF
    mvh
    Leif

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    BerntJ skrev:
    300B trekker ikke strøm inn på grid før den overstyres. Noe den ikke tåler mye av.
    Så den eneste strømmen som tappes av grid-spenningen ( normalt ) er den gjennom potmetret og 12K motstanden.
    En lavstøy likeretterdiode vil selvfølgelig være å foretrekke. Jeg bruker som regel HER108 (UF4007) fra Elfa.
    En kan sette inn en choke ( 10 - 20 H ) for å fjerne evt. støy fra likeretteren, men strømmen i koplingen er vel liten.
    Verdien på bias potmetret er ikke oppgitt, så strømmen blir vanskelig å beregne.
    Å øke verdien på kondensatorene er neppe nødvendig så lenge det ikke gir brum.
    Økes verdien og stømmen vil strøm-peaken øke og gi mer støy, noe ikke mange tenker på.
    Har diskutert dette med Brynjar ( Motron ) der likeretterrør blir utsatt for tortur med alt for store ladelytter.
    Dioder tar normalt ikke skade av peak-strømmer, men likeretterrør har sin begrensing. GZ34 er blandt de bedre.
    Kvaliteten på kondensatorene til bias kretsløpet er viktig da disse "jorder" ( vekselstrømmessig ) interstage trafoens sekundærside. I alle fall såvidt jeg ser. VH. Bernt
    Jeg bruker obbligato 47uf på likerettern,fikk tips fra Acoustic dimension å prøve med 30uf for å avlaste 5u4røret.
    Har tenkt på å kjøpe continental 30uf/625v i håp om å unngå støy.

Dei to andre kondisene er Sun audio 47uf/500v,det blir vel dei til biaskretsløpet det da?
    Takker for tips.

Mvh.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har nettop montert inn keramisk motstand (eltek 10w,blå kropp)i serie med caddock.
    Gløden er nå 4,9v

Pinne 2,300b:395v
    Anode driver: 195v
    Cathode:2,75v

Bruker 15,8k på b+ til 47uf kondis fra choke i denne blokka.

Så gjenstår det kun å spille musikk:)

Mvh.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    på høy tid! ;D
    god fornøyelse!
    glødechokene sitter trygt!
    mvh
    Leif

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    LMC skrev:
    forresten
    snakket med MADMAN nettopp, og han reagerer på den meget simple likerettingen og glattingen av bias, som tross alt i denne kretsen vil påvirke lyden
    synspunkter på forbedringer?
    Slarssen eller noen?
    mvh
    Leif
    Fordi bias tappes fra samme vikling som B+ så er det bare halvbølge som er mulig, slik jeg har skjønt det. Men ellers er Bernts tips om en lav-støy diode sikkert å foretrekke. En slik Sic diode er kanskje et tips.
    Det er mulig å legge inn et CRC - filter på bias strømmen uten å øke verdien på første kondensator til høyere enn de 100uF som står der nå og så ha en større kondis etter "R" i filteret, men man oppnår ikke så mye filtrering uten høy verdi på resistoren og det senker maks biasspenning. Det blir jo litt som å kaste barnet ut med badevannet om man er riktig uheldig :).

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har dette noe med dioden jeg tok bilde av Leif ,å gjøre?

Mvh.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja
    bare lurte på om det kom noen forbedringsforslag på bias-kretsen
    mvh
    Leif

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.304
    Sted
    '
    LMC skrev:
    bare lurte på om det kom noen forbedringsforslag på bias-kretsen
    Om halvbølge likeretting og 2 x 100uF gir god nok filtrering er det fullt mulig å regne på. Hvis vi antar at potmeteret er på 10k, som er en fornuftig verdi for å gi korrekt bias-spenning, gir dette omtrent 2-3mV ripple for Vbias. I forhold til maks utslag (67V i følge skjemaet) gir dette et signal/støyforhold på log10(3E-3/67)*20, eller 87dB ref full utstyring.
    Ripple over høyttalerklemmene introdusert fra biasnettverket blir da i området:
    Vripple x µ x (Ra/(Ra+rp) x Sqrt(Zsec/Zpry) eller ca 400µV, litt avhengig av omsetningsforholdet i utgangstrafoen.
    400µV tilsvarer 20nW (nanowatt) i en 8 ohms høyttaler, og selv med en effektivitet på 100dB/W/m utgjør dette kanskje 20dB støy i lytteposisjon, en verdi som i praksis ligger under støygulvet i et normalt rom.

Uten å ha regnet nøye på det tror jeg B+ gir en større andel ripple enn bias-nettverket.

Jan E Veiset

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei kan jeg spørre hva maks ripple på glød bør ligge på før det gjør noen "skade". Er litt blank på området :)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.304
    Sted
    '
    Jeg tror ikke det kan gis en grenseverdi for dette, det kommer an på så mange ting.
    Et enkelt svar er minst mulig ripple, men likevel er det noen som foretrekker 100% ripple altså AC-gløding. I en perfekt verden er det mulig å utballansere filament-ripple slik at AC-gløding burde fungere like støyfritt som DC-gløding, men slik er det ikke i praksis.
    Jo mindre ripple på glødespenningen jo mindre sjanse for å introdusere brum.

Jan E Veiset

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei igjen
    i jakten på litt varmere lyd, har Samlanes fått mange "interessante" forslag.
    et av de han prøvde, med tilsynelatende god effekt, var å ta bort og spille uten kondensator på katoden til 6s45
    dette falt i smak med varmere og mere tilgivende lyd
    mistenkte at noe merkelig skjedde, og fyrte avgårde en mail til Gary på BP.
    han svarer at gainet faller en del, og at dette røret oppfører seg merkelig uten katodekondensator, omtrent likt, som når jeg prøvde med batteribias, noe som er godt likt i DIY miljøet over hele verden.
    effekten av denne mod´n er imidlertid høyst diskutabel, fordi man innfører en heftig båndbredde-begrensning, og som eksempel kan nevnes at mine forsterkere målte et frekvensområde fra 30-13K, ikke særlig imponerende
    dette forklarer selvsagt "oppvarmingen" av klangbalansen i forsterkeren, men er neppe ønskelig, med tanke på tap av overtonestruktur og faseproblemer
    jeg vil derfor anbefale å søke og oppnå den ønskede effekten , ved eksperimentering med motstander, kondensatorer og wiring
    men fremfor alt; la ting spille seg ti,l før noen konklusjoner trekkes
    mvh
    Leif

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.304
    Sted
    '
    Kjører du drivertrinnet uten avkobling (katodeavkobling) øker utgangsresistansen fra drivertrinnet betraktelig. (I dette tilfellet får du et tillegg til rp/Rout på ca 12k ohm). Sammen med I/S-trafo vil dette påvirke både høy og lavfrekvensresponsen, henholdsvis grunnet viklingskapasitans og primærinduktans. Dette låter helt sikkert forskjellig fra et mer korrekt teknisk utgangspunkt.

Litt synd å få "gode råd" som degraderer konstruksjonen..

Jan E Veiset

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    TAKK Jan:
    Enig, og slike råd finnes det plenty av!
    og litt færre av de brukbare ::)
    men i siste instans er det selvfølgelig "end-user" som tar den endelige avgjørelsen
    mvh
    Leif

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Jeg forslo det som en test...mest for å vise hvor hørbar akkurat denne delen/kondensatoren er.
    Og forslo også at andre kondensator-typer i ca. samme størrelse ble prøvd her.
    Når det klages over "transistor-lyd", er ikke BG kondensatorer rett "medisin" ;)

Arne K

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    derfor leverte jeg med Panasonic FC også
    men minstekravet er at BG er innspilt ::)
    da jeg byttet fra BG Nx til FC i mitt oppsett,var det ikke stor forskjell, selv om noen hevder at Panasonic´n er "fyldigere" i lyden (deriblandt Gary på BP)
    har anbefalt Samlanes å pøve litt Allan Bradley og Kiwame motstander, for å se om det faller i smak
    ellers er det greit om folk kommer med anbefalingene her i tråden og ikke som private PM, slik at alle får del av alle deler av utviklingen
    dette er vel den første (og forhåpentligvis ikke den siste) tråden, som tar for seg en slik total ombygging i detalj, i plenum
    pft
    takk
    mvh
    Leif

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Sorry, telefoner etter 23:00 blir ikke loggført ;D
    Men, for all del, misforstå rett, jeg har ingenting å utsette på konstruksjon... -bare åpner for at alle (7) delene har tildels stor lydmessig "signatur",
    og, viktigst; at en ikke skal være redd for å experimentere
    Panasonic FC (eller Elna Cerafine) vil "smake" forskjellig.

Arne K

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig; Cerafine er en vinner i den posisjonen,men tilgjengeligheten er desverre vrien
    Silmic kan være et alternativ
    ellers er jo hele denne enkle konstruksjonen veldig responsiv for delebytter
    forresten C; bygde du HPHV kortene dine?
    mvh
    Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Er enig at Allen Bradley tilfører "varme" i lydbildet, men disse kan ha dårlig toleranse på 10 - 20 %. De bør måles før de brukes og noen baker den visst i en ovn før de brukes for å stabilisere toleransen.
    En annen motstand som jeg har brukt som grid stopper er gamle Vitrohm. Sorte små motstander fra 50 tallet som Motron hadde og sikkert har noen igjen av. Jeg mener disse var rund i lyden, men har ingen teknisk forklaring på at en grid stopper skulle tilføre dette. 2 Watts Beyshlag, også fra Motron, kunne testes som kotodemotstand. Disse brukes bl.a. i MAE'n. Det finnes sikkert andre også. Som katodeavkopler ville jeg brukt Elna Silmic 2. VH. Bernt

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bra! fine og konstruktive forslag!
    mvh
    Leif

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Elna RFS = Silmic 2. .
    Søk på Elna RFS. De har kommet på markedet igjen. BJ.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2003
    Antall liker
    0
    Elna Silmic over katodemotstanden er et godt tips. Du kan prøve å senke bias for driverrøret til rundt 7-9 mA / 170V.

TorH

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker alle for gode forslag her.

Skal prøve andre typer kondiser over catoden,og andre motstander.
    Når er motron tilbake fra ferie?

Det finst også filmkondensator av merket Arcotronics 470Uf/63v,som eg har plass til,fristende å prøve.

Etter fjerning av catodelytten,blei lyden langt varmere,uten å savne noe i toppen,men merker eg må dele litt høgere i suben.
    Tok hørseltest for kun ca 3mnd siden,og den stoppet på rundt 15k.
    Takk for tipset cobra.

Mvh.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hal3101 skrev:
    Elna Silmic over katodemotstanden er et godt tips. Du kan prøve å senke bias for driverrøret til rundt 7-9 mA / 170V.

TorH
    Dette har eg og tenkt på,takk for tipset Hal.

Blir det da høgere motstand på catoden+høgere motstand på anoden?

Mvh.

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Brynjar er tilbake 1 Februar. Han bruker å sjekke mail, så du kan prøve å maile ham. ( bryn@motron.no )
    Shishido, som startet Wavac, brukte lav spenning på avkoplingskondensatorer av inngangsrør.
    De må tåle spenningen, men 6,3 Volt holder her. Han mente lav spenning var bedre. Jeg har aldri prøvd dette. VH. Bernt

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    begge de S. fikk av meg er 6,3vdc
    MKP 1837 er en annen hot kandidat, om den finnes i verdien