Størrelse. Noen ganger spiller det ingen rolle om noe fungerer utmerket, som kombinasjonen heed SI m/X2 + JBL studio 590, for
større er alltid bedre. Og det ser udiskutabelt rart ut at noe så lite skal drive noe så stort. En melding til forhandleren som stadig overrasker meg med å være dønn ærlig og ikke bare pushe på meg produkter for å fylle egen lomme - Nevaton AKA moiz.no - og spørsmål om han har noen forslag, med grov hinting om at han har 2stk PM liggende til salgs på torget fra min side..
Ingen svada, ingen hype, ingen "du må bare ha PM!!" som man kunne forvente seg av andre. Merkelig nok kommer svaret tilbake at SI+X2 kan være alt jeg trenger, og 2stk PM er ikke sikkert vil gjøre noen forskjell. Men jeg kan få låne PM'ene å teste.. Blandt flere ting så er dette sånn som gjør at jeg gjerne handler med Moiz gang på gang.
Så... Inn i toyota'n, ut på motorveien, opp til moiz og så hjem med 2 forholdsvis tunge hvite esker det står heed PM på... Solide, tunge, herlige saker. Føles "rett" å koble opp monoblokker til studio 590'ene. Men nå er ikke 2stk PM gratis, og penger vokser ikke på trær. Det må mer til.
Musikk, PM, action. Øyeblikkelig høres musikken litt mer luftig ut, større, bedre.. Med erfaring nok til å vite at nye leker gir en heftig placebo effekt tar jeg det hele med knusende ro og fortsetter lytte på musikk. Etter en stund med PM kobler jeg studio 590'ene over på SI med X2 igjen..
Noe låter anderledes. Men hva.. Hva er forskjellen? Høres alt en smule
mindre ut med bare SI + X2? Jeg gir det litt tid før jeg kobler inn PM'ene igjen.. Jeg
føler det låter større og som PM spiller med mer kontroll over 590'ene.
Etter litt mer frem og tilbake mellom SI/X2 og SI/2xPM komboen og jeg mener, tror, PM'ene er å foretrekke. Det er en av disse forskjellene du ikke kan helt definitivt si er der, du bare føler det. Vurderende om innstegsprisen på 2stk PM er verdt det når jeg ikke kan skrike fra nærmeste tak at de
definitivt er bedre, fortsetter jeg å høre på musikk.. Og sakte legger jeg merke til en d
efinitiv forskjell mellom alternativene: med SI/X2 lytter jeg mer passivt enn med PM'ene. PM'ene får frem - og jeg liker ikke uttrykket for det høres så tamt ut, men det forklarer det så godt:
rockefoten.
Låter hvor jeg sitter godt tilbakelent i sofaen og bare nyter med SI/X2 - der lurer PM'ene meg til å leve meg litt mer med i musikken; en finger tappende på låret, lett nikkende til rymten, og/eller rockefoten.. PM'ene får det frem.
Så hvis du lurte på hvor PM'ene på torget ble av....
Gullrekka. Nå trenger jeg bare en større stereobenk (
faen!)