Hegel HD 10 dac

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Ser at det nå er fler som har anskaffet sef denne dacen. Lytteopplevelser!!!?
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
78
Torget vurderinger
4
Var på Soundgarden i Oslo sentrum i går og fikk låne med meg en hjem.
Siden matching er alfa omega så turte jeg ikke kjøpe uten å ha hørt den hjemme.
Så det ble til at jeg kjøpte idag, søndagsåpne butikker kan være bra noen ganger. ;D

Jeg bruker den med Squeeze box :FLAC filer, tv-dekoder og blurayspiller.

Nå har jeg jo begrenset erfaring med denne DAC'en men foreløpig kan jeg si at i mitt system med ny Audiolab pakke 8000Q/8000M/8000CD og Monitor Audio GS60 så er det fyldig varm lyd, aldri slitsom på toppen, men det er nok noe for snillt.

Med Hegel DAC'en innkoblet er det første som slår meg at det er mer energi i toppen, mer detaljer og mer luft. Det virker som om lyden går høyere opp i frekvens, det er bredere lydbilde. Men enkelte innspillinger faller gjennom, de synes jeg blir noe 'harde' i toppen, dette er ofte eldre innspillinger som kanskje er dårlige? . De gode innspillingene er selvsagt helt konge, og absolutt ikke noe hardt i toppen der i gården.

På noe lavere bit rate, feks squeeze box på internett radio, så var det stor forskjell på HD10 og intern DAC i squeeze box, derfor ble Sony tuneren pensjonert.
 

Galakse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Sted
Lier
Jeg hørte HD 10 på en Soundgarden-butikk, personlig demonstrert av Bent Holter. På eldre opptak hørtes det litt "skrikete" ut, naturlig nok. Men Hegel er vel ikke kjent for å "forfine" dårlige opptak.
Fortsatt er jeg litt skuffet over designet og funksjonaliteten til denne dacen. Men Hegel har jo helt klart bygget denne så prisdyktig som mulig - men likevel god lydmessig.

Jeg mener fortsatt at de andre nye Hegel-produktene er mer interessante enn denne dac'en.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
coolbiz skrev:
Det må være en særs alvorlig mismatch. ;)
Det skal jeg love deg :S. Det viser seg at Lyngdorf DPA-1 har en veldig sær impedanse på utgangene sine. Funka itte spess bra på DP 6.12HP. Så da måtte man tenkte annerledes ;). Er vistnok en som ha så si samme problemet med en Bryston på DPA-1 også. Suser vannvittig i høyttalerene når det kobles til ;).
 

peltzman

Medlem
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Test av Hegel HD 10 dac

Jeg vil anbefale alle som har kjøpt eller lurer på kjøp av DAC lese testen av Hegel HD 10 DAC i siste nummer av Lyd og Bilde, nr 12, 2009, side 81.

Der testes to gode Hi-end dacer med USB tilkobling, Abrahamsen og Hegel. Og Hegel får fantastisk god kritikk. Den løfter opp lyden til Hegels dyreste Cd spiller (CDP4AmkII) betydelig opp med denne DACen tilkoblet spilleren. Den har interessante nye komponenter med bla svært lavt jitternivå.


For ordens skyld: jeg er ikke bransjemann men er farten etter en god DAC selv for tiden og Hegel er pga denne testen blitt svært så interessant.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Alle Benchmark-eiere, uansett versjon de måtte ha, kan bare begynne å spare, eller ta turen til nærmeste Soundgarden-utsalg. Der venter en aldri så liten(les; rimelig stor)oppgradering. Hadde ikke regnet med en så stor forbedring til en så(relativt)rimelig penge. Mer organisk og tredimensjonal lyd enn B.mark. Mer tolerant på dårligere innspillinger, men samtidig mer detaljert. Lydbildet har vokst i størrelse. Mer i analog retning enn B.mark.

Mvh
Svært fornøyd nybakt Hegel-eier.


Krell Kav400ix, BKS 175, Squeezebox, Thorens, SME309, ATOC9, ASR M.B
 
V

villov

Gjest
Joda, stod skrevet på nett at de hadde dacen inne på lager da jeg ringte Soundgarden på nyttårsaften for å kjøpe.
Dessverre og naturlig nok fikk jeg beskjed om at det var tomt for den i alle butikker i landet. Bare utstillingsmodellen igjen.
Fikk også beskjed om at denne dacen var solgt i bøtter og spann.
Satt meg opp på venteliste for levering.
 
V

villov

Gjest
Joda, dacen er i hus og det spiller fortreffelig. CD lyder minst like bra som cdp4A i mine ører selv med et simpelt drivverk, og så var det såklart morsomt med godlyd ut fra pc og tv.
En anbefaling for dette produktet fra min side.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Hørte Hegelen i dag hos en som har brukt EC dacen med bra Sony snurrer. Hegelen var i en helt annen liga, som om det var ett helt nytt anlegg. Alle parametere var bedre syns jeg. 8 lapper for denne må være ett varp. Jeg tror det er bare tull å legge no særlig mere spenn i en dac. En svinedyr dac tror jeg bare vil gi en litt høyere "status" og fetere utseende. Det eneste som kan lønne seg er vel kanskje noe hjemmesnekra greier, for de som har peil på det ;)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hmm tror DacMagicen ryker nå til fordel Hegel ... selv om jeg egentlig er særdeles fornøyd med den også....
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg vurderer Hegelen nå, men først må fingeren ut, slik att jeg får meg nye høyttalere først ;)
Hilsen El Treigo
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
78
Torget vurderinger
4
Har hatt den siden i 14 dager nå og er meget fornøyd. Tidligere opplevd 'hardhet' på noen gamle innspillinger er helt borte.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Noen som har et sammenlikningsgrunnlag mot RME ADI-2?
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Sakser en liten omtale fra anleggstråden min.

"Får slenge inn en liten produktomtale her.

Har hatt Hegel HD10 DAC på besøk noen dager. Min egen Benchmark DAC1 har fungert som våpendrager og brekkstang.

Hegel DACen er overraskende mye større og tyngre enn Benchmarken. Den ser typisk Hegel ut selv om den ikke har den karakteristiske buede fronten. En AV/PÅ bryter bak, og inngangsvelger foran. Enkelt og elegant.

Det er stor forskjell i utgangsnivå. Volumet må skrus ca 1/3 lengre med Benchmarken for at det skal være likt.

For å gjøre en lang historie kort. Det var utklassing i Hegels favør.
Førsteinntrykket var at det kom til å bli et tettere løp, men etter en tids lytting er det ikke tvil. Hegelen gruser Bencmarken på pur musikalitet.

Hegelen er fri for imponatoreffekter. Derfor er det litt vanskelig å få tak på generelle lydmessige trekk. Kanskje derfor jeg ikke ble imponert på førsteinntrykk. Med Hegelen lyttet jeg mer til musikken, og mindre til teknikken. Det er et godt tegn.

Jeg syns fortsatt Benchmarken er en god DAC. Den gjør mye riktig. Sammenlignet med Hegelen er den ikke like nyansert. Den legger et lite Benchmark preg på lyden. Forskjellene er spesiellt tydelige på opptak som er komplekse. På kor og orkesterverk er det lettere å følge enkeltmusikere med Hegelen, og kontrasten er større på dynamiske utsving.

Hådde vel håpet forskjellene skulle være mindre denne gangen. Får bare gratulere Bent Holter med en fabelaktig DAC.
"
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Den er tydeligvis på lager hos Nettbutikken til Soundgarden. La inn ordre i helga og nå er den på vei.
 

charliefoxtrot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2009
Innlegg
164
Antall liker
53
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er det noen av de ferske eierne som har forsket litt på balansert XLR vs. ubalansert RCA? Er det store lydforskjeller?

Det sies ikke noe særlig om det i verken Lyd & Bilde eller HiFi & Musik sine anmeldelser.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Den er i allefall ikke fullbalansert.
Har fått det ærefulle oppdraget å kjøpe en til min bror og teste den i eget oppsett før jeg sender den til ham.
Ligger baki bilen nå. Kjøpte siste eksemplar på Majorstua.
Rapport kommer
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
Er det noen som har testet den opp mot Abrahamsen`s dac? Har lest anmeldelsen, men kunne vært moro å få en forbruker omtale og.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
charliefoxtrot skrev:
Er det noen av de ferske eierne som har forsket litt på balansert XLR vs. ubalansert RCA? Er det store lydforskjeller?

Det sies ikke noe særlig om det i verken Lyd & Bilde eller HiFi & Musik sine anmeldelser.
XLR vs RCA avhenger like mye av mottaker som avsender +- evt problemer med støy under veis.

mvh
KJ
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Dalakong skrev:
Er det noen som har testet den opp mot Abrahamsen`s dac? Har lest anmeldelsen, men kunne vært moro å få en forbruker omtale og.
Jeg har muligheten til å gjøre det - jeg har V6, og en kompis har HD10. Det spørs om jeg gidder - jeg er ganske sikker på att Hegelen er minst "dobbelt så god", altså mere enn verdt penga. Her får du det du betaler for - begge dacene kan ansees som røverkjøp. Kommer vel litt ann på hvor fett anlegg du har fra før ;)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
erikr skrev:
Alle Benchmark-eiere, uansett versjon de måtte ha, kan bare begynne å spare, eller ta turen til nærmeste Soundgarden-utsalg. Der venter en aldri så liten(les; rimelig stor)oppgradering. Hadde ikke regnet med en så stor forbedring til en så(relativt)rimelig penge. Mer organisk og tredimensjonal lyd enn B.mark. Mer tolerant på dårligere innspillinger, men samtidig mer detaljert. Lydbildet har vokst i størrelse. Mer i analog retning enn B.mark.

Mvh
Svært fornøyd nybakt Hegel-eier.
Krell Kav400ix, BKS 175, Squeezebox, Thorens, SME309, ATOC9, ASR M.B
Yeah right - it will blow your socks off......und so weiter ::)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Har koblet inn en flunkende ny og ikke innspilt HD 10 med optisk kabel fra billig BD spiller og det spiller allerede godt. Faktisk imponerende.
Utgangsspenningen er lav, kun 2,3 V. Den skiller ikke mellom xlr eller rca og Soundgarden bekrefter at spilleren ikke er fullbalansert. Likevel så hevder Hegel i manualen at xlr utgangen gir best lyd.
Dette skal gjennomtestes.

Har noen erfaring av hvilken digital kabel som funker best; optisk eller den andre (coaksial?)?
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Da har jeg fått en HD 10 DAC i racket. Byggekvaliteten virker meget god og det er en fryd å pakke opp slike komponenter. Chassis ser og føles svært solid ut. I god Hegel tradisjon er også HD 10 minimalistisk. Ikke mange fancy ting her men det er da heller ikke nødvendig. Bryter til strøm bak ved nettstikket og en stor knapp i front for å velge digital inngang. Kabeltilkoblinger er av god kvalitet, tilkobling av XLR kabler klikker på den rette måten. Det føles bra. (hvis du skjønner hva jeg mener :) ). Det er en blå LED i front får å vise hvilken kilde som er valgt. Enn så lenge har jeg ikke latt meg plage av blålyset.

Har foreløbig kun koblet opp en Sonos ZP80 mediaspiller via den ene coax inngangen. Fra de analoge utgangene bruker jeg balansert tilkobling til min McIntosh preamp. Jeg har ikke fått finlyttet så mye men førsteintrykket er meget positivt. Som noen andre allerede har nevnt i tråden er utgangsnivået noe lavt og jeg måtte justere nivået i preampen for å matche de andre kildene. Mens jeg satt å lyttet i går hadde tankene begynte å vandre og jeg tok meg i å sitte å høre på musikken. En bra tegn med andre ord.

Jeg fikk dog en aha opplevelse i går. Jeg hadde lagt til en håndfull album via Sonosspilleren (flac/lossless) og på noen av låtene ble lyden veldig mye flatere og med langt mindre substans enn jeg burde forvente. Det tok litt tid før jeg skjønte hva det kom av. Noen hadde lagt inn et album i MP3 format sammen med flac filene. Fy.

Jeg har også en McIntosh MCD500 med digitale innganger og skal kjøre litt A/B testing så fort jeg får kjøpt meg en digital kabel til.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Da har jeg testet Hegel dacen i noen dager og kan formidle noen inntrykk.

Jeg har matet Dacen via optisk kabel fra Sony BD spiller (1 år, ca 2500 kr) og fra Marantz SA11. Jeg har også prøvd harddisk avspilling fra bærbar pc. I sistnevnte oppsett ble selvsagt USB kabel benyttet og platen ble rippet med MS Windows Mediaplayer til høyst mulig oppløsning. Signalkabler benyttet fra dac til forsterker: RCA: 15 år gammel Audioquest Quartz, XLR: Whistler og Oblivion.

Dette er klart et bra produkt i allefall i det aktuelle prisområdet. Den banker BD spilleren på alle måter ved avspilling av CD, DVD og BD. Forskjellen er stor. Direkte sammenlignet med Marantz SA11 (brukt inntegrert mens Dacen er foret av BD spiller) må jeg dessverre ærkjenne at den ikke når helt opp. HD 10 er litt spinklere i lyden og er ikke så stor, varm og organisk som SA11. Ved avspilling av gode lydplater med stor og varm lyd er ikke forskjellen fullt så stor som når jeg lytter til litt eldre plater. Der er forskjellen større. Et eksempel er Genesis Duke hvor dacen neste faller gjennom og blir trang og slitsom mens SA11 klarer seg godt. Nå er dette en vanskelig plate med ekte 80 tallslyd og blir fort slitsom å lytte til. Et kaldere preg oppleves også for en rekke andre plater uten at den blir mere detaljert enn SA11. På noen plater oppleves HD10 som litt friskere og dynamisk i øvre del av frekvensområdet. Det overrasker meg derimot mye mere at harddisk avspilling ikke blir bedre enn den faktisk er. Dette er jo hypet til å være det beste alternativet for avspilling men jeg opplever at lyden er noe bedre med det billige BD drevet.

Jeg gjorde også noen andre merkelige observasjoner:
- i mitt anlegg blir lyden fra HD10 best ved bruk av RCA utganger og ikke med xlr. Dette har jeg aldri før opplevd i mitt oppsett eller i tidligere oppsett med balanserte produkter. Ikke dermed sagt at dette vil gjelde alle andre oppsett men dere bør prøve begge utgangene om det er mulig
- utgangsspenningen er litt lav og lydnivået blir ikke høyere ved bruk av xlr, faktisk litt lavere!!!!!
- dacen ser ut til å foretrekke BD spilleren som kilde foran hardisk og SA11??? Det hadde jeg aldri ventet og jeg finner det merkelig. Så mye har forventninger og placebo å si altså......
- prøv ulike strømkabler. I dette tilfellet foretrakk dacen en annen strømkabel enn den som gir best lyd for SA11.

Jeg kommer til å sende HD10 tilbake til sin eier som blir fornøyd med en anvendelig og god dac som kan benyttes til TV dekoder, DVD & BD samt CD fra BD spiller eller pc. Selv kommer jeg ikke til å kjøpe en.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
prnesse skrev:
Bare litt nysgjerrig Billa, brukte du db måler?
Nei, kun subjektive inntrykk som lyd og lydglede er.
Jeg finner det merkelig at jeg ikke opplever xlr utgangen bedre, men som sagt, det er ikke sikkert at denne koblingen var en god match.
 

spoonfeedme

Medlem
Ble medlem
11.02.2005
Innlegg
5
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg har en slik i bestilling. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke Popcorn Hour C-200 til å spille via digital coax. Siden Popcorn C-200 har et svært dårlig navigeringssystem, og stopper opp mellom sporene, må jeg revurdere. I tillegg så vil jeg ikke ha TV'en på når jeg avspiller. Har kablet nettverk og NAS som kilde. Siden jeg helst ikke vil bruke noe særlig mer penger på avspiller lurer jeg rett og slett på om jeg bare skal koble til en ASUS Eee PC Seashell 1005PE (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576842) via USB. (Er det mye viftestøy på disse mini-bærbare?) Er litt skeptisk til USB mht til ting jeg har lest om jitter osv. Men jeg har null peiling på dette. Det jeg ønsker er liksom lyd i prisklassen til en "10-20 000 kr CD-spiller". Noen betraktninger?
 

spoonfeedme

Medlem
Ble medlem
11.02.2005
Innlegg
5
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Har fått min Hegel HD10 Dac i hus. Børstet støvet av en 6 år gammel laptop og streamer Flac fra nettverk (NAS) til DAC gjennom USB. Det jeg legger først merke til er en mye mer fylde og autoritet i bassen kontra min rimelige Cambridge-CDspiller som var budsjettvinner en gang i bladet Fidelity. Flere detaljer og åpnere lydbilde mener jeg også å kunne høre (Placebo?). Det som definitivt er tilfelle er en litt tynn eller hard diskant og jeg merker litt "lyttetretthet" i løpet av kort tid. DAC'en er nå helt uinnspilt og nesten akkurat i riktig driftstemperatur. Er det jeg opplever i diskanten et klassisk "uinnspilt" fenomen? Er det diskanten man opplever mest gevinst under innspillingen? Eller er det også det relatert mest til USB overføringen/streamingen evt. begge deler?
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Bruker denne mellom pc og en H200 på AP Scorpio 2. Det begynner å bli innspilt hos meg men det er fremdeles litt lyst i toppen, spesielt når jeg spiller veldig høyt. Men dette ser jeg på som typisk Hegel lydsignatur. Jeg foretrekker dette fremfor en mørkere klang da dette gir litt åpnere lyd på moderate volum. Men som du sier, det blir mer lyttetretthet. Sammen med Primare PRE30 og A32 ble det ikke hardt, men syntes ikke det var en spessielt god match. Ble ikke luftig nok hos meg.

Syntes DAC'en virker veldig nøytral, kanskje litt kald. Men Hegel produkter har også veldig lite støy, noe som kan gjøre at de virker kalde i klangen. Men imo er dette et supert produkt. Og genialt å bruke det som lydkort. Så denne blir stående en stund.

Geir Arne
 

Dynamic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
130
Antall liker
6
Hei!

Ser det er bare gode ord mer eller mindre om denne dacen.. min oppfatning er dog en HELT annen. Greit nok, oppsettet var kanskje ikke det mest "hegel" vennlige, men den låt rett og slett helt horribelt dårlig. Det var faktisk så dårlig at jeg ikke gadd å kjøre musikk selv i bakgrunnen. Koblet opp EC dacen, og den var helt vanvittig mye bedre.

Opplevelsen gikk fra: "herregud det her gidder jeg ikke" til: "alriiiiiiight, mer volum!"

Anlegget var forøvrig JBL Array 1400 med full EC oppkobling, derav Nemo, 4.8, og EC cd spiller. Dette var demoanlegget til soundgarden nede i Vika.

Jeg går utifra at dette var en forferdelig mismatch.. ville bare dele mine opplevelser!
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Array er en fantastisk høyttaler på alle punkter, men den er ikke glad i mismatch... For å si det slik: Den hater mismatch... Hegel dacen er ikke dårlig i ditt oppsett, men den er ingen god match.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Har en ny Hegel HD 10 DAC på hjemlån nå. Den har fast, fin bass, stort lydbilde og mye detaljer og presis plasseringer av instrumenter i lydbildet. Imidlertid er jeg ikke helt fornøyd med mellomtonen, speselt øvre mellomtone. Det blir litt spinkelt og skarpt, vokalister mister kropp og "størrelse" i forhold til min gode gamle cd-spiller (Pioneer PS-So6), som for øvrig i sin tid ble berømmet for sin naturlige og deilige mellomtone. Det kan være mismatch med utstyr, men..

Noen som har erfaring med /kunnskap om denne Hegel dacen krever innspillingstid og /eller lang oppvarmingstid?

Jeg opplevde for øvrig den samme "svakheten" i øvre mellomtone på RME-ADI2 og senere Cambridge Dacmagic da jeg testet dem for en god stund siden. Mener å huske at RME ADI2 ble bedre etter å ha blitt spilt på et par dager, men var fortsatt ikke fornøyd og returnerte. Dacmagic husker jeg hadde noen unoter i toppen i tillegg til denne spinkelheten/hardheten i øvre mellomtone.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
ron-hi skrev:
Har en ny Hegel HD 10 DAC på hjemlån nå. Den har fast, fin bass, stort lydbilde og mye detaljer og presis plasseringer av instrumenter i lydbildet. Imidlertid er jeg ikke helt fornøyd med mellomtonen, speselt øvre mellomtone. Det blir litt spinkelt og skarpt, vokalister mister kropp og "størrelse" i forhold til min gode gamle cd-spiller (Pioneer PS-So6), som for øvrig i sin tid ble berømmet for sin naturlige og deilige mellomtone. Det kan være mismatch med utstyr, men..

Noen som har erfaring med /kunnskap om denne Hegel dacen krever innspillingstid og /eller lang oppvarmingstid?

Jeg opplevde for øvrig den samme "svakheten" i øvre mellomtone på RME-ADI2 og senere Cambridge Dacmagic da jeg testet dem for en god stund siden. Mener å huske at RME ADI2 ble bedre etter å ha blitt spilt på et par dager, men var fortsatt ikke fornøyd og returnerte. Dacmagic husker jeg hadde noen unoter i toppen i tillegg til denne spinkelheten/hardheten i øvre mellomtone.
Tynn og spinkel i øvre mellomtone var min umiddelbare reaksjon da jeg hørte denne dacen. Jeg tror at dette produktet, i hifisammenheng, er det som kommer lengst unna mine lydidealer. Jeg fikk litt "katt-klemt-i-dørkarmen-følelsen", og da er det andre dacer som gjør jobben på en mer polert måte. Dacen jeg hørte på var godt innspilt, så jeg tror ikke dette produktet egner seg for alle :p


CJ
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Noen som har testet Hegelen opp mot Cambridge Dacmagic? Jeg bruker sistnevnte, og leser alt om Hegelen med stor interesse. Har god erfaring med Hegelprodukter fra før.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
salvatore skrev:
Tynn og spinkel i øvre mellomtone var min umiddelbare reaksjon da jeg hørte denne dacen. Jeg tror at dette produktet, i hifisammenheng, er det som kommer lengst unna mine lydidealer. Jeg fikk litt "katt-klemt-i-dørkarmen-følelsen", og da er det andre dacer som gjør jobben på en mer polert måte. Dacen jeg hørte på var godt innspilt, så jeg tror ikke dette produktet egner seg for alle :p


CJ
Hvordan var resten av oppsettet, og hva har du sammenlignet med?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Jeg og kompis var på hi-fi messen på lørenskog. Ben Holter var der og demonstrerte HD 10. Holter nevnte at det var i hans filosofi og få en så jevn frekvens respons som mulig, med minst mulig forvregning. Det er vel kanskje det som gjør at noen her synes Hegel låter skarpt eller tynt. Han jukser nok veldig lite med sine produkter.
Nå var det ikke veldig dyre høytallere han bruke når han demostrerte dacen, men kaldt låt det ikke. Vi testet da også med egen inspilling av det eldre slaget.
Kompisen min kjøpte denne dacen og siden han ikke har veldig gode høytallere for tiden, måtte han til meg for og teste den.
Hos meg låt den meget bra. Ikke noe som minnet om tynn eller spiss lyd.
Vi synes den låt meget ekte, uten noe og sette fingeren på. Korrekt er vel det riktige ordet.
Jeg mener hvis denne DACen ikke låter bra, så er det feil andre steder i systemet.
Dette er et meget bra produkt som anbefales på det varmeste.
Gratulerer Ben Holter.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
ron-hi skrev:
Har en ny Hegel HD 10 DAC på hjemlån nå. Den har fast, fin bass, stort lydbilde og mye detaljer og presis plasseringer av instrumenter i lydbildet. Imidlertid er jeg ikke helt fornøyd med mellomtonen, speselt øvre mellomtone. Det blir litt spinkelt og skarpt, vokalister mister kropp og "størrelse" i forhold til min gode gamle cd-spiller (Pioneer PS-So6), som for øvrig i sin tid ble berømmet for sin naturlige og deilige mellomtone. Det kan være mismatch med utstyr, men..

Noen som har erfaring med /kunnskap om denne Hegel dacen krever innspillingstid og /eller lang oppvarmingstid?

Jeg opplevde for øvrig den samme "svakheten" i øvre mellomtone på RME-ADI2 og senere Cambridge Dacmagic da jeg testet dem for en god stund siden. Mener å huske at RME ADI2 ble bedre etter å ha blitt spilt på et par dager, men var fortsatt ikke fornøyd og returnerte. Dacmagic husker jeg hadde noen unoter i toppen i tillegg til denne spinkelheten/hardheten i øvre mellomtone.
Eg har ikkje høyrd desse dacane, men viss alle dacar du har i hus let spinkelt, er det vel ein viss sjanse for at du har vent deg til ein unaturleg feit mellomtone frå pioneeren og tuna anlegget etter den..
 
Topp Bunn