Korttest : Heed Obelisk SI
Pakket opp en Heed Obelisk si igår ettermiddag for å teste hvordan dette fungerer på Avantgarde.
Obelisken var velvillig utlånt fra Moiz, da jeg er på søk etter en rimelig transistorbasert forsterker som skal stå sammen med et par AG Duo Omega (107db følsomhet).
Si-modellen er en liten integrert sak på 2x35w. Transistor og horn i kombinasjon er for meg en litt vanskelig overgang når øra er innspilt på 2A3 rør.
Heed er jo utrolig lekkert å se på, men kjerringa reagerte på at den hvite lille forsterkeren havna på benken og stakk seg ut blant alt det sorte, så hvite komponenter kan jeg heldigvis glemme å dra i hus
.
Tilkobling gikk jo forsåvidt greit, litt pinglete høyttalerterminaler som sitter litt for tett etter min smak, men benytter man bananplugger går kabelskifte veldig fint. Lydkilder som er benyttet er CD: Stello drivverk CDT100 og AN 2.1b sign.Dac, Vinylsnurre: Well Tempered Classic m DV 20x2L og Trichord Diablo Riaa. Høyttalere AG Duo Mezzo. Kabling er for det meste sølv.
En rekke plater ble spilt både fra CD og Vinyl i løpet av noen kveldstimer.
Hvordan låter så dette?
Viktig å lese alt nedenfor med "horn"briller, så det som skrives er
ikke representativt for annet enn mine horn og med mine komponenter.
Det er detaljert. Stemmer, feks Kari Bremnes låter varmt nok til å passe på mine Mezzoer, men bare hvis Kari var helt alene. Både topp og bunn følger greit med. Når det blir flere instrumenter og mer komplekse lydbilder rotes det meste til og det virker som både dynamikk og rom forsvinner i ei stressende smørje. Omtrent som om cd'ene er kraftig komprimerte.
Etter noen cd'er ble WT'en med Dire Straits Love Over Gold satt igang. Har en 1'stepressing i god kvalitet og Telegraph Road kjenner jeg godt lyden på. Det samme fenomenet skjer her også. Det rocker ikke, bass mellomtone og diskant er der, men det blir stressende å lytte til, flat lyd uten dynamikk og rom. Kari på vinyl får også samme resultat.
Nedtur deluxe her altså.
Hvilket får meg til å tenke på at impedansen kan være noe av grunnen, høyttalerne har 16Ohm. Hvor mye dette har å si kan sikkert noen fortelle mer om, da jeg ikke er noen kløpper på dette området.
Det er også litt mye gain i potmeteret, når volumet skrus opp på kl 9:00 kan jeg nesten ikke være i rommet, og med volumet skrudd til 0 "lekker" det lyd ut. Før jeg konverterte til rør hadde jeg en Adyton Cordis 3b Sign. Den hadde 2 x 350w på utgangen i 8 ohm. Sammen med en god pre kunne jeg bruke volumknappen på kl 9 uten at jeg fikk øresus.
Hva skal man lese eller tro etter en slik kort test?
Punkt nr 1. Ikke tro på mirakler når du prøver en 10k kroners integrert på 300k kroners høyttalere.
Punkt nr 2. Ikke
alt passer til AG Duo Mezzo. Dette er vel ikke noe bombe akkurat.
Punkt nr 3. Undertegnede er litt for nysgjerrig og burde vite bedre enn å begi seg hen til slike tester.
Punkt nr 4. Ta denne lett useriøse testen med ei solid klype salt.
Sikker på mange high-endere ville spådd dette utfallet på forhånd.
Jeg tror nok Heed gjør mye riktig. Det er mye detaljer i lyden som strømmer ut, det er dyp bass, det er flott diskant, tilogmed fyldig mellomtone. På mine horn blir det allikevel ikke spesielt bra.
Takk til Mujtaba hos Moiz for utlån.
Skulle gjerne prøvd Dac'en i samme serien også, men det spørs om han tør låne meg noe mer?
/Per Olav Bergh