Heed's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg levd med Heed Obelisk DA dac en stund.
    Forsatt glimrende fornøyd.
    For andre som ikke kjenner merket, som leser her, kan jeg si så mye at jeg kjøpte en Bel Canto 2.5 DAC til rom nr 2.
    Denne har nypris på 20.000 (nye koster vel 30 nå).
    Denne 2.5 er skamrost i tester på nettet, men også ellers. Sett folk sammenligner den med Hegel HD25 og at de er ganske lik.

    Jeg har brukt den i rom nr 2 der den gjorde en flott jobb og holde styr på noen Klipsch.
    Stramt og flott. Munnspillet til Sigmund Groven låt ikke skarpt selv om han gikk opp på sine lyseste toner. Kort fortalt så låte det meget bra.

    Men en så dyr dac må jo prøves i hovedanlegget selvsagt der den fikk bryne seg på Heed Obelisk DAC.
    Jeg hadde høye forventninger til 2.5, det kan vi være ærlig å si.
    Begge dac var tilkoblet strøm og var varme ved testing.
    Hørte noen låter med Heed og inn med Bel Canto 2.5.
    Hva skjedde??
    Det berømte teppet var trukket over høyttalerne. Et tykt ullteppe faktisk.
    Så 2.5 vart kjapt koblet ut igjen.

    Heed Obelisk DA hører til HI-END ilag med de svindyre og beste gutta. Helt klart.
    Heed Obelisk DA er i en helt annen klasse enn Bel Canto 2.5 DAC
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    omtale av LaGrange kommer!!
    Og her er den!
    https://rognlien.wordpress.com/2019/08/25/lagrange-lagrange/

    Av og til dukker det opp slike sjeldne produkter. Denne bør i rettferdighetens navn bli en bestselger, den er rasende god!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei

    Var det 60 watt?
    Hvilke watt snakker vi om her?
    Erfart at det f. Eks er stor forskjell på oppgitt Hegel og Doxa watt

    Power (8 / 4 Ω): 60 W / 100 W /
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heed Obelisk DA vs BMC Puredac

    I følge selger av BMC var Mcintosh D100 lik i lyden som BMC . Han hadde begge.

    Suverent best: Heed Obelisk DA

    TIL OG MED 11 åringen her i huset synes det. Pluss fruen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Heed Obelisk DA vs BMC Puredac

    I følge selger av BMC var Mcintosh D100 lik i lyden som BMC . Han hadde begge.

    Suverent best: Heed Obelisk DA

    TIL OG MED 11 åringen her i huset synes det. Pluss fruen
    Tror pinadø det er på tide jeg sjekker den head to head med APL.... Jeg er slett ikke sikker på hvem som kommer seirende ut av en sånn match, heller....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heed Obelisk DA vs BMC Puredac

    I følge selger av BMC var Mcintosh D100 lik i lyden som BMC . Han hadde begge.

    Suverent best: Heed Obelisk DA

    TIL OG MED 11 åringen her i huset synes det. Pluss fruen
    Tror pinadø det er på tide jeg sjekker den head to head med APL.... Jeg er slett ikke sikker på hvem som kommer seirende ut av en sånn match, heller....
    Nei dette var overraskende ja. På papiret vertfall.
    Sånn i praksis når en har hatt den Heed dacen en stund, har jeg jo tenkt at dette blir vel ikke bedre.
    Men måtte alikevel teste.. Og hvis da Mcintosh D100 er lik BMC som selger sa.. Ja du og du..
    Du må teste ja.

    Kan og nevne at BMC klarer ikke optisk parabol kanaler i One place Tuner, men Tidal går fint via den samme. Dette har ikke Heed problem med (har oppgraderte kort).
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kansje man må melde sin ankomst inn i Transcap verden igjen :)
    Hadde jo gleden av å eie obelisk monoblokker for noen år siden, og de var en av få forsterkere som har vært innom som satt virkelig dype spor.. Så tanken om Heed har alltid vært i bakhodet. Et par riaa trinn har vært innom i mellomtiden.

    Men livs situasjonen endret seg og salg av komponenter ble resultatet for å kunne få mindre antall bokser.

    Så etter å ha lest mye om Heed Lagrange fikk jeg låne en hjem av Moiz.. Vel den ble også kjøpt å betalt dagen etter ankomst :)

    Det er DEILIG å ha transcap lyden i hus igjen og Lagrange dekker alle behov.. Så ja, da var man lykkelig Heedning igjen :)

    IMG_20200405_175236.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Heed Obelisk DA vs BMC Puredac

    I følge selger av BMC var Mcintosh D100 lik i lyden som BMC . Han hadde begge.

    Suverent best: Heed Obelisk DA

    TIL OG MED 11 åringen her i huset synes det. Pluss fruen
    Tror pinadø det er på tide jeg sjekker den head to head med APL.... Jeg er slett ikke sikker på hvem som kommer seirende ut av en sånn match, heller....
    Nei dette var overraskende ja. På papiret vertfall.
    Sånn i praksis når en har hatt den Heed dacen en stund, har jeg jo tenkt at dette blir vel ikke bedre.
    Men måtte alikevel teste.. Og hvis da Mcintosh D100 er lik BMC som selger sa.. Ja du og du..
    Du må teste ja.
    Bare oppdaterer denne litt.
    Heed er fortsatt en glede å eie, men helt på APL-nivå, vil jeg ikke si at den er, altså. Det er mer slagkraft og klangstruktur i APL, et annet resultat ville kanskje vært en bombe. I sannhetens navn koster vel APL omlag 4-gangeren, så det er vel godt at man får noe igjen for et slikt utlegg, annet enn bare en større boks. :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fant en Heeds vennetråd. Til og med startet av JanR i sin tid. Jeg vil se gjennom tråden tenkte jeg. Men først, som ledd i min nedskalering har jeg kjøpt en Heed Elixir. Men jeg føler ikke det er en lydmessig nedskalering. Syns den lille tassen spiller stort. Fornøyd er jeg også med den innebygde riaa. Godt kjøp kalles det også.
    CA409401-A29D-4EA3-A8B1-3FBD4FC87E5E.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg fant en Heeds vennetråd. Til og med startet av JanR i sin tid. Jeg vil se gjennom tråden tenkte jeg. Men først, som ledd i min nedskalering har jeg kjøpt en Heed Elixir. Men jeg føler ikke det er en lydmessig nedskalering. Syns den lille tassen spiller stort. Fornøyd er jeg også med den innebygde riaa. Godt kjøp kalles det også. Vis vedlegget 659809
    Grattis :)
    Den har fått mye skryt som masse annet fra Heed :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bare oppdaterer denne litt.
    Heed er fortsatt en glede å eie, men helt på APL-nivå, vil jeg ikke si at den er, altså. Det er mer slagkraft og klangstruktur i APL, et annet resultat ville kanskje vært en bombe. I sannhetens navn koster vel APL omlag 4-gangeren, så det er vel godt at man får noe igjen for et slikt utlegg, annet enn bare en større boks. :)
    Jeg må si nå etter en tid.. Savner Heed dac litt.
    Kanskje jeg skulle testet den nye som ligg på ca 10k?

    Men får vente.. Effekt er på oppgradering til nye MI18
    Så har bare en primaluna prologue two som venter på nye rør som er rundt hjørnet. Den driv ikke klipsch rp-280f til noe party nivå vertfall.. Så ikke gidde testet den på mine Usher
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om Heed kom i gang med den større, treveis høyttaleren Envoy? Har ikke sett noe mer om den. Hadde selv den mindre Enigma en stund.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Melder meg på som venn her, har hatt en Obelisk da dac i huset et par uker, og som det har vært skrevet tidligere her er dette en strålende dac! Kilden Aurelic Aries mini spiller gjennom spdif og så direct til en Audio Note oto se. Det låter organisk, luftig og uanstrengt - masse mykhet i anslaget, men helt uten å bli seigt! Takker for hjelp i tråden og ikke minst av Håkon R som øser av sin erfaring og entusiasme!
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg på som venn her, har hatt en Obelisk da dac i huset et par uker, og som det har vært skrevet tidligere her er dette en strålende dac! Kilden Aurelic Aries mini spiller gjennom spdif og så direct til en Audio Note oto se. Det låter organisk, luftig og uanstrengt - masse mykhet i anslaget, men helt uten å bli seigt! Takker for hjelp i tråden og ikke minst av Håkon R som øser av sin erfaring og entusiasme!
    Hvordan vil du betegne forskjellen mellom Obelisk da og den interne dacen i Aries mini? Jeg har også Mini, og bruker coax til dac kort som er installert i Obelisk integrert, og synes det høres fint ut, men heller ikke så mye mer.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Hvordan vil du betegne forskjellen mellom Obelisk da og den interne dacen i Aries mini? Jeg har også Mini, og bruker coax til dac kort som er installert i Obelisk integrert, og synes det høres fint ut, men heller ikke så mye mer.
    Husker ikke helt hvordan den interne dacen i Mini hørtes ut, den røyk for en stund siden. Har siden det brukt dacen i en cdspiller fra Audiolab, og den låter egentlig helt ok, men kom veldig til kort mot Heed Obelisk da. Heed vil nok oppfattes som mer tilbaketrukket, mindre rå i forhold til Audiolab ( og sikker mye annet av dacer som finnes), men for akustisk musikk, som jeg hører mest på, er Heed helt riktig dac. Mye mindre anstrengt i diskant (type orkesterstryk), en mer organisk mellomtone og som nevnt av flere, bassen er naturlig og uten boom (hvis du misforstår meg rett).

    Men er ikke dacen i Obelisk integrert ganske nær Obelisk da?
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Heed vil nok oppfattes som mer tilbaketrukket, mindre rå i forhold til Audiolab
    Jeg føler dette stemmer godt overrens med mitt inntrykk. Litt tilfeldig koblet jeg Aries Mini med analog ut og ble overrasket over hvor kraftfullt lydbildet med ett ble. Det jeg opplever som et slør med heed dacen vil andre kanskje beskrive som tilbaketrukket. Jeg føler at det er musikalsk og pent, og jeg kan lytte lenge uten å bli sliten, men samtidig er jeg litt ambivalent til det slørete. Jeg hører mer på indie, pop/rock, men også noe akustisk, mer enn klassisk. Enig i dine betraktninger om bassen, det var en tydelig forskjell med Aries’ innebygde dac.

    Leste på et annet forum om en som opplevde at Heed dac kortet fikk mer kraft og liv etter kabelbytte. Jeg kommer til å bytte ut dackortet med vinylkort, så får jeg bare se hvor lenge jeg bruker mini som dac, eller om jeg ser etter noe annet etter hvert. Uansett er det litt upraktisk å bare ha en coax inngang.

    Har du prøvd ut forskjellige kabler med din Obelisk da?
     

    Abraham

    Medlem
    Ble medlem
    09.09.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Jeg har vert i den tro at Heed Abacus dacen ikke hadde op-amper i utgangstrinnet, men nå ser jeg at det blir tilbudt op-amp oppgradering. Dette synes jeg er interessant. Kan noen fortelle meg nytten av denne oppgraderingen?
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Alfa-Rpar låter best..god LCR reproduksjon, klarere diskant og bass,bedre gjengivelse av klang/romklang. Burson passer ikke inn pga størrelsen, det er mulighet hvis man kan ta av plastdekselet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn